Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:24

En wanneer is iets luxe voor een mens en wanneer wordt er toch deels aan het paard gedacht? Zo ben ik toch op zoek gegaan naar een binnenbak omdat mijn paard een mooi weer dier is. Ook op wei, kleine, korte buien, geen probleem, maar als het plenst loopt ze in galop de schuilstal in. Dus dan kan ik wel gaan longeren/rijden in de regen, maar daar vindt ze helemaal niets aan.
Al mag die binnenbak natuurlijk niet ten koste gaan van dagelijks naar buiten.

Maar gewoon om aan te geven dat ik de grens 'dit is luxe voor het paard' versus 'dit is luxe voor de mens' vaak best wel vaag vind. Een solarium, een degelijke wasplaats, dat zijn toch ook allemaal dingen waar het paard van profiteert? Ik heb eens heel basic gestaan. Een wei met een stalletje op, in het begin zelfs geen elektriciteit, later wel. Nou, dat nooit meer, sorry. Als paard in de winter een wonde had met wat modder op, moest ik helemaal thuis gaan voor een emmer ijskoud water met spons en dan maar wrijven met die spons over de wonde en hopen dat je alles mee had en dat paard lief bleef staan. Nu klik ik ze vast in de wasplaats, waterslang erop, lauw water, zachte straal, paard staat er bij weg te soezen. En zo kan ik eigenlijk een hele lijst maken wat nu op deze 'luxestal' allemaal net wat praktischer is door zogenaamde 'luxe voor de mens'.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 15:28

Gini schreef:
En wanneer is iets luxe voor een mens en wanneer wordt er toch deels aan het paard gedacht? Zo ben ik toch op zoek gegaan naar een binnenbak omdat mijn paard een mooi weer dier is. Ook op wei, kleine, korte buien, geen probleem, maar als het plenst loopt ze in galop de schuilstal in. Dus dan kan ik wel gaan longeren/rijden in de regen, maar daar vindt ze helemaal niets aan.

En precies dít zie ik vaak wel gebeuren om me heen en dat dan misschien inderdaad juist bij de mensen die wedstrijden rijden..

Dat je moet trainen om een beetje mee te kunnen draaien begrijp ik heel goed (ik heb ook wedstrijden gereden ;)) en dat je daar een goede bak voor nodig hebt snap ik uiteraard ook. En dat een binnenbak dan extra fijn is snap ik ook. Maar imo ogen zou je niet voor een stal met binnenbak moeten gaan ten koste van de buitengang van je paard bijvoorbeeld maar dat gebeurt helaas wel.

saarie

Re: Dressuurpaarden worden anders behandeld??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:39

@Gini: oh, begrijp me niet verkeerd hoor, die luxe dingen als een binnenbak, solarium en warm water zijn natuurlijk ook voor het paard heel luxe. Alleen hier in deze wijde omgeving sluiten dit soort dingen de belangrijkere dingen als buitengang vaak uit. Helaas. Of er hangt een kostenplaatje aan waar je eng van wordt. Dus helaas, hier is het echt kiezen uit vrijheid voor mijn paard of luxe. Nu sta ik op een boerenstal waar alles voor het paard prima geregeld is, en ik als ruiter ook zeker niets te klagen heb. Ik heb een enorme kast, aparte zadelkamer, dekenrek, een schoon toilet en een fijne rijbak en longeerbak met verlichting. Meer heb ik in principe niet nodig.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:46

Om dan ook maar even te reageren, hier ook een enorme Miep.

Altijd beenbeschermers om ook met wandelen. Paard staat er altijd schoon en netjes bij. Elk bultje plekje of dingetje zie ik en doe ik gelijk iets aan. Hij krijgt ook supplementen en uiteraard een deken op.
Gebruik een solarium. Liniment. Elke dag schone voeten en hoevenvet, elke dag schone staart en beetje equistar erin. Elke dag zweetplekken schoon wassen. Altijd alles in kleuren die bij elkaar passen. Paard is netjes getoiletteerd zonder te overdrijven, zo knip ik bv. zijn snorharen niet af, wel zijn baard en stukje achter de oren voor het hoofdstel ( bij mijn shet trouwens ook). Hoofdstel en zadel maak ik elke dag schoon. Beenbeschermers ook. Dekjes gaan na twee keer gebruiken in de was. Eigenlijk hou ik mezelf aan de regel: spullen die ik gebruik gaan schoon weer in de kast. Voer en drinkbak maak ik ook elke dag schoon want hij maakt er een bende van. En ik stof elke week de stal af.

