mag ik met trailer rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:33

Ess_Ramona schreef:
Mijn vader is instructeur en heeft ons toen op weg geholpen met onze auto en trailer.
Alles uitgewogen, uitgerekend en toen was de conclusie dat we met zijn trailer mogen rijden *\o/* .
Super fijn als papa niet kan, en vriendlief heeft ervaring ermee, dus ideaal.

Als je vader zelf instructeur is vind ik het helemaal apart dat je met alleen B op weg gaat, dan heb je toch al minder kosten aan het lessen (neem ik aan) en dat examen kost ook de hele wereld niet..

Anoniem

Re: mag ik met trailer rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 19:43

Misschien geeft haar vader geen E examens?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 21:30

Polly schreef:
Ess_Ramona schreef:
Mijn vader is instructeur en heeft ons toen op weg geholpen met onze auto en trailer.
Alles uitgewogen, uitgerekend en toen was de conclusie dat we met zijn trailer mogen rijden *\o/* .
Super fijn als papa niet kan, en vriendlief heeft ervaring ermee, dus ideaal.

Als je vader zelf instructeur is vind ik het helemaal apart dat je met alleen B op weg gaat, dan heb je toch al minder kosten aan het lessen (neem ik aan) en dat examen kost ook de hele wereld niet..

284 euro... best een hoop geld. Ik heb ook altijd zonder E gereden omdat mijn vorige combinatie onder de 3500 kilo bleef. Bovendien kan je echt niet ineens beter rijden als je je e rijbewijs hebt gehaald.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:04

Weleens nagedacht wat de prent kost als je je verrekend hebt?

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:34

Polly schreef:

Nee. Kan namelijk vrij goed rekenen en de weegbrug liegt niet.
En om nou je aanhanger rijbewijs te halen voor het geval dat je je verrekent, gaat mij iets te ver.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:39

Ik heb hem gehaald omdat ik geen zin heb in dat gereken en gewoon een kar achter mn auto wil hangen als ik dat wil.
Ik snap dat nooit zo goed, er word voor weet ik het hoeveel uitgegeven aan dekjes, frutseltjes, kleding en hebbedingetjes maar een investering waar je ook in de toekomst wat aan zou kunnen hebben, een BE rijbewijs is dan weer te duur.
Zal wel paardenmeisjeslogica zijn.. ;)

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:11

Ik geef geen duppie uit aan frutsels, dekjes en hebbedingetjes. Ik mag de stalhuur betalen, voer, de da en hoefsmid rekeningen en de wedstrijden.
Het is ook mijn hobby niet, mijn pony niet. Ik rij 22 jaar auto en heb trailer leren rijden van manlief. Ervaren vrachtwagen chauffeur. Daar leer je veel meer van dan van een paar lessen met een kar stenen achter je auto. Dus ik reed idd jaren lang met een legale combinatie met alleen mijn b rijbewijs. Toevallig heb ik mijn be drie maanden terug gehaald omdat mijn auto en aanhanger veranderde en dus te zwaar was voor alleen b.

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:23

Polly schreef:

Laat staan de verzekering die het niet dekt als blijkt dat je toch te zwaar bent en je een glijer maakt.

Het E kost je een paar euro's, echter maar een fractie van je B.
Je rijd gewoon save, bent in je recht en je verzekering dekt het.
Je leert je bochtjes en het achteruit rijden indien je dit niet kent, of al goed geoefend hebt.

Hoe ervaren je jezelf ook vind
Hoe ervaren de persoon is die het je heeft laten zien.
Hoe slim je ook denkt of weet te zijn in de berekeningen van laadvermogen vs trekken en massa.

Wees gewoon slim en haal je E

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:25

newt schreef:
Polly schreef:

Laat staan de verzekering die het niet dekt als blijkt dat je toch te zwaar bent en je een glijer maakt.

Het E kost je een paar euro's, echter maar een fractie van je B.
Je rijd gewoon save, bent in je recht en je verzekering dekt het.
Je leert je bochtjes en het achteruit rijden indien je dit niet kent, of al goed geoefend hebt.

Hoe ervaren je jezelf ook vind
Hoe ervaren de persoon is die het je heeft laten zien.
Hoe slim je ook denkt of weet te zijn in de berekeningen van laadvermogen vs trekken en massa.

Wees gewoon slim en haal je E

Je vergeet nog een aardige: vertikale last onder de koppeling.......

tofferuiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:30

Zolang je onder de 3500 kg max massa treingewicht blijft gaat t goed!

