Let een jury op het gewicht van ruiter/amazone?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:32

liespower94 schreef:
suikermeisje schreef:
Prima als iemand daar bewust voor kiest, maar het paard waar die persoon op gaat zitten kiest daar niet voor dus moet je het dier er niet mee belasten. Dat moet dan ook de keuze zijn van die persoon.

En heb je ergens bewijs waar dat staat, dat dat zo is?
Heb dat namelijk nog nooit in een onderzoek gelezen en klinkt misschien heel banketstaaf, maar de meeste ruiters op topniveau zijn toch flink slank ;)

Dat is een compleet andere discussie ;)
Ik word er ook niet vrolijk van als iemand met zijn 100 kg op een welshponytje gaan zitten ;)
Daar moet natuurlijk rekening mee gehouden worden ;)

Ik heb een vriendin die flink stevig is, een groot gelders paard heeftrn nu met winst in de m2 rijdt :)

En waarom is dat een andere discussie volgens jou?
Je zegt toch echt zelf daar dat dikkere vaak beter kunnen rijden, waar staat dat? Artikelen?[/quote]

Ik zeg dat er dikkere mensen zijn die beter kunnen rijden dan dunnere mensen,
Of ga ja dat nu ontkennen ;)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:35

liespower94 schreef:
suikermeisje schreef:
En waarom is dat een andere discussie volgens jou?
Je zegt toch echt zelf daar dat dikkere vaak beter kunnen rijden, waar staat dat? Artikelen?

Ik zeg dat er dikkere mensen zijn die beter kunnen rijden dan dunnere mensen,
Of ga ja dat nu ontkennen ;)

Ik ontken niets hoor. Je zei zelf: Bovendien zijn er ook erg veel dikkere ruiters en amazones die veel betere kunenn rijden dan de dunnere!
Dat komt heel anders over dan: Er zijn dikkere mensen die beter kunnen rijden dan dunnere ;)

Ik vroeg alleen of je bewijs had dat er zo veel dikkere zijn die beter rijden dan de slanke dennen?

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:40

Dat heb ik je net gegeven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:43

Die zijn er ook echt wel. Ik heb jaren geleden zitten kijken bij een PAVO-cup voorronde. Daar reed een meid mee die meer dan 'stevig' was, maar een zit en een inwerking had om u tegen te zeggen. Het paard liep dan ook fantastisch. Zij had wel lange benen en ik denk dat met name dat een enorme pre is bij het rijden. Als je korte benen hebt, en dan ook nog ronde dijen die slechter aansluiten dus, dan is dat echt een groot nadeel. Met langere benen heb je dat veel minder.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:49

Urielle schreef:
Die zijn er ook echt wel. Ik heb jaren geleden zitten kijken bij een PAVO-cup voorronde. Daar reed een meid mee die meer dan 'stevig' was, maar een zit en een inwerking had om u tegen te zeggen. Het paard liep dan ook fantastisch. Zij had wel lange benen en ik denk dat met name dat een enorme pre is bij het rijden. Als je korte benen hebt, en dan ook nog ronde dijen die slechter aansluiten dus, dan is dat echt een groot nadeel. Met langere benen heb je dat veel minder.

Dat weet ik wel zeker! :j had ik ze maar :D helaas....

Urielle

Re: Let een jury op het gewicht van ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:55

Ik ben er ook niet mee gezegend helaas. Wel lange armen, kan beter gaan kogelstoten ofzo, miepen ze ook niet over mijn gewicht hahaha.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 21:57

Lies als jij dat zegt maakt het nog geen waarheid. Ik had graag een bron gezien. Jij zegt het alleen daar, maar waar haal je de info vandaan ;)

En geloof het graag hoor, maar over het algemeen is het voor iemand met overgewicht moeilijker te bewegen en paard te rijden dan een slank iemand. En in beide groepen heb je zowel positieve en negatieve mensen zitten waar het anders bij gaat.