Ben wel enigszins verwend want heb mijn paard aan huis staan, dus kan makkelijker alles inrichten zoals ik het wil en kan ook spullen laten hangen om te drogen.

Kies ook wel voor de duurdere merken, maar dat komt omdat ik de kwaliteit daar gewoon beter van vind. Trouwens, valt ook wel weer mee want heb mijn dekens van Harry's Horse want die passen bij mijn paard het beste. Als ze minder lang meegaan vind ik niet erg want dan zijn nieuwe ook goed betaalbaar en staat hij er weer netjes bij.

Maar: mijn paard komt ook gewoon buiten, heeft een shet als vriendje. Onbeperkt ruwvoer. Zes voerbeurten per dag. Ruime en schone stal 's nachts. En ik maak regelmatig een buitenrit, hij is dan ook superbraaf.

Verder denk ik gewoon goed na over de gezondheid van mijn paard en probeer er alles aan te doen hem zo gezond, gelukkig en blij mogelijk te houden. Voer stem ik af op training. Maar dat doet iedereen toch, heeft volgens mij niks met dressuur te maken?

Dat ik met een trainingsschema werk vind ik niet meer dan normaal, ook als je alleen buitenritten maakt moet je wel rekening houden met de conditie van je paard.

Ik heb voor dressuur gekozen omdat ik mooi vind om op die manier met mijn paard bezig te zijn, puzzelen hoe je nog beter op elkaar afgestemd kunt raken en met kleine hulpen voelen dat je echt samen met je paard ' danst '. Ik hou daarvan, van dat puzzelen.
Als ik geen dressuur zou rijden zou ik nog steeds hetzelfde met mijn paard omgaan.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 15:58

Sees schreef:
Gini schreef:

En precies dít zie ik vaak wel gebeuren om me heen en dat dan misschien inderdaad juist bij de mensen die wedstrijden rijden..

Dat je moet trainen om een beetje mee te kunnen draaien begrijp ik heel goed (ik heb ook wedstrijden gereden ;)) en dat je daar een goede bak voor nodig hebt snap ik uiteraard ook. En dat een binnenbak dan extra fijn is snap ik ook. Maar imo ogen zou je niet voor een stal met binnenbak moeten gaan ten koste van de buitengang van je paard bijvoorbeeld maar dat gebeurt helaas wel.

Toen het laatst zo stormde en regende, was mijn paard één van de weinige die toch een frisse neus ging halen buiten 8-)

Wel op de muts-manier natuurlijk, met een extra onderdeken :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-14 17:20

saarie schreef:
@Gini: oh, begrijp me niet verkeerd hoor, die luxe dingen als een binnenbak, solarium en warm water zijn natuurlijk ook voor het paard heel luxe. Alleen hier in deze wijde omgeving sluiten dit soort dingen de belangrijkere dingen als buitengang vaak uit. Helaas. Of er hangt een kostenplaatje aan waar je eng van wordt. Dus helaas, hier is het echt kiezen uit vrijheid voor mijn paard of luxe. Nu sta ik op een boerenstal waar alles voor het paard prima geregeld is, en ik als ruiter ook zeker niets te klagen heb. Ik heb een enorme kast, aparte zadelkamer, dekenrek, een schoon toilet en een fijne rijbak en longeerbak met verlichting. Meer heb ik in principe niet nodig.

Saarie, jij hebt dus overduidelijk gekozen voor het welzijn van je paard (in combinatie met je eigen ambities) en dat vind ik top. En dat is misschien eigenlijk ook wel wat ik bedoel; het lijkt er op dat ruiters soms hun eigen ambities boven het welzijn van het paard plaatsen en hier in de omgeving viel me dat dus vooral op bij dressuurruiters maar dat lijkt dus niet overal zo te zijn. En daarvan vraag ik me soms dan af: waarom? Kun je ook echt niet anders (en dan is uitleg van de fanatieke wedstrijdruiters onder ons zeer welkom ;)) of is het een kwestie van willen (of denken niet anders te kunnen).

