Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 23:29

quintolover schreef:
Ik snap niet waarom het niet goed is voor me auto ? Ik mag 1200 kg trekken, op papier is de trailer geladen 1150 kg en als je het helemaal rekent zal het op plusminus 1100 kg komen. De auto kan niet voor niks 1200 kg trekken ?

Ehm, 1200 kg mogen trekken is helemaal niet eens zo veel hoor, meer een wannabee combinatie, heb je die trailer wel eens op de weegbrug gezet met paard erin?
Als zo'n combi een beetje gaat slingeren ben je nergens.... en dat is nou net niet zo best voor je auto.
Wat als je een beetje tegenwind hebt of de berg op moet, of heb je er een shetlander in zitten?

Urielle

Re: Rij jij met trailer zonder E rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:16

Het is ook niet goed voor het gestel van je auto. Mijn Volvo V70 mag 1800 trekken en onze trailer heeft een MTM van 1300 (wat je ook makkelijk haalt vrees ik), maar ik rij hem wel langzaamaan naar de rasmodee met de trailer heeft de garagist ook gezegd (momenteel ook mankementje door de trailer)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:39

http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Wat ik eruit haal is dat je met een ponytrailertje mag rijden met een shetlander erin, voor de rest niet. Snap ook niet waarom je het risico zou nemen. Met een lege trailer, OK, maar met een paard erin... :n

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 09:51

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:01

Ik heb het een aantal jaar gedaan. Met (vers) rijbewijs B rijden in een combinatie waar je heel duidelijk E voor nodig hebt (gelukkig wel zware auto, maar wel twee paarden erachter). Heel het land door gecrosst met die combi zonder enig benul wat ik moest als ik achteruit zou moeten. Dus ja.....idioten die dat doen bestaan nu vast ook nog wel. Volgens mijn omgeving zou het allemaal zo'n vaart niet lopen en kon het makkelijk.

Achteraf superstom en nog vaak teruggedacht aan wat ik in vredesnaam zou moeten als ik toen ongelukken zou hebben veroorzaakt. Het is dat ik nu mijn E heb, anders had ik dit nooit durven toegeven natuurlijk.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:08

Mijn moeder rijd ook zonder E, maar dat mag gewoon, wij lenen altijd een 1,5 trailer, licht van gewicht en ik heb maar een pony dus wij komen ook niet dicht bij het max gewicht. (Bij ons geld trouwens de nieuwe regeling, Overheid: een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.)
Laatst bijgewerkt door MallyBelly op 04-12-13 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 10:08

Jelle_Steur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:29

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 12:51

Jelle_Steur schreef:
Dat klopt. Ik wil alleen maar aangeven dat je in een situatie waar wel een e rijbewijs vereist is, je gewoon niet moet gaan rijden. Ook al is het maar een klein stukje. Een ongeluk zit in een klein hoekje :)

dat ben ik volledig met je eens :)

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:18

Kan iemand mij op kleuterschoolniveau :o uitleggen of ik mijn BE moet halen of zelfs C? Ik snap er gewoon even helemaal niets van :o?

Normaal gesproken rijd mijn vader of broer (beide vrachtwagen rijbewijs) met onze combinatie maar ik ga waarschijnlijk verhuizen en juist daarom wil ik het nu zelf gaan doen.

Ik rijd zelf wel al 1x in de week met trailer maar dan 1 paards met kleine C pony en grote zware Galloper 2.5 TD (volgens mijn vader werkende bij politie is dit toegestaan als combinatie op B rijbewijs)

Nu heb ik ook nog een 2 paards trailer en 2 flinke kwpn dames (1.70m en 1.76m), die zelfde Galloper zou dan voor de trailer komen te staan....wat heb ik hier dan voor nodig?

Kan het mijn pa niet vragen, werkt in buitenland en heeft slecht bereik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:34

Zonder alle cijfertjes uit te zoeken... als je een 2 paardstrailer en 2 flinke paarden wil trekken heb je BE nodig.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:43

Forcalquier schreef:
Kan iemand mij op kleuterschoolniveau :o uitleggen of ik mijn BE moet halen of zelfs C? Ik snap er gewoon even helemaal niets van :o?

