Maakt dit mij een slechte eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:35

Aanraking op het hoofd is nooit slim, beter kun je beginnen op de schouder of op de borst.

Bedenk dat wij zelf ook geen direkt contact willen van het paard, geen geknabbel aan ons lijf dus waarom zou het paard jou wel toestaan aan hem te zitten?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 12:37

Ik zou dit dier gewoon gerust laten tot hij zelf contact zoekt. Geoon "hey kameraad" desnoods een snoepje aanbieden en verder hem met rust laten tot ie zelf een keer initiatief neemt om je te benaderen. En dan nog zou ik rond de schouder blijven met aanraken hoewel ik ook een paard gekent heb dat zo bang was voor aanrakingen maar dat prefereerde dat je bij het hoofd bleef... Dat moet je dus wel even per paard bekijken. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 14:03

amyz schreef:
Nogmaals; alleen als het paard zelf toenadering zoekt een korte aanraking. Dus niet no matter wat uitgebreid hoofd aaien. Zit meer nuance in dan dat. Doe met mn hengst bijvoorbeeld ook vaak kort neusje aanraken. Ik heb nog nooit een paard ontmoet dat getraumatiseerd, agressief of contactgestoord werd van die ene korte aanraking.
Laat daarnaast overigens duidelijk zijn dat ik sowieso niet gauw paarden uitgebreid aanraak die ik niet ken, ik geef ze pertinent zelf de gelegenheid om contact te zoeken en maken.

Dus nee, geen penny-knuffels, laat dat nou alsjeblieft duidelijk zijn :+

Dat moet je dus bij mijn paard niet doen.
Zij wil alleen even ruiken, maar absoluut niet aangeraakt worden op haar hoofd, neus.
Natuurlijk wordt ze niet agressief, of getraumatiseerd, maar ze geeft duidelijk aan het niet te willen.
Zij wil even "neuzen" maar geen lichamelijke aanraking aan haar neus.

Hier de buurman ook, jee wat is jouw paard vervelend.
Als ik haar (helemaal als vreemde) wil aanraken aan haar hoofd, dan dreigt ze (ze legt alleen haar oren in de nek en houdt haar hoofd weg).
Ze komt echt heel lief met haar oren naar voren met haar neus naar je toe (zo van, even ruiken wie jij bent).
Maar wil geen aai over haar neus.

Haar hals ed zijn trouwens geen probleem hoor, en als je haar vast hebt (staan) dan kun je wel aan haar hoofd zitten.
Maar als ze los is dan (liever) niet.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:00

Ja inderdaad, heb ook 1 die het verschrikkelijk vind als je aan haar hoofd zit.
Hoofdstel/halster omdoen verdraagt ze nog, maar daar heb je het ook wel mee gezegd.
Een aai over de bol is zo'n beetje het ergste wat je haar aan kunt doen.
Kriebelen op haar borst, dat vind ze dan wel heerlijk, dus doen we dat :D
Maar verder geen getrut.

Cerera

Re: Maakt dit mij een slechte eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:17

Toch is het imo wel belangrijk dat je je paard overal kunt aanraken. Zoals ik al zei: Wat nou als hij zijn been openhaalt, of zijn buik of weet ik wat. Dan wil je dat zonder gevaar voor eigen leven kunnen verzorgen. Het paard zal dan dus toch iets moeten gaan toestaan. En wie weet, misschien vind paard het straks helemaal niet meer vervelend om aangeraakt te worden. En vergeet ook niet dat hij bij de vorige eigenaar ook maar 2 maanden heeft gstaan vanwege dit gedrag, het ligt dus niet alleen aan TS!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 16:33

@Cerera
Natuurlijk "moet" dan kunnen, maar als je weet dat je paard iets heel vervelend vindt, dan doe je alleen het hoognodige.
Mijn Fjord bv heeft een pokken hekel aan voetje geven.
Natuurlijk vraag ik dat en krab ik haar hoeven uit.
Maar dan ga ik niet telkens haar hoeven (voor niks) optillen, of overdreven lang bezig zijn.

