Welk ras voor ''toeren''

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AustriaTrick

Re: Welk ras voor ''toeren''

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:23

Wel apart dat altijd een haflinger of tinker als voorbeeld word genoemd terwijl ik genoeg luie kwpn 'hoge bloed' bla bla knollen ken die niet voorruit zijn te branden. Dan gaat mijn haffo in 10 dagen wel ff mooi 250 km rijden, tja, menig dressuurknol kan dat ook niet. Maar het is maar net hoe je een paard de grond in stampt natuurlijk. Inderdaad mijn haf kan niet springen, maar wel western riding doen :) prima juh.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:33

AustriaTrick schreef:
Wel apart dat altijd een haflinger of tinker als voorbeeld word genoemd terwijl ik genoeg luie kwpn 'hoge bloed' bla bla knollen ken die niet voorruit zijn te branden. Dan gaat mijn haffo in 10 dagen wel ff mooi 250 km rijden, tja, menig dressuurknol kan dat ook niet. Maar het is maar net hoe je een paard de grond in stampt natuurlijk. Inderdaad mijn haf kan niet springen, maar wel western riding doen :) prima juh.

Dat heeft niet zelden met training te maken, niet met rassen.

Enne, 250km in 10 dagen, met een dressuurkasteel? Been there, done that........

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 23:38

ikke schreef:
AustriaTrick schreef:

Dat heeft niet zelden met training te maken, niet met rassen.

Enne, 250km in 10 dagen, met een dressuurkasteel? Been there, done that........

Ik zeg ook neit dat een dressuur knol het niet kan, zeker niet, maar evenveel kans als een haflinger dacht ik zo.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 08:08

AustriaTrick schreef:
Ik zeg ook neit dat een dressuur knol het niet kan, zeker niet, maar evenveel kans als een haflinger dacht ik zo.

Daarmee geef je dus toe wat ik al die pagina's al roep (met enkele anderen) ras doet er niet toe, neem degene met het juiste karakter.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:55

De Topic Startster heeft het er maar moeilijk mee zo :p Kijk wat jij zelf een leuk soort paard vindt, misschien heb je al een voorkeur voor een bepaald ras? Kan je binnen dat type paard/ras gaan kijken naar een paard met 'het juiste' karakter. Ben benieuwd wat het wordt!

En 'ikke' ok, je weet dus een praktijkvoorbeeld waarbij het met de rug niet goed ging. Vandaar je opmerking, leek een beetje uit de lucht te vallen. Kan natuurlijk bij elk ras voorkomen bij bepaalde (onvoorziene) omstandigheden. Inderdaad goed trainen, ook kleinere tochten rijden, om te kijken wat werkt/handig is etc.

Casmihra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 12:20

Valt wel mee hoor, ik vind het heerlijk om dit allemaal te volgen vanuit mijn stoel haha. Ik heb inderdaad voorkeur voor bepaalde rassen, en ik zal daarin ook gaan zoeken zodra de tijd rijp is:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:41

Wat voor voorkeur heb je TS? :)

Door dit topic zelf weer zin gekregen in een trektocht(tje), zal waarschijnlijk voor september worden, een week door België rijden. Heb nu al voorbereidingspret :D

Voor de ervaren trektochtmensen: gebruiken jullie tijdens pauzes zo'n "pin" om je paard vast te zetten, of houden jullie het gewoon zelf vast?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:43

Ik heb altijd een lang touw mee dat ik dan vasthoud of in een enkel geval aan een boom knup ;)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:52

Ik neem wel eens een longeerlijn mee, knup ik tussen twee bomen, en als je je paard daar dan met een halstertouw aan vast zet, kunnen ze heen en weer lopen om zo lekker te grazen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:10

RavenIris schreef:
Een Merens heeft meestal niet de beste hoeven...

Weet ik niet wat voor Merens jij hebt of hebt gehad, maar de mijne had zelfs na jaren niet bekapt te zijn geweest (voor ik hem kreeg) nog super goede hoeven, zelfs de hoefsmid beaamde dat dit echt een 'natuurpaard' was met zulke super hoeven na zoveel verwaarlozing (en ja, vooral in een stal of op een zandweitje staan dus ook niet door 'gebruik gehard' maar puur van nature zo). Sure, beetje te plat en te groot en nodig aan een kapbeurt toe, maar stand was nog altijd goed en er zaten geen vreselijke scheuren in of brokken af... gewoon een paard wat 'beetje laat is voor z'n kapbeurtje'... als je 't niet wist zou je niet zeggen dat hij al een paar jaar geen hoefsmid gezien had.

