Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Re: Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:11

Mjaaaa wordt het niet een beetje overdreven allemaal?

Bedoel, een kneveltjes is niets mis mee en ziet er ook 'anders' uit. Als je dan nog een borsttuig erbij neemt. Een mexicaanse neusriem, Een vliegenmutsje, springschoenen, beschermers en een spoortje dan ziet de hele set er wellicht al 'indrukwekkend'/ overdreven uit.

Ik zie zelden mensen rijden met een pessoa op de laagste ring en sporen waar je een paard mee door midden kan snijden. Althans niet in de (B)B

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 10:18

ElCamino schreef:
Ik rij mijn paard al bijna 15 jaar met een high port correctional.
Paard was totaal verreden toen ik hem kocht 20 jaar geleden en ook een half jaar in training zetten op een western stal hielp niet.
Een gewone snaffle werkte niet...ja elke dag uren ruzie en rukken en trekken.....dat wilde ik niet aanzien.
Daarna een gebroken shankje erin..... resulteerde in scharen vastpakken.....en weer ruzie... trainwer gaf niet op...paard ook niet.
Afijn.....uiteindelijk de correctional erin en probleem was direct over ! Ik hoef er amper aan te zitten.
Paard was lichamelijk ok, gebit ok...alleen in zijn koppie niet.

Elke dag rij ik met de correctional.... gaat prima, hoef er niet aan te zitten, maar op het strand of wanneer hij erg sterk wordt ben ik blij dat ik dit bit heb en geen ander!

Paard is inmiddels 26....en tja, toevallig laatst met een snaffle geprobeerd omdat ik altijd roep dat ieder paard op een trensje te rijden moet zijn....dus ik ging dat doen.... nou..ik ging 20 jaar terug in de tijd en wel direct!!! Het beet me dus direct in mijn kont !
Ik had weer een half uur ruzie met hem....ik bespaar me dit en mijn paard en blijf lekker correctional rijden... ook al vindt men dat geen fijn bit hier op stal ( dressuur, ben enige western ruiter)
Dus niet ieder paard is te rijden op een trensje...mijne niet in elk geval...

Ook jouw peerd was waarschijnlijk wel te rijden geweest op simpel ijzer als ze het in den beginne niet verprutst hadden.

Wij hebben het precies andersom. Hang je daar een bit in, gaat ie helemaal over de emmer, bitloos gaat prima. Ook verpest door een of andere randmongool!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 13:32

ja klopt ikke.... maar gewoon vernaggeld door een andere ruiter helaas.....

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:14

Ik weet niet of het aan mij ligt maar als ik op wedstrijd ga valt het heel erg mee. Maar goed ik zal er op gaan letten. :P

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:09

Nou, dat bitloos is ook zo vriendelijk niet. Zag van de week iemand met kaakgekruisd rijden en daarvan werkte de release niet naar behoren (en dat is bij veel van die dingen). Kortom: (blijvende) druk op de neus, op de kaak, achter de oren... En was echt een hele flinke druk!!!!! Dus kan best zijn dat jouw paard daardoor daar braver mee is ;-).

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:12

Bij de dressuur wedstrijd helemaal niks van optoming gezien. Zal wel aan mij liggen :?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:31

Onkunde, denken dat een paard een ding is, je wil opleggen aan een paard, wedstrijdsport met paarden, instructeurs die er alleen de krul in willen hebben, geen uitleg maar commando's krijgen tijdens de les, prestatiegericht willen zijn op de verkeerde manier, verwend zijn, niet naar het paard kijken, niet inleven in het wezen van het paard, niet willen studeren op de theorie, luisteren naar mensen die zeggen het zo goed te weten, excuses verzinnen om je eigen gedrag goed te praten...enz. .... Alles behalve RIJKUNST. Dat is het probleem.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 11:58

Zoefferd schreef:
Bij de dressuur wedstrijd helemaal niks van optoming gezien. Zal wel aan mij liggen :?

Bij dressuurwedstrijden is het ook beduidend strenger gereguleerd dan bij springen, cross en andere competities.

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:01

Oh zo dus, Bedankt haha had ik even niet aangedacht :)

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:14

Jetta schreef:
Onkunde, denken dat een paard een ding is, je wil opleggen aan een paard, wedstrijdsport met paarden, instructeurs die er alleen de krul in willen hebben, geen uitleg maar commando's krijgen tijdens de les, prestatiegericht willen zijn op de verkeerde manier, verwend zijn, niet naar het paard kijken, niet inleven in het wezen van het paard, niet willen studeren op de theorie, luisteren naar mensen die zeggen het zo goed te weten, excuses verzinnen om je eigen gedrag goed te praten...enz. .... Alles behalve RIJKUNST. Dat is het probleem.