Mijn vorige paard vond borstelen en frunniken niks, dan ging ik dus ook niet zonder noodzaak een uurtje "lekker" trutten met haar.
Gegarandeerd dat ik juist daarna een paard zou hebben die al moeilijk zou gaan doen bij de normale borstelbeurt.
En ik heb haar 11 jaar gehad en na 11 jaar vond ze frunniken en tutten nog steeds vreselijk.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 17:05

ziet jouw paard wel goed??? Hij raakt in paniek als hij alleen naar buiten moet maar in vertrouwde omgeving wil hij juist gee n paarden en mensen om zich heen. Hij reageerd pas heftig als je dichtbij bent.

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 18:12

bliver schreef:
ziet jouw paard wel goed??? Hij raakt in paniek als hij alleen naar buiten moet maar in vertrouwde omgeving wil hij juist gee n paarden en mensen om zich heen. Hij reageerd pas heftig als je dichtbij bent.

Viel mij op dat dit al meer gevraagd is in dit topic maar nog geen antwoord op gegeven was.
Wel zei TS dat hij een pigmentvlek aan zijn oog heeft, dus inderdaad misschien zit er wel meer achter.
Mijn oudje ziet ook niet meer zo goed (horen ook niet trouwens)
Hier kwamen we ook pas achter omdat hij gewoon dwars door ons heen ging lopen als we naar de wei kwamen om hem binnen te zetten

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 19:17

Die pigmentvlek zit op zijn ooglid en ook wat op zijn neus of mond. Dit heeft geen effect op zicht wat niet inhoudt dat hij al dan niet goed zicht zou hebben. Ik denk dat TS gewoon veel teveel aandacht op hem richt waardoor hij zich mateloos aan haar irriteert. Met rijden is er nl meestal niks aan de hand het is puur de interactie, maar dat is mijn mening. Dierenartsen e.d. hebben hem al onderzocht....

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 20:43

Brainless schreef:
@Cerera
Natuurlijk "moet" dan kunnen, maar als je weet dat je paard iets heel vervelend vindt, dan doe je alleen het hoognodige.
Mijn Fjord bv heeft een pokken hekel aan voetje geven.
Natuurlijk vraag ik dat en krab ik haar hoeven uit.
Maar dan ga ik niet telkens haar hoeven (voor niks) optillen, of overdreven lang bezig zijn.

Mijn vorige paard vond borstelen en frunniken niks, dan ging ik dus ook niet zonder noodzaak een uurtje "lekker" trutten met haar.
Gegarandeerd dat ik juist daarna een paard zou hebben die al moeilijk zou gaan doen bij de normale borstelbeurt.
En ik heb haar 11 jaar gehad en na 11 jaar vond ze frunniken en tutten nog steeds vreselijk.

Nee, maar omdat er een hele discussie ontstaat over een korte aanraking aan het hoofd... Het moet kunnen, dus zul je het af en toe eens moeten doen, en dus moet het paard dat ook leren slikken, simple as that. Maar zoals ik zeg, als TS alleen het hoognodige doet, vind Denzil die dingen als een korte aanraking op zijn hoofd misschien wel helemaal niet erg meer. Zodra het nog sporadisch gebeurd dus.

Mijn merrie heeft ook een hekel aan knuffelen. Maar ik kan haar wel overal aanraken, ook al kijkt ze dan eens boos of stampt eens op de grond. Prima, ik wil ook niet dat ze aan mij schuurt of zit te friemelen met haar lippen.

bliver: Waaraan zie jij dat hij geen paarden om zich heen wil? Dat zie ik totaal niet namelijk...

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 23:12

Ok, ik ga mij best doen om weer op iedereen te antwoorden.

Ik denk dat ik sommige dingen niet duidelijk heb gezegd. Dorento is diegene dat traag eet, gisteren was het nu juist extreem lang omdat het eten gemengd was en dat heeft hij niet zo graag. Vandaag was dat max een halfuurtje (maar dit is 2 kilo krachtvoer en anderhalve emmer (13liter) bietenpulp + hij heeft slechte tanden -tandarts is gebeld). Het was Dorento die de slokdarmobstructies heeft gehad de wormen en leverbot hebben ze beide gehad door op een slecht onderhouden wei te staan (hier zijn ze inmiddels al weg). Denzil daarintegen 'fret gelijk zot', die eet alles wat hij in zijn mond krijgt. Nochtans krijgt hij genoeg eten, 1,5 kilo eten en een halve emmer bietenpulp. Dit allebei 2 maal per dag, als ze in de winter 's nachts op de paddock staan leg ik daar een bot hooi.

