Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:04

Shettepret schreef:
Voor mij is gewicht het belangrijkste punt. Dus als legerpukkels lichter zijn ga ik daar liever voor. Plastic zakjes kom ik in om dus dat is het probleem niet. Pony is klein en hoewel hij het allemaal makkelijk kan hebben wil ik hem niet maximaal belasten. En daarnaast vind ik leger tassen nog een soort stoer staan ook icm mijn trailzadel.
Had eerder zitten denken aan mooie lederen zadeltassen (ala echt western) mqar als het regent is dat gewoon niet handig denk ik.

Die mooie lederen zadeltassen kunnen op zich prima maar neem dan een goede kwaliteit en zorg ervoor dat ze HEEL ERG GOED in de olie/vet staan :D
Puntje is vaak bij die westerntassen dat ze relatief klein zijn. Als dat voor jou geen belemmering is, is het geen punt, maar let er wel even op.

Daks schreef:
He het gaat niet regenen hoor :Y)

Ik ben ook teveel aan het kijken en alles moet waterdicht zijn dat op zijn minst.
Ik vind voor mijn fries 20 kg bagage naast het tuig meer dan zat.

Kwa hoofdstel wil ik kijken voor een halster hoofdstel dat scheelt al weer iets.

Kijk voor hoofdstellen even in de endurance-hoek. Daar is leuk, simpel en goed spul te koop voor aannemelijke prijzen. Touwhalster kan ook een alternatief zijn.

Ik houd als richtlijn 5kg bagage per tas achterop, de rest is slaapzak en wat spullen in je voortassen.

Oh, enne, al mijn tips zijn natuurlijk relatief en ingegeven op persoonlijke en meegekregen ervaringen. Als jullie denken dat iets anders ook kan werken, neem vooral de moeite om dat uit te testen! Wie weet wat we hiervan weer kunnen leren.

Shettepret

Re: Ik ga het doen: van Utrecht naar (noord) Drenthe te paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:10

Ik neem idd een touwhalster mee. Vorige week 1 aangeschaft voor de dagtochten.
5 kg per tas is een mooie richtlijn. Kan je toch al flink zooi in meenemen lijkt me.
Die leren tassen zullen vast te klein zijn ja. Maar bij Arthurs Westernstore hadden ze heel veel soorten hangen dus ga daar eens naar kijken als ik er weer ben.
beetje oriënteren naar prijzen en soorten.

Heb idd ook droog weer besteld Kim! Dus hoop dat bestelling goed doorkomt!

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:42

Shettepret schreef:
Ik zit trouwens te kijken op de site van hippisch toerisme. Daar staan per provincie ruiterroutes op. Op die manier is het miss makkelijker om de route uit te stippelen.

Voel je niet geremd (meerdere keren) te bellen, Dorine en Rob staan je heel graag te woord.

ikke schreef:
Hippisch toerisme heeft ook veel nuttige informatie maar die is niet altijd correct omdat zij ook weer afhankelijk zijn van wat ze aangeleverd krijgen. Mocht je dus iets vinden wat zij niet hebben of info hebben dat bepaalde gegevens niet meer courant zijn dan stellen zij het zeer op prijs als je dat doorgeeft.

Wij zijn inderdaad heel erg blij met berichtjes over routes, adressen en andere informatie die niet (meer) klopt. Nederland is groot en het is voor ons ondoenlijk om regelmatig alle routes na te rijden. Dus kom maar op met die info :j

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-15 11:48

Wat ontzettend gaaf dit! Ik krijg er zelf ook helemaal wilde plannen :P Van de zomer gaan wij verhuizen van Lunteren naar een nader te bepalen adres in omgeving Groningen stad... Ik ben heel benieuwd hoe de tocht gaat verlopen.
Geen flauw idee of het op de geplande route ligt maar in Lunteren weet ik anders nog wel een adres waar je kunt overnachten!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-15 09:25

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 12:39

Daks schreef:
Gisteren aan het routen geweest en hier een klein opzetje van de eerste dag.

http://www.ruiterenenmennen.nl/route.ph ... d034a01cb0

Alles is nog niet definitief uiteraard.

Hewt zou niet mijn keuze zijn om onder Veenendaal uit te komen. Van daaruit richting Bennekm en dan naar het noorden is wat onhandiger met het oog op overnachtingen. Het kan wel maar de keuze is beperkter.
Ook het open gebied tussen Veenendaal en Bennekom is niet leuk rijden, volgens de bewoners van dat gebied.

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 18:42

Wat een ontzettend leuk idee! :D
Jammer dat je niet echt langs hier komt..
Ik ga je volgen en ik hoop dat ik je nog wat advies kan geven! :j

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 22:48

Ik ben een aantal jaar geleden van Zeist-Ede getrokken, onder Veenendaal door over de Grebbedijk. Ik ben toen langs de dierentuin Ouwehands bij Rhenen langsgekomen (eerst spoor over bij Cuneraweg) en dan zo de Grebbedijk af. Mooi uitzicht, de wilde paarden gezien ook. Nadeel was dat het allemaal asfalt was - geen berm - dus stappen en lang ook! En bos bij Bennekom was ook leuk. Overnachten aan die kant kan evt bij Quadenoord, de Willemshoeve of B&B Bennekom.

