Dispensatie, te soepel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 10:15

Paroeska schreef:
caro29 schreef:
De organisaties die ik ken Laren gewoon de reguliere B proef rijden. Is ook fijner voor de jury. Ik denk dat ik voor januari nog wel een keer BB start. Zal vanaf januari wel weer gezeur krijgen dat ik B rij. Ik heb veel paarden in de M2 gereden en maar 1 in de Z2. Ik krijg heel vaak de vraag of ik wel B mag starten :D

Dan heb jij gewoon geluk dat je nog B mag! Maar dit is eigenlijk net zo goed oneerlijk tegenover de B ruiters, want het zijn ook nog eens veel paarden in de M2. Je hebt misschien nog wel meer ring ervaring dan een ruiter die toevallig met een pony en een paard 2x Z is geweest. Eigenlijk zou de KNHS ook gewoon een regel moeten maken bij 5x M2 ofzo geen B meer. Ik denk dat er dan een stuk minder B ruiters zullen zijn!

Maar verder, ik geef je groot gelijk hoor om straks weer in de B te gaan rijden ;)

Maar waar leg je dan de grens? Nu is de grens 2x Z en daar is discussie over. Stel je zou de grens verlagen naar 2x of 5x M2, dan is daar ook weer discussie over, dat blijft het lastige aan dit verhaal. Een ervaren ruiter die veel verschillende paarden rijdt, heeft altijd zijn ervaring als voordeel ten opzichte van de ruiter die maar 1 paard heeft en misschien wel voor het eerst wedstrijden rijdt.

Anoeska

Re: Dispensatie, te soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 12:20

Misschien gewoon accepteren dat er soms ruiters meerijden op een wedstrijd die gewoon beter zijn dan jij. Je kan niet overal een regeltje aan hangen. De een heeft meer ervaring, de ander meer talent of een beter paard. Daarom is het een wedstrijd.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 13:56

Maar op een wedstrijd moet het niveau wel gelijk zijn hè ;)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:04

Ik heb nog nooit meegemaakt dat het niveau van alle ruiters in een klasse gelijk is. De beste halen de hoogste punten, krijgen winstpunten en gaan dan op een gegeven moment een klasse hoger rijden. Vooral in de B/L zie ik grote niveauverschillen. Sommige ruiters blijven jaren in de B hangen, anderen zijn er in een paar weken doorheen. En dat heeft echt niet (alleen) te maken met professionele ruiters of ruiters die al meerdere keren Z zijn geweest.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:09

xSlvna schreef:
Maar op een wedstrijd moet het niveau wel gelijk zijn hè ;)
Huh? Als op wedstrijd het niveau echt gelijk is, wordt iedereen toch eerste? Lijkt me niet handig!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:12

Ja maar er horen ook geen M/Z ruiters tussen B ruiters, is alsof ik op een B springconcours kom (met een onervaren paard als onervaren ruiter) en moet concurreren tegen iemand die met meerdere paarden 1,40 m heeft gesprongen (op wedstrijd), nah dan kan ik toch niet meer als verliezen?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:18

Als ze volgens de regels mogen starten, dan horen ook M/Z ruiters tussen de B ruiters. De regels lijken me duidelijk.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:30

xSlvna schreef:
Ja maar er horen ook geen M/Z ruiters tussen B ruiters, is alsof ik op een B springconcours kom (met een onervaren paard als onervaren ruiter) en moet concurreren tegen iemand die met meerdere paarden 1,40 m heeft gesprongen (op wedstrijd), nah dan kan ik toch niet meer als verliezen?

Als je een goede barrage rijd win je, ongeacht wie je tegenstanders zijn. Er winnen vaak zat amateurs van de profs.