Denzil drinkt weinig, en dit weet ik omdat als ik 's avonds in zijn stal een emmer water zette, die de volgende ochtend nog steeds vol was. Bleef hij overdag ook binnen (door ziekte) dan verdween er ook water uit de emmer. Tijdens hittegolven is hij wat rapper gedehydrateerd, maar er is steeds water aanwezig op de wei.
De pigmentvlek aan zijn oog heb ik ook laten nakijken, daar was volgens de DA (nog een andere) niets aan. Deze is zelfs al een beetje weggetrokken.
En dit klinkt nu heel bizar, maar ik drink ook heel weinig en ik heb ook pigmentvlekken op mijn gezicht. En ik sta ook op mijn eten :P

Denzil doet bij iedereen zuur, ook mensen die gewoon op de wei staan. Dus ok, het kan heel goed zijn dat dat komt door mijn idiote gedrag, maar zoals ik eerder al zei; dit is niet hoe ik continu ben. Af en toe ja, maar niet de hele tijd en niet elke dag. Dit was nu gewoon om zijn gedrag te demonstreren. Morgen kan ik in de namiddag gaan dus zal ik proberen te filmen hoe wij echt samen werken en wat we echt doen en hoe ik echt reageer.
Zoals vandaag; ik stond op de wei tijdens het eten, Denzil had gedaan en komt richting Dorento gelopen. Ik moet daar tussen komen want anders is Denzil weg met het eten van Dorento. Ik blijf dus naast Dorento staan, en Denzil probeert steeds dichter te komen (nog steeds uit mijn ruimte), ok geen probleem. Maar op een gegeven moment staat hij 3-4m van mij, geen probleem tot hij ineens dichter komt en dreigt en draait zich om. ik jaag hem weg mijn touw (ikzelf blijf staan) en laat hem dan maar een toertje lopen, hij loopt al dreigend weg. Hij doet maar, maar hij blijft het proberen. En ik reageer steeds op dezelfde manier. Dus het is zeker niet enkel als ik hem probeer te aaien, hij komt ook op mij af en begint dan met dreigen.

Maar Denzil is echt wel een leidersfiguur, hij gaat àltijd proberen om de leider van de kudde te zijn.

Ik ga geregeld naar de wei om niks te doen, nu ze aan huis staan ga ik 5 - 6 keer per dag (als ik kan) en dan sta ik daar ook maar wat te lanterfanten. Ondertussen blijven zij gewoon rustig verder grazen. Ik heb al héél veel sites doorgelezen, die van horsefullness (van 'samen zijn') was tot nu toe degene waar ik het meeste aan heb gehad. Ik heb dit dan ook allemaal al geprobeerd. Waarschijnlijk gewoon niet goed dan.
In de zomer pak ik mij een boek mee, short aan, voetjes in het ijskoude bad (als het heet is). Heerlijk!

De reden dat ik uitga van dominantie is omdat mij dit door meerdere mensen werd gezegd en zij zijn de experts dus geloof ik wat zij zeggen. Alles wat ik weet ik door te lezen op het internet en in boeken, dus wie ben ik om mijn leraar te gaan te tegenspreken.

Voor zover ik weet kan Denzil goed zien, hij ziet allesinds meer dan mij :P

Maar ik ben nog steeds niet zo goed mee met iets. Denzil komt naar mij, hij zoekt contact (dat van dat oogcontact was trouwen eens grapje, ik besef dat dit bedreigend over komt). Dus hij komt naar mij toe en wat doe ik dan? Niks, ik blijf gewoon staan? Want van zodra ik dan beweeg geeft hij aan dat hij niet wilt (door het vies doen) maar ik moet toch in staat zijn om mijn eigen paard te kunnen aanraken? Voor als er bijvoorbeeld iets gebeurd.
Maar geen penny-knuffels: check! Dit is nu wel duidelijk.

Als de hoefsmid, tandarts, dierenarts ... komt doet hij niks, hij geeft geen reactie tenzij het echt verschrikkelijke pijn doet.

