Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is jouw ideale verloop bij confrontatie met een hond?

Het maakt mij niet uit. Hond en mens mogen doen wat ze willen, ik zie wel wat er gebeurt.
29 (5%)
Zolang de hond mijn paard negeert mag iedereen gewoon doorlopen.
194 (39%)
Het baasje roept de hond bij zich en laat het naast zich lopen tot we elkaar gepasseerd zijn.
140 (28%)
Het baasje roept de hond bij zich en houdt de hond even vast tot we elkaar gepasseerd zijn.
115 (23%)
Het baasje roept de hond bij zich en gaat een stuk verderop in de berm/bosjes/veld staan tot we elkaar gepasseerd zijn.
6 (1%)
Anders, namelijk...
6 (1%)

Totaal aantal stemmen: 490

packer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 10:52

Ik ben ten alle tijde verantwoordelijk voor mijn honden, ik ken hun gedrag, ze gaan jagen op paarden. Dit betekent dat ik zodra ik paarden aan zie komen, mn honden aanlijn, en even de berm inga, zodat ruiters kunnen passeren. In mijn beleving heeft het ook met een stuk fatsoen te maken.

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:06

Ik wil dat de honden bij hun eigenaar teruggaan en of deze ze aanlijnt, dat is aan hem zolang ze maar luisteren. Blaffen is mijn jonkie niet gecharmeerd van, trauma als veulen opgelopen.. Gelukkig heb ik met een vriendelijke hondeneigenaar samen kunnen werken om hem van het ergste af te helpen als twenter, nu issie 5 en is niet meer agressief maar wel oplettend. Ik verwacht wel met een aanval dat hij zich zal verdedigen.

De hulphond in kwestie was een grote kruising dog, bleef doodkalm zitten en bewoog en blafte niet. Mijn pony ging er snuivend en snurkend op af, tikje agressief.. Maar hond bewoog echt niet, zelfs niet toen hij er met zijn neus tegen duwde. Na een tijdje was de angst er vanaf en op commando van de baas stond de hond op en rook op zijn beurt aan de pony. En het leed was geleden, ze hebben zelfs gespeeld samen!! Nog steeds dankbaar dat deze man zijn hond 'ter beschikking stelde' aan mijn boze bange pony!

En zoals meerdere paardeneigenaren beschreven, zal ik mensen met pups/jonge honden altijd de kans geven om naar het paard toe te komen, om te leren dat ze niet eng zijn, en ook om de hondenbaasjes uit te leggen wat de beste reactie is als ze een paard tegenkomen. En ik moet zeggen dat het altijd positieve ervaringen zijn, voor mij, de baasjes en de honden.

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 11:11

Een paar jaar terug reed mijn dochter onder het zadel naar de clubles, en ik fietste ernaast. De pony was nog jong en mijn dochter ook. Pony was op zich goed verkeersmak. Vlak bij de club komt er een vrouw met twee border collies eraan, die liepen los. Ik roep nog of ze alsjeblieft de honden even vast wil houden. Maar nee hoor, de honden doen niets hoor, was het antwoord. Mooi dat ze wel achter ons aangerend kwamen, de pony vond dat niet zo geslaagd en ik had mijn handen vol om hem bij me te houden en mijn fiets overeind. ik roep dus hartelijk bedankt hoor, maar geen reactie terug, vrouw loopt gewoon ijskoud door.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:23

Kwam toevallig net met het wandelen aan de hand met mijn verzorgpaard een vrouw tegen van een uitlaatservice. Ze liep met denk wel 10 honden, ik ga daar dan niet dwars doorheen stappen dus liep netjes een ander paadje in die uiteindelijk wel op hetzelfde pad uit kwam.

Maar wat mij een paar meter verder overkwam daar stond ik wel even van te kijken. Een echtpaar met een teckel. Hondje kwam blaffend op paard aanrennen en sprong steeds naar haar achterbenen, nu deed ze niks maar merkte wel dat ze het niet fijn vond omdat haar oren iets naar achteren gingen staan. Ondertussen bleven die mensen gewoon staan, ja dan vraag ik vriendelijk of ze de hond weg willen halen. Was geen probleem. Zolang jij maar vriendelijk blijft ;)

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:25

packer schreef:
Ik ben ten alle tijde verantwoordelijk voor mijn honden, ik ken hun gedrag, ze gaan jagen op paarden. Dit betekent dat ik zodra ik paarden aan zie komen, mn honden aanlijn, en even de berm inga, zodat ruiters kunnen passeren. In mijn beleving heeft het ook met een stuk fatsoen te maken.