Meiske1577, mag ik vragen waarom je met wandelen ook beenbescherming om doet :o ? Gewoon oprechte vraag, misschien is je paard wel erg jolig en daarom lomp bijvoorbeeld.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:29

Hier een dressuurmiep die niet standaard dressuurmiep is... (ik ga Z2 starten)
stalgenoten en kennissen verklaren mij vaak voor gek hoe ik met mijn paard en spullen om ga :+

Ik sta op een pensionstal met binnenbak met luxe professionele bodem, maar die gebruik ik nooit,
ik train dus altijd in weer en wind in de modder, slijk-en waterbak...zo dus http://www.youtube.com/watch?v=Fdtrw3zjq_8
Paard zakt dus werkelijk 20 cm in de slijk weg :o normale paarden kunnen niet eens draven in deze bak.
Aquatraining wordt ie sterk van :Y) alles zit onder de blub maar wordt gewoon onder de hoge drukspuit afgespoten!

-Beenbescherming doe ik nooit aan, zowel met training niet, als in de wei en trailer.
-Paard loopt 7 dagen per week in de kudde de hele dag, zonder beenbescherming.
- Hij heeft maar 1 deken waar hij al 3 jaar mee doet, hangt aan flarden aan zijn kont.
- Met 1 zadeldekje doe ik 3/4 maanden voor hij de wasmachine ziet.
- Poetsen is vlug een harde borstel over het hals, zadelgedeelte en kont.
- Ik rijd maar 3 à 4 x per week (geen trainingsschema)
- Droogstapdekens en dergelijke doe ik niet aan.
- Hoeven krabben en vetten doe ik nooit
- Tuig poetsen ook zelden...alleen bij wedstrijd (12 x per jaar)
- Op stal krijgt hij bietenpulp/maismeel, kuilmais en kuil + gewone brok

En ja ook ik oefen soms bij de boer op de maisplak :7 hier ook nooit last gehad van beenblessures (zit al 35 jaar in de paarden)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:30

Wij hebben hier twee sportpaarden staan. Allebei nog in het begin van hun loopbaan want vijf en drie jaar oud. Een is nu 15 maanden bij ons, de ander bijna 3 maanden.

Geen dressuurpaarden maar puur springgefokte paarden die ook hun mannetje moeten gaan staan in de dressuur want mijn dochter heeft haar hart verloren aan de eventing.

En ja, we zijn zuinig op ze. Het zijn allebei paarden met potentie om hoog te komen in de sport en daar kijk ik toch net wat anders tegen aan dan tegen onze pony's of mijn paard. Thuis komen ze echter wel dagelijks de gehele dag buiten maar niet samen, dat durf ik niet. Daarvoor is de jongste te speels (en hengst). De een staat bij de twee Welshpony's, de ander heeft de Shetlander als gezelschap. Mijn paard woont bij vrienden van ons.

De jongste hebben we te kort maar van de ander weet ik dat als hij in de zomer dag en nacht buiten is, dat hij soms net dat beetje extra pit kan missen in de ring. Zeker als ze op de wei mogen, niet zozeer van het vele eten maar van het 24 uur buiten zijn. Voeren is ook lastig als ze constant buiten zijn, ze hebben echt wel elke dag hun eigen portie's voer nodig.

Omdat ze in de winter ook moeten presteren worden ze hier geschoren en ze krijgen zeker deken(s) op, afhankelijk van het weer kijken we hoe dik we ze onder de dekens zetten. Beenbescherming in de wei doe ik niet aan omdat ik van mening ben dat de pezen dan te warm kunnen worden waardoor ze kunnen verzwakken. Als ze elke dag buiten komen valt het gek doen ook wel mee. Tijdens het rijden en longeren gaan de beschermers wel aan. In de trailer doen wij geen beschermers aan omdat we een paar keer ongelukken hebben zien gebeuren door de beschermers. Maar toen laatst de jongste naast de klep stapte schrok ik wel even. Gelukkig had hij niets.