En ik heb het ook al eerder gezegd, er zijn nog heel veel dingen die ik wil doen met Denzil om medische problemen uit te sluiten, en ik doe hiervoor alles wat ik kan. Maar ik ben student, dat alles zelf moet bekostigen en mijn ouders willen dat ik mij nu meer focus op school en dus even niet werk. Ik heb mijn spaargeld, maar dit is voor echte noodgevallen. Hier zijn al meerdere woorden over geweest met mijn ouders, zij willen niet dat ik werk, maar ze willen zelf ook niet meebetalen ... Dus ja, dat is wel iets wat mij tegenhoud om morgen met hem naar de kliniek te rijden. Maar voor de rest komen mijn paarden niets te kort, ze krijgen elke dag genoeg eten, zij hebben een stal en wei. Het is er geen luxe en ik steek ze net elke week in een nieuw setjes maar ik wil op dit vlak wel iets meer begrip van mensen.

Wat betreft de problemen van het rijden, ik denk dat dit eerder aan mijn capaciteiten als ruiter ligt. Ik ben geen top-ruiter, di besef ik maar al te goed. ik heb dit er gewoon bij gezet voor de mensen die misschien dachten aan problemen tijdens het rijden en dat deze misschien verder kwamen op de grond.

En ik heb het probleem heel lang bij mezelf gezocht, maar aangezien hij dit bij iedereen doet (zeker los op de wei) ben ik beginnen verder zoeken.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 23:18

Ik denk dat Denzil een enorm gevoelig dier is waarbij mensen gedrag al snel als 'geschreeuw' overkomt.
Mensen overprikkelen hem blijkbaar snel.
Als hij echt zo dominant was had je in dat ene filmpje allang een klap van hem gehad en had hij je andere paard ook weggejaagd.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 08:40

LeenJ schreef:
En ik heb het ook al eerder gezegd, er zijn nog heel veel dingen die ik wil doen met Denzil om medische problemen uit te sluiten, en ik doe hiervoor alles wat ik kan. Maar ik ben student, dat alles zelf moet bekostigen en mijn ouders willen dat ik mij nu meer focus op school en dus even niet werk. Ik heb mijn spaargeld, maar dit is voor echte noodgevallen. Hier zijn al meerdere woorden over geweest met mijn ouders, zij willen niet dat ik werk, maar ze willen zelf ook niet meebetalen ... Dus ja, dat is wel iets wat mij tegenhoud om morgen met hem naar de kliniek te rijden. .

Laat dit nu juist de reden zijn waarom ik het noemde.

Ik zal je uitleggen waarom. Ik lees over allerlei mensen die erbij gehaald zouden moeten worden, lesgevers, therapeuten etc etc en die kosten ook geld.
Dat lijkt goedkoper, maar als je niet exact weet wat er aan de hand is, wordt het uiteindelijk stukken duurder en schiet je er niets mee op-
Daarom is het zo belangrijk om medische problemen uit te sluiten.
(te meer omdat hij het bij iedereen doet)

Overigens is het in deze post omschreven gedrag voernijd en dat zit er gewoon in of niet. Heb ook zo'n paard hier gehad en daar heb ik wel eens ooit met een emmer naar gegooid (en met een plastic hark) terwijl ik toch echt geen 'harde' ben met paarden, maar ik moest wel mijn punt duidelijk maken. :+

Dat staat echter los van de rest van de problemen.

Wat je evt zou kunnen doen om de kosten binnen de perken houden, is een tel. gesprek voeren met een goede d.a. van een goed bekend staande kliniek en overleggen wat er aan de hand is en hoe je zelf al een aantal dingen kunt uitsluiten. Het kan helpen als je exact weet waar je op moet letten.
Als je dan naar de kliniek moet, kunnen ze meer gericht kijken en vallen de kosten erg mee. (gewoon even in plaats van een paar lessen?)

Succes ermee want het is geen gemakkelijk probleem. Ik weet er alles van
(heb heel wat keren agressief gedrag bij paarden gezien tgv -soms langdurige- lichamelijke problemen..)

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 09:56

Mis. Vanaf nul beginnen vanaf 0
Dus erop aflopen alsof je m nog nooit hebt gezien enz.

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:09

Ik heb filmpjes van vandaag.

