Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:51

ikke schreef:
Tendance schreef:
Maar in dit item ging het om wat je zou geven voor een paard, dat voldoet aan bepaalde kenmerken.
Ik snap het felle karakter van de reacties van Ikke niet helemaal.
Er is niemand die zegt, dat je voor minder geld heen goed paard kan krijgen.
Vanwaar zo verhit?

Laat ik het dan omdraaien: het oog van de meester herkend de kwaliteit, niet het prijskaartje.

Wat je voor een paard geeft is volstrekt niet relevant zolang de koper maar van mening is dat de gevraagde prijs in verhouding tot het geboden paard is.

Er reden ruiters op (ex)manegepaarden mee op internationaal (spring)niveau.
Er zijn hele matige paarden opeens razend populair geworden, enkel omdat een ruiter zich ermee in de kijkerd reed.
Er hebben mensen veel geld betaald voor een, op papier, goed paard maar liepen daar volledig mee vast, tot staatsgevaarlijk aan toe! (datzelfde paard is nu mijn oogappeltje en een schatje om mee te rijden)

Welk paard heeft het meeste gekost?

Maar dat is de vraag toch niet in dit topic?! Het komt er op neer, dat de ts eigenlijk wil weten wat wij voor welk paard neer zouden leggen.

Iedereen weet dat een paard soms beter of slechter uit de verf kan komen en dat geluk (onder leiding van goed rijden) bestaat en dat pech hebben of niet de juiste combinatie zijn voor problemen kan zorgen.
Maar om nu het idee te wekken, dat meerdere van de huidige toppaarden, manegepaard geweest is, dat is onzin.
Ik denk persoonlijk dat er op het WK dressuur en springen geen één tussen liep.
Gewoonweg al omdat de karakters van deze paarden niet geschikt zouden zijn voor een manegepaard.

Waar ik het wel met je eens ben is dat een goed paard ook voor minder geld te krijgen is.
Zoekt en gij zult vinden.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 07:55

NYC schreef:
Ik ben gek op de Gribaldi bloedlijn. Als ik nog een paard zou kopen word het een Totilas nakomeling. Het delgend van Totilas is €8.000, dus voor de veulens lopen de prijzen ook aardig op.

Is veel geld, en voor dat geld zijn er héél veel andere 3 jarigen te koop.

Maar ik hen zinnig, als ik iets heb gezien wil ik het zo hebben en niet anders. ;)
Ik wens mezelf heel veel succes;
Ik zoek een Totilas x Jazz, die hengst/ruin is en zwart. Ze zijn er wel, maar dan mag je heel wat neerleggen. Of ze zijn Merie of donker bruin.

Heb 1 op proef gehad, paard bleek niet 100% gezond te zijn, en ik vermoed dat de papieren niet helemaal klopte, het paard bestaat op papier 2 keer.

Neem een merrie, kun je er ook nog mee fokken, levert ze nog meer op.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:35

Amiigo schreef:
Dat hoor je mij niet zeggen ikke, als je een paard los ziet draven die bijna z'n kin raakt weet je van te voren dat dat een goed paard wordt.

*\%/* nou heb ik dan geluk.....
-O- of toch niet het beest is in het verleden verpest door zo een wannabee anky, en weigert maar iets te doen in de bak met een ruiter op zijn rug en bit in zijn mond.

gelukkig maken we samen fijne buitenritten, wandelingen en werken met lange lijnen maar dat je denkt een goed paard te hebben hangt af van je verwachtingen en of je paard dat aankan.
Het klinkt stom maar ik ben erg blij met haar, dus hoe goed is goed?. voor mij perfect voor die eerdere ruiter was het een drama jammer voor het paard maar zo gebeurt dat vaker

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 08:49

Amiigo schreef:
Dat hoor je mij niet zeggen ikke, als je een paard los ziet draven die bijna z'n kin raakt weet je van te voren dat dat een goed paard wordt.

