Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:26

femiaans schreef:
Asjemenou en FW, je zit niet aan de ring met het idee "goh, die gaan we eens een klasse hoger laten rijden". Je punt wat je ziet en aan de hand daarvan is het bij een nette B proef al gauw L waardig. Je zit dan aan een winstpunt. Als je in de 170 komt, ben je gewoon goed bezig in de B, maar nog niet klaar voor het L. Je moet gewoon een gemiddelde van een 6 halen voor je die klasse hoger mag rijden. Haal je dat op bepaalde onderdelen niet, weet je waar je aan kan werken om toch die winstpunt te halen. Ik proef steeds meer ( niet alleen in dit topic) dat als je geen winst hebt gereden je maar een slechte wedstrijd hebt gereden, terwijl het gewoon netjes ging, maar met nog een paar onderdelen die verbeteringen moeten laten zien, Daarbij krijgen wij weer vaak (wij zijn aan de kant van de jury) te horen krijgen dat we niet zomaar iedereen door moeten laten stromen. Ik en mijn collega`s krijgen nog regelmatig mensen in de ring die met heeeeel veel starten toch hun puntjes bij elkaar sprokkelen en vervolgens in een klasse komen te rijden die net te hoog is gegrepen.

Hoop niet dat jij jury bent.

Ga mee met asjemenou, je punt wat je ziet en of dat voldoende is voor die klasse. Bij 170 punten is het misschien niet slecht maar wel onvoldoende voor een b-proef, je scoort nl geen 60% en dus toch de nodige punten gemist nog. Bij 180 heb je een proef gereden die voor dat niveau net voldoende is, maar dat wil dan niet zeggen dat je klaar bent voor een klasse hoger, hebt dan 0 reserve daarvoor. Als wekelijks 195 punten rijd heb je het niveau ruim onder controle en zou je verwachten dat een klasse hoger moet lukken, maar daar punt je als jury niet naar, misschien kan de combinatie bv nog helemaal niet correct wijken maar scoren ze in de b toch heel netjes.

Volgens jou redenatie punt je als jury een klasse vooruit, maar dat is onmogelijk. Ik nu 40 wp in z1 dus volgens jou dan ruim voldoende voor het z2? Kom jij dan ook even de changementen bevestigen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:41

femiaans schreef:
Asjemenou en FW, je zit niet aan de ring met het idee "goh, die gaan we eens een klasse hoger laten rijden". Je punt wat je ziet en aan de hand daarvan is het bij een nette B proef al gauw L waardig. Je zit dan aan een winstpunt. Als je in de 170 komt, ben je gewoon goed bezig in de B, maar nog niet klaar voor het L. Je moet gewoon een gemiddelde van een 6 halen voor je die klasse hoger mag rijden. Haal je dat op bepaalde onderdelen niet, weet je waar je aan kan werken om toch die winstpunt te halen. Ik proef steeds meer ( niet alleen in dit topic) dat als je geen winst hebt gereden je maar een slechte wedstrijd hebt gereden, terwijl het gewoon netjes ging, maar met nog een paar onderdelen die verbeteringen moeten laten zien, Daarbij krijgen wij weer vaak (wij zijn aan de kant van de jury) te horen krijgen dat we niet zomaar iedereen door moeten laten stromen. Ik en mijn collega`s krijgen nog regelmatig mensen in de ring die met heeeeel veel starten toch hun puntjes bij elkaar sprokkelen en vervolgens in een klasse komen te rijden die net te hoog is gegrepen.

Jouw verhaal nog eens gelezen. Maar jij punt dus wel met het idee in je achterhoofd van de volgende klasse. Wat je dus helemaal niet hoort te doen. Je hoort te punten wat je ziet.
En je hebt inderdaad mensen die hun punten bij elkaar sprokkelen, maar het grootste gedeelte doet dat niet. En kan je zeggen als mijn instructeurs en de eigenaar van het paard vinden dat ik nog niet klaar ben voor de volgende klasse, wordt er in mijn geval niet in een andere klasse gestart.