Mijn eigen conclusie: ik heb dringend een andere hobby en vrienden nodig :+

https://www.youtube.com/user/Huppakeee/videos

Ik zet deze filmpjes hier op in de hoop op serieuze reacties, ik besef nu pas hoe belachelijk dat was :P

Het zijn de filmpjes die er net opstaan (logisch), ik praat toch nog vrij veel merk ik zelf. Ze zijn echt heel saai, in totaal duren ze 15 min en er valt niet veel op te zien. Maar nu zien jullie ook mij rondlopen en een klein, eigenlijk minuscuul stukje van wat ik doe tijdens het grondwerken.
Wat ik nog allemaal doe, dus stappen naast en achter mij, stoppen, op hetzelfde tempo als mij blijven lopen (rapper trager), overal aanraken, voor- en achterhand laten wijken door direct en indirect contact, achterwaarts, hoofd laten zakken (nu nog met een beetje druk op het touw), met mijn parelli stick overal aanraken, en het touw langs het paard laten glijden en zwaaien, naar mij toe komen en achterwaarts op touwdruk, schouderbinnenwaarts, "longeren" (eerder cirkel lopen) en puur en alleen op lichaamstaal ...

Zoals jullie kunnen zien op het filmpje, ik let er echt wel op (of ik doe toch echt men best, is niet makkelijk voor mij :p) niet meer zo druk te zijn. En ja, hij reageert ook amper maar hoe kan hij in godsnaam op deze manier van gedragen reageren?

Tijdens het eten was het weer om zeep, hij gaat echt heel braaf wachten het ging echt zooo goed vandaag (staat ook op film), maar als hij klaar was kwam hij dichter geslopen en heb ik echt van mij af moeten bijten, ik heb hem een klets verkocht met mijn stick hij werd echt gevaarlijk (omdraaien en uitslaan - staat uiteraard weer niet op film, batterij was plat en ik had geen geheugen meer + ik heb mijn handen wel vol op dat moment). Je moet u hierbij geen dierenmishandeling bij voorstellen, de stick heeft hem amper geraakt of zelfs niet --'

Ik ben blij dat ik het topic heb geopend, er zijn uiteraard reacties bij die ik liever niet had willen horen (maar wel waar zijn) en dat kwetst. Maar ik heb er 4 jaar over gedaan om het probleem te zoeken, ik open een topic op bokt, en op drie dagen sta ik een pak verder dan op die 4 jaar ...

Edit; ik zie er op en top uit, zoals altijd op de wei. Ik heb het rap koud dus loop ik rond gelijk een michelin-manneke

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 22:15

Ik zie nu net, filmpjes komen direct van mijn camera, dat je mij eigenlijk amper hoort (zeker bij de grondwerkoefening, ik beloon heel veel met mijn stem -een rustige, goed jongen, flink maar, super, kei goed ...)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:30

Waarom doe je grondwerk met een ander paard erbij?
Er is zoveel dat jou en Denzil afleidt.

Je bent met je andere paard bezig, dan weer met de camera, dan weer met Denzil.
Zorg eerst voor een afgeheind stuk, dan richt je daar de camera op en zet hem aan en dan pas haal je Denzil in dat afgeheinde stuk.
Alleen dan kun je volledig met hem bezig zijn.
Her is alsof je tijdens een gesprek steeds delen van zinnen weg laat en bij je gesprekspartner weg loopt en dan toch verwacht dat ie je kan volgen.

Het is niet alleen veel of weinig praten, veel of weinig bewegen, snel of langzaam, maar ook uitstraling.
Kracht uitstralen zonder dat je je opspant, vertrouwen geven en geen onzekerheid uitstralen.

Denzil ondergaat het allemaal verward maar braaf, maar eind de dag is z'n emmertje dan toch bijna vol en loopt bij het inmiddels beladen onderwerp voeren over.
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 22-11-13 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 22:33

Heb paar filmpjes gezien...jemig... wat klets jij veel .. wel amusant.. :) maar zie dat paard niks anders doen dan mijn ouwe ruin doet... en die is echt niet onhandelbaar... alleen geen polonaise aan zijn lijf (al maakt hij soms wel een uitzondering voor schattige kleine meisjes)
het grond werk stukje is als je het halster om doet en hem achteruit vraagt terwijl je andere paard er omheen loopt... daar ben je met 3 dingen tegelijk bezig?
en het eten... waar je ander nog mee bezig is... en hij dan beetje ongeduldig loopt te schrapen... omdat hij ook nog wel meer hapjes wil (dat had je echt niet bij ons in de wei kunnen doen... één paard lekkers laten eten... dan staan er meer drammers om je heen) vind dat je daar wel erg veel van hem vraagt namelijk dat hij zijn vriendje alleen de lekkere hapjes op mag eten.

