Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patty83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:24

tagger schreef:
Patty83; Dat doe je toch vrijwillig en voor jouw vereniging? Ik kan als deelnemer kiezen waar ik ga starten. Je moet inderdaad blij zijn als ik kom, en liefst een auto vol paarden meeneem.

Het is precies deze houding waarom bepaalde wedstrijden worden gemeden en andere goed georganiseerde concoursen, waar wordt meegedacht met de deelnemers, overvol zijn.

Dat doe ik inderdaad vrijwillig, al ga ik me wel steeds meer afvragen waarvoor eigenlijk..

Waarom zou ik blij moeten zijn als jij komt? Wij verdienen er als vereniging geen euro aan! In principe organiseer ik als vrijwilliger een wedstrijd voor onze eigen leden. Om niet stel je ze in de gelegenheid wedstrijd te rijden, prima als er dan ook mensen van buitenaf komen. Het zou alleen fijn zijn als er ook een beetje erkenning is voor die vrijwilligers, in plaats van het 'klant is koning' gevoel wat ik hiervan krijg...

Overigens wil dit niet zeggen dat onze wedstrijden gemeden worden, of dat ze niet goed georganiseerd zijn. Over aanmeldingen hebben wij geen klagen.
Overigens zijn overvolle (gewone) wedstrijden echt wel verleden tijd, in ieder geval in Zuid-Holland. Behalve mss een enkel concours dat zwaar gesponsord word.
Laatst bijgewerkt door Patty83 op 14-05-13 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:28

Goede discusssie :j . Het verhaal heeft 2 kanten.
Ik doe het secretariaat van onze vereniging en rijd zelf ook wedstrijden.

Als vereniging is het niet leuk als je veel afmeldingen krijgt. Bij zo'n weeralarm snap ik niet dat de wedstrijd niet afgelast wordt trouwens. Maar dit wordt vaak pas in uiterste gevallen gedaan omdat het een vereniging veel geld kost. Wanneer wij een wedstrijd aflasten ben je uiteraard geen inschrijfgeld verschuldigd, maar wanneer je afmeldt omdat het paard kreupel is wel, tenzij je een dierenartsverklaring kunt overleggen. Je ben idd niet verplicht om deze regel toe te passen maar wij vinden als vereniging dat de ruiter dan al genoeg kosten heeft en zijn daar dan dus schappelijk mee.

Als wedstrijdruiter zou ik het ook vervelend vinden als ik me moet afmelden door een voorval waar ik geen invloed op heb. Wat je dus nu heel veel ziet is dat mensen pas op het laatste moment inschrijven (lees: een aantal dagen voor de wedstrijd) om toch de kans op afmelden nihil te houden. Het kost je vaak toch € 20,- als je af moet melden.
Dit is wel weer heel vervelend voor het secretariaat. Vaak neem je de inschrijvingen toch nog aan omdat het aantal starts steeds meer terugloopt door de vele wedstrijden die worden georganiseerd. Het kost veel tijd en geld om alles op het laatste moment gereed te maken.

Het vervelende aan alles is dat het allemaal zo duur gemaakt wordt. De KNHS wil overal geld voor hebben. Als wedstrijdorganisatie betaal je afdracht voor wedstrijden maar de wedstrijdruiter ook (en niet te zuinig als je het mij vraagt :( ). Paardrijden is dadelijk voor de hobbyruiter niet meer te betalen.....

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:30

Als het maar een "ondernemersrisico" zou moeten zijn dan denk ik dat er niet heel veel wedstrijden meer georganiseerd worden.
Als clubs er geld op toe moeten leggen om mensen die niet eens lid zijn in de watten te leggen houdt het snel op hoor.
Enne, als bestuurslid weet ik gewoon dat wij echt geen winsten draaien op onze wedstrijden, misschien op de bar, maar het is echt geen vetpot. Van dat inschrijfgeld moet namelijk ook de bodem, terrein en clubhuis onderhouden worden. Dat is ook niet gratis kan ik je vertellen.
Onze vereniging doet er alles aan om het voor iedereen leuk te houden, leden, jury's, vrijwilligers en starters van buiten maar het moet ook wel leuk voor de vereniging blijven.