Ik zou nu ook idd binnendoor gaan, boven Rhenen naar Bennekom/Veenendaal. Men is bezig geweest met een route tussen de Heuvelrug en Veluwe, maar die bestaat officieel niet. Ik kan wel de route voor je opzoeken, die gaat door grasbermen langs de weg. Ik dacht dat hij in het begin de Zuidelijke Meentsteeg volgde.
Overnachten kan ook bij Stal Miltenburg ipv Blauwendraad. Als je de binnendoorroute volgt kan je misschien bij Stal Klein Hoekelum overnachten.

Als opvouwbare emmer heb ik gewoon een afwasteil bij de Kathmandu/Beversport gehaald. Touwhalster eronder is idd handig voor laten grazen, maar niet eraan vastzetten. Leren tassen zijn zwaarder als nylon, ik gebruik zelf die van stowaway waar je best wat aan vast kunt binden (kan ook aan de singelstoten). Misschien zijn deze wat
Ik zou idd geen boomloos zadel nemen gezien het gewicht en omdat je meer stapt (drukpunt). En neem een kompasje mee, handig als je tussen paden moet kiezen (je kan er ook een app-versie van op de telefoon zetten maar kost batterij).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:35

Smotz schreef:
Ik ben een aantal jaar geleden van Zeist-Ede getrokken, onder Veenendaal door over de Grebbedijk. Ik ben toen langs de dierentuin Ouwehands bij Rhenen langsgekomen (eerst spoor over bij Cuneraweg) en dan zo de Grebbedijk af. Mooi uitzicht, de wilde paarden gezien ook. Nadeel was dat het allemaal asfalt was - geen berm - dus stappen en lang ook! En bos bij Bennekom was ook leuk. Overnachten aan die kant kan evt bij Quadenoord, de Willemshoeve of B&B Bennekom.

Ik zou nu ook idd binnendoor gaan, boven Rhenen naar Bennekom/Veenendaal. Men is bezig geweest met een route tussen de Heuvelrug en Veluwe, maar die bestaat officieel niet. Ik kan wel de route voor je opzoeken, die gaat door grasbermen langs de weg. Ik dacht dat hij in het begin de Zuidelijke Meentsteeg volgde.
Overnachten kan ook bij Stal Miltenburg ipv Blauwendraad. Als je de binnendoorroute volgt kan je misschien bij Stal Klein Hoekelum overnachten.

Grappig, ik heb meerdere malen dezelfde route gedaan.

Ik heb ook wel een keer bij Blauwendraad overnacht, vond ik niet zo leuk.

Het 1e jaar hadden wij 2 peperdure opvouwbare emmers van de Bever mee. 1 keer gebruikt, daarna nooit meer! Paarden drinken ook uit een plas. En in geval van nood kun je ergens aanbellen en om een emmer vragen. Verder laten wij ze altijd grazen en in gras zit ook water. En je ondergoed uitspoelen kan ook gewoon onder een kraantje. Heb je geen emmer voor nodig.

Ook het 1e jaar hadden wij piepkleine benzine brandertjes mee. Leuk hoor, smorgens je eigen thee zetten en savonds je blikje opwarmen. Maar dat betekent ook dat je een pannetje en een bord om kom mee moet nemen. Nog meer bagage!
Probeer je bagage echt tot een minimum te beperken.

Verder zweer ik bij mijn Ortliebs, onverwoestbaar en waterdicht.
Laatst bijgewerkt door Antheman op 22-05-15 08:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 07:55

Wat een tips weer! Helemaal super!
Ik heb eergisteren gekeken bij arthurs Westernstore en heb daar een paar hele mooie zadeltassen gezien. Ook helemaal niet duur en degelijk spul. Waren niet heel groot mar voor mijn uk hoef ik ook geen mega tassen te hebben. Heb zelf ook en klein maatje dus scheelt weer.
Gaan wel nog even kijken bij de legerdump. Zien of die legerpukkels wat zijn.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 22:52

Miro94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 08:20

Erg cool plan dit!

Nu ik alles doorgelezen heb zou ik als ik jullie was er een sponsor rit van maken.

Ook is het dan heel handig een openbare Facebookpagina van jullie onderneming te maken,
je bereikt er veel meer mensen mee en misschien zijn er veel meer adressen waar jullie gratis je paard in het land mogen zetten en zelf kunnen slapen ( iedereen heeft wel een luchtbed of slaapmatje en slaapzak, scheelt weer bagage )
Ook is het makkelijker voor eventuele sponsoren.

Miro wordt dit jaar 21 dus vind ik te oud om mee te rijden vanaf Hilversum of in de buurt.