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:48

Er is natuurlijk ook nog een verschil tussen nageeflijk rijden en over de rug gaan.
Ik heb niet alle reacties na gelezen en weet dus niet of dit al tersprake is gekomen.
Ik zag laatst op wedstrijd een paard die keurig met haar hoofdje liep , maar vierkant door de bochten van een volte ging.
Kijk dan komen er ook geen punten, want het hoofd mag dan mooi zijn, los door het lijf is veel belangrijker en volgens de jury zie je dat nog veel te weinig.
Juist in de B is dit heel belangrijk want het is de basis waar je de verdere klassen op door moet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 09:48

Joysieee schreef:
nieniet schreef:
Ik heb vaak genoeg naast jury's gezeten die aan mij vertelden dat ze bij jonge kinderen met kleine pony's minder op de nagevelijkheid letten omdat ze JONG zijn en het nog moeten leren in de B. Dat vind ik top! Het moet leuk blijven voor de kinderen en ze moeten niet afgekraakt worden op aanleuning die niet altijd optimaal is.

Ja, dat is inderdaad goed, maar er zijn ook jonge meiden zoals ik met een paard, die dus gelijk bij de paarden moeten starten, en dan, moeten die wel gewoon zoals een volwassene beoordeeld worden? Dat is toch ook niet eerlijk? En er zijn ook wat oudere meiden met pony's, die net beginnen, zouden die dan strenger beoordeeld moeten worden als de jongere kinderen?

Er zijn ook volwassenen van 40 die voor het eerst gaan starten. Dat kan een jury niet allemaal meenemen.
Die moet beoordelen wat die dag de ring in komt.

174 punten voor een nette proef is toch prima? Er lopen ook combinatie waarvan de pony wel al meer klaar is voor de L en meer over de rug lopen. Die kan je toch niet net zo veel punten geven als een die alleen in aanleuning loopt.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:16

Citaat:
Er zijn ook volwassenen van 40 die voor het eerst gaan starten. Dat kan een jury niet allemaal meenemen

:D :D
Inderdaad...... 40 + zelfs. En dan met een pony tussen de paarden. Waarbij de pony het moet leren van de al wel láng rijdende, maar wedstrijd technisch gezien nauwelijks ervaren amazone. En niet het grootste talent ( de amazone.. de pony treft geen blaam :D )
En nee... daar houdt de jury geen rekening mee: 40+ en net startend, met een onervaren pony, en als amazone niet het grootste talent...

Maar toch kan het gewoon hoor: winstpunten rijden. Ben nu een jaar startend ( niet heel frequent, maar wel regelmatig) en ben inmiddels L1 + 11, tijdens L debuut gewoon eerste, en afgelopen wedstrijd ( niet een heel grote wedstrijd...maar toch) weer eerste, en zo nu en dan toch 2 winstpunten per proef.

Dat kán gewoon... maar dan moet je niet klagen over de jury, maar het DURVEN om echt naar jezelf en je eigen tekortkomingen te kijken. Desnoods sommige dingen weer helemaal opnieuw leren ( dertig jaar geleden werden sommige dingen toch echt anders gedaan/anders aangeleerd :) )

En dan: veel gedrevenheid, inzet en instructie,instructie,instructie, nog meer zelfkennis, durf om naar mijn tekortkomingen te kijken EN het commentaar van de jury serieus te nemen ( want als je herhaaldelijk hetzelfde hoort, kun je toch écht niet meer zeggen dat "de jury" het allemaal niet goed ziet....), en dan nog meer instructie en oefening..

En dan kan het gewoon écht

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:19

Ik punt niet met het idee, "die moet maar naar de volgende klasse"maar ik punt wat ik zie. Onder de 180 is nog niet klaar voor de volgende klasse, daarboven ben je waardig genoeg om verder te gaan. Dat jullie het er niet mee eens zijn is erg jammer, maar dit is toch echt de doelstelling van de KNHS. Jammer dat jullie een eigen draai aan mijn verhaal gaan geven zonder te snappen wát ik eigenlijk schrijf.

