Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

belindaap88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:32

Citaat:
Ik woon in Amstelveen en heb geen rijbewijs/auto. Ik denk alle stallen binnen mijn bereik te kennen maar sta absoluut open voor tips!
Mijn paard is laagste in rang en bij een boze blik van een ander paard gaat ze al opzij. Een schuilstal waar niet alle paarden tegelijk ruim in kunnen staan gaat m dus niet worden want dan komt ze er niet bij.

Weet niet of je bekend bent met deze stal, zit in Amstelveen tegen Uithoorn aan: http://nh4all.nl/home/ -> stalling. Hebben verschillende groepspaddocks (zand) met schuilmogelijkheid en in de zomer de mogelijkheid tot weidegang. Ik weet alleen niet of ze momenteel plek hebben. Stal Amstelhoeve (Zeinstra) heeft sinds kort ook een hit actief stal, maar daar moet je wel de centen voor hebben :+ http://www.stalamstelhoeve.nl/. Zelf sta ik in Amsterdam noord, alleen s'winters mogelijkheid tot schuilen (groepspaddock), nu ook 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid (in de regen).

AnnemiekvM

Re: Hoe doen paarden dat 24/7 zonder schuilstal met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:00

Mocht je voor een deken gaan, let goed op dat ie niet doorlekt. Want dat is helemaal koud.
Met dit vieze weer is 's nachts op stal geen gek plan hoor.

Bij ons gaan ze ook 's nachts naar binnen en gaan ook graag.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:37

Mijn oudjes en ezels zijn vandaag zelfs de hele dag niet buiten geweest, veel te nat !
Nu beschikken die wel over een grote, inpandige loopstal, dus de noodzaak is er ook niet gelukkig qua beweging, die kunnen ze binnen ook nemen :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:16

belindaap88 schreef:
Citaat:
Ik woon in Amstelveen en heb geen rijbewijs/auto. Ik denk alle stallen binnen mijn bereik te kennen maar sta absoluut open voor tips!
Mijn paard is laagste in rang en bij een boze blik van een ander paard gaat ze al opzij. Een schuilstal waar niet alle paarden tegelijk ruim in kunnen staan gaat m dus niet worden want dan komt ze er niet bij.

Weet niet of je bekend bent met deze stal, zit in Amstelveen tegen Uithoorn aan: http://nh4all.nl/home/ -> stalling. Hebben verschillende groepspaddocks (zand) met schuilmogelijkheid en in de zomer de mogelijkheid tot weidegang. Ik weet alleen niet of ze momenteel plek hebben. Stal Amstelhoeve (Zeinstra) heeft sinds kort ook een hit actief stal, maar daar moet je wel de centen voor hebben :+ http://www.stalamstelhoeve.nl/. Zelf sta ik in Amsterdam noord, alleen s'winters mogelijkheid tot schuilen (groepspaddock), nu ook 24/7 buiten zonder schuilmogelijkheid (in de regen).

Nh4all ken ik en is een leuke stal. Alleen staan er 7 paarden in de paddock en in de schuilstal is plek voor 2. Daar begin ik dus niet aan. Ook drie bakken hooi is leuk, maar mijn paard durft niet samen met een ander paard uit één bak te eten. Ze gaat dus staan wachten tot iedereen klaar is en dan is het helaas op. Zeinstra ken ik ook maar de hit heb ik nog niet gezien. Ik wil daar wel gaan kijken. Maar omdat mijn paard zich niet zo snel ergens thuis voelt en op mijn huidige stal heel erg happy is ga ik niet te snel over tot een verhuizing. Vind dat er ook weer erg inhakken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:22

AnnemiekvM schreef:
Mocht je voor een deken gaan, let goed op dat ie niet doorlekt. Want dat is helemaal koud.
Met dit vieze weer is 's nachts op stal geen gek plan hoor.

Bij ons gaan ze ook 's nachts naar binnen en gaan ook graag.

Ik ben heel erg tevreden over mijn Lauria Garelli regendeken met fleecevoering :) Die heeft ze nu ook overdag op buiten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:35

Mijn eerste paard kreeg stalbenen van buiten staan bij slecht weer. Als het geen mooi weer was ging ze naast het hek urenlang als een zielig hoopje staan verpieteren met als gevolg kompleet opgelopen benen. Op stal had ze nooit dikke benen.
Mijn huidige 6 jarige heeft altijd in groepen gestaan (met schuil mogenlijkheden). Ze staat nu in afwachting van de bouw van een loopstal even in een box met uitloop en overdag weide.
Ondanks dat ze altijd vrij robuust gehouden is komt ze direct op me af geraced als het regent om naar binnen te mogen. Eenmaal binnen vertikt ze haar paddock in te gaan tot het droog is.
Mijn andere paard gaat nu juist buiten staan als het regent want dan zijn de vliegen weg .