Urielle

Re: Let een jury op het gewicht van ruiter/amazone?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 22:03

Imo gaat dat alleen op bij echt obesitas. Voor paardrijden heb je veel souplesse nodig om de bewegingen mooi te volgen en op te vangen in je lijf en met 10 of 20 kilo teveel eraan kan dat normaal nog wel goed. Tenzij die 10 kilo dus op je bovenbenen zitten oid, en zeker met korte benen, wordt je net zo'n duikelaartje, dan zit dat gewicht gewoon niet goed verdeeld om je balans zonder moeite te houden.
Maar goed, zoals gezegd: mijn kapotte rug kan ook niet meer mooi meegolven en ik merk dus ook dat paardrijden, mn draf doorzitten, echt een enorm beroep doet op mijn buikspieren om vormspanning en balans te kunnen houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 00:52

Brainless schreef:
Een shet kan 50 kilo dragen, maar gezond is anders.
Daarentegen zijn er best paarden die zonder problemen 100kilo kunnen dragen.

Ik ben ook gestopt met rijden op mijn Fjord totdat mijn gewicht in orde was.
Is toch geen schande?

Nee natuurlijk niet, verre van zelfs

Het is mij wel opgevallen en dan niet eens door suikermeisje , maar wat anderen hier , de hele discussie proberen te wijzigen in ; Als je dik bent mag je dan rijden? of iets dergelijks...
Ten eerste gaat het topic hier niet over, open dan je eigen topic and lead the way
ten tweede ; wie bepaalt er dan wat te zwaar is voor welk paard? Ik weet dat ik qua gewicht (heb het even niet over de rest wat ik meldde) niet te zwaar ben voor mijn paard.
Ik zie jou hier boven iets soortgelijks melden
En toch zijn er mensen die direct zeggen dat ik dat dus wel ben om me in dezelfde zin voor een egoist en soort van dierenbeul uit te maken.
Vind dat inderdaad not done eigenlijk buiten het feit dat ik mij dan oprecht afvraag wie nu echt de wijsheid in pacht heeft? Of bestaan hier soms echte richtlijnen en lijstjes voor?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:10

Ik weet dat bij (telkens meer) stallen en manages een richtlijn wordt gehanteerd van 90 kilo. Vaak komt daar nog een zadel bij.
Ik denk dat dat (afhankelijk van welke paard je stapt) wel een goed streven is. Je kunt niet onbeperkt maar mensen te paard blijven zetten ongeacht het gewicht.

Overigens ben ik dus wel zo'n duikelaar Urielle :D Kort stevige pootjes, behoorlijke voorgevel dus ja.......
Gelukkig merk ik nu met kilo's minder het veel beter gaat! Ik krijg zelfs complimenten over dat ik zo netjes doorzit (wat voorheen echt een drama was!) Dus ik ben er wel blij mee. Die kilo's minder gaat makkelijker dan lange benen krijgen. Die schroefbanken lijken me geen lolletje }>

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:50

Urielle schreef:

Dat weet ik niet. Ook dan kun je een goede zit in het zadel vinden. Kies sowieso voor een zadel dat qua model een wat smallere zit heeft in de breedte, een lang genoeg model, maar ook een vlakke zit. Dat gaat al beter.
En je zal er misschien harder voor moeten werken, maar ook met stevige bovenbenen (en billen) kun je een goede zit trainen.
Ik heb juist wel eens een positieve opmerking gehad, bij een 8 voor mijn houding met de opmerking: een uitdaging met jouw postuur om zo'n correcte houding te hebben, complimenten.
Overigens ben ik niet obese, maar ben dus wel gezegend met stevige benen en billen :D

Maar wat de stelling betreft: ja, ik vind dat een jury er wat mag van zeggen. Net als verkeerd been/spoor-gebruik, zagen, slecht zitten in het algemeen, paarden in slechte conditie.
Maar altijd op een opbouwende manier, niet kwetsend. En daar ontbreekt het mensen nog wel eens aan :j