Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_PatriciaH

Re: Paarden samen in de paddock: Angst of onterecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 20:51

Niet zo moeilijk doen, laat ze het lekker samen uit zoeken! Een trap komt dan best voor maar dat is echt niet erg, even bepalen wie de baas is..

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:03

Paarden zijn niet van suiker :P De rangorde moet gewoon even duidelijk worden.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:31

Ik vind dat je beter 2 jongere paarden samen kan zetten als een jonge en oudere. De jonge zijn vaak speels en dat wordt door oudere niet altijd gewaardeerd.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 21:32

Dan leren ze maar dat er grenzen zijn.
Dat is goed voor ze

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 16:52

Krijg net een foto door... de dames krabbelen elkaar en staan elkaar volledig af te lebberen...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 17:02

Niet te bang zijn ...
Mijn merrie staat op mijn werk samen met fokmerries . De groep samenstelling wisselt nogal eens . Want een die net haar veulen heeft gaat niet meteen de weide terug in .
Dat doen we later als de veulens wat groter zijn ( 2 weken ongeveer soms eerder ) mixen we 2/3 merries met veulens . Zodat we mini kuddes op een hele grote weide creëeren . Maar er is zelden blessure leed

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-15 18:15

Ja ik ben nu van mening dat het beklonken is :)
Geen reden meer tot angst, en nu kan ze lekker paard zijn :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:59

Oh wat heerlijk zeg meid, wat fijn dat je paard nu paard kan zijn :)

2IJsjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 21:17

Dat klinkt heel goed. Fijn dat het zo goed gaat en af en toe zal het iets minder gaan. Mijn eigen ruin gaat op het land en de track heel goed met ruin nr.3 maar tijdens het eten moet mijn ruin echt weg blijven bij ruin nr. 3. Mijn andere ruin nr.2 neemt het dan op voor mijn ruin en via die kant kan hij dan eten. Wat mijn betreft geen probleem gewoon de rangorde en ze zien er alle drie prima uit, qua voeding en verwondingen wat betreft het spelen en donderjagen <3

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 16:41

Ja het gaat echt goed! Ze hebben alleen wel veel ruimte nodig... Een paddock is te klein, dan gaan ze wel autoritair doen tegen elkaar.... Een grote bak of weiland is geen probleem..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:56

SG1985 schreef:
Ja het gaat echt goed! Ze hebben alleen wel veel ruimte nodig... Een paddock is te klein, dan gaan ze wel autoritair doen tegen elkaar.... Een grote bak of weiland is geen probleem..

Ik vraag me af of je niet alsnog veel te angstig reageert op wat onderling gekibbel. Zolang er geen rake klappen worden uitgedeeld ben ik er gerust op. De rangorde onderling bepalen moeten ze toch doen en dat valt echt onder natuurlijk gedrag. Snuffelen, beetje dreigen, wat gegil, het hoort er allemaal bij. En ik weet dat het er heftig uit kan zien als je dat niet gewend bent.
Ik weet nog toen ik mn huidige paard samen met een nieuwe ruin in de bak heb gezet. We hadden bewust mijn ruin gepakt, omdat hij een erg onderdanig en zeer vriendelijk paard is, aan hem zal het nooit liggen iig. Het heeft dan ook maar 10 min geduurd voordat ze samen stonden te knabbelen, maar die 10 min zijn ze wel bokkend, steigerend, happend en rennend doorgekomen. Bijna allemaal pure bluf en show, ze hebben mekaar vrijwel niet aangeraakt. Daarna dus wel, om lekker elkaar te kriebelen. Heb er nog foto's van, was een mooi gezicht.
Die ruin staat nu samen met mn bejaarde fjord en het is echt een geweldig duo, dikke maatjes, altijd al geweest. Maar de fjord is nogal errug dominant en kan nog best eens in een slechte bui lelijk gaan doen. Dan kan de ander een snauw krijgen als ie in de weg staat. Hoort erbij, de ander luistert daar braaf naar en stapt aan de kant. Zulke kleine dingetjes moet je echt niet bang van worden.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 09:17

SG1985 schreef:

Weet je wel hoe paarden met elkaar communiceren en hoe kuddegedrag in elkaar steekt? Voor paarden is het heel normaal om elkaar eens vuil aan te kijken, elkaar te verjagen en ja zelfs naar elkaar te bijten of een tik uit te delen. Dat blijft altijd voorkomen, zelfs in de meest stabiele, rustige kuddes. Ik hoop dat je je dat wel realiseert en niet direct schrikt als je dat eens ziet of als je paard eens een lapje stof mist omdat ze een tik heeft gekregen. That's all in the game! :)