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-13 23:01

Ik doe dit bewust op de wei omdat in de piste hij niks doet (heb momenteel ook niks beschikbaar), daar loopt hij er maar wat achter, en daar heb ik het gevoel bij dat we daar niks mee bereiken. Begrijp me niet verkeerd, ik doe het overal; in de piste, maar dus ook op de wei, op een veldje een beetje verder. Overal waar ik kan. Wat is het nut van het steeds op 1 zelfde plek te doen.
Dat Dorento mee loopt, tja ik ga hem echt niet vastbinden. Heb vandaag ook niet meer gedaan dan in het filmpje.
Dorento wilt echt nog werken maar ik durf met hem niet op de wei rijden (net zadelmak + het is zo glad) en er is geen piste in de buurt dat we mogen gebruiken. Grondwerk vind hij niks aan aan, dus veel doe ik inderdaad niet met hem. En ja, dan wordt hij wat ambetant en loopt continu mee. Werk ik in het donker, blijft Dorento gewoon staan.

Denzil krijgt ook zijn eten hoor, maar hij eet dat gewoon zoooo rap op, ja tuurlijk moet hij wachten tot als Dorento klaar is. Dorento heeft ook een pak meer eten nodig dan Denzil. Als het van Denzil afhangt doet hij niet anders dan eten :p
Heb al luzerne gegeven, liksteen in zen bak ... Denzil eet als een sneltrein. Daar kan ik niks aan doen.

Vandaag deed Denzil weer niks, omdat ik idd niet meer zo friemelig was,.
Ik zal er in het vervolg op letten dat ik dan enkel met Denzil bezig ben (ben tijdens het werken sowieso niet met Dorento bezig). Wist niet dat het zo erg was om met twee paarden tegelijk bezig te zijn ...

Ik praat inderdaad wel heel erg veel, misschien omdat ik en camera vasthad en schrik had dat het filmpje te saai ging zijn en dat mensen dan gingen wegklikken? :p

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:15

Ik snap wel dat je Denzil al eten hebt gegeven... maar vindt het logisch dat als zijn vriendje dan nog aan het eten is dat hij dan opportunistisch wordt en ook nog wel een beetje uit de bak van Dorento wil. Vind dat hij dat ook ruim van te voren aangeeft en ook heel lang niet zo goed weet wat hij er mee aan moet dat vriend aan het eten is en hij zijn bak al leeg heeft. Dat hij dan 'zuur' zijn oren in zijn nek legt.

Ik snap dat het met camera beetje anders is... maar je wou juist vast leggen hoe het ongeveer normaal ging... en dat lukt je niet als je dan ook nog veel extra gaat kletsen.

Maar mooi dat Denzil zich gewoon rustig houdt. Niet elk paard houdt van getut en gefriemel. Mijn paard is daar ook niet gek op... en als ik wel graag wil knuffelen/uitgebreid poetsen etc. dan doe ik dat wel bij een ander als mijn paard niet in knuffelbui is (ong. paar keer per jaar wil hij wel knuffelen... maar dat laat hij dan ook weten)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 23:17

Maar je hebt Denzil al aan een touw, bent dus met hem bezig, dan weer met de camera.
Dan weer met Denzil en dan gaat Dorento richting camera en ben je daar weer mee bezig.

Grondwerk begint al op het moment dat je bij stal/wei aan komt en je paard benaderd.
Het grondwerk stopt pas als je weer naar huis gaat of je been over het zadel zwaait, want dan heet het rijden.
En al die tijd moet je je hetzelfde opstellen, dezelfde energie uitstralen.