Als ik eerlijk mag zijn, vind ik dit een best domme opmerking. Heb zo eens wat dingen doorlezen maar ik merk alleen dat je tegen een bit bent, tegen krachtvoer etc. Het ligt niet altijd aan de ruiter hoor echt niet. En bitloos rijden is ook niet altijd een oplossing. Ook zijn der genoeg instructeurs/instructrices die je wel willen helpen met je rijden en niet alleen maar een ronde hals en beenwerk willen zien.. Vind dit eerlijk gezegd zelfs een beetje aanvallend tegen bepaalde mensen. Ligt niet altijd aan je zelf 99% wel maar die 1% telt ook mee!

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 21:37

Ik ben het wel een beetje met TS eens dat er steeds meer ruiters, ook jonge ruiters bij de pony's met 'zwaardere' optoming te zien zijn. Zoals scherpe sporen, scherpe bitten, slofteugel in combinatie met martingaal (bij losspringen) en alles moet er piekfijn uit zien, etc.

Zelf ben ik begonnen met een dubbel gebroken trens, zowel voor springen als dressuur. Ik gebruikte hierbij een martingaal en heb zelfs een aantal keer een slofteugel gebruikt bij de dressuur. Na een tijdje merkte ik dat dit niet werkte voor mijn paardje, het leverde alleen maar strijd op en hij kon niet ontspannen. Ik ben overgestapt op een bitloos hoofdstel (sidepull) eerst voor de dressuur en later ook voor het springen. Dit was een goede keuze, hij kon weer ontspannen en luisterde super. Ik heb de afgelopen 2 jaar officieel wedstrijden gereden bij de KNHS, eerst een jaar met bit en het tweede jaar zonder bit. Dit ging best wel goed, maar ik ben ermee gestopt omdat ik het gevoel van moeten presteren niet fijn vind. Daarnaast moet ik bij de paarden starten met mijn E pony, hierdoor word je al wat meer aangekeken en nu ik bitloos rijd al helemaal. Daarom train ik nu alleen nog thuis en in de lessen en heerlijke buitenritten maken, maar geen wedstrijden meer voor ons.

bb321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 10:12

Een paar maanden terug keek ik bij een beginnersles. Meisje met een pony'tje (van 3 jaar oud) , lekker voorwaarts, leuke combinatie. Week later ben ik d'r weer, hangt d'r een slof aan en rijdt ze met sporen en zweep. Vraagt de instructrice waarom ze ermee rijdt en krijgt ze als antwoord: 'Dan luistert hij beter'. Vervolgens heeft ze de hele les zitten schoppen en trekken. Insttuctrice nog meerdere malen geprobeerd haar ervan te overtuigen dat ze verkeerd bezig was, tevergeefs. Dat noem ik nou een pony verpesten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 12:16

Als instructie had ik dan gezegd sporen, slof er af of mijn les uit. Ik bepaal in mijn les hoe er gereden wordt

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:10

maar nu vraag ik me toch nog 1 ding af.
wat is nu eigenlijk het strengste/scherpste bit, neusriem en andere optoming die is toegestaan.
in de dressuur, springen en cross.

want als het niet is toegestaan is het dan ook niet zo dat er beter op gecontroleerd moet worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:27

crystallady schreef:
wat is nu eigenlijk het strengste/scherpste bit, neusriem en andere optoming die is toegestaan.

want als het niet is toegestaan is het dan ook niet zo dat er beter op gecontroleerd moet worden.

De ruiterhand bepaalt hoe scherp het bit is. Een zeer ervaren, gevoelige ruiterhand kan probleemloos met een ijzerdraadje rijden, de gemiddelde beginner zou helemaal geen bit mogen gebruiken; om even twee uitersten te nemen.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:42

ikke schreef:
crystallady schreef:

De ruiterhand bepaalt hoe scherp het bit is. Een zeer ervaren, gevoelige ruiterhand kan probleemloos met een ijzerdraadje rijden, de gemiddelde beginner zou helemaal geen bit mogen gebruiken; om even twee uitersten te nemen.

dat snap ik
maar ik bedoel wat is nu eigenlijk toe gestaan op concour?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:44

Michellkuh schreef:
Vind het juist tof als mensen hun paarden door de ring kunnen sturen met zo weinig mogelijk! Martingaal en een simpel bit bijvoorbeeld..