En Haike, idd, ik ben al geruime tijd jury, ik weet zo onderhand wel waar ik over praat. Jammer dat de beste stuurlui toch elke keer weer aan wal staan!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 10:43

Hier nog zo iemand als Punz en RUIM 40+ :D en roerend met jou eens! Goed verwoord.
@femiaans ook met jou eens, snap niet dat sommigen 170 al in de buurt vinden komen dan scoor je toch gemiddeld op de onderdelen onvoldoende? Ik vind zelfs 185 nog magertjes om over te gaan.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:42

Precies Pizza, gemiddeld een onvoldoende ( dus beneden de 180) is nog niet genoeg voor de volgende klasse maar met verbeter punten. Zo kan je makkelijk onderdelen voor een 4 rijden, maar ook voor een 7. Net niet genoeg en je zit in de 170.
Bij een vrijbrief van de juryleden om een klasse hoger te starten heb je ook nog je eigen verantwoording of je er wel klaar voor bent met je paard. Sommige paarden zitten bij het Z1 (tijdelijk) aan hun plafond, zeer verstandig om dan ook de keuze te maken om niet over te gaan. Wij als juryleden zitten echt aan de ring voor het momentopname. Misschien dat het thuis ook veel beter gaat dan op wedstrijd, maar dat nemen wij niet mee ( buiten het feit dat we dat ook niet weten) We punten wat we zien, kom je op een winstpunt uit, is dat voor ons ook gewoon leuk. Zo niet proberen we de verbeterpunten aan te geven. Helaas zijn er best wel veel instructieleden die het altijd beter weten dan de jury, met als gevolg, teleurgestelde leerlingen..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:08

Weet je, wat ik niet zo goed snap ( of niet wíl snappen): er zal heus best een een jurylid zijn wat nét even iets te kritisch is..
Maar als je nu keer op keer je punten niet haalt, dan snap ik niet dat er nog steeds mensen zijn die naar de jury wijzen. Als al die juryleden consequent laag punten... als je nooit een winstpunt rijdt... Tja.. dan zit er gewoon iets niet goed, en ben je nog niet klaar voor die wedstrijd/dat niveau..

Ik ben nu L1+11, en zou dus in principe over mogen naar de L2. Alleen ga ik dat voorlopig niet doen, omdat ik vind dat ik mijn pony daar nog niet goed genoeg voor in orde heb. En dat is geen valse bescheidenheid, maar gewoon realisme. Ik scoor rond de 185 punten, zo nu en dan, als ik het geluk heb dat het ineens in de ring nét zo klopt als thuis..of wanneer we per ongeluk boven onszelf uitstijgen....komen we aan de twee winstpunten voor een proef..

Zijn we dan ineens L2 klaar? Nee dus: want het is dan zoals ik schrijf: we stijgen dan "per ongeluk" boven onszelf uit. Het is zo makkelijk om de successen aan jezelf toe te schrijven, en de tegenvallers aan de jury. Alleen ben ik bang dat de realiteit vaak andersom ligt ( in ieder geval bij mij): het rijden nog nét niet bevestigd genoeg, en de hoge uitschieter meer geluk dan wijsheid...

Kortom: ik blijf nog lekker in de L1, kijk of ik onze scores meer constant naar de 190/195 kan rijden. Heb ik dan de pech dat ik al aan de 30 winstpunten zit ( en dus over móet) voordat ik het idee krijg dat we al L2 klaar zijn, dan zal ik best eens "om te proberen en om te toetsen of ik niet kritischer ben dan de jury" eens een enkele L2 proef rijden. Maar als de punten dan tegenvallen, en het commentaar van de jury herkenbaar... Tja.. dan houdt ik mijn pony toch een tijdje thuis, start hem dan niet, totdat we al oefenend en lessend het gevraagde niveau wél hebben..

Met andere woorden: ik pleit voor méér naar jezelf kijken en mínder naar de jury/ de concurrentie / de omstandigheden rond de bak/wedstrijdring enz enz enz.. Uiteindelijk is nl dat het enige wat je min of meer onder controle kunt krijgen: je eigen rijden. En als dat goed genoeg is, komen de punten écht vanzelf wel..

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:07

Wat er voor mij ook nog bij komt Punz is, dat ook al scoor ik al een aantal keren ruim boven de 185(in de B) ik nog steeds niet over wil gaan. Een nette proef rijden kost me nog best heel veel moeite het gaat allemaal nog helemaal niet vanzelf sprekend, dat wil ik ook nog graag meer voelen!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:13

De jury punt gewoon naar wat ie ziet, de KNHS bepaalt bij welk percentage je een winstpunt hebt en wanneer je met een x aantal winstpunten naar de volgende klasse mag. Dat doet de jury niet..