Wat ik hierboven regelmatig lees dat er puur voor het prijzengeld B gestart wordt is wel erg onsportief. Dan zou je als combinatie beter moeten weten.
Maar het kan ook gebeuren dat andere combinaties te snel omhoog gegroeid zijn en dan op een nivo komen, die ze eigenlijk niet aankunnen. Zo`n combinatie loopt dan vast in de sport en zou zonder dispensatie niet meer lekker bezig kunnen zijn. En anderen hebben het even nodig voor hun zelfvertrouwen en om te mogen lichtrijden. Als ze dan te goed zijn voor de B zitten ze toch vanzelf in no time aan hun punten om te promoveren.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:43

xSlvna schreef:
Is dat zo? Ik zit nu met een grijns van oor tot oor, want je brengt een herinnering boven. Ik heb nog een prachtige foto waar ik met mijn paardje van 1.55 m in de L-barrage mooi won van wereldkampioen Jos Lansink :D

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:53

Serieus? Maar zeg nu eerlijk, hoe groot is die kans? Al is het wel fijn uiteraard, en heb ik het over de B. Het zou wel fijn zijn als het wel gewoon nog echt de B van beginner zou blijven. :)

marjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 14:57

Toevallig zag ik dit topic voorbijkomen. Toen mijn dochter 12 jaar was reed zij op haar Bpony in het M1. Toen zij als 12 jarige over ging naar een D pony, had deze 5 jarige D-pony met zijn vorige eigenaar een paar M1 proeven gelopen bij de paarden (vorige eigenaar was volwassen vrouw). Ik heb aan de KNHS gevraagd of zij in de B mag beginnen, maar nee ze heeft geen dipensatie gekregen en moest in de L1 beginnen. (Achteraf kon het ook wel, maar dat wist ik toen nog niet) Dus ze zijn blijkbaar niet altijd heel makkelijk met het geven van dispensatie!. (dochter is nu 13 dus dit is niet zo heel lang geleden)

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:10

CaPrIoLe`79 schreef:
Wat ik hierboven regelmatig lees dat er puur voor het prijzengeld B gestart wordt is wel erg onsportief. Dan zou je als combinatie beter moeten weten.
Maar het kan ook gebeuren dat andere combinaties te snel omhoog gegroeid zijn en dan op een nivo komen, die ze eigenlijk niet aankunnen. Zo`n combinatie loopt dan vast in de sport en zou zonder dispensatie niet meer lekker bezig kunnen zijn. En anderen hebben het even nodig voor hun zelfvertrouwen en om te mogen lichtrijden. Als ze dan te goed zijn voor de B zitten ze toch vanzelf in no time aan hun punten om te promoveren.

Huh jouw regel van dat zo'n combinatie vast loopt en daarvoor dispensatie krijgt snap ik niet?? Bedoel je hiermee, stel ik kom in de M1 terecht, rijd al een half jaar of jaar geen winstpunt en vraag dispensatie aan om terug naar de L2 te mogen?? Dit zou al helemaal belachelijk worden als de KNHS voor zoiets dispensatie gaat verlenen. Dan zou ik zeggen; stop met wedstrijden, ga terug naar de basis en ga pas weer wedstrijden rijden als je wel het niveau aan kan. En als dit niet zo is; tja.. ander paard kopen of genoeg verliespunten gaan rijden? ;)

Marjank; dit vind ik ook wel een ander verhaal en vind het dan nog netjes dat het L1 is ipv L2. De pony had al ervaring, dat vind ik iets anders dan een pony/paard van 3 of 4 jaar die nog nooit op wedstrijd is geweest. Bij de pony's is het wel een nadeel dat de jonge kinderen het al op moeten nemen tegen oudere/sterkere kinderen van 15+. Maar inderdaad net wat Anoeska zegt, het is niet voor niks een wedstrijd en als je er niet tegen kan, kan je beter nog thuis wat langer door trainen en onder je trainingsniveau gaan starten..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 22:14

Zo bedoelde ik het niet. Maar als iemand door een goed paard omhoog gevlogen is naar een nivo die diegene zonder dat paard nooit aan zou kunnen, zou die dan met een nieuw paard waarmee diegene ineens veel minder goed kan rijden nooit meer een kans krijgen om in een lagere klasse te rijden?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 23:26

CaPrIoLe`79 schreef:
Zo bedoelde ik het niet. Maar als iemand door een goed paard omhoog gevlogen is naar een nivo die diegene zonder dat paard nooit aan zou kunnen, zou die dan met een nieuw paard waarmee diegene ineens veel minder goed kan rijden nooit meer een kans krijgen om in een lagere klasse te rijden?