Normaal gesproken rijd mijn vader of broer (beide vrachtwagen rijbewijs) met onze combinatie maar ik ga waarschijnlijk verhuizen en juist daarom wil ik het nu zelf gaan doen.

Ik rijd zelf wel al 1x in de week met trailer maar dan 1 paards met kleine C pony en grote zware Galloper 2.5 TD (volgens mijn vader werkende bij politie is dit toegestaan als combinatie op B rijbewijs)

Nu heb ik ook nog een 2 paards trailer en 2 flinke kwpn dames (1.70m en 1.76m), die zelfde Galloper zou dan voor de trailer komen te staan....wat heb ik hier dan voor nodig?

Kan het mijn pa niet vragen, werkt in buitenland en heeft slecht bereik.

Voor de 2 paards kom je met een BE uit, maar of je voor een 1 paards uitkomt? De Galloper heeft een behoorlijke TMM volgens mij... Dan hou je bijna niks over om erachter te hangen (TMM aanhanger) om onder de 3500 kg (TMM auto +TMM aanhanger) te blijven zodat je alleen met je B mag rijden.

Volgens mij varieert de TMM van de galloper tussen de 2510 en 3000 kg, dat ga je met alleen een B niet redden.
Laatst bijgewerkt door kamsel op 04-12-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 13:45

Nee, ik doe het niet.
Ik heb nu een half jaar mijn rijbewijs, en papa geeft E rijles, dus wacht lekker tot het voorjaar en dan les nemen.
Mijn vriend mag het wel en mn vader ook, dus heb 2 chauffeurs :).

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 14:21

Forcalquier schreef:

Ik ga met Anoeska en kamsel mee: met de tweepaardstrailer is BE nodig. Punt.

Maar zoals kamsel zegt: de TMM van de Galloper is dermate hoog dat je eenpaardstrailer wel heel licht moet zijn om onder de 3500 kg te blijven. Anders heb je ook voor de kleine trailer BE nodig!
Pak even de papieren erbij (of pb de kentekens) en tel beide TMM's bij elkaar op.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:51

gewicht vt trekkende voertuig moet hoger zijn dan t maximaal laadvermogen incl massa eigen gewicht vd trailer. Samen mag t niet boven de 3500kg uitkomen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 18:53

joyfordogs schreef:
gewicht vt trekkende voertuig moet hoger zijn dan t maximaal laadvermogen incl massa eigen gewicht vd trailer. Samen mag t niet boven de 3500kg uitkomen.

Met ingang van 19 januari 2013 is de eerste regel komen te vervallen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:01

cissy schreef:
quintolover schreef:
Ik snap niet waarom het niet goed is voor me auto ? Ik mag 1200 kg trekken, op papier is de trailer geladen 1150 kg en als je het helemaal rekent zal het op plusminus 1100 kg komen. De auto kan niet voor niks 1200 kg trekken ?

Ehm, 1200 kg mogen trekken is helemaal niet eens zo veel hoor, meer een wannabee combinatie, heb je die trailer wel eens op de weegbrug gezet met paard erin?
Als zo'n combi een beetje gaat slingeren ben je nergens.... en dat is nou net niet zo best voor je auto.
Wat als je een beetje tegenwind hebt of de berg op moet, of heb je er een shetlander in zitten?