Wedstrijdreglement Dressuur schreef:
Uitleg van de cijfers
10 - uitmuntend
Absolute perfectie. De gevraagde beweging wordt exact op de juiste wijze op de juiste lijn van punt
tot punt uitgevoerd. Aan alle voorwaarden zoals beschreven in het ‘scala van de africhting’ is tot in
de uiterste perfectie voldaan.

9 - zeer goed
De gevraagde beweging wordt exact op de juiste wijze op de juiste lijn van punt tot punt uitgevoerd. Aan alle voorwaarden, beschreven in het ‘scala van de africhting’, is tot bijna in de perfectie voldaan.

8 - goed
Precies en op de juiste lijn uitgevoerde oefening. Aan de voorwaarden zoals beschreven in het ‘scala van de africhting’ wordt ‘goed’ voldaan.

7 - tamelijk goed
Tamelijk precies en op de juiste lijn uitgevoerde oefening. Aan de voorwaarden zoals beschreven in het ‘scala van de africhting’ wordt ‘tamelijk goed’ voldaan.

6 - bevredigend
Of de gevraagde oefening wordt exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’, of de gevraagde oefening wordt te weinig precies en exact uitgevoerd, maar er blijken wel goede basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’ aan ten grondslag te liggen.

5 - voldoende
Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact en precies uitgevoerd, maar er zijn wat duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’. Of er zijn tamelijk ernstige fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’ aan ten grondslag te liggen.

4 - onvoldoende
Of de gevraagde oefening wordt tamelijk exact uitgevoerd, maar er zijn duidelijke zwakheden in de basis van het ‘scala van de africhting’. Of er zijn duidelijke fouten, maar er blijken wel tamelijk bevredigende basisvoorwaarden van het ‘scala van de africhting’ aan ten grondslag te liggen.

3 - tamelijk slecht
Weinig precies uitgevoerde oefening met serieuze problemen in de basis van het ‘scala van de africhting’.

2 - slecht
Weinig precies uitgevoerde oefening met zeer ernstige problemen in de basis van het ‘scala van de africhting’.

1 - heel slecht
De uitgevoerde oefening is nauwelijks meer te herkennen. Het paard verzet zich, stormt weg, deinst
achterwaarts, etc.

0 - niet getoond
Hier is geen enkel fragment van de oefening uitgevoerd.

De meeste ruiters rijden gemiddeld een 6 op elk onderdeel. Daarmee heb je net winst, 180 punten.
Echter heb je je paard voor die klasse voldoende voor elkaar, zullen er ook een aantal 5'en tussen zitten en zal je ergens tussen de ±170 en 180 punten uit komen.
Heb je je paard voor die klasse wel goed voor elkaar maar is er nog ruimte voor verbetering kom je ergens tussen de ±180 en 190 punten uit.

En zo werkt het verder naar beneden en naar boven.

De KNHS zegt dat als je je paard 'bevredigend' voor elkaar hebt en dat ten minste 10 proeven hebt kunnen laten zien dat je door MAG naar de volgende klasse. Het moet niet, je krijgt de keuze je kunt er ook voor kiezen om door te rijden in de klasse om het net allemaal nog wat beter te bevestigen en te proberen om de gemiddeld 6 naar een 7 te krijgen. Gemiddeld een 7 zal je op 210 punten komen.

Een jury ziet een combinatie binnenkomen en geeft een cijfer aan de hand van het scala, word er aan de basisvoorwaarden van het scala voldaan? Hoe word de oefeningen uitgevoerd? Zo werkt een jury elk onderdeel van de proef af en als je dan op winst of dikke winst uitkomt ja dan heb je goed gereden en kun je zeggen dat je een nette proef hebt laten zien én dat je paard aan de (basis)voorwaarden van het scala voldoet. Heb je net geen winst dan heb je of wel een nette proef laten zien maar schort het nog aan de basisvoorwaarden van het scala. Of het voldoet wel aan die basisvoorwaarden maar heb je de onderdelen gewoon niet netjes gereden. Het is voor de ruiter (en diens trainer) om dan kritisch te kijken WAAR het dan aan schort, om daar aan te gaan werken. Zelfreflectie dus...