Prima, maar als je dat twee keer doet hoor je, vind ik, niet weer in de B met je 3e paard.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:08

xSlvna schreef:
CaPrIoLe`79 schreef:

Prima, maar als je dat twee keer doet hoor je, vind ik, niet weer in de B met je 3e paard.

Inderdaad, want als je bewezen hebt dat je twee keer een paard naar de Z rijdt, dan heb je (in mijn ogen) toch wel bewezen ruitergevoel. Zo iemand zou prima zelf een paard tot L1 niveau kunnen opleiden voordat diegene gaat starten. Daar is geen dispensatie voor nodig. Paard laten wennen aan andere omgeving kan wat mij betreft ook met trainingen. In de L1 wordt nog geen doorzitten gevraagd, dus is ook voor een jong paard prima te doen.

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:18

CaPrIoLe`79 schreef:

Ik snap hem :j Maar om geen B te mogen starten zou deze persoon 2x Z moeten zijn geweest. En met een nieuw ongestart paard mogen ze lager starten. Als het paard ook op niveau heeft gelopen en de ruiter ook, is het je eigen keuze om een paard op niveau te kopen. Deze regel vind ik juist wel goed dat je dan niet meer in de lagere klasses mag starten.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:22

Tja ik snap wat je bedoelt TS, maar die prijzen kapers kom je overal tegen..

Ik rij Z2 met mijn paard, maar ben voordrest alles behalve een prof. Mijn paard en ik zijn zonder al te veel moeite door de klasses gekomen, maar in alle klasses ben ik die prijzenkapers tegengekomen. Die zijn er nou eenmaal.. In de Z2 moet ik nu ook tegen profs die al complete pirouettes maken, die paarden zijn dan ook al lang LT in training, maar ach, even voor de ervaring een Z wedstrijdje rijden.. Daar kan je dan dus ook niet tegenop. Ik zou het behoorlijk flauw vinden als ik niet meer in de lagere klasses zou mogen rijden omdat ik 1 keer Z heb gereden, dit heb ik samen met mijn (al ervaren!) paard bereikt. Als ik hierna een paard koop kan ik wederom kiezen, jong paard (dus opnieuw beginnen in lagere klasses) of een ervaren paard (Z+ en dus gelijk Z starten en verder doorstromen), mooi toch dat die keuze er is? Als ik hierna dan van mij part een paard wil uitbrengen die geen enkel talent heeft, ben ik blij dat ik weer onderaan mag beginnen. L1 dan in ieder geval.

Maar ik dwaal af, ben het wel met je eens dat het verschil tussen B en L1 minimaal is, en dat je dan als ervaren ruiter dan maar HC moet starten, of het maar in de L1 moet proberen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 09:23

Wat zijn we hier toch moeilijk aan het doen :(

Wat maakt het uit hoevaak je start en in welk klassement. Ik ben een doorsnee ruiter en zou het vervelend vinden als ik dadelijk met een nieuw paard niet meer B mag starten omdat anderen dat niet fair vinden.

Zo minimaal vind ik verschil tussen B en L1 niet.. er wordt duidelijk meer gevraagd, en strenger gestraft

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 14:39

Reactie van de knhs

Citaat:
Voor het vaststellen of een persoon/dier/combinatie in aanmerking komt voor dispensatie, zijn er bepaalde dispensatiekaders opgesteld.

Deze kaders worden altijd gehandhaafd in het bepalen of iemand in aanmerking komt voor dispensatie.

Deze kaders geven Z ruiters alleen de mogelijkheid om weer B te starten met jonge paarden, als zij 3 jaar (dresssuur)) niet gestart zijn in de klasse Z of hoger.

