Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:15

Heb áltijd mijn cap op.
Ben sinds een paar jaar aan de bloedverdunners, en ben daarom alleen al angstiger geworden om te vallen/of stoten, en kans op een bloeding is daarom een stuk groter...Maar voorheen reed ik ook altijd al met cap :j

Chernique

Re: Cap dragen: toch niet zo'n ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:17

Ik heb mijn cap ook altijd op :)
Ookal ga ik alleen even een rondje stappen op een hele lieve en makke pony

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:59

horseyfries schreef:
DeniseES schreef:
Wat bestaat bokt ineens uit een groep brave mensen :P

Ik draag nooit meer een cap, op de manege heb ik dat altijd netjes gedaan.

Ik heb een ontzettend braaf paard en ik kan wel met 100 argumenten aan komen zetten waarom ze zo fantastisch is, maar dat doen we maar niet ;) neem het maar gewoon van me aan.
Wel ben ik een paar keer met haar gevallen, maar dat ging ook nergens over. Natuurlijk, een ongeluk zit in een klein hoekje, maar dan kan ik net zo goed mn cap permanent op zetten, dan ben je altijd en overal veilig. Ik denk niet dat er voor mij meer risico is met haar dan wanneer ik fiets of loop op weet ik wat.

Maar dat is het cruciale punt, hoe groot is het risico dat het fout kan gaan.

Ben ook niet zo braaf blijkbaar want draag thuis ook eigenlijk nooit een cap, alleen maar bij jonge nieuwe paarden.

Ik neem bewust het risico en vind idd dat je dan ook op je fiets, bij het traplopen en allerlei andere gevaarlijke bezigheden ook een helm op zou moeten zetten.
In mijn ogen creeër je een soort schijnveiligheid want een cap kan niet voorkomen dat je valt en je nek breekt, dus ik ben me daar denk ik bewuster van dan veel mensen die wel een cap dragen en neem daardoor sneller de beslissing om bijv. eerst te longeren voor ik op een paard stap, wat dan weer zorgt voor mijn (schijn) veiligheid ;)

Ik ben in de 9,5 jaar dat ik mijn paard heb er ook maar één keer er van afgevallen (was eigen schuld ook nog eens) en inderdaad ik droeg tot 2 maanden geleden ook nooit een cap. Ben toen om een hele stomme reden mijn cap weer gaan dragen, omdat ik flink van de trap gevallen was. Ja ik ben zo iemand die beter permanent een cap op kan zetten, want ik heb overal pech, behalve als ik op het paard zit :+ . Maar toch, mijn fiets kan nergens van schrikken en onverwachtse bewegingen maken, mijn fiets zal er nooit in blinde paniek tussen uit naaien, dat kan mijn allerliefste paardje wel doen.
En dat je met je cap een schijnveiligheid zou creëren vind ik persoonlijk onzin, ken verschillende mensen die geluk hebben gehad dat ze dat ding op hadden en zonder het waarschijnlijk niet meer na had kunnen vertellen.
Het is natuurlijk geheel je eigen keuze of je hem op zet of niet. Maar dat verhaal over schijnveiligheid is echt de grootste onzin die ik ooit heb gehoord, je kunt misschien niet voorkomen dat je je nek breekt, maar je kunt je hoofd er toch wel aardig goed mee beschermen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:04

Ach dat is maar net wat je meemaakt in je leven. Mijn moeder was een heel veilige chauffeur die nooit te hard reed en altijd de gordel om had, en toch is ze omgekomen in een auto ongeluk. Haar auto naaide er ook niet in blinde paniek tussenuit zoals jij zegt.... Dan ga je wel wat anders over dat soort dingen nadenken en word je cynisch over airbags en autogordels, als je ziet wat er toch nog kan gebeuren.
Dat bedoel ik dus met schijnveiligheid, je moet niet denken dat je hoofd goed beschermen altijd zal voorkomen dat je iets meemaakt met je paard.
Ik ben trouwens in veertig jaar wat vaker gevallen dan jij en heb nog nooit een verwonding gehad terwijl elke val zonder cap was, dus de cap had geen enkele meerwaarde gehad.
Sterker nog, ik ken mensen die door de cap verwondingen hebben opgelopen en wss zonder cap totaal ongeschonden zouden zijn gebleven....
Ik ben er niet op tegen hoor, maar wordt soms wel wat moe van mensen die uitdragen dat zonder een cap rijden zo onverantwoord zou zijn. Dat bepaalt ieder voor zich, net zoals je zelf bepaalt of je op een fiets een helm opdoet of niet, want ook daar komen genoeg mensen mee om die met een helm misschien nog zouden leven.

