Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

ralphtdw schreef:Wat ik begrepen heb ik dat je paard wel gechipt moet zijn en een paspoort moet hebben.
Als ze komen controleren of je vervoerd hem en je word aangehouden dan kun je een boete krijgen. Want als je paspoort niet in de buurt is van je paard en er komt controle krijg je hele hoge boetes.

Cassidy schreef:LesleyxLinn schreef:Er is nooit een DA geweest, het dier is nooit geënt, dat is dus juist het probleem
Paard is altijd gezond geweest en heeft nooit iets gehad.
Dan laat je een DA komen en de basisenting geven. Dat zal dan sowieso moeten.
LesleyxLinn schreef:ralphtdw schreef:Wat ik begrepen heb ik dat je paard wel gechipt moet zijn en een paspoort moet hebben.
Als ze komen controleren of je vervoerd hem en je word aangehouden dan kun je een boete krijgen. Want als je paspoort niet in de buurt is van je paard en er komt controle krijg je hele hoge boetes.
Dat hoeft dus niet altijd.
En dat wil ik dus nu uitzoeken.

ralphtdw schreef:maar dan denk ik dat heel veel mensen daarom het paard laten staan omdat de meeste mensen dit wel voor elkaar willen hebben.
Zoals gezegd word wat hoort zeg maar.
ARhythmical schreef:pfff chippen bij de DA, je krijgt dan een formulier met barcode stickers mee , die je naar de stamboekorganisatie moet sturen binnen een week. Of te wel, dan mag het beestje dus vervoerd icl formulier en barcode stickers. De code moet nl geregistreerd worden en afgestempeld bij de KNHS of het stamboek wanneer er papieren bij het paard cq pony zitten. Je hoeft dus geen lid van het stamboek te zijn of iets dergelijks. Puur registratie. Of verkopen binnen de week en de nieuwe eigenaar laten opsturen...

Cassidy schreef:Je zult sowieso moeten chippen, want voor dit dier is geen ontheffing aangevraagd. En het paspoort wat je nu hebt is alleen geldig als dat medische hoofdstuk erin zit. Zit dat medische hoofdstuk erin, dan laat je de DA de basis enting geven en dat ook in het paspoort vermelden. Dan laat je de chipper komen, die de chip zet, je de papieren geeft en dan stuur je paspoort met de papieren op naar bijv. Holstud om dat in orde te maken.
Is het paspoort niet van medisch dossier voorzien, dan stuur je alleen de papieren op naar Holstud en een tijdje later krijg je nieuw paspoort. Waar je dan de basisenting door de DA in kunt laten zetten. Piece of cake.

Cassidy schreef:Het feit dat je tegenstrijdige info krijgt is een van de gevolgen als je een vraag op Bokt zet. Dan loop je risico dat je verschillende dingen hoort, waar je alleen maar van in de war raakt. Neem contact op met je DA en hou je aan zijn advies. Scheelt een hoop verwarring. Wel zo rustig voor jezelf. En scheelt een hoop uitzoekwerk.
LesleyxLinn schreef:zigranta schreef:Sticker met chip code wordt toch gewoon in het paspoort geplakt?
Dat zou kunnen.
Maar moet het niet officieel bekend zijn bij het stamboek?
Cassidy schreef:LesleyxLinn schreef:Dit wilde ik nou weten! Een chip is dus voor dit paard verplicht. En ik kan dus paspoort aan laten passen bij kwpn of een 2e paspoort aanvragen bij bijvoorbeeld Holstud?
Ik zou contact opnemen met Holstud. Zij kunnen je meer info geven.

Cassidy schreef:Voor mij is het heel duidelijk hoor. Paard heeft paspoort, geen chip. Nooit geent geweest. Moet verkocht worden.
Wat nodig is:
1) Chip in paard.
2) Paspoort controleren. Zit daar geen medisch dossier in, papieren van de chip naar Holstud.
3) Zit er wel medisch dossier in, papieren van chip en oud paspoort naar Holstud.
4) Als dat terug is, basisenting laten zetten (moet een paar keer herhaald worden, ben je een paar weken verder)
5) Basisenting in paspoort laten zetten.
En dan maar hopen dat al de moeite en het werk en de kosten de moeite waard waren en de mensen nu de deur platlopen om dit dier te kopen. Ik betwijfel het echter....

LesleyxLinn schreef:Paard kan blijven staan tot die een goede plek gevonden heeft. Heb best veel reacties gehad en heb een paar mensen die zeggen serieus geïnteresseerd te zijn.
Dit paard is echt niet vreselijk om te zien en zo oud is hij nou ook niet en niet iedereen wil een jong dier..
Het is een leuk paardje waar iemand lekker recreatief mee kan rijden of als maatje bij een ander paard kan zetten en er af en toe eens een ritje mee maken.