Staartriem pony die tussen de paarden start.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:23

Suzanne F. schreef:
vonneke schreef:
Wordt open dinsdag de vraag gesteld bij bijscholing juryleden. Daar 99% ervan overtuigd dat zodra een pony ik de paarden loopt de pony regels vervallen.

Vind het sowieso een rare mail van de KNHS. Er wordt niet uitgelegd waarom deze pony regel wel gehandhaafd wordt. Dan zal er toch een stokmaat vermeldt moeten worden.

Blijkbaar blijft de stokmaat dus de categorie gelden. A, B of C mag te allen tijde met een staartriem rijden.

Maar dat is dus voor de jury natte vinger werk. Want de pony's hoeven niet gemeten te worden voor starten tussen de paarden en stokmaat staat ook niet vermeld op coupon. Zuur als je een groot ogende C hebt dan..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 17:55

Air schreef:
+:)+

Ik ben nu toch benieuwd of hier iemand die een behoorlijke grote mond had haar excuses komt aanbieden :')

Nee, ik ben niet van plan mijn excuses aan te bieden als je op mij doelt. Ik ben het namelijk niet eens met wat er in de mail staat en zou ook graag willen weten wie van de KNHS dat antwoord gegeven heeft. Ik gooi het morgen tijdens het etentje wat ik heb even in de groep en mocht ik inderdaad ongelijk hebben, dan zal ik het zeker melden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:11

Suzanne F. schreef:
vonneke schreef:
Wordt open dinsdag de vraag gesteld bij bijscholing juryleden. Daar 99% ervan overtuigd dat zodra een pony ik de paarden loopt de pony regels vervallen.

Vind het sowieso een rare mail van de KNHS. Er wordt niet uitgelegd waarom deze pony regel wel gehandhaafd wordt. Dan zal er toch een stokmaat vermeldt moeten worden.

Blijkbaar blijft de stokmaat dus de categorie gelden. A, B of C mag te allen tijde met een staartriem rijden.

Wat het dan nog interessanter maakt:
Een A pony mag niet hoger dan het L2 starten. Een B pony mag niet hoger dan het M2 starten.
Een C pony mag wel Z starten. Mag de C pony dan een stang en trens in tussen de paarden? Deze mag dus een staartriem dragen maar mag het ook een stang en trens in?

Maar hoe zit het dan met die bokker die haar shet (en dat zal een A pony zijn) tussen de paarden M1 startgerechtigd is? Dat zou dan ook niet mogen toch?

Ik denk eerlijk gezegd dat degene die deze mail gestuurd heeft, heeft zitten slapen :o Zou heel raar zijn als een pony bij de paarden gestart niet telt als paard. Voor zover ik weet mag je met een A pony bij de paarden ook gewoon t/m ZZ-licht rijden, en gaat een minimale stokmaat pas tellen vanaf ZZ-zwaar.

edit; overigens, toen ik met mijn E-pony bij de paarden startte werd hij ook niet meer gemeten, en stond er een standaard stokmaat van 165 op de startkaart :+ Weet niet hoe dat nu met de startpas gaat, maar dat zou ook nogal een komische situatie opleveren als ze dat bij een pony van 115 ofzo ook doen :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-05-14 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:14

Ik vind het ook een vreemd antwoord, mooi voor TS, maar totaal niet logisch.

Logisch zou zijn: als je tussen de paarden start, gelden ook alleen de regels van de paarden.