Een paard wat van voren knie-actie heeft, maar van achter geen gelijkwaardige motor (actie in achterhand en drang voorwaarts en opwaarts te gaan) zal nooit een perfect dressuurpaard zijn.
Voor de onderdelen stap draf en galop wordt er naar het totaalplaatje gekeken, niet enkel naar knie-actie.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 09:32

Tendance schreef:
Amiigo schreef:

Een paard wat van voren knie-actie heeft, maar van achter geen gelijkwaardige motor (actie in achterhand en drang voorwaarts en opwaarts te gaan) zal nooit een perfect dressuurpaard zijn.
Voor de onderdelen stap draf en galop wordt er naar het totaalplaatje gekeken, niet enkel naar knie-actie.

Mee eens Tendance. Ik kijk ook meer naar het achterbeen. Met een sterk achterbeen en een goede bouw (schoudervrijheid) komt dat voorbeen ook wel, als laten ze dat op dat moment nog niet zo zien.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:32

Tendance schreef:
Amiigo schreef:

Ik heb mijn jonge merrie niet gekocht op basis van hoe groot ze kon bewegen of hoeveel knie-actie ze had, wel op hoe ze achteraan gewicht overnam en kon schakelen en hoe zij stapte. Ze was nog niet zadelmak dus ik had enkel haar bewegingen in vrijheid om op te oordelen. En ja ik had zeker niet de grootste beweger gekocht maar wel eentje met enorm veel balans en een enorm vermogen om te verzamelen. Laat dat nu net zijn wat je later in de GP nodig hebt. Dus nee een paard dat je los ziet draven en bijna z'n kin raakt, dat wil geen fluit zeggen. Stap en galop, dat zijn de allerbelangrijkste gangen die je moet beoordelen. Een draf die correct is daar kan je nog alle kanten mee uit. Daar heb je de grootste invloed op. Stap en galop daarentegen is heel wat anders.
Die enorm grote bewegers kosten vaak ook een pak meer dan degene die beperkter lijken, daar moet je door leren zien en zo kan je voor een mooie prijs echt wel een goed paard kopen. Je moet alleen het geduld hebben want dat zijn paarden die pas echt tot hun recht beginnen komen in de hogere proeven.

Amiigo

Re: Elk paard heeft zijn prijs... Of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 10:38

T was ook maar een stom voorbeeld :)) t doelde meer op dat als een paard goed kan bewegen dat je dan weet dat het een belofte voor de toekomst is (als de rest dan ook een beetje mee werkt :D )

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:16

Izzy19 schreef:
Ik heb mijn jonge merrie niet gekocht op basis van hoe groot ze kon bewegen of hoeveel knie-actie ze had, wel op hoe ze achteraan gewicht overnam en kon schakelen en hoe zij stapte. Ze was nog niet zadelmak dus ik had enkel haar bewegingen in vrijheid om op te oordelen. En ja ik had zeker niet de grootste beweger gekocht maar wel eentje met enorm veel balans en een enorm vermogen om te verzamelen. Laat dat nu net zijn wat je later in de GP nodig hebt. Dus nee een paard dat je los ziet draven en bijna z'n kin raakt, dat wil geen fluit zeggen. Stap en galop, dat zijn de allerbelangrijkste gangen die je moet beoordelen. Een draf die correct is daar kan je nog alle kanten mee uit. Daar heb je de grootste invloed op. Stap en galop daarentegen is heel wat anders.
Die enorm grote bewegers kosten vaak ook een pak meer dan degene die beperkter lijken, daar moet je door leren zien en zo kan je voor een mooie prijs echt wel een goed paard kopen. Je moet alleen het geduld hebben want dat zijn paarden die pas echt tot hun recht beginnen komen in de hogere proeven.

Ik zeg ook niet, dat je een paard met veel knie- of achterbeen actie moet kopen.
Je kunt prima toe met een minder "heftige" beweger. Een echt aparte beweger als bijvoorbeeld de tuigers, zijn helemaal niet geschikt voor het hoge dressuurwerk.

Ik bedoel te zeggen, dat je moet kiezen voor een paard wat in balans is van voor en van achter en door zijn hele lijf.

