Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
ElCamino schreef:Ik rij mijn paard al bijna 15 jaar met een high port correctional.
Paard was totaal verreden toen ik hem kocht 20 jaar geleden en ook een half jaar in training zetten op een western stal hielp niet.
Een gewone snaffle werkte niet...ja elke dag uren ruzie en rukken en trekken.....dat wilde ik niet aanzien.
Daarna een gebroken shankje erin..... resulteerde in scharen vastpakken.....en weer ruzie... trainwer gaf niet op...paard ook niet.
Afijn.....uiteindelijk de correctional erin en probleem was direct over ! Ik hoef er amper aan te zitten.
Paard was lichamelijk ok, gebit ok...alleen in zijn koppie niet.
Elke dag rij ik met de correctional.... gaat prima, hoef er niet aan te zitten, maar op het strand of wanneer hij erg sterk wordt ben ik blij dat ik dit bit heb en geen ander!
Paard is inmiddels 26....en tja, toevallig laatst met een snaffle geprobeerd omdat ik altijd roep dat ieder paard op een trensje te rijden moet zijn....dus ik ging dat doen.... nou..ik ging 20 jaar terug in de tijd en wel direct!!! Het beet me dus direct in mijn kont !
Ik had weer een half uur ruzie met hem....ik bespaar me dit en mijn paard en blijf lekker correctional rijden... ook al vindt men dat geen fijn bit hier op stal ( dressuur, ben enige western ruiter)
Dus niet ieder paard is te rijden op een trensje...mijne niet in elk geval...
.
Jetta schreef:Onkunde, denken dat een paard een ding is, je wil opleggen aan een paard, wedstrijdsport met paarden, instructeurs die er alleen de krul in willen hebben, geen uitleg maar commando's krijgen tijdens de les, prestatiegericht willen zijn op de verkeerde manier, verwend zijn, niet naar het paard kijken, niet inleven in het wezen van het paard, niet willen studeren op de theorie, luisteren naar mensen die zeggen het zo goed te weten, excuses verzinnen om je eigen gedrag goed te praten...enz. .... Alles behalve RIJKUNST. Dat is het probleem.
crystallady schreef:maar nu vraag ik me toch nog 1 ding af.
wat is nu eigenlijk het strengste/scherpste bit, neusriem en andere optoming die is toegestaan.
in de dressuur, springen en cross.
want als het niet is toegestaan is het dan ook niet zo dat er beter op gecontroleerd moet worden.
ikke schreef:crystallady schreef:maar nu vraag ik me toch nog 1 ding af.
wat is nu eigenlijk het strengste/scherpste bit, neusriem en andere optoming die is toegestaan.
in de dressuur, springen en cross.
want als het niet is toegestaan is het dan ook niet zo dat er beter op gecontroleerd moet worden.
De ruiterhand bepaalt hoe scherp het bit is. Een zeer ervaren, gevoelige ruiterhand kan probleemloos met een ijzerdraadje rijden, de gemiddelde beginner zou helemaal geen bit mogen gebruiken; om even twee uitersten te nemen.
Michellkuh schreef:Vind het juist tof als mensen hun paarden door de ring kunnen sturen met zo weinig mogelijk! Martingaal en een simpel bit bijvoorbeeld..
)
ikke schreef:Ook jouw peerd was waarschijnlijk wel te rijden geweest op simpel ijzer als ze het in den beginne niet verprutst hadden.
Wij hebben het precies andersom. Hang je daar een bit in, gaat ie helemaal over de emmer, bitloos gaat prima. Ook verpest door een of andere randmongool!
Sizzle schreef:Nee dat is logisch.
Rare typo heb ik trouwens gemaakt. Wolfstandjes uiteraard.
Toegestane bitten zijn te vinden in het regelement van de knhs crystallady.