Een van de twee is altijd mee naar school en daar kunnen ze helaas niet hele dagen buiten maar als het even kan gaan ze daar ook een paar uurtjes op de wei. Vrijwel altijd apart. We wisselen ze af op school. Zo krijgen ze allebei een goede opleiding maar ook voldoende rust. Bovendien kan het "thuispaard" dan mee op wedstrijd. Zo kan er wat minder vaak gestart worden maar we hebben dan ook nog alle tijd.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:33

Citaat:
Helemaal mee eens. Is puur de instelling van de eigenaar. Carl Hester en Charlotte Dujardin zijn het voorbeeld in mijn ogen van hoe top dressuurpaarden eigenlijk zouden moeten behandeld worden. Overigens ben ik het nog niet met alles met hun eens maar ze zijn op de goede weg.

Ugh, Carl Hester?
Oké, nu krijg ik veel mensen over me heen, maar, als je naar foto's kijkt, 9 van de 10 foto's heeft z'n paardje een blauwe tong. Nou, dit komt níet door paardensnoep hoor! En Charlotte Dujardin eveneens.
Fijn dat je er nog achteraan zegt dat je het niet met alles eens bent. :)

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 17:36

Denk niet dat het puur of dressuurpaarden gericht is, ook op springpaarden.
Nu ben ik van mening om ze gewoon op de wei te gooien. Doen we hier ook... Denk dat de kans op blessures net groter wordt als ik ze zoveel uur per dag meer binnen houdt zodat ze tegen de muren op lopen.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat ze hier ook maar per 1 of 2 staan. Die van mij staat alleen, die kan heel vuil trappen. We hebben wel geprobeerd om ze bij andere paarden te zetten maar die sloeg ze kort en klein en na dag aanzien stonden ze allemaal kletsnat van het rennen omdat madam zo nodig moest slaan en bijten.
Dus ja, sommige staan hier apart om inderdaad blessures door trappen te vermijden. Ze kunnen wel contact hebben over het hek heen.
Ben er wel zuinig op maar ga ze niet van de wei houden omdat het sportpaarden zijn.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:11

Sees schreef:
Meiske1577, mag ik vragen waarom je met wandelen ook beenbescherming om doet :o ? Gewoon oprechte vraag, misschien is je paard wel erg jolig en daarom lomp bijvoorbeeld.

Nou dat doe ik omdat hij, ondanks dat hij superbraaf is, inderdaad weleens fris/jolig kan zijn, en omdat er ook altijd wel iets kan gebeuren waar hij van kan schrikken. Hij heeft vierkant ijzers en ik wil voorkomen dat hij zich aantikt en dat ik dan denk ' had ik maar '. Toevallig net nog een poos gewandeld en schrok hij van een buis die ze in een kas lieten vallen, dan ben ik toch blij op het moment dat hij een keer opzij springt dat hij beschermers om heeft ( en springschoenen :D ) Niet dat hij helemaal uit zijn panty gaat maar mijn ervaring is, een ongeluk zit in een klein hoekje...

Nou ben ik toch niet zo gelukkig met dit soort dingen, op de een of andere manier heb ik altijd iets, zegt iedereen altijd: heb jij weer.. :(:)
Dus daar ben ik ook wel voorzichtiger van geworden, maar zoals ik al zei, ik ben wel een Miep :)

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:12

listiglistje schreef:
stalgenoten en kennissen verklaren mij vaak voor gek hoe ik met mijn paard en spullen om ga :+

Ik sta op een pensionstal met binnenbak met luxe professionele bodem, maar die gebruik ik nooit,
ik train dus altijd in weer en wind in de modder, slijk-en waterbak...zo dus http://www.youtube.com/watch?v=Fdtrw3zjq_8
Paard zakt dus werkelijk 20 cm in de slijk weg :o normale paarden kunnen niet eens draven in deze bak.
Aquatraining wordt ie sterk van :Y) alles zit onder de blub maar wordt gewoon onder de hoge drukspuit afgespoten!

-Beenbescherming doe ik nooit aan, zowel met training niet, als in de wei en trailer.
-Paard loopt 7 dagen per week in de kudde de hele dag, zonder beenbescherming.
- Hij heeft maar 1 deken waar hij al 3 jaar mee doet, hangt aan flarden aan zijn kont.
- Met 1 zadeldekje doe ik 3/4 maanden voor hij de wasmachine ziet.