Zelf kies ik dan wel weer eerder voor de stap en de draf als uitgangspunten. Die galop daar kun je naar mijn idee nog voldoende mee.
Het is niet voor niets, dat ze op een keuring de draf het belangrijkst vinden.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:40

- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, normaal/leuk paardje maar geen "extra" bewegingen 3000 - 5000 euro
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven", 10.000 - 30.000 euro
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger geen verstand van

- 4/5/6 j, B/L gereden, standaard paard 5000-7000 euro
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met spectaculaire bewegingen 15.000 -30.000
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger geen verstand van

- 6-10 j, standaard paard, leuk voor basissport (pak weg, L/M dresuur en springen, gewoon leuke allrounder) 6000-7000
- 6-10j, dressuurpaard met spectaculaire bewegingen en loopt op niveau volgens leeftijd 25.000 - 50.000
- 6-8j, springpaard dat meedraait in hogere proeven (1m20, 1m30 1m40) geen verstand van

- Springpaard, 10-15j, parcours 1m40, 1m50, 1m60 geen verstand van
- Dressuurpaard niveau subtop (Intermediaire I, II, Prix Saint George) richting de 100.000 euro
- Dressuurpaard Grand Prix niveau 100.000 en hoger

Van spring paarden heb ik geen verstand.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:47

Tendance schreef:
Zelf kies ik dan wel weer eerder voor de stap en de draf als uitgangspunten. Die galop daar kun je naar mijn idee nog voldoende mee.
Het is niet voor niets, dat ze op een keuring de draf het belangrijkst vinden.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, een paard wat een kwalitatief slechte galop heeft, kan later naar mijn mening, moeite krijgen om het 'hogere' werk aan te kunnen. Denk aan wissels en series. Daarom vind ik galop net zo belangrijk als stap en draf. Tuurlijk kan je aan galop nog wat doen, maar aan stap en draf kan dat ook.
Laatst bijgewerkt door Kirstenx op 23-09-14 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:55

Draf is algemeen geweten de gang waaraan je het meeste kan sleutelen. Stap en galop zijn het moeilijkste te veranderen, ik zeg niet dat het onmogelijk is, zeker niet, je verbetert alle gangen van je paard maar aan de draf zijn gewoon de grootste veranderingen mogelijk.

http://www.horseandrideruk.com/article.php?id=2798
Erg interessant artikel door Carl Hester, waarvan ook een deeltje gaat over de aankoop van een dressuurpaard. Ik heb puntje 2 er even uit gehaald:
2 You don't have to spend a fortune on a horse for dressage - as long as the basic paces are there, the rest can be acheived through training. The main paces to look at are walk and canter, as with a bit of work a horse with a very normal trot can trot beautifully.

In walk, the horse should use the whole of his body and have a good overtrack, where the hind foot lands in front of the print left by the front foot. A good canter has a bounding stride, with the hindleg jumping right underneath the horse and the front end lifted. Above all, though a good, natural rhythm is essential and is always more important than big movement.

Een paard dat goed scoort tijdens een keuring aan de hand wil niet meteen zeggen dat dit paard ook potentieel heeft voor de hogere dressuursport. Dat is net het punt. Op een keuring zien ze juist graag hele grote bewegers (ik heb het hier niet over veel knie-actie zoals tuigers, maar echt gewoon warmbloeden die enorm groot bewegen), deze zie je maar zelden terug in de topsport later.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:10

Helaas zijn wij (de meesten) alleen niet zo kundig als Carl Hester en zal het grootste deel van onze basisproeven bestaan uit draf, dus is het toch echt wel handig, dat de basisgangen allemaal goed zijn, maar dat het paard een goede/correcte draf heeft.

Ik zeg ook enkel, dat voor mij persoonlijk de galop het minst zou mogen zijn van de 3, omdat ik erg kundig ben in het bijstellen van de galop, maar ik de draf minder makkelijk bij te stellen vind.
Zo heeft mijn paard een hele sterke stap en draf. Galop is minder, maar door mijn beenhulpen en balans en training is het een goede galop geworden.