Hier wordt het alleen maar zeer onduidelijk van allemaal.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:16

Inderdaad, zal ook niet de eerste keer zijn dat ze foute informatie geven. Mail zelf de KNHS nooit voor vragen, maar zie weleens topics voorbij komen en als er 3 mailen, komen er ook 3 antwoorden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:16

De meeste juryleden hebben wel een meetlintje bij zich vanwege de zweeplengtes, maar nu moeten we dus ook een maatstok gaan aanschaffen om te kunnen beoordelen in welke categorie een pony die tussen de paarden start valt. Ik denk echt dat het antwoord van de mail niet klopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:17

De KNHS geeft wel vaker rare antwoorden. Zo moet een zadel bijvoorbeeld 'Engels gelijkend' zijn, of iets in die trant. Toen iemand vroeg wat dan precies 'Engels gelijkend' is (ivm boomloos zadel wat er toch wat anders uit ziet) kwam het antwoord dat het zadel in Engeland gemaakt moest zijn :+ Toch sneu als je een stübben of kieffer zadel hebt :+

Dus tja, ik neem degene die de mails beantwoord niet heel serieus meer, ik zou hier zeker op doorvragen :j

Nies_

Re: Staartriem pony die tussen de paarden start.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:22

Dan zijn al mijn zadels niet toegestaan :(

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:28

Anoeska27 schreef:
De meeste juryleden hebben wel een meetlintje bij zich vanwege de zweeplengtes, maar nu moeten we dus ook een maatstok gaan aanschaffen om te kunnen beoordelen in welke categorie een pony die tussen de paarden start valt. Ik denk echt dat het antwoord van de mail niet klopt.

Een meetlintje... Daar heb ik echt nog nooit een college jury mee gezien. Ikzelf ook niet overigens

Anoniem

Re: Staartriem pony die tussen de paarden start.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:30

Als de regels categorie A/B/C blijven gehandhaafd rijden ze ook nog eens verkeerde proeven bij de A/B pony's

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:30

Als je de KNHS niet meer kan geloven, wie dan nog wel?
Ik heb de mail beantwoord met de vraag of alle regels met betrekking tot het harnachement voor A, B en C pony blijven tellen als ze bij de paarden starten. En ook het starten in de klasses. (A mag geen M, B mag geen Z en C mag wel Z)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:38

vonneke schreef:
Anoeska27 schreef:

Een meetlintje... Daar heb ik echt nog nooit een college jury mee gezien. Ikzelf ook niet overigens

Je zal er ook niet veel van zien, omdat het weinig voorkomt dat een zweep op de grens lijkt te zitten qua lengte (en er zijn ook veel juryleden die het niet interesseert). Bij mij is hij in al die jaren ook pas 2x uit mijn tas gekomen en dat was op een wedstrijd waar ik tevens Federatievertegenwoordiger was en omstanders kwamen klagen over de zweeplengte van 2 deelnemers. Dan moet je wel iets bij je hebben om het te kunnen controleren.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 19:34

Anoeska27 schreef:

Maar daar heb je ook vrij weinig meer aan, want is het paard 1.55m of 1.59m, dus mag de zweep1 meter of 1.20m zijn?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 20:33

Blijheid schreef:
De KNHS geeft wel vaker rare antwoorden. Zo moet een zadel bijvoorbeeld 'Engels gelijkend' zijn, of iets in die trant. Toen iemand vroeg wat dan precies 'Engels gelijkend' is (ivm boomloos zadel wat er toch wat anders uit ziet) kwam het antwoord dat het zadel in Engeland gemaakt moest zijn :+ Toch sneu als je een stübben of kieffer zadel hebt :+

Dus tja, ik neem degene die de mails beantwoord niet heel serieus meer, ik zou hier zeker op doorvragen :j

Damn, ontdek ik dat ik in overtreding ben :oo
Mijn zwarte loopt onder Passier (Duits) en mijn merrie onder een Prestige (Italiaans).
Volgens mij mag ik alleen de hengst nog starten, County is wel Engels denk ik?

_O-

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 21:02

ellalover schreef:
Zoals eerder gezegd in dit topic, ik ben de zus van degene waarvan dit account is en ik ben 18+.

Om deze reden plaats ik op dit topic een slotje.
Bij een ban mag je ook niet op een ander account posten.

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:34

Anoeska27 heeft een antwoord gekregen van de KNHS. Deze plaats ik voor zodat jullie deze kunnen lezen.