Doe ik al hondenbezitter ook! :)

Ceriadwen

Re: Vraag aan buitenrijders: omgang honden en hun baasjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:26

Hoe het heurt:

Hond komt bij baas, paard stapvoets.

Hond wat moeite met bij baas komen, ruiter gaat stilstaan.

Baas haalt hond op, lijnt aan.

Baas en ruiter zeggen: "fijne dag nog verder"

mignonne2403

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:30

Mijn verzorgpony heeft eens een hond fataal getrapt, gelukkig zat ik er toen niet op.
Maar ik pas nu wel erg op, ik vind ook niet dat het hoort dat de hond zomaar achter je paard gaat rennen, dan snap ik dat ze een keer trappen, bovendien mag je bij ons in het bos nieteens een hond los laten lopen, maar als ze gewoon goed luisteren naar de baas en niet achter mij en verzorgpony aanrennen vind ik het goed.

Zeg wel altijd bedankt als ze hem vast houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:33

Wij lijnen de honden altijd aan, als we een ruiter tegenkomen. Enigste wat ik weer jammer vind is dat als we de honden uitlaten bij een grote plas. Dat ze precies aan onze kant paar keer heen en weer door het water moeten. Dan denk ik zelf ga dan aan de andere kant van de plas rijden. Kunnen wij onze honden weer laten spelen en hun door het water rijden.

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:39

Baas roept hond bij zich en houdt deze vast tot wij gepasseerd zijn en wij ( paard en ik ) passeren in stap.... En alsjeblieft NIET in de berm in de bosjes / struiken gaan staan, paard schrikt zich dood als je opeens tevoorschijn komt :') Blijf dan nog liever in het midden van het pad staan, zodat ik om je heen kan stappen :D

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:41

Zolang ze mijn paard met rust laten, mogen ze er gewoon los bij lopen, maar dat is ook alleen omdat ik weet dat ze daar geen probleem mee heeft. Als ik een paard had dat wel nerveus werd van honden, had ik toch ook liever dat ze werden aangelijnd. :j

Maar goed, als hondenbezitter weet je van tevoren niet wat zo'n paard van jouw honden vindt, dus zelf lijn ik onze honden aan als ik een paard zie lopen, onze honden zijn paarden niet gewend en ik wil het risico niet lopen dat de nieuwsgierigheid het van ze overneemt.
Laatst op het strand ook, we wisten niet hoe onze hond op een paard zou reageren, en de ruiter riep netjes naar ons dat ze wilde gaan galopperen, dus of we de hond even bij ons hielden. Prima toch? :) De hond reageerde niet eens, dus hij zal wel wat paarden hebben gezien in zijn leven (asielhond), maar onze andere vindt paarden juist reuze interessant. Binnenkort maar eens kennis laten maken met mijn eigen paardje :D
En in het bos kwam ik twee weken terug een stel tegen met een jonge herder die spontaan hyperactief werd van onze paarden. Die ging er dus rondjes omheen rennen. De eigenaren hebben hem als de sodemieter weer bij zich genomen, gelukkig schrokken onze paarden niet. Maar voor hetzelfde geld waren ze aan de kletter gegaan, dus ze schaamden zich er wel voor en boden hun excuses aan. Nu vond ik het niet erg omdat er niets aan de hand was, maar was de hond agressief geweest of mijn paard bang, dan was ik toch wel kwaad geworden.

Ik vind dus dat het maar net aan de situatie ligt...vertrouw je je hond en verwacht je dat paarden die buiten lopen hond-bestendig zijn? Of neem je het zekere voor het onzekere, omdat het beide dieren zijn? De keuze ligt dan toch bij de hondenbezitter, we moeten er maar op hopen dat die de situatie goed inschatten.

