anti-vliegensprays, steeds minder keuze? welke voorkeur??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:16

Wat je ook zou kunnen doen is zelf vliegenspray maken. Ik ben bij een ouderwets drogistje aan een flesje pure hertshoornolie gekomen, daar gooi ik dan citronellaolie, azijn, citroensap, dettol en water bij. Werkt ook redelijk. Van mijn hoefsmid kreeg ik een testertje, daarin zit sandelhoutolie en citroenmelisse (mss ook wel berkenteer, daar ruikt het naar). Werkt erg goed ! Er staat een naam op het flesje, dat ga ik eens googelen. Als ik wat kan vinden zal ik het hier ook posten. Anders is het ook nog een optie om deze ingrediënten los aan te schaffen en zelf een mixje van te maken.

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:18

Op vakantie in limburg hadden ze het over een doekje met anti-vliegenmiddel, zelfde principe zoals je van die babydoekjes hebt. Blijkbaar werkten die zeer goed, maar ze wisten ook niet waar die nog te krijgen waren. het zou oorspronkelijk uit Duitsland gekomen zijn. Iemand die weet over welk merk het gaat?

En in de winkel probeerden ze me te overtuigen om mijn paard in te spuiten met bio-kill. Mag gebruikt worden op hond en kat, werkzame stof is permethrine. Ik heb het niet aangedurfd aangezien permethrine op het zenuwstelsel werkt. Als een vlieg daar mee in aanraking komt, gaat die dood, dus het schrikt niet enkel af. Bijwerkingen bij dieren waren onder andere epileptische aanvallen en zenuwschade, maar de kans hierop was klein. Heeft iemand dit ooit gebruikt bij zijn paard? Zelf durf ik het eigenlijk niet aan.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:29

Biokill werkt voor geen meter op een paard. Ik het jaren geleden eens geprobeerd op een paard tijdens het rijden en werkelijk het werkte voor geen meter tegen vliegen of dazen. Zelfs gewoon op de wei werkte het niet.

Ik nog eens anti-vlieg en daasgel gehad van Culminar. Erg goed spul maar ze maken het blijkbaar niet meer want na dat ene seizoen kon mijn ruitersportzaak er niet meer aangeraken. Dat spul werkte echt goed. Zonde hoor heb je iets dat wel werkt maken ze het niet meer vanuit de fabriek of moet het uit de handel genomen worden door de wetgeving.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:16

Heb de vertegenwoordiger maar eens goed uitgehoord laatst, want snapte er zelf geen jota meer van.
Bij mijn NL leverancier staat er niks meer over anti-vliegen spul meer in de boeken, wel nog bij mijn DL en UK leveranciers.

Wat zegt de NL wet nu over VLIEGENPRODUCTEN DIE DOOR EEN NL BEDRIJF WORDEN GEMAAKT:
- er mag op de producten GEEN ENKELE referentie gemaakt worden naar het feit dat deze producten tegen beestjes werken. Geen omschrijving (vandaar dus opeens de creatieve deo' s en parfums), geen namen (dus geen Atex Daasspray meer), zelfs geen afbeelding van een vliegje of zo! (zet maar eens een spray van Atex van vorig jaar naast de huidige...)
- een aantal stoffen zijn nu verboden, waaronder de hertshoornolie. Die is dus vervangen door berkenteerolie in de Atex spray, maar, jawel, in elke wet zit een gat: je kan nu kleine flesjes hertshoornolie apart kopen en dan bij je vliegenspray doen... Ja, van diezelfde NL leverancier die dat dus niet IN de spray mag gooien...

Wat mag nog wel:
- in de winkel mag op het schap waar de vliegenproducten staan, een label gekleefd worden met anti-vliegspul. That is it. Verdere hulpmiddelen voor de consument zijn verboden.

Maw zzzimply en atex zijn uiteindelijk nog net zo goed werkend tegen vliegen als eerst....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:55

Heleennn schreef:
Waarom zou je in godsnaam nog sprays willen kopen die bij wet verboden zijn omdat er schadelijke stoffen in zitten... Nou ja, ik gebruik afwisselend die van Leovet en Effol. Deze zomer heb ik Effol, maar omdat mijn paard plots niet meer besprayed wil worden dan maar een pot van leovet gaan halen waarbij je je paard moet 'insponzen' zeg maar.

Omdat ik graag een spray heb die werkt :+
Ik heb een zwart paard die blijkbaar het ultieme bloed voor dazen heeft want als ik in de buurt ben kan iedereen rustig rijden, ze zitten toch allemaal bij mijn paard :Y) Helaas werken dingen die op andere paarden goed werken, op hem dus voor geen meter (bijv. de oude Atexspray was iedereen lyrisch over, ik heb geen enkel verschil gemerkt :(:) ) Dus dan maar over op iets wat nog een klein beetje werkt en dat is dan verboden spul.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 18:56

ladyratina schreef:
Shanelle schreef:
Iemand ervaring met deze spray? Ik ben bijna ten einde raad en dit lijkt me een laatste redmiddel...
http://www.westernruitersport.nl/a-2335 ... egenspray/

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb nu Absorbine Ultrashield besteld maar kwam later deze tegen. Als die Absorbine niet werkt, wil ik die Endure proberen.

Waar heb jij besteld? Ik moet nog een nieuwe bus :)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:22

Hier ben ik ook benieuwd naar. Ik heb nu Absorbine Ultrashield bestel
d maar kwam later deze tegen. Als die Absorbine niet werkt, wil ik die Endure proberen.[/quote]
Waar heb jij besteld? Ik moet nog een nieuwe bus :)[/quote]

Bij http://www.depaardenverzorger.nl Woensdag besteld, vrijdag in huis. Ik had nog een vraag over het product en toen werd ik ook heel vriendelijk geholpen aan de telefoon.