Als iemand aangeeft om weer in het B te willen starten, omdat het paard te jong is of iets dergelijks, dan wordt hier geen dispensatie voor afgegeven.

Dat ruiters zeggen dat ze om die reden dispensatie hebben gekregen kan dan ook niet kloppen. Wij geven voor het starten in de klasse B (door ruiters met meerdere paarden in het Z) alleen dispensatie als zij aan de verjaringsregeling voldoen.

Naar mijn idee gaan ze toch soepeler om hiermee dan aangeven, dus gaat een reactie terug.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 15:34

De amazone die jij bedoelt, heeft vorig jaar nog een paard in nog geen jaar van het B naar het Z gereden :+

en bij de pony's Z geweest is volgens mij ook nog geen 3 jaar geleden :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:17

Maar er is een aanvulling op deze brief....

Wanneer een ruiter met één pony Z1 of hoger heeft gereden en met één paard Z1 of hoger heeft gereden dan mag de betreffende ruiter dispensatie aanvragen om in de B te starten.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:25

Ik ben zelf amateur en zou willen dat ik vaker Z2 was geweest. Dan kon ik starten wat ik wilde. Ja ik heb ring ervaring maar ik start in de B om het paard ervaring op te laten doen. Ik heb vaak genoeg rondgereden met paarden die alle kanten opvlogen behalve de goede. Ik blijf daar maar om lachen. Vindt het erger dat mensen in de B al afgroeten omdat er een paard kijkerig is. Ik moet net zo hard trainen als een ander. Ik moet wel zeggen dat het niveau in de B regelmatig heel laag is en er wordt slordig gereden en ja dan kapen de ruiters die meer ervaring hebben de prijzen weg.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 01:03

haike schreef:
Reactie van de knhs

Citaat:
Voor het vaststellen of een persoon/dier/combinatie in aanmerking komt voor dispensatie, zijn er bepaalde dispensatiekaders opgesteld.

Deze kaders worden altijd gehandhaafd in het bepalen of iemand in aanmerking komt voor dispensatie.

Deze kaders geven Z ruiters alleen de mogelijkheid om weer B te starten met jonge paarden, als zij 3 jaar (dresssuur)) niet gestart zijn in de klasse Z of hoger.

Als iemand aangeeft om weer in het B te willen starten, omdat het paard te jong is of iets dergelijks, dan wordt hier geen dispensatie voor afgegeven.

Dat ruiters zeggen dat ze om die reden dispensatie hebben gekregen kan dan ook niet kloppen. Wij geven voor het starten in de klasse B (door ruiters met meerdere paarden in het Z) alleen dispensatie als zij aan de verjaringsregeling voldoen.

Naar mijn idee gaan ze toch soepeler om hiermee dan aangeven, dus gaat een reactie terug.

Nou dat is niet helemaal waar wat het KNHS hier zegt, mijn dochter was met meerdere pony's Z en ook met een paard. Toen ze een eigen 4 jarig groen paard kreeg leek het me voor het paard prettig om B te starten dus heb ik dispensatie voor hen aan gevraagd. Het ging toen wel een beetje vreemd, want via een mailtje kreeg ik te horen dat dit niet kon. Dus het paard voor een aantal wedstrijden L1 opgegeven. Een week later kregen we een brief dat ze dispensatie kregen, na een telefoontje met het KNHS bleek het antwoord in de brief geldig te zijn. Maar goed we hadden inmiddels L1 opgegeven dus hebben het maar zo gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:19

vonneke schreef:
Maar er is een aanvulling op deze brief....

Wanneer een ruiter met één pony Z1 of hoger heeft gereden en met één paard Z1 of hoger heeft gereden dan mag de betreffende ruiter dispensatie aanvragen om in de B te starten.

Kopt, bij navraag kwamen ze nog met deze regel, wat ik vreemd vind omdat de-ponys naar mijn weten altijd gewoon ook meegeteld hebben, maar blijkbaar niet meer.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 08:38

Vroeger telde pony`s ook niet mee, is pas sinds jaar of 12 zo. :)