1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 1e val van mijn KWPN Merrie in 10 jaar tijd, rug gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:32

Mag ik vragen waarom je het niet hebt gedaan? Ik ben echt heel blij dat ze het erin hebben kunnen zetten! Alleen het eruit halen inderdaad.....brrr

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:41

Ik weet hoe die operatie gaat, ze gaan vanaf de voorkant in me nek naar binnen en zetten er dan een metalen plaatje in met schroeven.Ik doe het niet omdat ik geen garantie heb, dat het ná de operatie weer goed is, dus geen klachten meer heb.Ook is er kans op vele complicatie's.
Daarbij lig ik er dan minstens een half jaar uit, en ik heb een paardenopvang en moet er voor ze zijn.Ik kan er geen half jaar uit liggen,als er geen spoed bij is.De Neuroloog zei dat het geen spoed was,maar hij wilde wel opereren als ik dat wilde.
Bij mij zou het plaatje er voor altijd in blijven zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:47

hmm lastig inderdaad... en als je het zo inplant dat het rustig is en iemand het over kan nemen?
ook lastig, maar ik denk niet dat de artsen het je zomaar aanbieden. LIJKT me wel iets wat toch het beste is...

Hoe dan ook, blijft vervelend...

Nikki_Tazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:20

Hoe is het nu inmiddels met iedereen?

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 18:19

Nog amtijd met betere en minder goede momenten hier.. soms veel last en pijn en soms haast niets.. mr zolang er nog betere/goede momenten zijn is het al wel goed vind ik.. ;)

Volg nu ook een ruiterfitcursus van een hippische sportoefentherapeute. Namelijk j.anneke van d.ongen van equuspondus.nl echt een aanrader! :) je traint er de juiste spieren en bekken stabiliteit e.d. heel interessant! :))
Heb okk al 3 lesjes op de balance coach gevolgd en enorm leuk, confronterend, soms frustrerend mr wel heel leerzaam! :)) en ook al 2 zitlessen gehad van haar.. ik merk toch al wat verschil eerlijk gezegd en vind het ook enorm boeiend. Een aanrader !! :)

Sharony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 21:47

Ik zie dit topic nu pas, maar ik wil toch even zeggen, dat ik het heel knap vind, dat je weer op je paard bent gestapt.
Ik ben een paar jaar geleden ook van mijn paard afgevallen en had toen mijn rug gekneusd. Daarna was ik heel bang en durfde ik niet meer te rijden, ook niet op andere paarden.
Nu, een paar jaar later, heb ik misschien nog 1 of 2 keer op hem gezeten, maar ik durfde toch niet meer.
Dus echt heel veel respect, dat je weer op je paard bent gestapt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 10:00

Dankjewel! Erg lief. Moet zeggen dat ik nu wel ineens veel angstiger ben, en ineens liever niet op stap.
Heeft waarschijnlijk met de winter te maken.... Dan is ze wat drukker en kan ze gekke pasjes doen... vandaar dat ik zoiets heb van uhhh even liever niet. Maar ik kan vervolgens niet wachten op de zomer... dan heb ik echt weer zin en minder angst. Heel vreemd!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:15

Mijn angst wordt iedere keer minder! Ik durf zelfs na 2 maanden niet rijden, zo het zadel op te gooien en weg te rijden. Ik heb dan ook wel een heel fijn karakter getroffen in mijn nieuwe paint. Heerlijk voorwaarts maar super braaf. Kan me heerlijk ontspannen laten vervoeren, alhoewel dat helemaal ontspannen nog wel moeilijk is, vooral ook het helemaal los laten......maar het gaat al steeds beter. Ik durf zelfs in de galop al meer en meer los te laten, echt een hele overwinning. Merk wel dat ik niet iedere dag meer kan rijden. Dan krijg ik echt last van mijn rug, als ik minder rijd dan ben ik meestal pijnvrij *\o/*

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 20:18

NikkiTazz schreef:
Dankjewel! Erg lief. Moet zeggen dat ik nu wel ineens veel angstiger ben, en ineens liever niet op stap.
Heeft waarschijnlijk met de winter te maken.... Dan is ze wat drukker en kan ze gekke pasjes doen... vandaar dat ik zoiets heb van uhhh even liever niet. Maar ik kan vervolgens niet wachten op de zomer... dan heb ik echt weer zin en minder angst. Heel vreemd!

Helemaal niet vreemd! :j Maar hoe vaker je weer rijdt, groeit ook je zelfvertrouwen en volgende winter kijk je er al weer helemaal anders tegen aan :D ! Goed dat je het voor je zelf toegeeft en je zelf niet dwingt en daarmee te grote risico's neemt!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 09:22

Dat klopt helemaal! Vertrouwen moet echt weer groeien. Mijn ongeluk is nu 5,5 jaar geleden en durf te zeggen dat ik er wbt onze eigen merrie helemaal overheen ben. Op een vreemd paard is dat wel een ander verhaal overigens, daar stap ik niet zo makkelijk meer op als ik hem niet goed ken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:08

Het komt vanzelf wel weer, ik dwing mezelf absoluut niet. Ik geniet al van elke minuut dat ik op stal ben. Het had anders kunnen zijn... dus ben allang blij dat het uberhaupt kan, wanneer ik wil :D

Hopelijk is dat volgend jaar anders inderdaad :D

Marleenxyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:28

Wat een vervelende val! Ik ben zelf ook 2 maanden geleden hard van mijn verzorgpaard gevallen, ze steigerde meteen nadat ik opgestapt was. Had scheurtjes in mijn neus en kaakholte, een hersenschudding, en mijn rug is door de klap vast gaan zitten. Ben nog steeds zo blij dat ik mijn cap op had en mijn bodyprotector droeg!

