Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
gypsy_8 schreef:Respect, hopelijk gaan steeds meer mensen snappen dat het niet nodig is om te schoppen of te slaan. Heb een keer een filmpje gezien van iemand die in 2 dagen een zogenaamd vals paard weer helemaal goed kreeg. Zij was wel een professional maar het was indrukwekkend om te zien. De eigenaresse leerde ook mee en kon daarna zonder problemen met het paard verder.
Natuurlijk leiderschap, jouw ruimte, mijn ruimte. Zonder geweld, daar draait het om. Omdat wij geen paard zijn en dus niet kunnen straffen als een paard. Maar wel kunnen opvoeden als een mens, een beschaafd mens.
We willen toch dat mens en dier met ons samenwerken omdat zij dat graag willen, niet omdat ze bang voor ons zijn.
Mooi!!
sharonsemme schreef:Jemig wat zonde dat iedereen gelijk aan straffen, zweep, slaan, terug schoppen etc. denkt... Waar moet dat heen???![]()
Ik heb ook een pony die veel heeft meegemaakt, hij is juist angstig..
Probeer is vanuit de pony te denken.. Hij ziet aan jou lichaamstaal dat je bang bent en dat het hem elke keer weer lukt. Daar is ook niks mis mee, en ik vind het gaaf dat jij tenminste om raad durft te vragen. Hij is nu de leider! Die rol moet worden omgedraaid. Jij moet zijn kuddeleider worden en hij moet zien dat jij hem beschermt en respect voor hem hebt. Lastig is dat zeker wel! Ik kan moeilijk zeggen, loop volgende keer zonder angst het land in. Misschien als je in het land loopt maar hem totaal negeert, maar de andere pony aandacht geeft.. Dan trek je misschien zijn aandacht.
Als je met hem aan het werk wilt zou ik met een stick ( NH) en leidtouw (grondwerk 4meter) het land in gaan. De stick is niet bedoeld om te slaan! Maar om het veilig te houden voor jezelf. Als je meer wilt weten, stuur me gerust een PB. het is lastig om het op afstand uit te leggen hihi.
Slaan heeft geen zin!!!
gypsy_8 schreef:Respect, hopelijk gaan steeds meer mensen snappen dat het niet nodig is om te schoppen of te slaan. Heb een keer een filmpje gezien van iemand die in 2 dagen een zogenaamd vals paard weer helemaal goed kreeg. Zij was wel een professional maar het was indrukwekkend om te zien. De eigenaresse leerde ook mee en kon daarna zonder problemen met het paard verder.
Natuurlijk leiderschap, jouw ruimte, mijn ruimte. Zonder geweld, daar draait het om. Omdat wij geen paard zijn en dus niet kunnen straffen als een paard. Maar wel kunnen opvoeden als een mens, een beschaafd mens.
We willen toch dat mens en dier met ons samenwerken omdat zij dat graag willen, niet omdat ze bang voor ons zijn.
Mooi!!