Waarom draag jij geen helm?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:39

KailyxMur schreef:
Kijk, in dat opzicht kijk ik naar mezelf. Ik rijd zonder cap de laatste tijd. Behalve als ik naar buiten ga en het m'n paard is ontzettend druk. Maar dat gebeurt zelden. Ik weet zelf wat de risico's zijn. Ik weet dat ik zo'n smakker kan maken dat ik in t ziekenhuis beland, of in t ergste geval het niet meer na kan vertellen. Maar toch, ik weet het niet waarom ik mijn cap niet meer opdoe terwijl ik de risico's ken. Gewoon stom van mezelf zeg ik altijd. Maar m'n cap opzetten, ja dat doe ik ook nog niet.

Dat is toch wat ik een beetje wil zeggen. Je weet de risico's maar je beseft het niet echt. Voor sommige komt dat besef pas als ze een keer goed weg komen. Bij andere komt dat nooit of te laat.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:40

Brainless schreef:
lisannevosje schreef:
hahahaha jupp! wou ook al een opmerking maken dat je dan geen cap nodig zou hebben, wat absoluut niet beledigend bedoeld is!!

Ik zeg nergens dat je geen cap nodig hebt... alleen dat het dus wel kan belemmeren bij het goed kunnen vallen.
Vooral de laatste x kon ik mijzelf niet goed oprollen waardoor ik dus vol op mijn beken terecht kwam.

dat was als grapje bedoeld, begrijp me niet verkeerd ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:40

Snadrem schreef:
Ik kan prima rollen met cap, heb ook val-les gegeven met cap op. De truc van een goede rol is daarnaast ook dat je vooral NIET over je hoofd rolt, maar over je schouder. En dat gaat uitstekend, ook met een cap op.

Dat gaat goed, als je beheerst kan vallen.
Maar als je paard om wat voor reden dan ook ineens besluit je eraf te gooien heb je geen tijd om zo te vallen dat je op je schouder valt.
Ik had geen tijd om schuin te vallen en wilde mijn lichaam juist door laten rollen (door mijn armen in te buigen).
Doordat mijn cap in de weg zat, kon ik mijn kin wel op de borst doen, maar mijn cap stak te ver uit.

Jessix

Re: Waarom draag jij geen helm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:44

Omdat ik me niet veiliger voel met helm.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:44

Roosch schreef:
KailyxMur schreef:
Kijk, in dat opzicht kijk ik naar mezelf. Ik rijd zonder cap de laatste tijd. Behalve als ik naar buiten ga en het m'n paard is ontzettend druk. Maar dat gebeurt zelden. Ik weet zelf wat de risico's zijn. Ik weet dat ik zo'n smakker kan maken dat ik in t ziekenhuis beland, of in t ergste geval het niet meer na kan vertellen. Maar toch, ik weet het niet waarom ik mijn cap niet meer opdoe terwijl ik de risico's ken. Gewoon stom van mezelf zeg ik altijd. Maar m'n cap opzetten, ja dat doe ik ook nog niet.

Je bent je bewust van de risico's maar niet van de gevolgen. Neem het voorbeeld van een medebokker. Die ging buitenrijden met haar verzorgpaard, paard valt dood neer, zij belandt er onder en komt enkele dagen later ook te overlijden. Hoe denk je dat dat voor haar familie is geweest?
- even buiten beschouwing laten of zij een cap op haar hoofd had of niet, dat weet ik namelijk niet. Puur ter illustratie-

Ik ben me wel zeer zeker bewust van de gevolgen die er kunnen zijn/komen. Familie die ik achterlaat, dat ik zelf verlamd ben. Nooit later een baan zal krijgen, geen geld, geen toekomst etc.
Ik denk overigens dat deze discussie ook erg goed voor mij is. Aangezien ik het van mezelf wel echt stom vind om zonder cap te rijden, maar m opzetten doe ik ook niet.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:46

Vind het ook interessant hoe je reageert moet ik zeggen. Inderdaad, er staat zoveel op het spel. Nu heeft een andere blessure mij mijn opleiding gekost helaas, dus ik weet wel wat gevolgen zijn. Degene die jij benoemt kunnen allemaal voorkomen worden door dat stomme ding op je kop te zetten. Als je een goeie cap hebt, voel je hem amper zitten en hij beschermt wel. De volgende keer als je door een hindernis knalt, doe dat dan alsjeblieft mét botsmuts op je kop, daar zul je jezelf later misschien nog dankbaar voor zijn.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:47

Tigra_ schreef:
KailyxMur schreef:

Dat is toch wat ik een beetje wil zeggen. Je weet de risico's maar je beseft het niet echt. Voor sommige komt dat besef pas als ze een keer goed weg komen. Bij andere komt dat nooit of te laat.