Ik zie mensen die door hun paard alle kanten op geduwd worden en dat die paarden niet gecorrigeerd worden omdat de eigenaar bijvoorbeeld staat te kletsen met het paard aan de hand.
En dan gaat de eigenaar 'echt' met het grondwerk beginnen en moet het paard ineens wijken voor druk, terwijl het paard 5 minuten ervoor zijn eigenaar nog liet wijken voor druk.
Je kunt de machtsverhoudingen niet zo switchen, leiderschap kun je niet aan en uit zetten.

Het zijn dingen die er in sluipen, ik merk het zelf ook, maar ik ben gezegend met gemoedelijke paarden die ik goed naast me kan laten staan zonder dat er problemen komen.

Denzil heeft echt een meer consequente aanpak nodig, hij moet weten wat hij aan je heeft.
Ben je met hem bezig of met Dorento of je camera?
Waarom zie je niet dat ie zich ongemakkelijk voelt?
Waarom corrigeer je hem terwijl hij slechts zijn ongemak toont?

Hij verstaat gewoon niet wat je bedoelt met je lichaamstaal en praten, het is Russisch voor hem en of je nou Russisch fluistert of schreeuwt hij gaat het niet begrijpen.

Tijd voor een cursusje Denzils :)
Denzil is trouwens een mooie spiegel, hoe meer onrust bij jou, hoe erger het bij hem wordt.
Leer dat te zien en je leert enorm veel over jezelf en over Denzil.

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-13 00:01

Evelijn schreef:
Ik snap wel dat je Denzil al eten hebt gegeven... maar vindt het logisch dat als zijn vriendje dan nog aan het eten is dat hij dan opportunistisch wordt en ook nog wel een beetje uit de bak van Dorento wil. Vind dat hij dat ook ruim van te voren aangeeft en ook heel lang niet zo goed weet wat hij er mee aan moet dat vriend aan het eten is en hij zijn bak al leeg heeft. Dat hij dan 'zuur' zijn oren in zijn nek legt.

Wat stel je voor dat ik dan doe? Ik begrijp dat hij ook nog eten wilt maar ik kan hem moeilijk extra eten gaan geven e ... Hij heeft een hele wei waar hij op kan rondlopen.
In de stal zetten in momenteel geen optie, heb nl nog maar een.

Ik denk dat ik toch altijd dezelfde houding blijf aannemen? Ik let er uiteraard wel altijd op, ik laat mij niet door hem omver lopen van zodra zijn halster uit is.
Ik weet niet of je het gezien hebt, maar op een gegeven moment komt Dorento naar mij toe gelopen, ok, maar hij komt in mijn ruimte dus stuur ik hem achteruit. Ik let hier wel altijd op.
Maar als ik bijvoorbeeld bij Denzil dat wil doen, hem achteruit sturen als hij in mijn ruimte komt zonder dat ik hem vast heb, dan gaat hij weer vies doen en dan jaag ik hem weg.

LBLGypsyCobs schreef:
Waarom zie je niet dat ie zich ongemakkelijk voelt?
Waarom corrigeer je hem terwijl hij slechts zijn ongemak toont?

Nee, ik zie niet dat hij zich ongemakkelijk voelt, anders hadden we deze problemen nu niet gehad e ...
Ik doe mijn best, maar ik kan op een paar dagen tijd niet alles leren en in de praktijk omzetten over het gedrag van paarden en de communicatie enz.
Ik probeer voor jullie zo veel en zo duidelijk mogelijk materiaal te maken, niet alles kan direct perfect gaan e. En dan nog, Denzil reageert overal op dezelfde manier op hoor, moest ik die camera nu met rust laten en Dorento zou er niet tussen komen had dat nog identiek hetzelfde filmpje opgeleverd.
Ik begrijp wat jullie bedoelen, en ik probeer er ook rekening mee te houden maar het is niet zo makkelijk. En ik weet dat jullie het niet zo bedoelen (of dat mag ik toch hopen :P), maar het komt eigenlijk enorm kwetsend over ...
Ik doe zo mijn best om het voor hen zo perfect mogelijk te maken en zo'n goed mogelijk eigenaar te zijn, ik heb hier heel wat offers voor gemaakt en ja, het gaat bij mij wat stroever dan bij anderen. Maar ik heb meer en meer het gevoel dat dit allemaal een beetje verloren tijd, en tevergeefs was ...