LiesSimons

Re: anti-vliegensprays, steeds minder keuze? welke voorkeur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:31

Ik gebruik op mijn bruine paard de Atex daas of hoe die nu ook noemt :roll: en op mijn schimmel de zzimply want de andere maakt anders bruine plekke op mijn wittekop ;) ik bestel ze per 2,5L ik vind het wel grappig sinds dat zzimply van naam is verandert kost het nog maar de helft... +:)+ ben zeer tevreden van deze sprays en ze stinken nog niet eens zo hard voor de ruiter dan 8-)

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 23:32

Geen. Want ik heb nog nooit gemerkt dat het ook maar iets deed. Gebruik met rijden een vliegendeken als het dazig weer is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 07:49

Bedankt! Kan ik ook nieuwe weer bestellen :D

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:14

Ik ga wel een flesje hertshoorn olie kopen. Weten mensen waar je dit kan kopen online?

Uriellie wat gebruik jij nu dan?

Ik vind een vliegendeken met rijden ook irritant vooral met buitenrijden en dat doe ik veel.
Nu zie je ook de bramenstruiken weer bij ons je deken blijft eraan hangen niks waard.
Gisteravond met buitenrijden 4 dazen op paard dood gemaakt. Zijn er toch weer 4 minder.
We reden gewoon een rustig stap rondje.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:33

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 08:50

linnie050 schreef:
Ik ga wel een flesje hertshoorn olie kopen. Weten mensen waar je dit kan kopen online?

Ik vind een vliegendeken met rijden ook irritant vooral met buitenrijden en dat doe ik veel.
Nu zie je ook de bramenstruiken weer bij ons je deken blijft eraan hangen niks waard.
Gisteravond met buitenrijden 4 dazen op paard dood gemaakt. Zijn er toch weer 4 minder.

Ik heb nu een of andere spray die maar half werkt omdat ik geen Absorbine meer kon vinden.
Afbeelding
Deze, is prima voor lichtere gevallen, maar nu de zomer in volle hevigheid losbarst met bijkomende dazen is het niet afdoende, zeker niet bij flink zweten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:40

Ik heb nog wat Atex Daasspray staan. Mocht dat op zijn wil ik over naar die van Leovet.

Leovet hoor ik hier in het dorp alleen maar goede ervaringen over

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 09:41

Ik had eerst een spray met Deet er in, maar die zie ik ook niet meer.
Weet iemand die nog?

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:12

Je hoort inmiddels zoveel verschillende verhalen..

Heb van de week echt vliegenspray nodig maar zit te twijfelen welke het nou moet worden :')

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 11:17

Ik heb nu vliegenspray van Pyranha... Werkt erg goed. Endure vliegenspray heb ik niet gekocht, omdat dat positief is bij eventuele dopincontrole op wedstrijden (en wij willen NK starten binnenkort)

Spray gekocht bij Eurohorse (en Evelien heeft een webwinkel: www.eurohorse.nl) Ik ben er erg tevreden mee!

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 01:40

linnie050 schreef:

Ik haal het bij de passage in roosendaal, het winkeltje heet de Korenbloem :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:38

Ik gebruik de gewone spuitbus hertsenhoornolie van de paardendrogist stinkt echt verschrikkelijk maar werkt wel!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:47

In de Bremsen Bremse die ik een tijdje terug heb gekocht, zit geen hertshoornolie meer. Ik vind ook dat hij niet zo heel goed werkt.
Bij de Welkoop heb ik pas de Grand National extra gekocht. Die helpt goed en daar zit volgens mij nog steeds hertshoornolie in. Op de verpakking staat dit niet in het Nederlands vermeld, maar in het Engels staat er bone-oil. (beenderenolie en dat is volgens mij precies wat hertshoornolie is)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:36

Ik gebruik sinds zaterdag de absorbine ultrashield en mijn paard heeft nog geen 1 bult en normaal zit ze helemaal onder *\o/*

Floid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 16:38

ik maak het zelf. witte azijn en citroensap en kruidnagel fijn stampen, samen in 1 flesje gieten, goed schudden en Priscilla heeft geen last meer van die ellendige vliegen/dazen

Anthonio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:25

Ik gebruik de hertshoornspray van homeopaard.nl 800 ml voor 35,95

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-13 23:36

Heb dit weekend mijn paarden spaarzaam ingespoten met de befix deofix super. Helaas de volgende dag enorme oedeemvorming op de buik en benen van beide paarden (moeder en dochter)...een allergische reactie!!! Het uier van de oudste was tien keer zo groot als normaal en ontstoken. Tussen haar voorbenen leek ze meer op een Sharpei dan op een paard... De jongste kon bijna niet meer lopen omdat haar achterbenen zo ontzettend gezwollen en heet waren. Haar huid is ontzettend aan het vervellen, het lijkt op een chemische verbranding. Van de DA moet ik ze beide koelen met water en stappen aan de hand. Nu wordt t al wel iets minder. Heeft iemand zoiets ook wel eens meegemaakt? Hoe lang duurde het voor het weer over was? Voor welk ingredient zijn ze nu overgevoelig????

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 07:36

Is dat geen kleine bruine fles? Dan heb ik die nl de vorige keer aangekocht in de ruitershop. Mijn paarden hadden geen last er van. Al moet er natuurlijk iets in de ingrediënten zijn waar je paarden dus allergisch op reageren.