Ik besef heel goed wat er kan gebeuren en wat er de gevolgen van zijn., daar bij m'n verzorgpony ( van toen ik 12 was) er met cap zo ontzettend hard van af ben gekelderd, dat ik een zware hersenschudding had. Toen was ik zo ontzettend blij dat ik m'n cap ophad. Maar ik weet wat de risico's en gevolgen zijn.

Val ik eraf, val ik verkeerd, kan ik het misschien niet na vertellen.
Nu ik hier zit, veilig achter mijn computerscherm, dan denk ik echt van : "ja morgen doe ik m'n cap echt op, veel ste gevaarlijk zonder". Maar dan eenmaal op stal, stap ik er toch zonder cap weer op...

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 21:50

@ Brainless, mijn excuses als mijn opmerking misschien onbedoeld wat zwaar was, dat was absoluut niet bedoeld als zodanig. Ik vond het gewoon erg grappig.

Even ter verduidelijking, ik begrijp wel wat je bedoeld en kan me ook indenken dat inderdaad de omvang van een cap het doorrollen bij een val belemmert. Ook weet ik dat er door een cap vaak nekletsel opgelopen wordt bij een val omdat de vorm van een cap ergonomisch niet echt handig is.

Je hebt dus in essentie wel gelijk, echter helen breuken nou eenmaal makkelijker dan hersenletsel en zijn de gevolgen van breuken vaak minder ernstig. In je risicoafweging heb je altijd te maken met een zekere mate van variabelen met een onzekere factor, dus dat is altijd een soort van wikken en wegen.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:52

Roosch schreef:
Vind het ook interessant hoe je reageert moet ik zeggen. Inderdaad, er staat zoveel op het spel. Nu heeft een andere blessure mij mijn opleiding gekost helaas, dus ik weet wel wat gevolgen zijn. Degene die jij benoemt kunnen allemaal voorkomen worden door dat stomme ding op je kop te zetten. Als je een goeie cap hebt, voel je hem amper zitten en hij beschermt wel. De volgende keer als je door een hindernis knalt, doe dat dan alsjeblieft mét botsmuts op je kop, daar zul je jezelf later misschien nog dankbaar voor zijn.

Ja ik weet het. Maar toch, er is iets wat me toch elke keer tegenhoud om m'n cap op te zetten.
Overigens ga ik morgen naar buiten met een fjord van stal. Daar zet ik mijn cap wel echt op, aangezien ik niet weet hoe die is met die wind.

Toen ik hier op stal kwam, had ik wel een cap. 1 x mee gevallen en cap kapot. Heb wel een nieuwe gehaald, maar eigenlijk bijna nooit meer opgezet. Ik weet dat het zo ontzettend stom van mezelf is :+ . Daarom zei ik ook al een paar reactie's terug dat deze discussie er goed voor mij is. Misschien dat dit me aanspoort om mijn cap weer op te zetten.

Ik weet trouwens dat het heel tegenstrijdig klinkt voor sommige. Als je het stom vind van je zelf, dan zet je hem toch gewoon op je hoofd?
Ja ik weet niet wat het is. daar heb ik eigenlijk niet echt een goed argument voor.
Er is iets wat me tegen houd, maar joost mag weten wat dat is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:59

Ceriadwen schreef:
Je hebt dus in essentie wel gelijk, echter helen breuken nou eenmaal makkelijker dan hersenletsel en zijn de gevolgen van breuken vaak minder ernstig. In je risicoafweging heb je altijd te maken met een zekere mate van variabelen met een onzekere factor, dus dat is altijd een soort van wikken en wegen.

Ligt natuurlijk ook aan je lijf. Ik hoef maar een keer goed hard op mijn rug te vallen (of een stevige bok van een paard te mogen ontvangen) en ik kan zo door de operatiezaal in. Omdat die van binnen 'te goed is voor een operatie maar te slecht om mee door te lopen'. Ik ben ook echt wel banger om op mijn rug te vallen (en die kans is ook nog eens veel groter -O- ) dan op mijn hoofd.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 22:01

Urielle schreef:
Ceriadwen schreef:

Ligt natuurlijk ook aan je lijf. Ik hoef maar een keer goed hard op mijn rug te vallen (of een stevige bok van een paard te mogen ontvangen) en ik kan zo door de operatiezaal in. Omdat die van binnen 'te goed is voor een operatie maar te slecht om mee door te lopen'. Ik ben ook echt wel banger om op mijn rug te vallen (en die kans is ook nog eens veel groter -O- ) dan op mijn hoofd.