Het ‘scala van de africhting’ (Skala der Ausbildung):
Het doel van de dressuur waarbij het paard uiteindelijk een ‘happy athlete’ is geworden, wordt bereikt langs de weg
van het ‘scala van de africhting’. Het scala ziet er als volgt uit:
Vertrouwensfase:
1. Takt (zuiverheid van de beweging)
2. Souplesse/ontspanning/losheid
3. Aanleuning
Ontwikkeling draagkracht:
4. Impuls
5. Rechtgerichtheid
6. Verzameling
Geen van de zes begrippen kan los van elkaar worden gezien. Alle begrippen hangen met elkaar samen en beïnvloeden elkaar. De eerste drie criteria zijn vooral van toepassing op de B- en L-klasse. De overige criteria worden belangrijker naarmate de scholing van het paard vordert. Uiteindelijk wanneer alle bouwstenen optimaal verankerd zijn in het paard, zal het paard als vanzelf moeiteloos volkomen ontvankelijk zijn geworden voor alle hulpen van de ruiter. Dit noemen we ‘Durchlässigkeit’.

lailapri

Re: Beoordeling B proef, zit ik er nu zo naast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:44

Is souplesse een paard wat dansend de ring door gaat of kan een met simpele gangen dit ook bereiken? En als het paard dansend de ring door gaat wordt er dan nog gekeken naar aanleg of kunstmatig? Ik bedoel een die wel zo moet lopen omdat het anders niet kan (van de pijn/blokkades/tekortkomen ruiter) ik heb bij de jonge dressuurponys heel bijzonder bewegende dieren gezien als he het mij vraagt door pijn, ze waren gewoon niet goed achter bijvoorbeeld maar daardoor liepen ze wel met veel show en veer ook omdat het voorbeen niet weg kwam door bouw schouder. Eindigen redelijk hoog. Ik ben dus benieuwd wat jury leden zeggen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:57

FriesWytske schreef:
Ben het niet met je eens femiaans. Als je een gewone nette proef, die foutloos is, rijd. Hoor je in mijn ogen toch wel in de 180 te rijden. Als je dan die nette proef helemaal sprankelend rijd. Dan hoor je in mijn ogen zelfs 2 of 3 winstpunten te rijden. Zoals ik het lees in dit topic, weten de meesten echt wel hoe ze ongeveer hebben gereden. Zo zit ik met mijn gevoel 9 van de 10 keer op 1 lijn met wat de jury er van vind.

Ik heb het idee dat er ook een aantal juryleden rondlopen, die het zelf niet zo goed kunnen doen. En dan hun mederuiters/amazones dan maar extra afstraffen, omdat zij het zelf niet zo goed voor elkaar hebben. Van mij mag de selectie voor de juryleden dan ook flink strenger worden. Zo ook de exameneisen. Nu wordt iedereen die meedoet of dit nu via het gewone examen of via de herkansing doorgelaten als jury. En dan moeten de goede juryleden het vaak ontgelden door de 'slechte' juryleden.

Ik geloof niet dat er ook maar 1 jurylid is die denkt: goh, ik rij zelf best wel slecht. Laat ik eens de jury opleiding gaan doen, veel tijd erin steken om de theorie te leren, examen doen. Hele cursus zelf betalen.
En daarna lekker elke zondag tijd opofferen om anderen afstraffen die altijd hogere punten dan mijzelf hadden. Dan zou je wel een hele zielige persoon zijn.

Ik denk dat je jurylid wordt omdat je een positieve bijdrage aan de sport wilt leveren. Want voor het geld kun je het zowiezo niet doen. En je wordt ook niet jury om wraak te nemen op andere combinaties.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 14:58

Toch zitten er juryleden tussen die dat dus wel doen. Je herkent ze er gewoon uit.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:52

lailapri schreef:
Is souplesse een paard wat dansend de ring door gaat of kan een met simpele gangen dit ook bereiken? En als het paard dansend de ring door gaat wordt er dan nog gekeken naar aanleg of kunstmatig? Ik bedoel een die wel zo moet lopen omdat het anders niet kan (van de pijn/blokkades/tekortkomen ruiter) ik heb bij de jonge dressuurponys heel bijzonder bewegende dieren gezien als he het mij vraagt door pijn, ze waren gewoon niet goed achter bijvoorbeeld maar daardoor liepen ze wel met veel show en veer ook omdat het voorbeen niet weg kwam door bouw schouder. Eindigen redelijk hoog. Ik ben dus benieuwd wat jury leden zeggen.