Bergen heb je niet in Nederland en met tegenwind gaat dat best. Tis niet goed voor de koppeling van je auto nee, maar als iemand z'n auto aan stront wilt rijden, wat boeit dat? Het enige is dat je voorzichtiger moet rijden met een wat lichtere auto, langere remweg moet zoeken, etc. Als je rekening houdt met vermogen van je auto kan je prima veilig rijden

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 19:15

Collie2008 schreef:
cissy schreef:

Bergen heb je niet in Nederland en met tegenwind gaat dat best. Tis niet goed voor de koppeling van je auto nee, maar als iemand z'n auto aan stront wilt rijden, wat boeit dat? Het enige is dat je voorzichtiger moet rijden met een wat lichtere auto, langere remweg moet zoeken, etc. Als je rekening houdt met vermogen van je auto kan je prima veilig rijden

Bergen niet nee, maar genoeg heuveltjes die je aardig kunnen verrassen als je niet oppast. En dan heb je een aardige toer om boven te komen. Wat dacht je van de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn? ;)

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:27

.
Laatst bijgewerkt door Oretha op 04-12-13 21:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 20:41

FlyAway schreef:
Collie2008 schreef:

Bergen niet nee, maar genoeg heuveltjes die je aardig kunnen verrassen als je niet oppast. En dan heb je een aardige toer om boven te komen. Wat dacht je van de A50 tussen Arnhem en Apeldoorn? ;)

Ik snap ook niet dat mensen het doen. Met paard moet je al voorzichtig zat rijden en om dan met zo'n flut combinatie de weg op te gaan vind ik onverantwoord. Als er iets gebeurd ben je nergens met je lichte auto'tje en zo ben je ook een gevaar voor anderen. Daarnaast rijdt het ook gewoon bagger, auto trekt zich krom en als je schakelt sta je bijna stil, nou fantastisch.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 21:24

FlyAway schreef:
joyfordogs schreef:

Met ingang van 19 januari 2013 is de eerste regel komen te vervallen.

dank je, dan loop ik achter ;)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 22:13

Magrathea schreef:
http://www.bokt.nl/wiki/Rijbewijs_BE

Wat ik eruit haal is dat je met een ponytrailertje mag rijden met een shetlander erin, voor de rest niet. Snap ook niet waarom je het risico zou nemen. Met een lege trailer, OK, maar met een paard erin... :n

Ik heb de wiki maar even bijgeschaafd, als in iets uitgebreid met info die naar mijn idee wel van belang is.
Dat wil niet zeggen dat wat erin stond niet klopt, in tegendeel, het klopt perfect.

Als jij eruit haalt dat je alleen met een Shettentrailertje zonder E-rijbewijs mag rijden, dan zou ik het nog maar eens goed doorlezen want het is, met de juiste combi, volstrekt legaal om met B-rijbewijs een geladen paardentrailer te trekken!

Nies_ schreef:
Ik snap ook niet dat mensen het doen. Met paard moet je al voorzichtig zat rijden en om dan met zo'n flut combinatie de weg op te gaan vind ik onverantwoord. Als er iets gebeurd ben je nergens met je lichte auto'tje en zo ben je ook een gevaar voor anderen. Daarnaast rijdt het ook gewoon bagger, auto trekt zich krom en als je schakelt sta je bijna stil, nou fantastisch.

Been there, done that. Het klopt dat het erg veel concentratie vergt om een dergelijke combi veilig door het verkeer te loodsen, aangezien remmen je enige optie is om vervelende situaties op te lossen, maar onverantwoordt is volledig toe te rekenen aan de chauffeur die geen weet heeft van de beperkingen van de combinatie in relatie tot het overige verkeer.

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-13 23:49

Bedankt voor jullie antwoord, zodra mijn paps terug is zal ik hem eens aan zijn snor trekken ;-) Momenteel is het ritje naar de manege even niet nodig, dochter heeft haar sleutelbeen gebroken met rijden, ondertussen ga ik proberen mijn BE te halen.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:31

Beterschap en succes!

marenmar85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 10:42

ja ik rijd ook zonder E ( tenminste nog wel)

ik mag nu tot 1200 kg trekken heb een lichte trailer en licht paardje denk zo 600 kg
kom nu op zo'n 1100 kg en blijft onder het ledig gewicht van mijn auto dus het zo ip nog mogen.

wil nog wel een zwaardere auto vandaar ook E rijbewijs en je bent toch beter verzekerd bij ongevallen

Ps kijk ook eens op vakantieveilingen heb der nu een gewonnen voor 200.- ;) hele dag training incl examen