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:54

Met een paard van 18, zeer onderdanig en artrose zou ik persoonlijk niet gaan aanmodderen met van stal verhuizen in de hoop dat ie dan 24/7 buiten kan. Ieder paard kan er op den duur aan wennen als je het goed opbouwt, maar waarom zou je in dit geval? Naar mijn idee wegen de voordelen van 24/7 buiten beslist niet op tegen het gaan verhuizen van dit paard. Tenzij je natuurlijk zelf niet tevreden bent op deze stal, want als ik het goed lees past je paard hier relatief fijn in de kudde en mag het wel op stal als het nodig is (dat is ook echt niet op alle stallen zo)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:58

Het viel me wel op toen ik ze vanavond ging binnen halen dat ze meteen naar me toe kwamen. Rustig aan hoor en ze stonden niet bij het hek. Maar ze kwamen wel meteen aangelopen terwijl ze dat met mooi weer echt niet doen.

Caily ja klopt dit is echt een hele fijne stal voor haar. Waarschijnlijk gaat hij op termijn wel dicht maar voor hetzelfde geld duurt dat nog een tijdje dus ik probeer hier zo lang mogelijk te blijven.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:01

Ik zou ook niet verhuizen en haar lekker binnenhalen als het weer te slecht is :j

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:05

Ze kwam aangelopen omdat de routine inmiddels is dat je haar naar binnen haalt, terwijl met mooi weer daar nog geen sprake van was, gok ik zo.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:16

Nee want dat is nog geen routine en ik haal haar sowieso elke dag het land af om iets te gaan doen samen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:20

Ah, OK, schijnbaar wil ze zwembandjes en een paraplu :+ . Mijn veulen ging aan het begin als het hoosde heel hard rennen in de hoop ervan weg te komen, inmiddels heeft ze die hoop maar op gegeven :(:) Op het moment dat ik ga bijvoeren hoef ik trouwens dat maar twee achtereen volgende dagen te doen en ze vinden het al routine :') :+ (terwijl ze gewoon op het gras staan, dus honger is nagenoeg onmogelijk)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:26

Heb daarstraks toch maar een ongevoerde regendeken over mijn kwpn prinses gegooid.
Ze lijkt er niet bijster veel last van te hebben maar toch vond ik het vrij koud en ik vind haar wat afgevallen dus mijn geweten speelde op.
Even kijken of het echt een verschil word.
Wat een smerig goor weer.
Mijn shetten zijn standvastig en dabberen vrolijk rond.
De Haf staat nog op box rust en staat vaak op haar uitloop buiten Tot ze me hoort en eten krijgt :')
Heb nog niks rillend en kouds gezien onder de rest

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 08:18

Ik volg de voorspellingen dagelijks en het lijkt er op dat t van t weekend wat beter wordt. Dat zou goed uitkomen als ze dan weer snachts naar buiten kan. Dan hoeft ze niet zo lang op stal (ivm vroege weekend sluiting) en kan ik een keertje slapen :O

Caily: ik denk dat ze t op een gegeven moment gewoon zat is en het wel prettig vindt om even uit de regen gehaald te worden. We hebben een tijdje op een klein stuk wei gestaan wat algauw helemaal kaal gegeten was. Toen kwam ze ook altijd direct naar me toe.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:54

Verhuizen zou ik ook niet doen als je haar met slecht weer binnen kunt halen.
Maar een 18 jarige dag en nacht in de regen laten staan zou ik ook niks vinden.
Sommige paarden vinden het misschien geen probleem, maar anderen wel.
Je kunt niet alle paarden over 1 kam scheren.
Die van mij gaat toch echt graag naar binnen als het regent.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 09:19

Ik wilde een paar jaar geleden mijn paarden ook meer naar buiten hebben en ze een wintervacht laten aanmaken. Mijn arabierkruising was de eerste herfst 17 en drie jaar achter elkaar heb ik hem tegen het eind van de zomer rillend van de kou naar binnen gehaald. Dit meestal met het weer zoals nu, graad of 15 en regen. Een keer was het zo erg dat zijn temperatuur onder de 36 graden was gezakt (normaal voor hem is 36,5 ongeveer). Mijn kwpner heeft zijn eerste zomer en herfst hier ook 24/7 buiten gestaan, maar stond op gegeven moment ook te rillen in zijn schuilstal. Mijn dartmoor heeft nergens last van, maar die is dan ook gebouwd op dit weer.

Na die laatste herfst heb ik besloten extra stallen neer te zetten en het hele spul voor de nachten naar binnen te halen. Ook de dartmoor, want die was niet happy om als enige buiten over te blijven. Als mijn paarden gaan verhuizen krijgt hij een nieuw vriendje waar mee hij wel weer 24/7 naar buiten kan.