En ja ook ik oefen soms bij de boer op de maisplak :7 hier ook nooit last gehad van beenblessures (zit al 35 jaar in de paarden)

Ha ha zijn wij even een wereld van verschil _O-

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:24

Inderdaad listiglisje, dan kan je me best een miep noemen.
-In een slechte bak rijden, bwa, af en toe als ik zin heb om het door de plassen banjeren te oefenen. Maar als ik echt dressuurmatig eens flink aan de bak wil, werkt het toch fijner op een vlakke en mooie bodem.
-Een deken gooi ik niet meteen weg wanneer er een scheur in zit (met dank aan een handige moeder), maar als het in flarden hangt, dan gaat die toch weg. Waarschijnlijk is dan ofwel de vulling eruit ofwel de waterdichtheid niet meer gevrijwaard, dus dan heeft de deken voor mij geen nut meer.
-Poetsen vind ik een heerlijke tijdsbesteding. Niet iedere dag even grondig, maar sowieso de roskam en harde borstel over het hele lijf (vooral benen controleer ik zorgvuldig).
- Hoeven til ik iedere dag sowieso op, naargelang wat er in zit is gewoon borstelen, dan wel uitkrabben nodig.
- Tuig poetsen houd ik goed bij. Zeker zadel en hoofdstel hebben veel centjes gekost en daar wordt dus zeer zuinig mee omgesprongen en goed schoongemaakt.

Xsander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 18:29

Ik heb 2 dressuurpaarden.
Die van mij komen iedere dag buiten, ook als het regent of stormt..
Mijn vader is boer, en van hem moeten ze iedere dag buiten, ik denk er ook zo over!
Maar wij hebben de ruimte er natuurlijk ook voor.

Zadel en hoofdstel maak ik heeel af en toe schoon.
Dekens zien er soms ook niet uit, als ze nog maar waterproef zijn
Poets ze iedere dag wel, maar niet uitgebreid.
Voor een wedstrijd zien ze er altijd wel top uit :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 21:59

:D meiske1577@Word ik blij van...
Listiglistje@ krijg ik nachtmerries van :+
Maar ik heb er geen commentaar op hoor!Misschien zou ik willen,diep in mijn hart dat ik daar maar een klein beetje van had.
Ik ben een redelijke pietlut....en dat is best vermoeiend.Maar ik wil niet op een andere manier paarden hebben. :D

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-14 22:43

Dank je Geerke :) :o

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 09:09

listiglistje schreef:

Heb ik ook geen moeite mee om in de modder/slijk te trainen. De ene gaat naar de zee met z'n paard en de ander traint in zo'n bak als die van jou :D Idd goede aquatraining!!

Citaat:
- Beenbescherming doe ik nooit aan, zowel met training niet, als in de wei en trailer.

De rest komt ook nagenoeg overeen _O-

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 10:32

geerke schreef:
:D meiske1577@Word ik blij van...
Listiglistje@ krijg ik nachtmerries van :+
Maar ik heb er geen commentaar op hoor!Misschien zou ik willen,diep in mijn hart dat ik daar maar een klein beetje van had.
Ik ben een redelijke pietlut....en dat is best vermoeiend.Maar ik wil niet op een andere manier paarden hebben. :D

Grappig, ik heb het precies andersom :j. Al vind ik nachtmerries wel een beetje overdreven :o.

Mijn paarden zijn paarden en ik heb het idee dat júist de paarden die als porseleine poppetjes worden behandeld, zich er ook naar gaan gedragen :o. Mijn DA geeft aan dat je (met beleid en gezond verstand uiteraard) prima (af en toe) kunt trainen op een ongelijke ondergrond en dat dit júist goed is voor paarden ter voorkoming van blessures op het moment dat ze wel een keer op ongelijke ondergrond terecht komen (denk aan ruiterpaden oid).

EDIT: de reden dat ik denk dat het pamperen van je paard niet per se altijd beter is ter voorkoming van ziektes/blessures is omdat ik merkte dat de weerstand juist omhoog ging bij mijn paarden toen ik eenmaal de buitengang ging verlengen, de dekens aftrok en niet bij iedere regenbui de heren binnenhaalde :o.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 10:55