Ik denk niet dat een paard met pijn en blokkades zich met souplesse kan bewegen. Ik weet ook niet wat jij onder souplesse verstaat, ik versta hieronder lossigheid/ontspannenheid in het lijf dat kan met simpele gangen ook. Als zal het bij een talentvol paard zichtbaarder zijn als bij een "simpeler" paard.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 15:54

lailapri schreef:

Je kan inderdaad zeggen dat een paard dat met souplesse beweegt danst, zo zou het er uit moeten zien in elk geval. Elk paard kan dat, ook het paard met simpele gangen. Het gaat erom dat het paard fijn door het lijf beweegt.

Nog een stukje geqoute uit het wedstrijdreglement.

2. Souplesse/ontspanning/losheid
De taktmatige bewegingen zijn alleen juist als ze over een verende rug gaan en de spieren van het paard ongedwongen en soepel worden aangespannen en ontspannen. Alleen een paard, dat zowel psychisch als fysiek ontspannen is (ook ongedwongenheid genoemd), kan ontspannen gaan en tot zijn volledige werkwilligheid en prestatievermogen komen. De gewrichten van het ontspannen paard moeten zich gelijkmatig buigen en strekken en het paard moet duidelijk van binnenuit meewerken. Er mogen nergens blokkades optreden. Het paard moet open staan voor de hulpen van de ruiter

Pijn, blokkades e.d. zijn dus een NO GO en dan ontbreekt het fors aan de souplesse.. Ik zie in het gequote stukje ook nergens staan dat een paard met veel show en veer door de baan moet gaan. Het enigste wat ik erin terug lees over vering is een verende rug.

Dit is overigens wel een andere discussie, zelfs in de topsport is dit een felle discussie. Toen de eersten met veel show de baan door gingen waren jury's daar nog erg van onder de indruk. En geef toe, het ziet er inderdaad behoorlijk spectaculair uit. Echter zie je tegenwoordig dat jury's niet meer er zo van onder de indruk zijn (ze zijn er aan gewend geraakt :P ) en dan word er ook weer kritischer gekeken en ja dan valt het ineens op dat bv. de souplesse eigenlijk helemaal niet zo goed is als in eerste instantie lijkt.

De jury zal (en is er ook in opgeleid) verder moeten kunnen kijken dan een spectaculaire gang, maar toch kun je ook als jury (het is ook maar een mens....) ineens ergens zo van onder de indruk zijn dat dat net even niet zo kritisch lukt als zou moeten. Tja..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:08

FriesWytske schreef:
Toch zitten er juryleden tussen die dat dus wel doen. Je herkent ze er gewoon uit.

Al is het bij mij al een paar jaar geleden dat ik zo'n jury tegen ben gekomen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 16:52

Oke dank voor de info.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:13

als volwassene zou je op zich met kritiek om kunnen gaan.. en gezien je leeftijd ook gewoon het 'geduld' moeten kunnen hebben om je paard door te rijden tot het goed in balans en na kan geven. vanwaar alle haast met een jong dier?

zelfs als beginnende volwassen ruiter die graag eens wil starten met wedstrijden geld in mijn ogen.. Je weet heel goed van jezelf dat je je paard of een paard nog niet helemaal netjes kunt laten lopen en dat je op dat gebied nog wat tekort komt.. als je jezelf niet kunt motiveren en niet met de kritiek om kunt gaan dat je op dat punt nog 'faalt', dan zou je je niet op het wedstrijd terrein horen te begeven..

anders wordt het voor jonge kinderen die zich voor het eerst in wedstrijden begeven.. B is inderdaad basis.. En het mag van mij ook best op het formulier vermeld worden dat je pony nog niet helemaal loopt zoals het hoort en dat het neusje wel wat beter kan staan.. Maar laat zo'n kind daar niet op falen.. dat is nergens voor nodig.. het rijd zelf ook nog maar net.. Natuurlijk vind ik niet dat zo'n kind kan winnen van een ruitertje dat het wel allemaal op orde heeft, maar het mag rustig een leuke beoordeling krijgen als verder wel alles goed gaat.. iedereen moet ergens beginnen ook een kind.. als je door het starre beoordelen van hoe de pony loopt een paar keer op faal uitkomt dan is een kind veel eerder gedemotiveerd.