Zo heeft iedereen diens eigen risicogebieden, en uiteraard hangt het af van je eigen lijf waar de gevaren het meeste zitten in het vallen.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:05

ik vind het een overdreven topic.

het is ieder's eigen verantwoordelijkheid. ik rijd altijd met cap, het is idd veilig!
maar dat 'gezeur' op bokt van andere mensen die reageren op een topic: 'ooh je hebt geen cap op, kan echt niet hoor'.

t is toch te belachelijk voor woorden dat mensen nu in hun topic zetten: 'geen commentaar op het niet dragen van mijn cap, is mijn eigen verantwoording...'' :+

het zelfde als auto rijden zonder gordel en fietsen zonder helm... :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:06

Roosch schreef:
Degene die jij benoemt kunnen allemaal voorkomen worden door dat stomme ding op je kop te zetten.

En dat is dus niet waar. Het vermindert de kans wat, maar er is nog steeds een flinke kans dat je wegens verbrijzelde botten of schade aan je rug uitvalt. Om maar eens wat te noemen. En die voorbeelden zijn er. Ik heb in elk geval van 2 situaties gehoord waarbij iemand in een coma geraakt is en flink letsel heeft opgelopen ondanks cap. Dat is meer dan ik situaties ken met hoofdletsel zonder cap.

Maar dat risico neem je als je op een paard stapt. Als je dat risico echt onaanvaardbaar vindt, moet je wegblijven bij paarden.

Verder is het een kwestie van een glijdende schaal. De scheidslijn is NIET dat je met een cap wel veilig bent en zonder cap niet. Het onderscheid is dat je met cap een klein beetje veiliger bent dan zonder. Dat is voor mij genoeg reden om het wel te doen... Maar of dat verschil bv groter is dan het risico tussen wel en niet springen, of buitenrijden vs in een bak (met goede omheining en zonder gekke dingen... ik betwijfel het.

Dat vind ik het bezwaar: er wordt veel te zwartwit gedacht. Zo zwartwit is het gewoon niet. Risico's zijn juist bij uitstek altijd glijdend en relatief, geen kwestie van allemaal goed of allemaal fout.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:09

baszo17 schreef:
het zelfde als auto rijden zonder gordel

Dat zijn anders prijzige bekeuringen hoor :D Ik heb liever dat mensen netjes de gordel dragen, dan dat ik de tanden uit het stuur kan trekken bij een aanrijding. Maar goed, dat is weer een ander verhaal.

Verder ben ik het met Shadow0 eens in het opzicht dat je met een cap niet per definitie veilig bent, hooguit veiligER. En dat zou inderdaad reden genoeg moeten zijn om hem te dragen, net als die gordel.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:12

Ceriadwen schreef:
Een kennis van mij zei ooit: "Alleen als je geen hersens hebt, dan hoef je ze ook niet te beschermen"

Waarheid als een koe

Mijn mening? Je weet al dat je een risicovolle sport beoefend, als je met het dragen van een helm die risico's wat kan verkleinen dan ben je dat verplicht tegenover jezelf, moet je natuurlijk wel van jezelf houden, dat dan weer wel.

Dat is nu dus mijn onderschrift, een geweldige uitspraak!

Ik heb van de zomer weleens zonder cap gereden, maar dat ga ik dus ook echt niet meer doen. Toen ik nog met hoedje mocht rijden en mijn paard ineens rechtop in de baan stond tijdens de uitgestrekte stap heb ik ook de volgende wedstrijd gewoon mijn cappie op gezet! Ik draag hem nu altijd.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:13

Ik vind het soms gewoon heerlijk zonder cap :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:16

Vroeger droeg ik zo nu en dan wel eens geen cap, ik was jong, eigenwijs en puberig. Op die leeftijd was het stoer 14/15/16/17?
Ik draag nu altijd een cap al vele jaren. Het hoort bij je outfit en bescherming. Zonder durf ik er niet eens meer op te stappen, er is nooit wat gebeurd bij mij zonder cap maar toch draag ik hem altijd.
Een goed passende cap geeft geen pijn, frustraties of weet ik veel wat.
Dat andere mensen geen cap dragen zit ik niet meer mee, als ze er van af knikkeren en er is wat met hun hoofd, i don't care, had je je cap maar op moeten zetten. Klinkt hard maar dan ben ik ook hard. Eigen schuld, letterlijk en figuurlijk dikke bult.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:18

En dat is dus je grootste fout! Als ik op mijn paard zit zonder cap heb ik het gevoel dat ik iets mis en ga ik ook onzekerder rijden. Dit komt gewoon omdat ik inmiddels al 11 jaar (ondanks deze zomer) trouw ben aan mijn cap.

Tuurlijk ben je niet veilig als je met cap rijd, maar die dingen kosten tegenwoordig ook de wereld niet. Er zijn genoeg andere dingen die je kan krijgen door van het paard te vallen, maar je kan niet alles beschermen. Maar de dingen die je wel gemakkelijk kan beschermen, door het dragen van een cap dus, zou je ook moeten beschermen. Je kan namelijk niets zonder je koppie.