Ruggen zijn bij de Merens wel een groter issue, ze zijn wel kort maar er zijn er aardig wat bij die een licht weke rug hebben. Da's dus sowieso een puntje waar TS, bij élk paard, ongeacht ras, op moet letten. Mooie stevige rechte rug en liefst een wat kortere rug. Lastiger een passend trekkingzadel op te krijgen maar betere gewichtsdragers.
(da's bij mijn dame denk ik 't grootste minpunt, haar wel korte maar ook wat 'minder sterke' rug. Ik denk alleen dat het bij haar een trainbaar probleem is omdat ze zwakker rugspieren heeft doordat ze gewoon nooit goed gereden is maar juist altijd met weggedrukte rug).
Da's dus ook iets... je zult je paard wel moeten trainen, ook dressuurmatig, zodat het paard z'n rug goed leert gebruiken.

Wat zeikende regen en natte tack betreft.. da's een kwestie van goed voorbereiden en de juiste spullen meenemen: http://www.loesdau.de/Regenmantel-Rains ... &dp1=lz1b3

TS, er wordt flink geklept hier over welk ras, wat zijn jouw eigen gedachten hier eigenlijk over? Heb je een bepaalde voorkeur, voorkeur voor type paard bijv.?

Ervaringsdeskundigen, heb ik nog een vraagje. Wat hebben jullie bij je voor als je 's nachts geen overnachtingsplek kunt krijgen voor je paard (als in 'afgesloten wei/paddock). Prikweitje of zijn er ook mensen die gebruik maken van een high-line en zo ja, hoe bevalt dat en hoe zet je ze vast, 'vast vast' of als 'looplijn', met een schuivende knoop.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:13

Ok, lange lijn heb ik, dus kan het inderdaad in nood wel aan een boom vasthangen. Bedankt voor de tips! Overnachtingsplaatsen wil ik zoveel mogelijk op voorhand regelen (voor paard dan, voor onszelf gaat tentje mee).

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 18:50

*Zucht...*
Goed dan, dan hebben Merens goede hoeven. Is Bokt nu weer gelukkig? :)
Ik baseerde me maar op praktijkervaring (met meerdere Merens, niet eentje, overigens...). Uitschieters zul je overal wel vinden.
Prikwei lijkt me nogal onhandig om mee te nemen... Onderweg hou ik mijn paard (of alle vijf :') ) gewoon vast.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:44

Ja bokt is nou weer gelukkig merensen hebben gewoon van nature harde hoeven

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 19:58

IK gebruikte altijd een pin onderweg, ook voor 's nachts, maar ga nu trekken en per paardenvrachtwagen combineren! Heb dus niet prikpaaltjes en stroomdraad plus batterij mee. Eigenlijk niet echt he? maar wel leuk en fijner voor mijn pony.
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 10-07-13 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:00

RavenIris schreef:
*Zucht...*
Goed dan, dan hebben Merens goede hoeven. Is Bokt nu weer gelukkig? :)
Ik baseerde me maar op praktijkervaring (met meerdere Merens, niet eentje, overigens...). Uitschieters zul je overal wel vinden.

Ik baseer mijn mening ook op praktijkervaring, ook met meerdere Merens, dat ik er zelf maar 1 heb gehad wil niet zeggen dat ik mijn mening op alleen die ene baseer.

RavenIris schreef:
Prikwei lijkt me nogal onhandig om mee te nemen... Onderweg hou ik mijn paard (of alle vijf :') ) gewoon vast.

Knap... lijkt me lastig, slapend in je tentje ergens op een verlaten stukje grond in Frankrijk/Duitsland/Tjechie/Polen...
*moet ik nu ook zuchten?* We hadden het hier over meerdaagse trektochten, niet over een buitenritje van een dag.

Prikwei meenemen: http://www.peerdenhuys.nl/index.php?mai ... ucts_id=35 of http://www.hgw-agrishop.nl/nl/shop/schr ... b,2/pid,86

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:06

Hoe bedoel je dat Josien, jij rijden en iemand met de vrachtwagen vooruit om kamp te maken, zoals Noud gedaan heeft? Ja, als je die mogelijkheid hebt en je vindt dat een prettige manier, zeker doen.