Dat zijn ook dingen die je qua weerstand kan "trainen" denk ik. Dekenloos, regenbuitje, dat zijn dingen waar het lichaam - als het anders gewend is - zich aan kan aanpassen en dit ook eigenlijk hoort te doen. Maar dat is heel iets anders dan beenbescherming om doen bij het loslaten bijvoorbeeld. Het ene paard is wat lomper met z'n lijf dan het andere. Daar doe je weinig aan. Misschien dat het wel zo is dat als je ze zichzelf maar laat verwonden dat ze vanzelf voorzichtiger worden, maar het is uiteraard de vraag of je dat risico wilt lopen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 11:03

Ik begin jouw stelling wel steeds meer te begrijpen Sees, ik denk er ook hetzelfde over als Geerke :)

Als ik het betoog van Listiglistje lees voel ik me éééécht een MIEP, terwijl er ook nog mensen zijn die vele malen erger zijn dan ik denk ik. Zoals jij al aangaf, ik ben een beetje van allebei.

Maar of dit nou specifiek voor dressuurpaarden geldt, daar ben ik nog niet van overtuigd :)

Wellicht zijn er ook ruiters van een andere tak van sport die uitleg willen geven?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:38

mylittlejoy schreef:
Dat zijn ook dingen die je qua weerstand kan "trainen" denk ik. Dekenloos, regenbuitje, dat zijn dingen waar het lichaam - als het anders gewend is - zich aan kan aanpassen en dit ook eigenlijk hoort te doen. Maar dat is heel iets anders dan beenbescherming om doen bij het loslaten bijvoorbeeld. Het ene paard is wat lomper met z'n lijf dan het andere. Daar doe je weinig aan. Misschien dat het wel zo is dat als je ze zichzelf maar laat verwonden dat ze vanzelf voorzichtiger worden, maar het is uiteraard de vraag of je dat risico wilt lopen.

Ik weet ook niet wat bij de mijne precies de doorslag heeft gegeven hoor. Maar ik vermoed de vele buitengang. Die deken of dat buitje zal niet meteen weerstandverhogend werken. Al denk ik wel dat hoe meer je een dier blootstelt aan verschillende omstandigheden, hoe beter het adaptatievermogen wordt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 11:45

Starbreeze schreef:
Ik begin jouw stelling wel steeds meer te begrijpen Sees, ik denk er ook hetzelfde over als Geerke :)

Als ik het betoog van Listiglistje lees voel ik me éééécht een MIEP, terwijl er ook nog mensen zijn die vele malen erger zijn dan ik denk ik. Zoals jij al aangaf, ik ben een beetje van allebei.

Maar of dit nou specifiek voor dressuurpaarden geldt, daar ben ik nog niet van overtuigd :)

Wellicht zijn er ook ruiters van een andere tak van sport die uitleg willen geven?

Ik denk dat eea ook persoonsgebonden is. Ik kan erg bezorgd zijn over mijn dieren: zijn ze niet te dik, te dun, is het niet te nat, zijn die hoeven niet te zacht, zitten ze wel lekker in hun vel etc etc :o. Maar ik merk wel dat ik door de jaren heen steeds meer dingen achterwege heb gelaten (poeders/smeersels/bescherming etc). Uiteraard krijgen ze wel de zorg die ze nodig hebben hoor maar vroeger zou ik direct iets op een wond hebben gesmeerd bijvoorbeeld en nu doe ik dat toch wat minder snel (afhankelijk van de wond uiteraard ;)).

En als je een keer een paard hebt gehad wat een blessure heeft gekregen doordat je een keer geen bescherming om hebt gedaan, dan kan ik me voorstellen dat je als de dood bent dat het nog eens gebeurd. Ik ben ook wel eens blij geweest dat ik bescherming om had gedaan toen paardlief door het draad liep :roll: .

Ik had het idee dat het vooral dressuurgebonden was maar dat blijkt toch niet helemaal de ervaring van anderen. Ik rij geen dressurwedstrijden meer maar doe sinds een tijdje wel eens mee aan een
endurance-,cross- spring- of TRECwedstrijd en daar líjkt het er iets anders aan toe gaan maar nogmaals, misschien is dat slechts mijn verbeelding.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:00

Natuurlijk is het persoonsgebonden.
Als ik listiglistje en mezelf even onder dezelfde categorie mag scharen qua "omgang", is het niet zo dat wij minder bezorgd zijn om onze paarden als de categorie Geerke en meiske1577. We zijn er nog steeds voorzichtig mee.
Als er iets is bellen we ook de DA en vinden we écht allebei dat die DA binnen 1 minuut op het erf moet staan.
Zijn ze kreupel? Eerst eens even ons eigen boerenverstand gebruiken wat het kan zijn en als we er niet uitkomen of het gaat vanzelf niet weg, dan pas gaan we stappen ondernemen. Maar voor de rest gaan we er iets minder voorzichtig mee om, omdat het paarden zijn. En die kunnen nu eenmaal wat hebben, die zijn niet van suiker. Ze komen elke dag buiten, weer of geen weer, ze krijgen goed voer en zijn gezond.