De moraal van dit verhaal? Er zit een verschil tussen paarden die er tegen kunnen om in weer en wind buiten te staan en paarden die daar gewoon niet tegen kunnen. Ik zou ze graag allemaal buiten zien, maar zodra het maar een beetje gaat regenen hollen ze richting schuilstal, dekens zijn een vereiste en in de nachten willen ze een warme plek om te liggen. Op het heetst van deze zomer hebben ze weer dag en nacht buiten gestaan. Ik vond het wel lekker voor ze om de koelere nachten buiten te spenderen omdat ze overdag vanwege hitte veel in de schaduw/schuilstal stonden. Mijn arabiertje leek tevreden, maar toen ze na 5 nachten buiten een nacht naar binnen gingen, plofte hij vrijwel direct neer in het schone, zachte stro en heeft daar ruim 6 uur liggen slapen, waarvan zeker een uur languit. Ik zie hem bijna nooit liggen, maar blijkbaar had hij het nodig. Nu spreek ik met het belang van mijn bloedpaarden voorop en ik weet dat het voor veel dieren prima werkt dat buiten staan, maar dit is alleen om aan te geven dat het niet zo zwartwit beter is om 24/7 buiten te staan. Mijn paarden staan per dag 12-16 uur buiten, maar voor de nacht en bij hevig weer blijven ze lekker warm binnen. Idealiter zou ik voor zulke dagen graag een grote loopstal/overdekte bak hebben, maar voor nu doen we het hier even mee.

Zo, dat is dan even mijn bijdrage, excuses voor de lengte :-P

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 10:00

Bij een prima bijdrage zoals die van jou Kpet is de lengte niet van belang :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 12:46

blauwdruivje schreef:
Op zich is het niet erg als een paard bibbert. Wel moet je goed op de voeding letten als je paard 24 uur per dag buiten staat. Het lastige van (regen)dekens is, dat het paard zijn haren niet omhoog kan zetten, waardoor de vacht minder goed isoleert en het paard het dus juist koud krijgt:

Lees dit artikel 'heeft mijn paard het koud? ' eens: http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm Beetje naar beneden scrollen dan vind je het.

Misschien kun je eens contact opnemen met de mensen van paardnatuurlijk..misschien hebben zij nog goede tips voor je.

Dan moet je niet een al te krappe 0 grams deken gebruiken, mijn paard kon nog prima de haren opzetten in de 0 grams regendeken en heeft het er comfortabel onder, droog en warm. Tijdens de regen met wind erop dagen.

Bij de dekens met de zoveel grams-vulling moet je wel de hoeveelheden vulling aanpassen aan de weersomstandigheden, want dat drukt inderdaad door het gewicht de haren plat, dus controleren of het niet te koud heeft.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 14:58

Nikass schreef:
Bij een prima bijdrage zoals die van jou Kpet is de lengte niet van belang :D

Thanks!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:05

Nikass, we hebben het in andere topics natuurlijk al vaker besproken. Goed dat je nog steeds zo secuur naar je paard kijkt :j . Zoals jij het nu doet; per dag de omstandigheden en je paard bekijken adhv de weersverwachtingen etc, zo doe ik het ook. Doodvermoeiend ivm met zorgen/plannen/twijfelen etc maar ook súper fijn omdat je écht alles kan afstemmen op je paard :j. Je bent goed bezig meis, echt!!

Het is jammer dat je geen ruwvoer mag voeren wat dat zou echt al een heel stuk schelen. Het gras is nu niet meer zo voedingrijk en dus hebben ze sneller honger (ondanks een eventuele grasbuik). Is er geen mogelijkheid om samen te doen met stalgenootjes? Dat de een de paardjes een paar uur binnenzet aan het hooi en dat jij ze weer buitenzet of andersom?

Paarden (er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn) gaan ook met dit weer op een natte ondergrond liggen, nee het is niet ideaal. Zou de stalhouder het misschien oké vinden als jullie zelf een natuurlijke haag planten? Of geel zand storten voor een droge plek (wel iedere dag de mest weghalen)?

Ik heb de bonte gister ook binnengehaald, mijn insteek is niet langer dan 10u achter elkaar op stal. Zo heel af en toe haal ik dat niet en ja dan baal ik ook stevig. Aan de andere kant, als jouw paard 2 nachten in de week 14u op stal staat en de rest buiten, dan moet je dat echt naast je neerleggen hoor.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:19

Mijn vorige paard kon ik met dit weer niet buiten laten. Die had het koud, werd stijf en verloor veel energie. Daar kon ik dan niet tegenop voeren. (die was overigens nog niet eens zo heel oud, maar had een heel dunne vacht en huid)

Mijn huidige paarden hebben er tot nu toe geen moeite mee. Vooral mijn jongste vind het heerlijk om buiten te staan. (is dit ook van veulen af aan gewend in de opfok. Daar had hij een loopstal met uitloop en ik vond hem altijd op de uitloop als we kwamen. Of het moest echt bagger weer zijn.)

