Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes123

Re: Terugloop inschrijvingen wedstrijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 10:38

Ik rij eigenlijk op heel veel verschillende bodems, rij regelmatig buiten, gewoon in de zandbak of op de vereniging in de filtbak. Op de vereniging doen we ook juist regelmatig lessen op het gras, dan zijn we er weer wat aan gewend voor de wedstrijden. Ik rij gewoon bloot voets en met me vorige paard ook op het gras was prima te doen. Alleen voor het springen op het gras is hij 1 seizoen rondom op ijzers gestaan en ik vond het een verschrikkelijk gedoe die kalkoenen draaien. Kan me voorstellen als je paard snel glijd dat je liever op een zand bodem rijdt.

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:12

Ik probeer zo veel mogelijk wedstrijden te rijden maar helaas zijn er niet zo heel veel nederlandse wedstrijden die redelijk in de buurt liggen :\

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:38

De meeste paarden hebben tegenwoordig ijzers dus ik zie echt het probleem niet van niet safe voelen op gras. Is het glad dan draai ik er gewoon flink grote schroeven in, en mijn paard loopt zo mogelijk nog beter dan op zand! Met grote schroeven glijden ze echt niet uit, hoe glad het ook mag zijn!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:43

ik zelf vindt op gras idd minder fijn rijden en ik rijd liever op grote dan op kleine wedstrijden, zeker omdat je op de grote wedstrijden toch vaak tegen dezelfde rijd, laatste heb ik bijna een maand lang tegen dezelfde gereden, we stonden dan ook telkens hetzelfde, ik stond 3 weken lang 5de alleen de eerst drie plekken wisselde elkaar af, maar geen bijzondere vernieuwing....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 13:51

44Myrthe44 schreef:
De meeste paarden hebben tegenwoordig ijzers dus ik zie echt het probleem niet van niet safe voelen op gras. Is het glad dan draai ik er gewoon flink grote schroeven in, en mijn paard loopt zo mogelijk nog beter dan op zand! Met grote schroeven glijden ze echt niet uit, hoe glad het ook mag zijn!

Dat bepaalt een paard nog altijd zelf :+

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 17:20

Ik denk dat iedereen gewoon te verwend is tegenwoordig met bodems en alles... Graswedstrijden hebben het zwaar als er in hetzelfde weekend ook goede zand bodem wedstrijden zijn. Ook selecties moeten ineens op zand en alles...

Ik merkte al wel dat het bij jullie in Kootwijk minder werd, normaal was alles echt al vol en kon je haast niet de week van te voren je nog opgeven.
Ik weet wel dat in de omgeving Kootwijk te boek staat als zwaar met springen. Vaak zijn er maar een stuk of 5/6 dubbel 0 in een rubriek. Dat is niet erg, daar kies je ook voor. Maar ik denk dat jullie daardoor wel een deel inschrijvingen mislopen.
Verder vind ik jullie concours altijd heel goed geregeld alleen duurt de prijsuitreiking voor de dressuur soms wel vrij lang, dat vind ik persoonlijk jammer.

FairLady_ schreef:
ik start regelmatig ( of mijn vriend, zijn werk sponsort jullie tegenwoordig of het terrein ook) bij jullie, gisteren ook nog.

wij lopen altijd tegen een aantal dingen aan. maar omdat de gras bodems van goede kwaliteit zijn komen we altijd wel weer terug.

- er kan altijd op het laatste moment weinig gewijzigd worden met de springpaarden, het altijd moeilijk als we toch nog andere paarden mee hebben als opgegeven, of toch nog andere klasses willen rijden.

- bij de ringmeester ( springen) kan nooit tussendoor wat gewijzigd worden

- het losspringen en het losrijden kan soms erg zwaar zijn. de bodem moet dan gewoon natter zijn.

- de springparcoursen zijn soms iets krom gebouwd, de afstanden zijn vooral met jonge paarden die in de opleiding zitten soms nog erg moeilijk, misschien een andere parcoursbouwer nemen of dat in overweging nemen.

misschien een idee.
de Z paarden losrijden op zand en de ringen op zand

losspringen waar eerst het tweede parcours was.
dan kunnen de rest van de dressuurpaarden losrijden bij de ringen.

as wedstrijd zijn we er niet, volgende keer zijn we er denk wel weer bij!

Ik zag deze reactie en daar wou ik ook nog even reageren. Want ik vind het juist heel fijn dat jullie ringmeester bijna niets wijzigt. Het zijn vaak de stallen die er moeite mee hebben terwijl die ook gerust 1 dag van te voren kunnen laten weten met hoeveel paarden ze nou werkelijk starten en alles. Ik doe zelf ook het secretariaat dus weet wel een beetje hoe het gaat. ;)
De parcoursen zijn niet krom gebouwd... Er zijn dikwijls hele goede parcoursbouwers daar, zal maar geen namen noemen. Maar het zijn eigenlijk nooit makkelijke parcoursen wat ik hiervoor ook al noemde.

Het inschrijfgeld is het probleem niet bij jullie. Ook hebben jullie heel netjes de prijzen voor elkaar. Vorige wedstrijd was ik 2e in het L2 en toen had ik mijn inschrijfgeld er dik uit. Ik denk dat het deels te maken heeft met jullie parcours en de wedstrijden die vaak samen vallen met jullie in het weekend.... Zoals bijvoorbeeld Houten en de selectie nu.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 20:25

Bedankt Sannn!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:27

Urielle schreef:
44Myrthe44 schreef:

Dat bepaalt een paard nog altijd zelf :+

Wat bepaalt een paard zelf?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:30

Of hij zich veilig voelt om te lopen. Je kunt schroeven indraaien van 10 cm lengte :+ maar als hij niet wil lopen, heb je daar weinig over in te brengen. Ruim en soepel gaan ze dan toch niet bewegen dus vergeefse moeite om dan te starten.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:32

Urielle schreef:
Of hij zich veilig voelt om te lopen. Je kunt schroeven indraaien van 10 cm lengte :+ maar als hij niet wil lopen, heb je daar weinig over in te brengen. Ruim en soepel gaan ze dan toch niet bewegen dus vergeefse moeite om dan te starten.