Zaterdag wil ik weer gaan rijden, maar ga dan eerst een beetje hobbelen op het braafste paard van stal. Het 'gevoel' weer een beetje terugkrijgen ;)

Kusevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 18:30

Ajj beterschap!

UzHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:03

Wow wat heftig zeg.

Ik was ook altijd erg makkelijk tot ik een keer erg hard ben gevallen met springen! Sins dien een goede cap gekocht ! En springen met body protector. _/-\o_

Heel veel suc6 verder met je paardje en je rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 11:50

Jeetje jongens... over 7 dagen is het alweer 1 jaar geleden...

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 19:22

Jeetje wat een heftig gedoe was dat zeg. Maar wat fijn dat je er wel goed boven op bent gekomen.. Ik kan me heel goed voorstellen dat je na zo'n situatie veel voorzichtiger bent. Ben zelf een manege ruiter en geen hele heftige vallen, wel een keer dat ik een heel fris paard had in de winter, 3 keer afgevallen. Niks aan de hand en dapper er weer opgegaan, maar de volgende keer dat ik weer ging rijden had ik toch wel even een momentje van oef, ik vind het toch wel een beetje spannend nu.
Verder rijd ik netjes met cap zoals het op de manege verplicht is ^^

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 23:13

Hier was het 29jan alweer 3 jaar geleden.. ik moet eerlijk zeggen dat het altijd een rare dag blijft.. mr gelukkig kan ik nog steeds rondlopen en rijden uiteraard! :)

Mr Het blijft heel eng om gelijkaardige verhalen te lezen of horen vind ik.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 09:52

Ik ben na dat ik weer wat kon lopen weer opgestapt...en heb 3 maanden terug pas angst gekregen. Ik ben afgelopen weekend voor het eerst weer opgestapt.
Nog niet angstvrij hoor, maar wel weer een begin.
Verstandig Esirene, vooral blijven doen, ook als het niet verplicht is!
Babbelkous, ik vind het ook een soort van rare datum inderdaad... het is bijna weer zo ver en ik heb er echt een naar gevoel bij.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:03

Bij mij in april 5 jaar geleden dat ik 12 en 13de wervel brak door een val. Ik zal je zeggen dat ik de datum niet eens meer precies weet?! Ik mocht destijds een jaar niet rijden van de orthopeed. Ik kan wel zeggen dat ik echt over mijn angst heen ben, tenminste bij onze eigen merrie. Op een 'vreemd' paard zal ik niet zo snel stappen als ik het niet 100% vertrouw. Buiten rij ik nog altijd met BP en op dit moment binnen ook. Paardlief is ernstig geblesseerd geweest en zijn nu in de opbouwfase na een half jaar waar oa 6 weken totale boxrust bij zat. Zij is op het moment dus echt zichzelf niet en af en toe een bommetje helaas. Kan haar dat niet kwalijk nemen, maar is wel wennen om zo continue alert te moeten zijn. Blij word ik er uiteraard niet van, maar ik kan ook niet zeggen dat ik echt bang ben, wel gezond op mijn hoede. Maar dat lijkt me normaal en niet echt terug te koppelen op alle ellende van mijn val destijds.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:23

Knap van je dat je dat doet... ik stap dus echt niet op als mijn paard al wat frisser is als ik er naast loop hahahaha

NatalieLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:24

Ik heb zelf in 2011 een zwaar ongeluk gehad met mijn paard. Gelukkig voor mij had ik een cap op anders had ik dit niet meer kunnen typen.
Ik heb ben een gebroken pols en een kapotte zenuw en botvlies eraan overgehouden.
Als ik mijn pols nog een keer breek dan is het einde oefening voor die arm.
Ik heb het geluk gehad dat ik mijn cap ophad, en rij ook niet echt meer zonder.

Ik hoop dat je gehele herstel voorspoedig verloopt!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-15 10:51

TS voor mij is het op 24 juni 4 jaar geleden. Ik rijd niet meer zonder airbagvest en cap. Ik heb een super lief paardje en ben gelukkig niet meer bang. Andere paarden weet ik niet, maar als ze ook maar enigszins fris ogen doe ik het niet. Ik hoef mezelf niet meer zonodig te bewijzen........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 10:45

Jeetje, vandaag 1 jaar geleden....

Babbelkous

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 14:44

Toen ik onlangs voor de eerste keer terug viel na meer dan 2, 5j stond ik te trillen op mijn benen en te lachen en te huilen tegelijk.. :o blij dat ik eindelijk gevallen was en dat zonder me pijn te doen.. (gewoon bevestiging dat je ook best eens kan vallen zonder ernstige verwondingen) anderzijds ook wat in paniek dat ik effectief gevallen was.. weer een stapje verder in het verwerkingsproces.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-15 15:38

Wauw dat is knap van je...
helaas zal mijn volgende val niet goed aflopen is me gezegd...dan is het voor mij een enkeltje levenslang de stoel in... :(