zoals gezegd, wel vermelden, het kind moet ook niet het idee krijgen dat ze perfect kunnen rijden als dat niet het geval is.. genoeg voorbeelden op bokt, hoe zo'n kind dan in de tienerjaren denkt over hun eigen ervaring en rijkunst.. dat wil je ook niet. Opbouwende kritiek tesamen met een schouderklopje en bij ieder niveau de 'druk' op correctheid iets opvoeren.. daarmee creëer je in mijn ogen toch een veel fijnere sportjeugd, met gemotiveerde jongeren, ze willen het heus wel leren en verbeteren, maar wel op een positieve manier. Aan de instructrice om zo'n beoordeling goed met zo'n kind door te nemen en te werken aan de kanttekeningen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:20

Ik vind inderdaad ook dat er tegenwoordig erg hard gerekend wordt in de b bij de pony's. ElenaMM77 hier boven mij verwoord heel goed hoe ik hierover denk, dus dat hoef ik niet te herhalen.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 17:45

Als jury ben ik het 100% eens met femiaans. Je punt wat je ziet maar voor de ruiter en instructeur zouden die punten juist verhelderend moeten werken. Je krijgt een laag punt niet voor niets, daar moet aan gewerkt worden want het voldoet niet aan de gestelde eisen...

En dat is iets wat me in dit en verwante topics vaak irriteert, de KNHS heeft een kader opgesteld in de reglementen. In dit kader is uitgebreid beschreven hoe een paard moet lopen, hoe de oefeningen er uit horen te zien, enz. Een ruiter die bij de KNHS start wordt gevraagd binnen dit kader te rijden en de jury hoort volgens de richtlijnen te jureren. Kort gezegd, je moet zoveel mogelijk aan het ideaal voldoen om die 10 te scoren.
Nu blijkt dat ruiters die niet aan dit kader kunnen/willen voldoen, verwachten, lees: soms eisen, dat de juryleden minder volgens dit kader gaan jureren. De ruiter verlegt dus het probleem van zichzelf naar de jury...

Ik jureer veel in ponyrubrieken en geef soms heel weinig winstpunten want of het nu pony's of paarden zijn, het kader is duidelijk: pony/paard moet nageeflijk en aan de teugel lopen.... Dit verander ik niet want in een KNHS wedstrijd jureer ik volgens de eisen.
En die eisen zijn niet te hoog want kijk maar naar de internationale ponywedstrijden, die ruitertjes kunnen wel voldoen aan de gestelde eisen, ook al zijn zij nog jong!

Mijn advies dus voor diegenen die vinden dat er streng gejureerd wordt. Bedenk bij jezelf of je aan de gestelde eisen wil en kan voldoen en ga dan pas op wedstrijd. Een wp moet je verdienen, dat koop je niet bij je inschrijving. Keihard, ik weet het maar als je pony niet met het hoofd omlaag wil of kan, heb je niets te zoeken op een KNHS wedstrijd. Dan is het beter om FNRS proeven of oefenwedstrijden te rijden waar anders gejureerd wordt.

Dit zal bij velen verkeerd vallen maar het zou zowel ruiters als juryleden een hoop frustratie minder opleveren...

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:00

ibon,

ik denk dat jij er een goede balans in weet te vinden.. een kind wel degelijk op zijn punten wijzen en daar ook op jureren, maar dat er bij jou geen kinderen huilend de ring verlaten omdat ze eigenlijk alleen maar kritiek krijgen..

mijn post richt ik ook vooral op diegene die het een sport lijken te vinden, om niet 'correct' te jureren, maar perfectionistisch.. als volwassenen moet je dat kunnen handelen helemaal mee eens. maar een kind van 8 weet soms nog nauwelijks wat gestelde eisen precies zijn, laat staan dat ze zich er ook volledig in kunnen schikken..

de topruitertjes op hoog niveau hebben ook een bak aan ervaring en daar is de druk hopelijk ook rustig opgevoerd.