Maar wat hier boven werd gezegd, daar ben ik het sowieso wel mee eens: je moet natuurlijk wel op fatsoenlijke wijze langs wandelaars, honden en fietsers rijden; stapvoets dus.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:46

Ik als hondenmens kom regelmatig paarden tegen, en hoewel beide honden best goed luisteren en paarden gewend zijn, lijn ik ze dan altijd even aan. Meestal loop ik met de honden aangelijnd rustig door tot paard en ruiter ons gepasseerd zijn. Indien mogelijk ga ik even de weg af met de hinden zodat we allemaal de ruimte hebben. (Ik verstop me echter niet in berm of achter bomen oid, naast de zandweg waar veel ruiters komen ligt een groot en open veld waar ik dan naar uitwijk)

Als ik zelf te paard ben vind ik dit ook het prettigste wanneer hondenbazen dit doen. Hoewel ik ook geen bezwaar heb tegen loslopende honden die mijn paarden verder negeren. Overigens laat ik mijn paard altijd even rustig stappen bij het passeren, in mijn ogen doordnormaal maar helaas niet voor alle ruiters vanzelfsprekend. Liep laatst met 5 honden op een verlaten landweg, allemaal los, komt er ineens van achteren een ruiter in volle galop langs ons heen sjezen, ik had geen tijd om de honden bij te roepen. Had heel verkeerd kunnen aflopen voor zowel de honden als het paard.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:51

Ik heb zelf honden, en mijn paarden zijn hondproof. Mijn vaste trainingsgebied is hondenlosloopterrein. Ik leg hondenmensen onderweg uit dat ze niet achter een boom moeten gaan staan, laat mensen met honden die mijn paard eng vinden even kennismaken, jaag ongehoorzame honden terug naar hun baas, en leg uit waarom en wat hun hond daarvan leert, kortom ik ga gewoon het gesprek aan.
Mensen die hun hond keurig onder appel laten afzitten of hun hond minder onder appel even aanlijnen geef ik een compliment.
Het is zo simpel om het leuk te houden voor iedereen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 17:53

Carmy81 schreef:
Baas roept hond bij zich en houdt deze vast tot wij gepasseerd zijn en wij ( paard en ik ) passeren in stap.... En alsjeblieft NIET in de berm in de bosjes / struiken gaan staan, paard schrikt zich dood als je opeens tevoorschijn komt :') Blijf dan nog liever in het midden van het pad staan, zodat ik om je heen kan stappen :D

Afgelopen weekend nog een mevrouw met de beste bedoelingen. Ging helemaal (met beagle aan de hand) van het pad af het bos in.

Dus ik heb maar even geroepen: "mevrouw! Wilt u alsjeblieft even van achter de boom vandaan komen? Dan zien de paarden u, dat werkt beter" en later nog uitgelegd dat wandelaars dat veel doen, maar dat het slimmer is om gewoon in het zicht te blijven staan. Mevrouw vond het gelukkig alleen maar leuk 'wat een mooooie paarden! (twee friezen, tja... :Y) )

En ik maar terug voor de vorm: 'en wat een geweldig leuk hondje!'

En zo keuvelde alles weer verder op die zondagochtend...

Net zo'n beetje als Ibbel dus, ik klets mezelf een ongeluk als ik aan het rijden ben :') mijn stalgenootjes kijken soms wel eens van >;) maar ik vind dat een soort beleefdheid en dat hoort er gewoon bij.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:20

Ibbel schreef:
Ik heb zelf honden, en mijn paarden zijn hondproof. Mijn vaste trainingsgebied is hondenlosloopterrein. Ik leg hondenmensen onderweg uit dat ze niet achter een boom moeten gaan staan, laat mensen met honden die mijn paard eng vinden even kennismaken, jaag ongehoorzame honden terug naar hun baas, en leg uit waarom en wat hun hond daarvan leert, kortom ik ga gewoon het gesprek aan.
Mensen die hun hond keurig onder appel laten afzitten of hun hond minder onder appel even aanlijnen geef ik een compliment.
Het is zo simpel om het leuk te houden voor iedereen.

precies, zo simpel is het inderdaad. Vriendelijkheid en begrip!

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:21

Ceriadwen schreef:
Hoe het heurt:

Helaas denkt niet elke hondenbezitter of paardenbezitter zo..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:25

Ceriadwen schreef:
Hoe het heurt:

_/-\o_

Ik kijk altijd hoe de dieren en mensen reageren, is alles rustig ga ik langs in draf (hierbij weet ik wel zeker dat men mij gezien heeft en geen problemen heeft met een dravend paard, een gezichtsuitdrukking zegt veel).