Ik heb geen ambitie voor de ZZ-licht en hoger, dus voldoet mijn paard prima aan mijn wensen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:11

Maar deze heeft geen vol papier.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:25

De basis moet in alle 3 de gangen goed zitten sowieso, anders geraak je er ook niet. Ik ken heel veel paarden en ruiters die van een mindere draf toch echt een mooie draf gemaakt hebben, en hier zitten echt wel heel veel ruiters bij die ook geen ambitie voor ZZ-licht of hoger hebben. Je hoeft daarvoor echt niet Carl Hester te heten. Ik vind Carl Hester juist iemand die ook degelijke en bruikbare tips geeft voor ruiters die niet op dat niveau rijden. Maar daar had ik het eigenlijk niet over, ik had het over paarden voor topsport, lichte tour & zware tour. Even elkaar verkeerd begrepen :-)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:27

Ik heb het ook juist over voor mij persoonlijk. Ik ken mijn zwaktes en plussen.
Ik vind het verbeteren van de draf echt lastiger dan de galop.

Al moet ik voor het springen zeggen, dat ik het paard met de beste galop zal kopen.

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:31

__Astrid schreef:
Naar aanleiding van wat eigenlijk een banale discussie was op Facebook, ben ik benieuwd of mijn beeld van de paardenmarkt nu echt zo onreëel is.
PS: moest iemand die deze discussie gelezen heeft, dit topic zien, dit topic is allesbehalve bedoeld om "mijn gelijk te krijgen", maar dus louter om te kijken of ik nou zo'n verkeerd beeld heb van de huidige paardenmarkt.

Waar gaat dit over?
Mijn mening is dat je voor een paard dat op een zeker niveau loopt en/of goede kwaliteiten heeft (om bv op latere leeftijd de hogere proeven/niveaus te lopen) toch aardig wat geld mag neertellen.
Graag zou ik dus eens jullie mening weten:

Wat is de huidge verkoopprijs (bedrag of prijsklasse) voor een paard dat:
even lijstje kopiëren en invullen

- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, normaal/leuk paardje maar geen "extra" bewegingen 5-10.000
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met 3 hele goede en ruime basisgangen, valt op tussen de gewone paard door "spectaculaire" bewegingen, type paard voor bv Pavo proeven, nationaal jonge paarden, "topper in wording", "paard met veel potentieel voor hoge proeven", ...20- 25.000+
- 3/4 jaar, doorgereden tot B klaar, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger 25.000+

- 4/5/6 j, B/L gereden, standaard paard 4-10.000
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met spectaculaire bewegingen 15.000 +
- 4/5/6 j, B/L gereden, paard met potentieel voor parcours 1m30 of hoger 40.000+

- 6-10 j, standaard paard, leuk voor basissport (pak weg, L/M dresuur en springen, gewoon leuke allrounder) 5-10.000
- 6-10j, dressuurpaard met spectaculaire bewegingen en loopt op niveau volgens leeftijd 50.000+
- 6-8j, springpaard dat meedraait in hogere proeven (1m20, 1m30 1m40) 50.000+

- Springpaard, 10-15j, parcours 1m40, 1m50, 1m60 geen idee
- Dressuurpaard niveau subtop (Intermediaire I, II, Prix Saint George) 150.000+
- Dressuurpaard Grand Prix niveau 200.000 +

Het is een heel lijstje, maar ik ben wel eens benieuwd wat jullie denken dat dergelijke paarden waard zijn/tegen welke prijven deze paarden ze verkocht worden. Het gaat er niet om of je dit wel of niet aan een paard zou geven, louter of paarden die op dat bepaald niveau lopen tegen "hun prijs" worden verhandeld of niet.

En dan nog een verder discussiepunt:

Als je een paard zoekt dat op een bepaald niveau loopt of potentieel heeft om een bepaald niveau te zoeken, ga je dan echt op zoek naar een paard dat als dusdanig (met bijbehorende prijs) verkocht wordt? Of neem je de gok om gewoon een leuk paard dat misschien wel nog wat kan worden (maar niet als topper in spe wordt verkocht, en dus ook niet aan die prijs) te kopen en te kijken wat hieruit voort komt? Zoek je dus wel of niet tussen de paarden die (op het eerste zicht)niet de kwaliteiten hebben van het type paard waar je naar op zoek bent?