Ik ben wel zo dat als het de hele dag aan 1 stuk door regent en het niet even een paar uur tussendoor droog is, dat ik ze naar binnen haal. Want dan krijgen ze niet de tijd tussendoor om weer even op te drogen/ op te warmen.

Ik probeer goed naar mijn paarden te kijken wat ze aangeven. Hebben ze het nog naar hun zin buiten, mogen ze buiten blijven, anders haal ik ze naar binnen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:53

Sees schreef:
Nikass, we hebben het in andere topics natuurlijk al vaker besproken. Goed dat je nog steeds zo secuur naar je paard kijkt :j . Zoals jij het nu doet; per dag de omstandigheden en je paard bekijken adhv de weersverwachtingen etc, zo doe ik het ook. Doodvermoeiend ivm met zorgen/plannen/twijfelen etc maar ook súper fijn omdat je écht alles kan afstemmen op je paard :j. Je bent goed bezig meis, echt!!

Het is jammer dat je geen ruwvoer mag voeren wat dat zou echt al een heel stuk schelen. Het gras is nu niet meer zo voedingrijk en dus hebben ze sneller honger (ondanks een eventuele grasbuik). Is er geen mogelijkheid om samen te doen met stalgenootjes? Dat de een de paardjes een paar uur binnenzet aan het hooi en dat jij ze weer buitenzet of andersom?

Paarden (er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn) gaan ook met dit weer op een natte ondergrond liggen, nee het is niet ideaal. Zou de stalhouder het misschien oké vinden als jullie zelf een natuurlijke haag planten? Of geel zand storten voor een droge plek (wel iedere dag de mest weghalen)?

Ik heb de bonte gister ook binnengehaald, mijn insteek is niet langer dan 10u achter elkaar op stal. Zo heel af en toe haal ik dat niet en ja dan baal ik ook stevig. Aan de andere kant, als jouw paard 2 nachten in de week 14u op stal staat en de rest buiten, dan moet je dat echt naast je neerleggen hoor.

Hey hoi :)
Ja ik merk dat ze graag hooi eet tussendoor. Ik zet haar zelf elke dag even binnen als ik kom en dan blijft ze met de deur open binnen staan terwijl de rest op het land staat. Als ik de deur dicht doe gaat het mis, want ze kan niet alleen staan haha :+
Mijn stalgenoten hebben er helaas geen boodschap aan en de eigenaar al helemaal niet. Dus aanpassingen doen gaat m echt niet worden. Ze heeft nu vier nachten binnen gestaan en vannacht blijft ze weer buiten en morgen kijk ik hoe dat gegaan is. Ja het twijfelen vind ik het ergste. Mijn paard ziet er goed uit, maar heeft geen gram te veel op haar lijf en ook geen grasbuik. Dus dat hou ik goed in de gaten. Eén verkeerde nacht (teveel regen en wind) en je kunt haar ribben tellen. Andere kant van het verhaal is dat mijn paard begin van het jaar veel last heeft gehad van haar luchtwegen en dat ze daar nu nog wel gevoelig op is. Dus binnen staan is niet ideaal. Maar ik ben ook weer bang dat regen en wind daar ook niet goed voor is. Heb mijn da zojuist even een mailtje gestuurd. Die heeft altijd wel goede adviezen. Zij heeft zelf geen paarden meer en zegt dat ze nooit meer een paard neemt als dat zou betekenen dat ie in een box moet. Ze vindt opstallen echt verschrikkelijk voor een paard, fysiek en mentaal. Maar ze is wel zo realistisch om te weten dat het niet altijd anders kan (ze kent het bedroevende stallenaanbod in omgeving Amsterdam).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:10

Ik had de regendekens weggebracht om te laten wassen en repareren, want ach het is toch augustus? Ze zouden eind augustus klaar zijn, meer dan vroeg genoeg voordat het slechte weer zou komen

_O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:17

Zei jij niet op pagina 1 of 2 dat paarden niet smelten :?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:26

Sizzle schreef:
Zei jij niet op pagina 1 of 2 dat paarden niet smelten :?

Gisteren en vandaag waren wel heel erg, maar ze leven nog steeds. Immers de dekens zijn er niet, maar ik denk dat ik me niet had kunnen beheersen als ik ze wel thuis had gehad, maar ja...