Mij lijkt het júist de charme van een lange trektocht om op zoek te moeten naar een slaapplaats en des noods te camperen met je paard. Ik heb sowieso geen 'bijrijder' of iemand die met me mee zou willen dus als ik ga dan waarschijnlijk in m'n eentje. En hoewel zo'n ervaring delen me helemaal geweldig lijkt, heeft het in je eentje gaan, op jezelf en je paard aangewezen zijn, ook wel wat denk ik. Eígelijk wil ik het daarom ook doen. Even helemaal op mezelf aangewezen, met niks en niemand rekening houden, alleen samen met m'n paard(en) (ik hoop m'n shet als pakpony mee te kunnen nemen).
Maar goed, misschien kom ik daar na m'n eerste kortere proeftocht wel gigantisch op terug hoor ;)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:27

Helemaal in je eentje is best wel moeilijk reizen hier in het westen tenminste! Waar laat je je paard als je even brood wilt kopen??
Je hebt gelijk, helemaal op jezelf aangewezen zijn onderweg is het mooiste. Maar ja, het leven bestaat vaak ook uit water bij de wijn doen, vooral als je partner dus wat anders wil...
Ik heb ook een heel lange tijd per fiets gereisd, ook dan zoek je per keer een plekje op voor de nacht. Als je met de vrachtwagen en paard bent, doe je dat net zo. Dan op zo'n standplek ga ik per paard de omgeving verkennen. Zo lang als ik het leuk vind. En dan rijden we weer een stukje verder. Zo stel ik het me tenminste voor, ik heb alleen nog maar een proef gedaan van vier dagen op deze manier en dat beviel goed. Maar het zal altijd kamperen zijn, ik wil het malen van de tanden horen bij het in slaap vallen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 20:48

Oh zo, je trekt niet van plek naar plek waarbij je partner voor jou uit of achter jou aan rijdt. Maar als dat voor jullie werkt fijn toch, iedereen blij...
Ik heb geen partner dus hoef ik daar ook geen rekening mee te houden ;)

En boodschapjes doen? Ik weet niet wat je bedoelt met 'hier in het westen' maar in Nederland lijkt me dat niet zo'n issue, je rijdt dan, zeker in 't westen, zowat 'dorp in dorp uit' dus altijd wel een mogelijkheid om je pony even ergens aan een lantaarnpaal te binden als je bij de bakker naar binnen duikt. Daarnaast is het dan altijd wel mogelijk om die boodschappen te doen als je je overnachtingsplek bereikt hebt.
Ik heb het in dit topic over een echt lánge trektocht, een paar honderd tot meer dan 1000 kilometer, naar het buitenland dus, in mijn geval naar het zuiden van Polen, of in z'n geheel door Duitsland, of zuidelijker, door Duitsland en Tjechie.
En dan geldt eigenlijk het zelfde... Als je te paard door een dorpje komt paard vastbinden buiten bij de bakker en broodje halen of boodschapjes doen als je 's middags een overnachtingsplek gevonden hebt, in de buurt van een dorpje liefst natuurlijk, terwijl je paard lekker op de wei staat zelf even terug naar het dorp. Denk dat je vooral ook van mogelijkheden gebruik moet maken, dus je inkopen doen wanneer het kan zodat je wat bij je hebt wanneer het niet kan. Dat betekent dus ruimte in je bepakking houden voor een paar crackers, een blikje knakworsten of een pakje soep. Daarnaast is de ervaring van anderen die dit gedaan hebben, dat je toch wel vaak onderweg vanalles toegestopt krijgt van lokale bevolking.
Noud kon bijv. de meloenen niet voor eten, zoveel kregen ze mee (die had ook een vrachtwagen en caravan mee) dus de paarden hebben watermeloen leren eten ;)

Kortom, Raya en Pippa hebben nog zat te leren ;) Ik verwacht ook niet binnen 1 of 2 jaar die lange tocht al te kunnen maken hoor. Ik hoop het ooit te kunnen doen maar alles staat en valt met in hoeverre Raya een geschikt trektochtpaard gaat worden. Als ik dat soort dingen niet kan doen met haar omdat ze dat niet durft of het te risicovol blijft met haar dan ga ik uiteraard niet, het moet wel werkbaar en veilig zijn.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 21:07