Die regels zijn er niet voor niets gekomen, mensen melden zich voor het minste geringste op het laatste moment af, schreven bij verschillende wedstrijden op dezelfde dag en meldden zich dus laat of helemaal niet af etc etc. Daar zit je dan als organisatie, keihard gewerkt om het voor de deelnemer zo leuk mogelijk te maken met gaten in je programma en de kosten van de KNHS, jury's vrijwilligers en prijzen lopen gewoon door. Kortom, de deelnemers hebben er er zelf naar gemaakt, vroegah toen ik begon met starten waren die regels er nl helemaal niet!

Wat sommigen vergeten is dat het een wisselwerking is, als de vereniging er een potje van maakt is het voor de deelnemers niet leuk, maar andersom geldt ook.

Overigens zijn de meeste verenigingen best wel coulant mbt afmelden, maar sommigen zijn daar erg streng in, door schade en schande wijs geworden denk ik, want ook van coulance wordt door de deelnemers misbruik gemaakt.

tagger

Re: Afmelden wedstrijden wegens overmacht en toch een rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:36

Als je er als club geld op moet toeleggen en zanikende vrijwilligers moet zien te motiveren, kun je er misschien beter voor kiezen een onderling wedstrijdje te houden.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:47

tagger schreef:
Als je er als club geld op moet toeleggen en zanikende vrijwilligers moet zien te motiveren, kun je er misschien beter voor kiezen een onderling wedstrijdje te houden.

hahaha daar heb je ook een goed punt.

Ik ben zelf ook lid bij een vereniging. Tevens help ik met het organiseren van springwedstrijden sinds dit jaar. De vereniging moet het hebben van vrijwilligers inderdaad. En het is vaak moeilijk om iedereen te motiveren. We hebben heb allemaal druk. Bij ons is het zo dat je gewoon 6 x per jaar een dienst draait. Dit geldt voor alle leden. Zo wisselen de kantinediensten, schrijven bij een jury, ringmeesteren etc.

Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik mij er wel eens toe aan moet zetten, maar als ik er eenmaal, ben is het vaak toch wel weer erg gezellig en leuk.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-13 15:51

lizzy1 schreef:
Goede discusssie :j . Het verhaal heeft 2 kanten.
Ik doe het secretariaat van onze vereniging en rijd zelf ook wedstrijden.

Als vereniging is het niet leuk als je veel afmeldingen krijgt. Bij zo'n weeralarm snap ik niet dat de wedstrijd niet afgelast wordt trouwens. Maar dit wordt vaak pas in uiterste gevallen gedaan omdat het een vereniging veel geld kost. Wanneer wij een wedstrijd aflasten ben je uiteraard geen inschrijfgeld verschuldigd, maar wanneer je afmeldt omdat het paard kreupel is wel, tenzij je een dierenartsverklaring kunt overleggen. Je ben idd niet verplicht om deze regel toe te passen maar wij vinden als vereniging dat de ruiter dan al genoeg kosten heeft en zijn daar dan dus schappelijk mee.

Als wedstrijdruiter zou ik het ook vervelend vinden als ik me moet afmelden door een voorval waar ik geen invloed op heb. Wat je dus nu heel veel ziet is dat mensen pas op het laatste moment inschrijven (lees: een aantal dagen voor de wedstrijd) om toch de kans op afmelden nihil te houden. Het kost je vaak toch € 20,- als je af moet melden.
Dit is wel weer heel vervelend voor het secretariaat. Vaak neem je de inschrijvingen toch nog aan omdat het aantal starts steeds meer terugloopt door de vele wedstrijden die worden georganiseerd. Het kost veel tijd en geld om alles op het laatste moment gereed te maken.