---

ben het wel met je eens dat je geen onverdiende winstpunten hoeft uit te delen
en zeker niet een kind hoef te laten winnen..

maar afbranden op iets dat ze nog maar net leren is weer het andere spectrum..

overigens denk ik dat het meerendeel van de juries wel gewoon weet hoe ze met kinderen moeten omgaan op dat gebied.. maar er zitten inderdaad echt wel juryleden tussen die denken dat ieder ruitertje van 7-9 jaar al op topniveau rijdt en lesgehad heeft... het zijn die juryleden die wel iets positiever mogen zijn..

zonder dat je het kind daarbij de hemel in prijst voor iets dat niet waar is.

volwassen of ervaren jeugdruiters zijn een ander verhaal in mijn ogen.. daar heb ik geen medelijden mee, die weten het van zichzelf, of zouden inmiddels wat karaktervorming gehad moeten hebben.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:16

Mijn dochter heeft nooit met kleine pony's gestart maar is met haar e-pony begonnen. Ze is daarmee tot het L2 geraakt (toen is hij verkocht) maar de eerste wedstrijden gingen allesbehalve goed. Spanning, neus er uit etc.
Het eerste winstpuntje kwam in de tweede of derde wedstrijd en langzaamaan ging het vooruit maar soms haalde ze geen winstpunt.

Ik heb niet één keer gevonden dat ze verkeerd gejureerd was. Heb me altijd kunnen vinden in het oordeel van de jury. Wel vond en vind ik het fijn als ze er commentaar bij schrijven zodat je weet waar het cijfer op gebaseerd is. Ik heb ook veel gefilmd zodat dochter thuis nog eens kon zien hoe het er uitzag. Een dressuurproef rijden is toch ook kijken waar je staat en waar de verbeterpunten liggen.

Nu start ze bij de paarden en heb ik voor het eerst op een SGW-wedstrijd heel verbaasd gekeken naar de punten. Was niet de enige. Anderen die de proef hadden gezien waren het ook niet eens met de punten. Maar dit was echt de allereerste keer dat ik het niet eens was met de jury. Kan altijd een keer gebeuren maar over het algemeen vind ik dat er gewoon correct gejureerd wordt.
Ook in de B moet het paard of de pony in een nette aanleuning lopen.

Heb regelmatig ouders gezien die toch met een heel andere bril keken naar de proef van het kind dan de jury en omstanders.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 20:22

Andersom heb ik het ook meegemaakt. Dochterlief reed Nog b op een kleine wedstrijd in de buurt. Altijd dezelfde deelnemertjes en meestal won mijn dochter. Niet om arrogant te doen maar ze Was al L-klaar. Ze was blijven steken op b+1 omdat ze alleen maar spring en sgw rijdt. Ineens Had ze het te pakken en wilde in het winterseizoen haar pony naar het L rijden. Heel netjes reed ze haar puntjes bij elkaar en won ze vrijwel elke proef. Iets wat haar bij dressuur trouwens niks interesseert, ze reed alleen maar om wp te halen zodat ze 3 keer L zou zijn. Komt er voor haar een kindje de ring in waarvan de pony volledig vierkante voltes reed, neus ver de lucht in, contrastelling noem maar op. Het begint te hagelen en pony gaat aan de kletter. De ring uit, gevangen Door moeder en terug de ring in. Jury komt haar hok uit, stelt het kind gerust, geeft haar zo'n 10 minuten les om het vertrouwen terug te vinden en vervolgt haar proef. SUPER van dit jurylid, geen andere woorden voor.
Maar tijdens de prijsuitreiking blijkt dat het meisje gewoon gewonnen Had. Met winstpunt! Heel leuk voor het kind hoor en een rozetje voor hart doorzettingsvermogen Had zeker netjes geweest. Maar winnen? Nu Had mijn dochter er niks van een gunde het kind haar prijs maar er reden Nog 5 kinderen mee die er helemaal niks van begrepen. En terecht, wij begrepen het ook niet. Jury Was al weg en ik heb er later nog een mailtje over gestuurd naar de vereniging. Kreeg alleen maar als antwoord dat mijn dochter nu eenmaal niet altijd kan winnen.... Daar ging het nu net niet om.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 01:24

Dat is wel heel bizar mamamier en dat zou ook niet moeten kunnen.

Heb zoiets zelf ook eens meegemaakt maar dan op een eerlijke manier. Pony vond het juryhokje maar helemaal niets en ging alleen maar achteruit. Dochter wist zich geen raad en jury kwam uit zijn hokje om haar te helpen. Daarna liet hij haar vrijwillig de ring verlaten zodat ze geen verliespunt zou hebben. Deze proef heeft niet meer meegedaan.

Proef nr. 2 ging beter en toen kreeg ze 181 punten. Daarmee geen prijs uiteraard en echt zo'n hakken over de sloot winstpunt maar voor haar wel een aanmoediging.