Verder wil ik afsluiten met dit:
Je kan altijd geluk hebben en een buitenkansje tegenkomen, en uiteraard er zijn zeker paarden op de markt met dezelfde kwaliteiten en voor veel minder geld, maar het gaat mij over wat er over het algemeen op de markt voor zo'n paard wordt gevraagd én betaald.

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:37

Persoonlijk zou ik niets geven voor een grand prix paard... Maar dat is meer de reden dat ik denk "Wat moet ik met zo'n paard?!" :') (Mij maak je blijer met een shetje :'))

Het is dus echt wat de gek er voor geeft.

Het is denk ik vooral een "klik" die je meteen moet hebben, en dan afhankelijk van je doel, ga je naar paarden kijken die er aan voldoen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:47

Ik koop sowieso geen paard waar bij een advertentie opgeschept wordt over zijn kwaliteiten. Dan betaal je naar mijn ervaring altijd te veel!
Er is niet maar 1 paard met deze kwaliteiten.
Foto's geven een beter beeld, dan dat opschepperige.

Ik ga op zoek naar een paard wat voldoet aan mijn eisen met in mijn achterhoofd een vaste prijs wat ik maximaal wil betalen voor het paard wat ik zoek.
Dieren, die qua vraagprijs hier ruim boven zitten ga ik niet bekijken.

Momenteel ben ik links en rechts wat aan het rondkijken of ik wil gaan fokken met onze merrie of een eventer wil kopen. Waarschijnlijk wordt het het eerste.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:55

Ik kreeg inderdaad zo'n buitenkansje.
Mijn huidige Z1 merrie.
Ik kreeg haar toen ze 7 werd.
Liep toen net L1 dressuur.
Super fijn en braaf dier. Gratis gekregen!

Ik ga niet kijken bij paarden, die niet voldoen aan mijn eisen.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:01

Gratis?!

En het lijkt me logisch dat je niet gaat kijken bij paarden die je niet aan staan, verspilde tijd en moeite.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:07

Ja, gratis! Voor niets!
Veulen dat ze dat jaar kreeg heeft de eigenaar toen zelf gehouden, dat was de enige voorwaarde.
Het gaat om de vos uit mijn profiel (Tendance).

Geen afspraken over gemaakt. Mag ook verkopen als ik dat zou willen. Geld is gewoon voor mezelf.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:12

Jeetje, dat is zeker een buitenkansje! Normaal gaan alle alarmbellen bij me rinkelen als ik een leuk/knap paard zie voor een prikkie. Maar zo te zien heb jij er wel een fijn paard aan over gehouden! :j

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 15:34

Jep! Dus eigenlijk moet ik op de vraag van ts zeggen:
Of toch niet.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:01

Ik denk dat mensen met te weinig kennis van zaken, zich nog te snel laten oplichten.

Goede , echt leuke paarden gaan voor lage bedragen van de hand, en waarom, omdat er stalling betaald moet worden elke maand dat het paard langer in bezit is.

Natuurlijk zijn er ook goede paarden voor hoge bedragen te koop, als jij dat ervoor uit wilt geven, prima !
Maar de kenners die de tijd nemen om te zoeken, vinden zat 3/4 jarigen die bereden zijn,met talent , voor lage bedragen. Maar sommige mensen menen dat die goedkopere paarden wel wat zullen mankeren, kan ook , maar zeker niet allemaal, veel mensen zitten gewoon in geldnood, en paarden gaan voor spotprijzen nog steeds weg.

Kirstenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 18:12

Mee eens CM, goede, knappe paarden die voor lagere bedragen te koop staan, daar worden mensen achterdochtig want 'dan zal er wel wat mee zijn'. Maar dit hoeft natuurlijk helemaal niet.

Sommige prijzen van tegenwoordig liggen naar mijn mening wel belachelijk hoog, op sporthorses 4 jarigen voor 25.000> niet eens zo heel bijzonder, dat vind ik toch wel heel veel geld!