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 18:51

Jullie hebben gelijk, ik ben een echte muts wat dat betreft.... maar straks hele dagen land moet ik er toch aan geloven ;)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:36

SG1985 schreef:
Jullie hebben gelijk, ik ben een echte muts wat dat betreft.... maar straks hele dagen land moet ik er toch aan geloven ;)

:(:) Maar wel een lieve muts, want ondanks je zorgen probeer je het toch en dat siert je!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 19:44

Wij hebben hier echt, echt een hele stabiele groep. Kennen elkaar al jaren, al jaren samen en zoo lief samen.
Maar soms alsnog moet er weer even duidelijk worden gemaakt hoe de regels zijn hoor. Dan wordt de baas even boos of chagerijnig en vliegt achter de ander aan. Nog nooit bijzonderheden als verwondingen gehad, ja een schrammetje. Mensen maken ook wel eens ruzie. :j

Vind het super tof dat je het probeert! gaat echt goedkomen! En ik wordt nergens zo vrlijk van als een paar hele blije paarden. :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 09:53

Jessix schreef:
SG1985 schreef:

:(:) Maar wel een lieve muts, want ondanks je zorgen probeer je het toch en dat siert je!

Helemaal mee eens! Zoveel mensen hebben dezelfde angst en geven daar gewoon aan toe, ten koste van het paard. Jij hebt tenminste het lef om je angst onder ogen te zien!

Wat misschien nog kan helpen als je wat onderling gekibbel ziet: let eens op alle signalen en beide paarden. Probeer niet alleen te denken 'ojee nou doet ie lelijk', maar let op wat er meteen daarna gebeurd. Vaak is het bijv alleen een snauw van de dominante en zodra de onderdanige daar netjes op reageert door bijv een stapje achteruit te doen, gaan direct de oortjes weer naar voren en is direct de rust weer terug. Laat het gebeuren en probeer objectief alles te zien, ipv alleen te focussen op dat je paard 'aangevallen' wordt. Net zoals dat gaan rennen, laat ze maar eens rennen (wel met ruimte!) en kijk maar hoe snel dat afgelopen is en de rust weer terug komt.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 15:23

je doet in ieder geval je best ts.

Dit is bij ons gezellig spelen:
Afbeelding

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-15 11:17

Ja idd! Ze kunnen echt wel tegen een stootje haha!

Gisteren vertelde iemand op stal dat het paard (twee op stal) noooooit naar buiten komen (ook niet inde paddock)... en al helemaal niet straks in het land.

"Had hij maar geen paard moeten zijn?!"

Nou mijn broek zakte werkelijk af!!! Wat een dierenmishandeling zeg!
Alleen maar een uurtje te trainen, in het ZZ zwaar....? Het is een dressuurpaard en mag daarom niet naar buiten.... Ik had een knoop in mijn maag.....

Zelfs de paarden van Anky en Jeroen D. staan in groepen samen / op het land / in de paddock!!!! .....

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 08:01

Misschien leuk om een update te geven:
Mijn paard vindt het SAMEN met de andere GEWELDIG!
Ze is echt een alphamerrie die de rest wel even zal vertellen hoe het moet, maar gaat allemaal respectvol.

Ze heeft ook echt een vriendin, twee handen op 1 buik!

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:06

Super dat het allemaal goed gaat!
Al je zorgen voor niets maar dat geeft niet, en nu genieten van een lange zomer op het land.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:35

Super fijn! Geweldig dat je dit toch hebt door gezet ondanks je eigen angst en daar nu de vruchten van kunt plukken!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:52

Super fijn om te lezen! Goede beslissing geweest! (maar dat kon bijna niet missen ;) )

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:59

Leuk dat je nog een update geplaatst hebt en fijn om te horen dat het allemaal zo goed gaat. *\o/*
Zo zie je maar: niet te veel zorgen maken; paarden zijn gewoon groepsdieren die het liefst samen zijn met andere paarden.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 11:25

Ik zie haar gewoon stralen als ik aan kom lopen bij het weiland! Zo gaaf, nooit meer anders :D
Dan zie je verderop al die paardjes alleen staan op een postzegeltje dan denk ik: beste beslissing ever! Voor mij dan eh! Iedereen zijn eigen keuze, maar ik heb nu gevoelsmatig een paard dat paard mag zijn!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:46

Wat goed om te horen! :) Leuk dat je een update geeft.