Anoeska27 schreef:
In zake de staartriem heb ik de volgende mail naar de KNHS verstuurd:
Citaat:
De case: Het gaat om combinaties die bij de paarden starten met een a, b of c pony. De vraag is of er met staartriem gestart mag worden.

Het antwoord van de afdeling ledenservice was de volgende:
Citaat:
“Vanaf je 12e levensjaar mag je als persoon uitkomen op wedstrijden welke zijn uitgeschreven voor paarden.
Dit geldt ook voor een ponycombinatie welke wil uitkomen in een rubriek welke is uitgeschreven voor paarden.

Het is dus mogelijk om met een categorie A, B of C- pony tussen de paarden te starten als de ruiter/ amazone de 12-jarige leeftijd heeft bereikt.
De desbetreffende combinatie dient echter wel een actief lidmaatschap te hebben bij de rijvereniging (paardenafdeling) en een paardenstartpas.

Het volgende staat in het Disciplinereglement Dressuur, Artikel 119 - hulpmiddelen, lid 5, over het gebruik van een staartriem;
Voor pony's, behorende tot de categorie A, B, C, is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem toegestaan.

Door bovenstaande tekst blijft het mogelijk om voor deze categorie pony’s een staartriem te gebruiken ook al wordt er tussen de paarden gestart.”

Ik ben het hier echter niet mee eens. Immers, als er met een pony bij de paarden gestart wordt, dan heeft de combinatie een paardenstartpas. Daar staat geen hoogte of categorie van de pony op. Dit zou dus inhouden dat juryleden een maatstok mee moeten hebben om ter plekke vast te stellen in welke categorie de pony zou vallen.
Pony’s die tussen de paarden starten worden gezien als paarden. Hierdoor mogen ze ook met stang en trens rijden. Het is een beetje vreemd om in het geval van een staartriem het ponyreglement aan te houden en in het geval van de optoming het paardenreglement.

De vraag is doorgestuurd naar de afdeling sportontwikkeling en ik kreeg daarop het volgende antwoord:
Citaat:
Ieder wedstrijdreglement kent de zogenaamde grijze gebieden. In dergelijke gevallen is het noodzakelijk dat een official altijd met in het achterhoofd welzijn/veiligheid en faire sport, goed nagaat wat het doel van de desbetreffende reglementstekst is. Dit is niet altijd even gemakkelijk, maar is een wezenlijke taak omdat je er vaak ter plekke mee geconfronteerd wordt en daarbij kunnen we onmogelijk alles in “wetten” kunnen vastleggen.

In onderstaande case stel je de vraag of er met staartriem gereden mag worden wanneer de pony bij de paarden gestart wordt.
Het volgende staat in het Disciplinereglement Dressuur, Artikel 119 - hulpmiddelen, lid 5, over het gebruik van een staartriem;
Voor pony's, behorende tot de categorie A, B, C, is het gebruik van een borsttuig en/of van een staartriem toegestaan.

Het doel van deze regel is dat het voor sommige pony’s moeilijk is een goed passend zadel te kopen en daarom is er welzijnstechnisch en voor de veiligheid bepaald dat het toegestaan is met staartriem/borsttuig te rijden bij deze pony’s zodat het zadel beter op zijn plaats blijft.

Gelet op het doel van deze regel veiligheid en welzijn blijft dit onverminderd van kracht wanneer de pony tussen de paarden wordt uitgebracht. Strikt formeel zou de deelnemer hiervoor dan dispensatie moeten aanvragen, welke door de KNHS direct verstrekt zal worden.

Oftewel: het mag indien er dispensatie is. Bij de dispensatie wordt door de KNHS al uitgezocht tot welke categorie de pony hoort en wij hoeven als juryleden dus dan geen metingen en controles te doen. Indien er geen dispensatie is dienen wij er als juryleden wel coulant mee om te gaan begrijp ik uit de mail.