Zie ik dat baas of hond onrustig is ga ik direct in stap, eventueel zelfs halt.

Vaak genoeg zie ik honden die even naar het paard kijken en weer door lopen en een baasje erachter wat er gewoon bij loopt, dan ga ik niet inhouden.

Ik zeg overigens wel altijd dankjewel/bedankt als iemand even zijn/haar hond aanlijnt en bij zich houd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:27

Anders, namelijk:

Als de hond maar niet gaat bijten. Heb liever ook niet dat hij al te dichtbij komt, want paard kan er altijd per ongeluk op staan of de hond een trap geven. Ik ga altijd stapvoets langs honden, en als ze erop af komen ga ik stil staan.

Heb wel eens gehad dat een hond helemaal naar me toe kwam rennen. Hij wilde liever bij het oh zo interessante en rare wezen paard blijven kijken als bij zijn baas, dus moest ik naar de baas rijden om de hond af te leveren :')

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:32

mijn pony was heel goed aan honden gewend, mijn hond ging ook vaak mee met buitenrijden. stel een hond zou achter dr aangekomen zijn, dan zou die een trap krijgen. Ik heb wel een keer gehad dat mn hond mee was en er toen een andere hond achter mijn hond aan ging. Ik moest er toen met mijn pony die hond weg te jagen. Waren die mensen boos omdat ik hun hond bang maakte. Ik zei: hallo?! Dan moet u uw hond bij u houden en um niet honderden meters bij u vandaan laten lopen! Toen begrepen ze t wel. Mijn hond loopt ook altijd los, maar hij luistert heel goed en zou nooit iets of iemand aanvallen.

Maar sommige paarden zou wat beter geleerd moeten worden niet bang te zijn, want het blijft je eigen verantwoording

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:36

Iedereen zou z'n paard moeten leren dat omkeren en achter de hond aangaan héle fijne resultaten geeft }>

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-14 18:39

Hond mag los lopen en los blijven mits het diertje onder controle is. Vaak zat gebeurd dat de mijne gebeten is door n hond en dathij een zetje van zich af gaf waarbij de eigenaar van hond boos word op mij...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:22

Ik rij al zo'n beetje mijn hele leven wekelijks buiten en heb serieus nog nooit een confrontatie gehad met wandelaars en hun hond. Mijn paarden zijn honden gewend. Dus ook de honden die niet luisteren en dichtbij het paard komen doet me niks. Ook blaffende honden doet me niks. Mijn paard, vooral mijn jonge dieren vinden de honden nog wel eens eng, maar er is nog nooit iets vreselijks gebeurd. Die mensen (en hun honden) hebben net zoveel recht om daar lekker te wandelen als dat ik daar lekker met mijn paard aan het rijden ben. Waarom boos worden als een hond eens niet luistert? Als die mensen in ieder geval de moeite doen om hun hond bij hun te krijgen of stil te houden ben ik al tevreden. Mijn paard doet ook wel eens apart, waardoor bijvoorbeeld een auto even stil gaat staan.. Beetje tolerantie daar wordt het wel gezelliger van in zo'n overbevolkt landje.

Mijn paard is ook wel eens gebeten door een hond. Gevolg, flinke bokpartij terug. Mensen waren er zelf ook erg van geschrokken. Tja kan gebeuren..

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-14 09:56

Als we een (blaffende) loslopende hond tegenkomen, zet ik mijn paard stil en wacht tot zijn eigenaar hem op komt halen. Tot nu toe geen honden tegengekomen die in de achterbenen van mijn paard (willen) happen omdat mijn paard stilstaand niet interessant genoeg is.

Als het pad breed genoeg is, gaat mijn voorkeur uit naar het vastklikken van de hond en op een normale rustige manier elkaar passeren. Absoluut niet wegduiken in de bosjes, mijn paard is veel gewend maar dat blijft eng! Eventueel wacht ik aan de kant. Geen probleem.

Mocht een hondeneigenaar zelf al aangeven dat zijn/haar hond paarden niet gewend is en hem/haar even wil laten kijken, ben ik altijd wel bereid om even te blijven staan.

We zijn daar allemaal om van de natuur en onze dieren te genieten.