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:51

En wat zou een ervaren vrachtwagen chauffeur niet weten wat een instructeur wel weet? Buiten het feit dat laatstgenoemde je helemaal niets leert over het rijden met levende have?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 23:57

mamamier schreef:
En wat zou een ervaren vrachtwagen chauffeur niet weten wat een instructeur wel weet? Buiten het feit dat laatstgenoemde je helemaal niets leert over het rijden met levende have?

Nou, dat die ervaren instructeur nogal wat vrachtwagenchauffeurs moet bijscholen om tot effectiever en efficiënter rijgedrag te komen!
Het feit dat je leuk kunt sturen zegt helemaal niets over hoe goed je die kennis over kunt brengen. En meestal doet de man-vrouw-relatie ook geen positieve duit in het zakje.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:06

Nou mijn instructeur had zelf niet eens zijn c rijbewijs. En ben geen r.k wijzer geworden tijdens de les voor mijn examen. Heb niets nieuws geleerd en alleen iets feller gereden tijdens het examen dan dat ik met knol in kar erachter rijd. Dus ja, dat vind ik best zonde van het geld als het niet noodzakelijk is. Ik had geen keus vanwege veranderde (zwaardere) combi maar had liever iets anders gedaan met dat geld.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:16

Sowieso direct na je B-rijbewijs al met een trailer willen rijden, ik weet het niet. Hoe denkt @Polly als rijinstructeur hierover? Ik heb mijn rijbewijs nu een maand maar zou het echt nog niet aandurven, eerst maar eens de auto helemaal kennen. Als ik nu een schakelfoutje maak of iets te hard door een bocht ga, tsja, dan moeten de inzittenden dat berouwen, maar dan is er geen nood aan de man. Met een trailer zou ik dat echt niet aandurven, niet met een levend dier erin.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 00:33

ikke schreef:
mamamier schreef:

Nou, dat die ervaren instructeur nogal wat vrachtwagenchauffeurs moet bijscholen om tot effectiever en efficiënter rijgedrag te komen!
Het feit dat je leuk kunt sturen zegt helemaal niets over hoe goed je die kennis over kunt brengen. En meestal doet de man-vrouw-relatie ook geen positieve duit in het zakje.

Die instructeur moet dat alleen maar omdat de wet dat ineens (vanaf vorig jaar, met dank aan de EU ;) ) voorschrijft.
Ik moest daar ook aan geloven maar heb niks nieuws geleerd. En durf zo te beweren dat chauffeurs van mijn generatie en mijn ervaring beter rijden dan de instructeurs die ons nu nog 'iets nieuws' moeten leren. ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 07:25

mamamier schreef:
Nou mijn instructeur had zelf niet eens zijn c rijbewijs. En ben geen r.k wijzer geworden tijdens de les voor mijn examen. Heb niets nieuws geleerd en alleen iets feller gereden tijdens het examen dan dat ik met knol in kar erachter rijd. Dus ja, dat vind ik best zonde van het geld als het niet noodzakelijk is. Ik had geen keus vanwege veranderde (zwaardere) combi maar had liever iets anders gedaan met dat geld.

Misschien een knappe instructeur zoeken? Een die wel weet waar hij over praat en mee bezig is, soms is dat weleens even zoeken maar ze zijn er echt wel.

Ik heb er geen moeite mee als mensen die net hun rijbewijs hebben met aanhanger gaan rijden maar alleen als ze er zelf genoeg vertrouwen in hebben, er zijn erbij die het makkelijk kunnen en er zijn erbij waarvan ik hoop dat ze nooit met trailer op pad gaan dus dat verschilt. Ik ben zelf geen truttige rijder, ook niet met paarden op de wagen. Uiteraard weet ik wel waar ik meer aangepast moet rijden en doe dat dan ook maar als ik mensen weleens met de trailer over de weg zie kruipen dan weet ik ook niet helemaal waar ze mee bezig zijn, dat noem ik meer onzekerheid dan kunde. Ik heb heel veel pony's gehad en er nog nooit 1 gehad die moeilijk te laden was en had ook nooit gezeik als ze op de wagen stonden dus blijkbaar deed ik het wel aardig. Weten waar je je aan moet passen maar ook weten wanneer je wel door kan rijden is heel belangrijk.
Als je meteen na je B doorgaat voor BE zit je nog wel in het lessen en het kijken maar je mist vaak de ervaring in het plannen en vooruit kijken en dat is natuurlijk wel wat ze testen op examen. Het gaat echt niet alleen maar om dat stukje achteruit, bij examen mag je in je bocht achteruit ook nog een keer strekken, goed blijven kijken is heel belangrijk, vooruit is voor sommigen een stuk lastiger.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 09:20

Polly schreef:
mamamier schreef:

Misschien een knappe instructeur zoeken? Een die wel weet waar hij over praat en mee bezig is, soms is dat weleens even zoeken maar ze zijn er echt wel.