Ik geniet altijd van internationale springruiters met een bustrens en een martingaal. Springen ze ff een 1.40 parcours.
(en ik ook die beenligging met springen :j )
Cian O Conner
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 09:59

ikke schreef:
Ook jouw peerd was waarschijnlijk wel te rijden geweest op simpel ijzer als ze het in den beginne niet verprutst hadden.

Wij hebben het precies andersom. Hang je daar een bit in, gaat ie helemaal over de emmer, bitloos gaat prima. Ook verpest door een of andere randmongool!

Aha, ik ben dus niet de enige. Mijn merrie kan er met bit om onverklaarbare redenen ineens vandoor gaan als je er een keer goed mee in moet werken. Dus stel je zit in galop, ze word heet, en je wil een keer wat serieuzer inwerken om haar terug te nemen, dan gaat ze aan de kletter.

Nu ik bitloos rijd niet meer aan de hand gehad. Ik kan op een neckrope door het bos en over het strand rijden. +:)+

Een poosje terug wilden we haar voor de kar beleren. Prof gezocht, hij was niet echt pro bitloos, dus afgesproken dat hij in de bak het paard een keer aan mocht voelen en dan was het aan hem of hij het wou doen of niet. Lag van mijn kant geen druk op.
Eenmaal daar wou hij het toch een keer met bit proberen. Mij best, maar wel uitgelegd dat dit paard met bit niet meer buiten de hekjes mocht. Zoals verwacht reageerde ze in de bak gewoon braaf, zelfs wat scherper maar dat is imo niet vreemd als je van bitloos naar een flinke stang met kinketting gaat.

Hij wou het helaas alleen met bit proberen, omdat hij meende daar meer rem mee te hebben. Dat klopt, tot je hem echt nodig hebt en dan issie stuk. Dus vriendelijk bedankt en nu houden we het bij lange lijnen. Misschien dat ik van de zomer in de bak er een kar achter hang, en dat dan af en toe ga doen. Ik zie het wel...

Sorry voor het vreselijke offtopic gaan. Y;(

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:03

Bij zulk onverklaarbaar vluchtgedrag al op verborgen wortstandjes laten controlleren?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:06

Ja die zitten er, maar zo laag dat er nog meer dan voldoende ruimte moet zijn voor het bit.

Als je in de bak met bit werkt is ze er ook gewoon braaf mee. Ja ze rommelt er wel mee in mijn ogen, maar de prof vond het allemaal wel goed gaan geloof ik. Ook echt een heel deskundige man, maar ik heb gezien wat ze doet, en ik durf echt het risico niet te nemen dat ik straks met een kar in rengalop door een woonwijk vliegt.

Edit: Het is wel jammer, zeker omdat je nooit 100 procent zeker weet dat ze op een andere optoming niet zo reageert. Wie weet, had ze op een menbit wel goed gereageerd. Probleem is dat je het pas weet als het mis gaat, en dat was steeds buiten de bak.
Met een bandje slepen etc. is ze super braaf, ik weet zeker dat ze zo wegloopt met die kar. Maar goed, wie weet van de zomer en dan blijven we wel braaf binnen de hekjes.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 02-03-15 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:12

Nee dat is logisch.
Rare typo heb ik trouwens gemaakt. Wolfstandjes uiteraard.

Toegestane bitten zijn te vinden in het regelement van de knhs crystallady.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:15

Oh ik begreep 'm wel. :j

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:15

Sizzle schreef:
Nee dat is logisch.
Rare typo heb ik trouwens gemaakt. Wolfstandjes uiteraard.

Toegestane bitten zijn te vinden in het regelement van de knhs crystallady.

dit weet ik maar ik rij gewoon lekker op men dubbel gebroken trensje en blijf dit ook lekker doen.
maar ik heb geen ervaring met andere bitten. dus vraag me af wat is eigenlijk van de toegstaande bitten de scherpste/strengste. even zonder ruiterhand mee getelt zeg maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:24

Dat kun je zo niet zeggen.
Mijn ene paard vind dubbelgebroken zo vreselijk akelig dat ze achter de teugel gaat lopen en op ern enkelgebroken bit wel goed de hand zoekt.
Mijn andere paard doet het beter op een dubbelgebroken dun sprenger bitje. Met een dikkere KK weet ze van ellende niet wat ze moet doen.
We hebben een pony op stal die super op een gebroken scharenbit loopt. Doe je er een watertrens in dan doet hij of hij dood gaat.
Er bestaat niet zoiets als HET zachste bit.

Estherbrink1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:26

Ik was het weekend vrijwilliger bij een z tm 140cm concours. Wat een bitten komen daar voorbij. Wist helemaal niet dat stang en trens was toegestaan vanaf de z (springen). Maarook genoeg ruiters met simpele bitjes.