Ken ook heus wel mensen die 3 weken niet rijden omdat het koud of regenachtig is geweest en dan er weer eens opklimmen voor een uur clubles, terwijl het paard een prachtig setje aan heeft, met een regenbuitje niet buiten komt, tig dekens heeft, enz enz. Dan denk ik: allemaal leuk en aardig die meuk, maar is dit nou goed voor het paard?! Dus die verschillen zijn er ook. En die zul je bij springruiters net zo goed hebben.

saarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 12:11

Ik geef ook eerlijk toe hoor, mijn paard zou het heus wel overleven als ik wat minder betuttelend zou zijn. Of ik net zo rustig zou slapen is een tweede :D En tja als ik heel eerlijk ben, ik vind het heerlijk om met hem te tutten! Een borsteltje hier, mooie zweetdeken, schone dekjes, netjes onderhouden tuig en mijn paard is altijd keurig gepoetst, gewassen en geplozen. Nodig? Neuh. Maar ik vind het wel zo fijn :j

Bij mij gaat ook alles schoon de kast in. Doekje over het tuig en de beenbescherming, dekje uitgehangen of in de was na een paar keer, afsponsspullen en handdoeken te drogen (want ja, ik koel de benen na en spons alle zweetplekken schoon), laarzen weer netjes voor de volgende rit. Alles heeft z'n eigen plekje in de kast en ligt weer klaar voor gebruik. Paard wordt netjes nagepoetst en kan weer naar buiten. Heerlijk :D

En ik rij prima in de regen hoor, en ben ook niet bang voor blubber in de bak (hoewel mijn bak altijd droog is, superdrainage). Na zo'n rit wordt alles dan wel weer met dezelfde precisie schoongemaakt. Ik hou ervan dat het netjes is, dat het paard er verzorgd uitziet. Dat doe ik dan niet voor stalgenoten of een jury, maar gewoon voor mezelf.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-14 12:34

FrankavdT schreef:
Natuurlijk is het persoonsgebonden.
Als ik listiglistje en mezelf even onder dezelfde categorie mag scharen qua "omgang", is het niet zo dat wij minder bezorgd zijn om onze paarden als de categorie Geerke en meiske1577. We zijn er nog steeds voorzichtig mee.
Als er iets is bellen we ook de DA en vinden we écht allebei dat die DA binnen 1 minuut op het erf moet staan.
Zijn ze kreupel? Eerst eens even ons eigen boerenverstand gebruiken wat het kan zijn en als we er niet uitkomen of het gaat vanzelf niet weg, dan pas gaan we stappen ondernemen. Maar voor de rest gaan we er iets minder voorzichtig mee om, omdat het paarden zijn. En die kunnen nu eenmaal wat hebben, die zijn niet van suiker. Ze komen elke dag buiten, weer of geen weer, ze krijgen goed voer en zijn gezond.

Nou dit is denk ik ook een beetje hoe ik er mee om ga :j. Maar goed dat is ook pas na jaren paarden zo gekomen. En ik denk ook niet dat er iets mis is met een beetje bezorgdheid hoor maar soms denk ik wel van }:0 ?? Nogmaals, als je je geld met je paard moet verdienen, is het gewoon je werk. Dan nóg moet je aan het welzijn van je dier denken maar dan kan ik me wel voorstellen dat eea anders in elkaar steekt. Maar op het moment dat je voor je plezier wedstrijden rijdt, is het niet meteen nodig je paard te beperken, tóch? En dat lijkt soms de trend (misschien heb ik het in de openingspost ook niet helemaal goed verwoord :o ) dat zodra er wedstrijden gereden gaan worden, de buitengang wordt ingeruild voor de binnenbak en de kuddematjes voor ijzers bijvoorbeeld :o.