Ik heb er geen moeite mee als mensen die net hun rijbewijs hebben met aanhanger gaan rijden maar alleen als ze er zelf genoeg vertrouwen in hebben, er zijn erbij die het makkelijk kunnen en er zijn erbij waarvan ik hoop dat ze nooit met trailer op pad gaan dus dat verschilt. Ik ben zelf geen truttige rijder, ook niet met paarden op de wagen. Uiteraard weet ik wel waar ik meer aangepast moet rijden en doe dat dan ook maar als ik mensen weleens met de trailer over de weg zie kruipen dan weet ik ook niet helemaal waar ze mee bezig zijn, dat noem ik meer onzekerheid dan kunde. Ik heb heel veel pony's gehad en er nog nooit 1 gehad die moeilijk te laden was en had ook nooit gezeik als ze op de wagen stonden dus blijkbaar deed ik het wel aardig. Weten waar je je aan moet passen maar ook weten wanneer je wel door kan rijden is heel belangrijk.
Als je meteen na je B doorgaat voor BE zit je nog wel in het lessen en het kijken maar je mist vaak de ervaring in het plannen en vooruit kijken en dat is natuurlijk wel wat ze testen op examen. Het gaat echt niet alleen maar om dat stukje achteruit, bij examen mag je in je bocht achteruit ook nog een keer strekken, goed blijven kijken is heel belangrijk, vooruit is voor sommigen een stuk lastiger.

waarom een knappe instructeur zoeken? Ik heb dat e-rijbewijs toch?

Ik had mijn rijbewijs al 22 jaar toen ik mijn e haalde. Maar reed idd al een jaar of zes met trailer daarvoor. Niet bepaald "net mijn rijbewijs" in ieder geval.

Ik heb er wel eentje die veel problemen heeft. Laad problemen zijn redelijk opgelost maar stil op de trailer staan blijft lastig. Omvallen, slaan en steigeren in de kar. Lang werk aan gehad om hem uberhaupt te kunnen vervoeren. Ik rijd alleen met hem of het paard van mijn zus. Met de laatste kan ik gewoon lekker doorrijden, met de pony niet. Die valt om op de eerste beste rotonde als je iets te hard gaat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 11:55

Wij hebben er een die is heel makkelijk te laden, maar zodra je gaat bewegen is het een ramp, zeker in bochten, dan stuitert je trailer bijna achter je aan. Dan kan je veel of weinig ervaring hebben maar dat veranderd niets aan het paard dat op de trailer staat.
Dus ja, dan ga ik kruipend door de bocht, in de hoop dat ze na de bocht niet plat ligt..
Wat de rest van het verkeer daar dan van denkt zal mij wat zijn.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 12:15

Hier nog zo een. Ben allang blij dat hij er nu redelijk makkelijk op loopt maar onderweg... word gek van hem soms. Stil staan bij stoplicht is drama, staat ie te bokken en probeert hij omhoog te komen en met bochten valt meneer gewoon om. Je moet het even weten en erop inspelen, dan gaat het prima. Ik laat bv de auto langzaam uitrollen om zo kort mogelijk stil te staan bij een stoplicht. Dat een ander dat irritant vindt heb ik geen boodschap aan. Ook rotondes gaan kruipend idd. Verder rij ik gewoon de max snelheid overal hoor maar als je achter me rijdt zal het best irritant zijn. El paard is anders en daar leer je echt niks over tijdens het lessen. Kwestie van ervaren en veel oefenen. Samen met mijn man wat prima gaat. Juist fijn, iemand naast je die goed met aanhanger kan rijden, veel kennis heeft van de regels en ook nog eens mijn lading goed kent.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:04

Ik had al meer dan tien jaar m'n B rijbewijs. Heb toen een trailer gekocht die je ook met B mag rijden (ja echt). Toen wel een paar uurtjes les genomen voor rijden met een aanhanger, maar examen heb ik laten zitten, was niet nodig om met mijn trailer te rijden, dat papiertje voegt niks toe, en met het geld kon ik leukere dingen doen.

Wel wat nuttige tips en trucs geleerd.