Het vervelende aan alles is dat het allemaal zo duur gemaakt wordt. De KNHS wil overal geld voor hebben. Als wedstrijdorganisatie betaal je afdracht voor wedstrijden maar de wedstrijdruiter ook (en niet te zuinig als je het mij vraagt :( ). Paardrijden is dadelijk voor de hobbyruiter niet meer te betalen.....

Je geeft heel mooi aan dat het verhaal 2 kanten heeft. (ben ik het mee eens ook hoor)

Maar zou het dan niet mogelijk moeten zijn om daar een goede middenweg in te vinden?

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 15:55

Hmm lastig!

Ik vind wel dat wanneer ze niemand anders vanaf de wachtlijst kunnen laten starten de ruiter in kwestie moet opdraaien voor de gemaakte kosten, omdat zo'n bedrijf anders toch echt onkosten maakt omdat wij ruiters niet kunnen starten om wat voor reden dan ook.

Maar ik heb eens gehad dat ik twee weken van te voren mij afmelde ivm dat val van mijn paard en ik drie weken op de bank lag.. Ik kreeg vervolgens een rekening van € 20,- terwijl er gewoon een andere ruiter op mijn plek startte!

Dit vind ik dus echt niet kunnen omdat ze dan gewoon verdiennen aan jouw afmelding wat helemaal niet nodig is. Dus ik ben het er mee eens dat ze de regel moeten aanscherpen .

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:06

mikky19. We kunnen alles regelen. Je kunt ook de volgende keer naar een ander concours gaan.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:12

tagger schreef:
mikky19. We kunnen alles regelen. Je kunt ook de volgende keer naar een ander concours gaan.

Ik snap niet zo zeer wat jij bedoeld?

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:14

Dat een vereniging die dat soort rekeningen verstuurt jouw deelname de volgende keer niet verdient.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:18

tagger schreef:

Tja dan is het een wilde wedstrijd als de KNHS geen vinger in de pap heeft. Mag je als ruiter erna 6 mndn niet starten als je pech hebt.

Caro_Vladi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:22

Ik vind dat je bij ziekte/kreupelheid van het paard kosteloos af zou mogen melden als je een dierenartsenverklaring hebt. (anders kan iedereen dat wel zeggen als 'smoes')

Ik heb zelf een keer gehad dat mijn paard kreupel was, een week voor de wedstrijd heb ik mij afgemeld mét dierenartsenverklaring, dit was 1 dag na de sluitingsdatum. Die wedstrijd had een flinke reservelijst dus toen ik mij afmeldde heeft de organisatie gewoon een andere combinatie laten starten op mijn plek. Wél mocht ik toch nog even de kosten van de wedstrijd overmaken ook al had ik een dierenartsen verklaring.
De wedstrijdorganisatie heeft dus mooi dubbelop inschrijfkosten mogen ontvangen, in mijn ogen belachelijk! Ik heb toen nog contact opgenomen met de KNHS alleen konden ze er niks mee doen omdat het zo in de reglementen staat.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:26

Ik heb gewoon geweigerd om te betalen! De groeten!

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:29

Er worden erg veel wedstrijden georganiseerd. Daar zijn we als ruiters erg dankbaar voor (serieus). Op die manier kunnen (jonge) paarden goed worden getraind.

Dat er door de organiserende vereniging kosten worden gemaakt is duidelijk. Maar als het goed is zijn de inkomsten van een concours groter, of desnoods gelijk aan de uitgaven. Het heeft anders echt geen zin om iets te organiseren.
Je gaat dat ook niet volhouden.