Haha! klinkt heel makkelijk. Je paard eventjes achterlaten en zelf een boodschapje doen, lopend, wel te verstaan. Dat is onwijs eng hoor als je ergens wild kampeert! Hetzelfde geldt voor even aan een lantarenpaal en en winkel induiken. Nou, ik durfde het niet in Turkije, maar gelukkig was ik toen met z'n 2en! We leerden dat onderweg proviant inslaan veel beter was dan dat later nog te willen doen. Je bent dan moe, tentje opzetten, koken, eten, paarden nog een keer verzetten en laten drinken en dan slapen.
Verder probeer je te paard zoveel mogelijk dorpjes te vermijden, dat rijdt namelijk niet fijn en is heel vermoeiend. Maar gelukkig is het waar, je krijgt inderdaad veel toegestopt, eindeloze kopjes cai en uitnodigingen voor het eten!
Ik had een losse rugzak (voor mijn buik) voor de boodschappen onderweg geloof ik.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:37

Uit de praktijk: Je laat je paard gewoon netjes vastgebonden achter bij de boodschappenwagentjes, zit vaak een mooie stevige stang daar. Zij zorgt dat er niemand een wagentje kan pakken voordat ze haar een aai over d'r neus hebben gegeven, jij gaat even een brood halen. :)

Die verplaatsbare prikwei ziet er mooi uit! :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:57

Josien, ik zou dat ook niet doen als ik ergens wildkampeer maar wel als ze bijv. ergens op een boerderij in een wei mag. Nu staat ze ook achter twee stroomdraadjes terwijl ik 4 km verderop woon dus waarom elders niet? En ik denk dat het van het dorpje / locatie af hangt of je je paard wel of niet ergens vast kunt zetten. Er zijn echt heel wat mensen die in hun eentje long-rides maken, die zullen daar toch ook wel oplossingen voor gevonden hebben. Ik denk dat ik die ook wel vind. Natuurlijk ga je niet door elk dorpje heen wat je tegen komt, maar als je boodschapjes moet doen kun je je route wel zo kiezen dat je ergens een klein dorpje in kunt waar je dat ook met een gerust hart kunt doen. Zoals ik al zei, boodschappen doen als de gelegenheid zich voor doet.
Maar dat gezegd en geschreven, ik heb er nog geen ervaring mee dus misschien moet ik op m'n woorden terug komen. Feit blijft dat ik echt niet de eerste en/of enige ben die dit in z'n eentje zou doen. En ik ga er van uit dat als anderen het voor elkaar krijgen en oplossingen vinden, ik dat ook moet kunnen. Een makkelijk paard is daarbij wel een eerste vereiste, ik ga dus pas als ik weet dat ik dat soort dingen met m'n paard kan doen, ik moet haar ergens vast kunnen zetten en er op kunnen vertrouwen dat ik even weg kan lopen zonder dat zij direct gaat panieken of weet ik wat. En uiteraard ga je niet uitvoerig winkelen en op je gemak etiketjes lezen als je paard buiten aan een paal staat geknupt ;)

Maar inmiddels wijken we wat af van het topic... hoewel... dit soort verhalen illustreren weer wel dat het karakter van het paard wel erg belangrijk is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:30

(Ik vind het wel een interessante afwijking :) )

Josien: heb je toevallig ergens een voorbeeld van een paard-geschikte pin? Voor het geplande trektochtje in september zouden we 7 dagen gaan en overnachtingen op voorhand vastleggen (bed en breakfast en familie etc) dus dan speelt het niet echt, maar het lijkt me wel super ooit eens een langere tocht te doen en dan idd te wildkamperen.

Denk dat ik mijn paard niet veilig aan de winkelkarretjes kan achterlaten :P Hij zou niet panikeren maar waarschijnlijk de karretjes mollen, zichzelf bevrijden en dan op onderzoek gaan :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:31

Haha, nee die van mij is het wel gewend, op stal moeten ze toch ook wel eens vastgebonden staan? De winkelkarretjes zelf kon ze niet bij hoor.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:36

Hij is het wel gewend, maar ik heb een adhd-paard :P Soms handig, want we kunnen zo de binnenstad inrijden of andere gekke dingen doen, hij is overal voor in door zijn nieuwsgierigheid. Soms lastig als hij weeral eens de zadelkamer gekraakt heeft of een stoel te grazen heeft genomen als we op café gaan. Ik hoopte stilletjes dat het minder ging worden met ouder worden, maar helaas :')

(edit: ik weet dat ik soms een beetje strenger zou moeten zijn, maar hij is zo grappig)
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 11-07-13 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 08:38

Oh, da's wel een beetje lastig ja. :')