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:09

Het is zeker niet kwetsend bedoeld, maar wel punten die de moeite waard zijn om je mee bezig te houden.
Want Denzil is dat zeker waard en jij ook, je bent met hem en jullie omgang begaan, anders had je dit topic niet geopend.

Alleen alles wat je hier te lezen krijgt gooit de boel overhoop, je bent altijd fijn met paarden omgegaan en ineens kom je er eentje tegen waarbij dat niet werkt.

Je kunt het uit de weg gaan en hem weg doen, maar je kunt het ook als een ultieme kans zien om jezelf verder te ontwikkelen.
En dat gaat ook niet vanzelf en het kan enorm confronterend zijn :(:)

Maar om op de titel van je topic terug te komen: nee je bent geen slechte eigenaar.
Je paarden hebben het harstikke goed, alleen Denzil is net wat gevoeliger.
Meegenomen dat je hem nog niet echt begrijpt doe je het prima, je wil niet weten wat mensen soms doen om zo'n paard tot van alles te dwingen.

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:11

Weet je... als ik je laatste post zo lees... kost het je gewoon heel veel moeite om met Denzil om te gaan... kennelijk voel je je gekwetst als Denzil 'zuur' kijkt ... en heb je het gevoel dat je steeds jezelf moet aanpassen om veilig met hem om te gaan... dat is natuurlijk niet de bedoeling. Paarden zijn een hobby... als jij er geen plezier uit haalt... dan mag je hem best verkopen of uit logeren doen. Ze kosten genoeg tijd en geld dus als jij je onprettig voelt bij Denzil... dan is het klaar dat maakt je niet een slechte eigenaar... maar juist een goede want je kent je eigen grenzen. Je hoeft niet met elk paard door één deur te kunnen net als niet alle mensen je hartsvriendin worden. Kies voor jezelf want dat is uiteindelijk voor Denzil ook de beste keuze.

(edit: :) moest lachen om post hier boven... want eigenlijk bedoelen we hetzelfde alleen conclusie is anders... en de keuze is aan jou TS... wat je ook kiest het is goed)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-13 00:16

Een paar dingetjes..

Sommige paarden houden niet zo van aaien, kroelen, knuffelen..dat is een mensending en dat moet je respecteren..als je dat afdwingt dan krijg je reaktie van het paard..

Wie is de baas van de 2? Wat je ook moet respecteren dat als je beide paarden roept, de baas van de twee er wel bij is maar wellicht niet zit te wachten op gekroel en als je op die manier aandacht vraagt hij de ander die bij hem staat duidelijk maakt dat hij plaats moet maken.

Als jouw leiderschap niet 100% is, dan zal hij dat ook bij jouw doen.

Je kunt zoveel oefenen als je wilt, maar als je het steeds net niet bent, dan ben je het niet..het is ja of nee.

Ga je dagelijks grondoefeningen doen, wat lost dat op? Dan een zuur paard die steeds op een manier benaderd wordt.

Sommige paarden zijn wat zuur en snel verveeld met aandacht.

Het is dan de kunst om op het juiste moment wel en het juiste moment niet aan te raken of niet meer en zijn persoonlijke ruimte respecteren

Een wat arrogant en bazig paard die behandel je met respect zonder zelf respect te verliezen in de ogen van het paard.

Ik denk nl persoonlijk dat jij zelf vaak zijn gedrag oproept en uitdaagt. Jij hem niet aanvoelt en hij jouw duidelijk maakt op dat moment met rust gelaten wil worden.

Ik lees dat hij in je persoonlijke ruimte komt, maar hoe stuur je hem weg? Ik denk dat daar al het begin is.

Vind je het niet gevaarlijk als de 2 paarden samen staan en jij duidelijk niet het overwicht hebt?

Als ik tussen mijn 4 paarden sta en ze kruipen rond mij heen, dan is er geen 1 die knippert met zijn ogen om mij maar omver te lopen en al heb ik lekkers bij mij...en dat is omdat ik weet dat ik dat kan doen, ik ben baas boven baas...

Maar als er een dominante tussen zou staan die mij net als de rest van de paarden ziet en behandelt dan vraag ik om problemen en ind dito gedrag als jij beschrijft. Je gaat de kudde in en JIJ wordt gecorrigeerd en gepositioneerd...dus jij bent geen leider! Dan dus niet tussen beiden staan...