Dat er door de KNHS regels en richtlijnen zijn opgesteld waar een club op kan terugvallen is een goede zaak. Het is echter niet altijd vanzelfsprekend. Ik vind het ronduit onbeschaamd als je iemand die twee weken van te voren afmeldt, toch een rekening durft te sturen. Ik zou zo'n concours niet meer bezoeken.
Het moet inderdaad een wisselwerking zijn. Ruiters blij met volop startmogelijkheden en de organiserende vereniging verguld met de clubkas.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 16:30

Ik vind dat je gewoon je startgeld moet betalen.
De KNHS kan er ook niks aan doen dat jouw paard een blessure kreeg of dat je over een gevaarlijke weg moet. Zou je wel met dat been gestart zijn als je dit wist dan? Of over die weg gereden zijn?
Had je allebei kunnen doen, maar jij kiest (uiteraard) om dit niet te doen. En daarom ben je je startgeld toch kwijt. Vind ik eigenlijk niet meer dan normaal.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:22

Ik heb ook een keer wedstrijd afgemeld. Paard had virusinfectie. Ik had ook gewoon kunnen gaan en veel paarden kunnen aansteken. Ik heb er voor gekozen om voor de gezondheid van mijn, en anderen, paard te gaan. Kreeg inderdaad ook een rekening wat ik niet geheel terecht vind. Ik ben het dus helemaal met je eens!

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-13 18:25

vibabu schreef:
Ik heb ook een keer wedstrijd afgemeld. Paard had virusinfectie. Ik had ook gewoon kunnen gaan en veel paarden kunnen aansteken. Ik heb er voor gekozen om voor de gezondheid van mijn, en anderen, paard te gaan. Kreeg inderdaad ook een rekening wat ik niet geheel terecht vind. Ik ben het dus helemaal met je eens!

Afgemeld na sluitingsdatum? Dan moet je idd betalen ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 00:45

Zo ver was ik ook eenitra :')

Vind het wel een goede discussie. Ik snap Marcella heel goed. Als je 40 deelnemers per klasse heb dan heb heeft de vereniging echt geen 10 euro pp nodig om quite te draaien. Vins dat er wel een beetje coulance mag zijn vanuit de verenigibg. Je bent wel verplicht om startgeld te betalen maar op een wedstrijd verschijnen met een ziek paard mag wel.
Al vind ik wel dat bij ziekte een veeartsverklaring afgegeven moet worden. Trouwens, als je zelf doodgaat dan hoef je geen startgeld te betalen. .. als je paard dood is wel :)

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 09:06

hahaha als je zelf dood bent kun je geen startgeld meer betalen ook :')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 09:56

Daarom.... moest er wel om lachen dat ik het las. Maar stiekem is het wel heel triest. Je moet minimaal doodgaan wil je geen startgeld hoeven te betalen.

Bij kleine verenigingen kan ik het me best voorstellen hoor. Maar het cc waar jij het over heb/had dat is gewoon belachelijk. Je gaat mij niet vertellen dat met zo'n 200 springstarts, 1 parcoursbouwer en 2 juryleden dat je quitte draait.

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-13 10:00

En ik heb er nog wel geld aan eten en drinken besteed, dus ik had mijn bijdrage al geleverd :P

Helaas is het niet anders! Op naar de volgende keer.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:22

vibabu schreef:
Daarom.... moest er wel om lachen dat ik het las. Maar stiekem is het wel heel triest. Je moet minimaal doodgaan wil je geen startgeld hoeven te betalen.

Bij kleine verenigingen kan ik het me best voorstellen hoor. Maar het cc waar jij het over heb/had dat is gewoon belachelijk. Je gaat mij niet vertellen dat met zo'n 200 springstarts, 1 parcoursbouwer en 2 juryleden dat je quitte draait.

Het is niet grappig, maar toch moest ik hier wel om gniffelen.. :')

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 21:11

Ts, heb je je mail al gestuurd naar de KNHS? Ik ben zelf wel nieuwsgierig.

Zelf helaas ook meegemaakt bij de vereniging waar ik lid van ben. Ze konden zo kijken als ze wilde en de ruiter heeft nu nog steeds pijn (paard is gevallen met ruiter). Vind het nog steeds belachelijk, zeker omdat ik daar sta en het mijn 'eigen' vereniging is. Ik snap best dat mensen dit misbruiken, maar als je altijd vast meedoet en nog nooit eerder hebt afgemeld, kunnen ze toch ook wel enige coulance tonen, maar niet dus.