Heel veel succes met de voorbereidingen, ik blijf volgen! _/-\o_

Groetjes Anja

Miro94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:03

Daks schreef:

Da's wel een heel kort ritje voor een eerste dag, ik reed laatst 18 km binnen de 2 uur en heb veel gestapt..
Maar dit was maar een klein opzetje toch? ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:06

Miro94 schreef:
Daks schreef:

Da's wel een heel kort ritje voor een eerste dag, ik reed laatst 18 km binnen de 2 uur en heb veel gestapt..
Maar dit was maar een klein opzetje toch? ;)

Niet iedereen heeft van die peesbeesten........

Miro94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 10:24

ikke schreef:
Niet iedereen heeft van die peesbeesten........

Dat is waar maar mijn paard is ook geen peesbeest, die is liever lui dan moe :P
Merk wel dat hij naarmate we langer rijden steeds beter gaat lopen, is net een oudediesel, die moet eerst opwarmen :D

Ilethelensar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 12:36

Wat een ontzettend tof idee dit! Ik volg mee via hier.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:06

Op zich is die 18 km geen probleem om in 2 uur te rijden, maar dan moet je niet ook je bezighouden met kaartlezen en omgaan met eventuele verrassingen onderweg. Dat is de reden dat rond de 20 km per dag een goede streefafstand is. Daarnaast wil je natuurlijk ook om je heen kunnen kijken en af en toe een fotootje nemen, het is toch een vorm van vakantie *-:)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 15:42

Inderdaad, wij hebben vandaag 18km gereden in 2.45u :P Wel de allereerste keer dat we zo'n groot rondje deden (jong onervaren paard), en ik heb een vrije trage koudbloed, en we hebben veeel gestapt en veel stilgestaan om kaart te lezen en foto's te maken en dergelijke. Wij hebben de prachtige Kalmthoutse heide verkend <3 maar het kan nog best wel lastig zijn om te navigeren in een groot en onbekend gebied, zeker als dat ook nieuw voor je is. Als je niet geheel zeker bent van de route, moet je daar dus ook wel wat tijd voor uittrekken denk ik :)

Miro94

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 18:09

VogeltjeM schreef:
Inderdaad, wij hebben vandaag 18km gereden in 2.45u :P Wel de allereerste keer dat we zo'n groot rondje deden (jong onervaren paard), en ik heb een vrije trage koudbloed, en we hebben veeel gestapt en veel stilgestaan om kaart te lezen en foto's te maken en dergelijke. Wij hebben de prachtige Kalmthoutse heide verkend <3 maar het kan nog best wel lastig zijn om te navigeren in een groot en onbekend gebied, zeker als dat ook nieuw voor je is. Als je niet geheel zeker bent van de route, moet je daar dus ook wel wat tijd voor uittrekken denk ik :)

Mee eens :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-15 08:07

Ik heb ook maar een koudbloed haha .
En er gaat en kleinere mee. Dus alle tijd. En 20 km is inderdaad een plusminus.
De ene dag misschien meer de andere dag misschien minder.

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 18:35

Beter een rondje terplaatse maken als je " te vroeg" op bestemming bent dan nog vele kilometers moeten rijden met moeie paarden.

Vergeet niet dat paarden echt moeten leren op trektocht gaan. Beter rustig aan dan overnemen.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 08:57

Marg inderdaad en het is een vakantie wat betekend genieten en relaxen.
Ook voor de beestjes

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:07

Daks schreef:
Marg inderdaad en het is een vakantie wat betekend genieten en relaxen.
Ook voor de beestjes

Precies dat!

Ik zeg altijd: als je ergens snel wil zijn moet je een snelle auto nemen, geen paard. Reizen te paard doe je om de reis, niet om het eindpunt en dat heb jij heel goed begrepen +:)+

Ik citeer een medebokker tijdens haar vakantie met de paarden:
Mariska_28 schreef:
Dus verder naar Odoorn, om daarvandaan via de paralelweg langs de N34 naar Ees te rijden.. Een ritje met de auto van nog geen 10 minuten, nu een uur..

Dat omschrijft precies waar het om gaat........

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 13:05

Bekend topic is dat ikke.
Jaloers op de omgeving daar.

Ook is dat topic wel leerzaam geweest.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:36

Daks schreef:
Bekend topic is dat ikke.
Jaloers op de omgeving daar.

Ook is dat topic wel leerzaam geweest.

Jouw route gaat een stukje over hetzelfde traject, geniet ze alvast van de omgeving :D

De beste manier om te leren op trektocht te gaan is beginnen met enkele korte tochten, 2 - 3 dagen of zo, dat is vaak voldoende. sommige paarden vinden het ook gemakkelijker dan andere.

Uit dat topic komt ook wel naar voren dat je die rustdagen echt in moet plannen. Het lijkt erop dat het min of meer ontbreken van die rustdagen weleens een factor geweest kan zijn in het uitvallen van het rijpaard. Leer voor jou: neem rustdagen serieus! Rust is ook echt rust. Alleen gaan kijken hoe het gaat, poetsbeurtje of zo maar verder vooral in de wei laten staan (lopen).