Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
packer schreef:Ik ben ten alle tijde verantwoordelijk voor mijn honden, ik ken hun gedrag, ze gaan jagen op paarden. Dit betekent dat ik zodra ik paarden aan zie komen, mn honden aanlijn, en even de berm inga, zodat ruiters kunnen passeren. In mijn beleving heeft het ook met een stuk fatsoen te maken.
Blijf dan nog liever in het midden van het pad staan, zodat ik om je heen kan stappen
De hond reageerde niet eens, dus hij zal wel wat paarden hebben gezien in zijn leven (asielhond), maar onze andere vindt paarden juist reuze interessant. Binnenkort maar eens kennis laten maken met mijn eigen paardje
Carmy81 schreef:Baas roept hond bij zich en houdt deze vast tot wij gepasseerd zijn en wij ( paard en ik ) passeren in stap.... En alsjeblieft NIET in de berm in de bosjes / struiken gaan staan, paard schrikt zich dood als je opeens tevoorschijn komtBlijf dan nog liever in het midden van het pad staan, zodat ik om je heen kan stappen
)
mijn stalgenootjes kijken soms wel eens van
maar ik vind dat een soort beleefdheid en dat hoort er gewoon bij. Ibbel schreef:Ik heb zelf honden, en mijn paarden zijn hondproof. Mijn vaste trainingsgebied is hondenlosloopterrein. Ik leg hondenmensen onderweg uit dat ze niet achter een boom moeten gaan staan, laat mensen met honden die mijn paard eng vinden even kennismaken, jaag ongehoorzame honden terug naar hun baas, en leg uit waarom en wat hun hond daarvan leert, kortom ik ga gewoon het gesprek aan.
Mensen die hun hond keurig onder appel laten afzitten of hun hond minder onder appel even aanlijnen geef ik een compliment.
Het is zo simpel om het leuk te houden voor iedereen.
Ceriadwen schreef:Hoe het heurt:
Hond komt bij baas, paard stapvoets.
Hond wat moeite met bij baas komen, ruiter gaat stilstaan.
Baas haalt hond op, lijnt aan.
Baas en ruiter zeggen: "fijne dag nog verder"