Ik zou het ook echt geen probleem vinden als er boetes worden uitgedeeld als er iemand zonder cap over straat gaat. Je draagt immers ook een gordel in de auto.

anneroxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:18

mika11 schreef:
Helemaal waar!
Maar toch als ik soms thuis blijf met m'n paard, dus gewoon in de buitenbak, doe ik niet altijd een cap op.
Met als reden: ik heb zo'n braaf paard en hier in de bak gebeurt er toch niks.:o
En eigenlijk vind ik het dan ook wel handig vanwege mijn haar.
Ik heb haar al 3 jaar en nog nooit heeft ze maar het kleinste bokje gegeven.
Dan verlies je een beetje het gevaar uit het oog, omdat je dan zo op je paard vertrouwt.

Maar het blijven inderdaad vluchtdieren, dus voortaan is het veiliger als ik de cap ook thuis op doe. :)
En wat hierboven staat, struikelen van het paard kan ook nog.

ik heb laatst een aardige smak gemaakt tijdens de les, vanwege een bok. Ze hebben haar al 4/5 jaar en ze had nog nooit gebokt, was wel blij dat k een cap ophad want k landde op mn hoofd, ik stapte erop met de gedachte dat ze heel braaf was en niet zou bokken. Dit is toch iets anders gelopen dan k dacht met een bezoek aan het ziekenhuis als resultaat. Daar bleek dat ik mn arm, nek en een rib gekneusd had en het zonder cap veel erger had kunnen aflopen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:20

Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk lelijk om ruiters zonder cap te paard te zien. Ziet er heel raar uit.

Mooie regel trouwens: zonder cap niet op de openbare weg, zo wel? Niet verzekerd. Op geen enkele manier.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:21

mavantos schreef:
Ik zou het ook echt geen probleem vinden als er boetes worden uitgedeeld als er iemand zonder cap over straat gaat. Je draagt immers ook een gordel in de auto.

Ja! En boetes voor rokers, mensen die alcohol drinken en bij de Mac Donalds eten!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:22

Vind ik helemaal geen mooie regel, en ik zie ook volstrekt niet in waarom dat nodig zou zijn. Ten eerste is het belachelijk om uitsluitingsgronden te zoeken voor zaken die niets met elkaar te maken hebben (de koppeling openbare weg-verzekering en ook dat je niet verzekerd bent voor bv letsel aan je rug als je geen cap op hebt) en ten tweede omdat ik gewoon een groot tegenstander ben van een maatschappij met steeds meer en meer regels. Daar wordt het niet beter van, het levert vermoedelijk ook geen geld op, hooguit heel veel juridisch getouwtrek.
Zo'n samenleving hoef ik niet.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:25

sflj schreef:
mavantos schreef:

Ja! En boetes voor rokers, mensen die alcohol drinken en bij de Mac Donalds eten!

Je gaat niet dood door roken, alcogol drinken en Mac Donalds eten. Je krijgt er ziektes en belemmeringen van en daardoor ga je dood. Als je op je paard stapt en met je kop op de straat klapt ben je vaak direct wat verder van huis ;)

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:30

mavantos schreef:
Je gaat niet dood door roken, alcogol drinken en Mac Donalds eten. Je krijgt er ziektes en belemmeringen van en daardoor ga je dood. Als je op je paard stapt en met je kop op de straat klapt ben je vaak direct wat verder van huis ;)

Ik denk het niet.
Ik loop liever het risico dat ik met m'n blote kop op straat klap dan dat ik aan kanker doodga. Ik schat de kans een stuk kleiner in en dus kies ik ervoor om zonder cap te rijden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:30

mavantos schreef:

Dat zou ik maar niet zo snel zeggen. Volgens mij is de schade van alcohol op alle mogelijke manieren (verkeersongevallen, gezondheidsschade, maar ook vechtpartijen en mishandeling, en vandalisme) heel wat groter dan van paardrijden.

Maar vooral: het stopt niet bij de cap. Eerst wordt de cap verplicht. Dan de bodyprotector en het airvest. Daarna wordt buitenrijden op de openbare weg verboden. En dan blijken er toch nog steeds mensen zwaar invalide te worden door ongelukken, en wordt het helemaal verboden (of althans, je krijgt geen verzekering meer.)

Ik heb al een tijdje in Amerika gewoond, en daar mag niets. Het helpt niet, want criminaliteit en verkeersveiligheid zijn allebei flinke risico's, groter dan hier, maar je leven wordt wel flink ingeperkt met alle verplichtingen en verboden en disclaimers etc. Laten we ons best doen om dat niet na te volgen, en het gewoon een beetje te houden bij gezond verstand.

En dat begint met een goede inschatting van wat caps kunnen bieden, maar ook beseffen dat ze niet alles oplossen.