Dat is waar!
Maar als je altijd de juiste schroeven indraait heeft het paard in eerste instantie al geen reden om zich onveilig te gaan voelen. Ze gaan zich vaak pas onveilig voelen als ze een keer weg zijn gegleden oid. Als jij ervoor zorgt dat dat niet kan gebeuren, blijft hij er vertrouwen in houden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 20:46

Dan is mijn zwarte de uitzondering, die is nog nooit onderuit gegaan of weggeschoven maar heeft gewoon te weinig draaiuren op gras gemaakt imo. Met minder startgeld zou hij ze wel mogen gaan maken maar voor 25 euro, laat maar zitten :P

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 09:13

Gras of geen gras maakt voor ons niet zoveel uit, die stiften zijn er zo ingedraaid en de paarden hebben er niets van :-)

Ik vind het soms wel fijn om ergens te starten met gras, dat betekent nl vaak ook dat er meer ruimte is met losrijden. Voor het ene paard is dat fijn zodat je een beetje de ruimte kunt opzoeken en haar zo kalm kunt houden, voor de ander is dat fijn zodat je even lekker door kunt galopperen en kunt schakelen in de galop zonder dat je andere deelnemers in de weg zit :-)

Wij laten nog wel wedstrijden schieten als we weten dat het losrijden erg krap is.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 22:53

Onze vereniging organiseert 1x per jaar een buitenconcours op gras. 2,3 jaar geleden zat het nog bomvol met 10 ringen B en L op zaterdagmiddag en 16 ringen M en Z op zondag. Vorig jaar was het al een stuk minder en dit jaar hadden we amper 8 ringen op zaterdag en 6 ringen op zondag. Ook het springen loopt enorm terug.
Ik doe het secretariaat en ben behoorlijk flexibel met voorkeuren en de prijsuitreiking is altijd heel snel bij ons. Prijzengeld is prima en startgeld is 9 euro voor B en L en 10 voor M en Z.
Ik denk dat de crisis een grote oorzaak is maar ook het grote aantal wedstrijden.
Vroeger ging je ieder weekend nu misschien 2x per maand.

Als ik kijk naar waar we zelf inschrijven dan is dat vooral gebaseerd op afstand en goede ervaringen met de organisatie en terrein.

Toevallig dit weekend in Kootwijk geweest. Prachtig terrein waar we graag weer komen. Wedstrijd ging helaas,dankzij erg hengstige merrie, niet goed. ...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 23:12

orion456 schreef:
- aan de wedstrijdruiter/amazone: ben je minder wedstrijden gaan rijden afgelopen jaren? Waarom? Merk je iets van terugloop bij wedstrijden? Is er meer of teveel keus aan wedstrijden? Waar let je op bij het inschrijven van een wedstrijd (bodem, plaats, afstand??), wat vind je belangrijk waar een goede wedstrijd aan moet voldoen?
- aan iedereen: tips om meer inschrijvingen te krijgen???? Wat kunnen we nog verzinnen?

Ik als wedstrijdruiter rij al zowiezo niet veel wedstrijden. Mijn moeder ( met het juiste rijbewijs) werkt onregelmatig waardoor ik niet regelmatig op wedstrijd kan. Ook door mijn studie kan ik niet door de weeks starten. Sommige wedstrijden zijn ook te duur geworden. 10 euro per proef vind ik al aan de maat maar alles duurder dan die 10 euro ga ik niet eens heen.
Omdat er relatief veel stallen zijn in mijn cirkel van "max afstand" kan ik selecteren op wat ik het fijnst vind. Zo zijn er hier nog stallen die alleen wedstrijd hebben op zaterdag. Bodem vind ik erg belangrijk, het is alles behalve grappig als je ring vele malen zwaarder is dan de losrijbaan. Mijn tank komt er met moeite nog aardig doorheen, maar vraag niet hoe.
Ik ga altijd van te voren kijken als ik mij heb ingeschreven hoe het terrein er uit ziet en wat de mogelijkheiden daar zijn. Zo ben ik wel eens bij een stal geweest waar je een verschrikkelijk eng bruggetje op moest rijden met de trailer, heb mij gelijk weer uitgeschreven voor de betrefende wedstrijd. Goed terrein bepaald dus ook een hoop voor mij, zo heb ik ook een keer naar de ring moeten rijden door de stallen heen met een behoorlijk laag plafon, als je dan op een reus van 1.72 zit is dat behoorlijk spannend en eng.
Drukke wedstijden met allemaal onzin extra's (stro dorpen, en "dagjes mensen" vooral) vind ik vooral vervelend, dragen voor mij niks bij aan de wedstrijd en zorgen vaak alleen maar voor meer volk wat er niet hoort en wat soms zelfs voor ongelukken kan zorgen.
Omdat er dus zoveel keuze is, en ik voor een voor mij perfecte lokatie ook best wel wat veder wil rijden selecteer ik dus op de dingen die ik belangrijk vind.

Ondertussen heb ik nu een 4 tal lokaties waar ik graag weer zou willen starten, maar heb er ook 3 waar je me nooit meer zal zien.