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:08

Precies, het is maar net wat je mee maakt in je leven. Mama was een supergezond mens, maar zij is overleden aan kanker. En ja als je zo gaat denken kan ik nu op dit moment beter niks meer eten of buitenlucht inademen, want ja, je krijgt het tegenwoordig overal van, ook inderdaad zonder dat je er zelf iets aan kan doen.. En je gaat zeker over dat soort dingen anders nadenken, ben ik helemaal met je eens.

En ja, dat laatste ben ik ook met je eens, het is zeker je eigen keuze of je je cap opzet of niet. En dat gezeur dat hier op bokt wel eens voorkomt wat betreft dat geen cap dragen onverantwoord is, vind ik ook onzin. Want iedereen kan dat voor zichzelf beslissen.

Nou ja, bij mij is er een knop omgegaan denk ik en misschien komt dat ook wel omdat er best wel wat jonge meiden op mijn nieuwe stal rondlopen en misschien ook wel omdat bijna iedereen op mijn stal met cap rijdt. En misschien komt er ook wel weer een tijd dat ik mijn cap weer minder draag. Ik weet het niet, maar voor nu vind ik het een prettig gevoel, zeker ivm met mijn nek die er niet zo goed aan toe was na mijn val van de trap.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 01:05

Dat is toch al een iets andere reactie dan "dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb".... ;)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:16

Dat is tenminste eens normaal een discussie voeren :j het kan op bokt! :D

AnniekSolana, de mensen die het waarschijnlijk niet na hadden kunnen vertellen (wat we nooit zullen weten ;)) zonder cap zaten vast niet op de meest brave paarden. Als er een grote kans is dat je met mach 3 tegen een bakrand aan gegooid kan worden dan zou ik ook zeker een cap op zetten :j

Het zal ook een stuk met gewenning te maken hebben, waar voel jij je het prettigst bij (en ben je wel of niet iemand die op een kale vlakte nét die ene steen weet te raken :P). De body protector kwam een paar jaar geleden ook massaal op, maar dat heeft het qua populariteit toch niet met de cap weten te halen. Natuurlijk wil je je hoofd beschermen.

Schijnveiligheid, ik begrijp het wel, al denk ik niet dat ik zou denken 'ik heb een cap op, dus dan kan ik het risico wel nemen', puur omdat je van je paard uit gaat wat hij wel of niet kan. Je gaat niet meer risico lopen als daarmee je paard meer risico tot een ongeluk geeft, dan zoek ik liever voor een andere oplossing of doe iets gewoon niet dan dat ik dit toch doe omdat ik een cap op heb.

Als er goed is nagedacht over het wel/niet dragen van een cap dan mag dat best gerespecteerd worden. Is je grootste reden hem niet te dragen 'omdat het er niet uit ziet', dan denk ik dat je toch even na moet gaan denken waar je prioriteiten liggen :P

Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 12:21

HippoLogic schreef:
Ik moet zeggen dat de caps van vroeger (die zwarte fluwelen met zo'n elastiekje onder de kin) erg rottig zaten. Ze knelde om je hoofd. Ik heb nu een lichtgewicht cap, mooi en luchtig in de zomer, warm in de winter. Heerlijk!

wat voor cap heb jij?

AnniekSolana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 13:54

Helemaal met je eens DeniseES, ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Lisax_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:19

Ik rij altijd met cap op. Ik ben een keer gevallen met een cap op, en had er een hersenschudding aan overgehouden. Ik zou er helemaal niet aan willen denken hoe het was afgelopen als ik zonder cap gevallen was ;s

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:24

Ik rijd op paarden van andere mensen, heb eigenlijk altijd een cap op.

In Argentinië had een nooit een cap op, daar hoefde het niet(+niemand deed het, zelfs bij inrijden of rodeo geen cap gezien :') ). plus dat een cap je gezicht niet goed genoeg 'schaduwde' dus dan verbrandde ik helemaal als ik een dag moest rijden. Ik had mijn cap wel bij, voor het geval dat ik op een jong paard moest, maar dat is niet voorgekomen.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 17:29

ik rijd nooit met cap! heb er ook geen uitleg voor! kan wel aankomen met dat mijn pony zo braaf is ( maar dat is ie niet altijd ) laatst op een 3 jarige gereden en toen wel braaf mijn cap opgezet, maar op mijn eigen pony nooit! ben er heel eerlijk in en weet dat het stom is, maar ja...

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:13

Ik rijd wel altijd met cap en maar goed ook want ik schijn nogal kopzwaar te zijn :D Vorig jaar twee keer van het paard gevallen (na al een flink aantal jaren niet meer te zijn gevallen) en beide keren recht naar beneden op mijn hoofd gestuiterd.
Een valcursus lijkt me voor mij dan ook geen overbodige luxe maar tot die tijd een cap op mijn hoofd. Dat geeft me 'alleen' een hersenschudding zonder verwondingen.
Daarnaast heb ik mijn ouders beloofd dat ik altijd een cap zou dragen en dus vind ik dat ik me daar ook aan moet houden.

Pitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 23:20

Ik heb het waarschijnlijk te danken aan mijn cap dat ik nog leef, dus ja, ik heb hem altijd op.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 03:37

Gistria schreef:
HippoLogic schreef:
Ik moet zeggen dat de caps van vroeger (die zwarte fluwelen met zo'n elastiekje onder de kin) erg rottig zaten. Ze knelde om je hoofd. Ik heb nu een lichtgewicht cap, mooi en luchtig in de zomer, warm in de winter. Heerlijk!

wat voor cap heb jij?

Oh, het merk weet ik niet. Een van de EJ geloof ik.

DidiK

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 23:40

Mahitri schreef:
Ik rijd wel altijd met cap en maar goed ook want ik schijn nogal kopzwaar te zijn :D Vorig jaar twee keer van het paard gevallen (na al een flink aantal jaren niet meer te zijn gevallen) en beide keren recht naar beneden op mijn hoofd gestuiterd.
Een valcursus lijkt me voor mij dan ook geen overbodige luxe maar tot die tijd een cap op mijn hoofd. Dat geeft me 'alleen' een hersenschudding zonder verwondingen.
Daarnaast heb ik mijn ouders beloofd dat ik altijd een cap zou dragen en dus vind ik dat ik me daar ook aan moet houden.

Mag je een cap nog vaker gebruiken als je er echt mee op je hoofd gevallen bent? Weet van een helm dat ze al zeggen dat 1x vallen gelijk de veiligheid 'weg is ' ?

Ik rijd op het moment trouwens zonder omdat ik even geen cap meer heb (oeps), maar denk dat dit altijd je eigen keus is. Bij mij zitten er ook weer redenen aan waarom ik geen cap koop.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 02:22

Zeggen ze van een cap ook. Bij elke klap die het ding krijgt, raakt het materiaal beschadigd, dus als je een keer valt is het waarschijnlijk beter om hem te vervangen. We hebben het daar vaker over gehad.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 17:26

Sinds ik Thundor rij rijd ik altijd met cap.
Toen ik pas begon met rijden had ik niet eens een cap. Had 1 rijbroek en een stel rubber laarzen en pas na een jaar of zo kocht ik mijn eigen cap(reed niet op een manege), op de manege was het verplicht, maar bij job deden we het nooit. Naderhand is dat ook gekomen door meerdere vallen van ons beiden en nog een meisje. Thundor mocht ik niet zonder cap rijden en ik ga op Andor niet zonder cap, nog niet al had ik t graag, als ik 'm een keer vergeet is t jammer dan, ik hang niet graag met mn gezicht tegen de muur, en al helemaal niet zonder cap :3

Wil het bij job nog wel eens laten, maar mijn vriendin zegt dan heel streng(hij is van haar); als je dat ding niet op zet ga je niet erop. klaar :V

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:11

ik ben echt vreselijk met veiligheid. heel slecht dat zeker. op de manege rij ik met cap omdat het verplicht is. ik heb geen last van het ding, maar op mijn verzorgpaard stap ik zo zonder cap en zonder zadel en dat terwijl ik weet hoe raar hij kan doen. (meneer heeft al wat sloten van dichtbij gezien) maar ik denk er soms gewoon niet bij na. ik moet wel zeggen dat ik nog nooit echt lelijk ben gevallen met mijn hoofd ergens op. wel een keer ondersteboven tegen de bakrand aan dat was ook naar.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 23:14

Mahitri schreef:

haha ja dat helpt echt wel ! ik heb persoonlijk geen val cursus gedaan. alleen heb ik wel altijd paarden gereden die mij wel even een val cursus zouden geven. 1 topte het echt met 8x in een uur :') maarja toch weer op kruipen want zoon spook mag het natuurlijk niet winnen. maar voor het eerst buiten na de winter is ook wel erg eng :P
maar ja al dat geval heeft er wel toe geleid dat ik wanneer ik nu van 9 van de 10x naast mn paard sta met teugels nog vast en al haha

MelissaH1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:09

Ook ik voel me hartstikke kaal zonder cap en ergens ook wel een beetje onveilig. Ik heb sinds vorig jaar zomer een Uvex en wat zijn dat fijne caps zeg! Hartstikke licht en zweten heb je eigenlijk geen last van. Ik rijd daarom altijd met cap! :)

iamaunicornx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 22:11

Waarom zou je zonder rijden? Beter dat je veilig bent, dan dat het er miss wat lelijk uitziet. Btw vind ik het er officieel uitzien dus ik heb er geen probleem mee :)

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:12

Ik vraag me af als je dat zegt, of je dan op je fiets ook een helm draagt? Want dat is ook veiliger, doe je dat dan ook?

Binne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:14

Ik vindt het ook helemaal geen ramp er zijn mensen die geen cap dragen om stoer te doen! :') ;(

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:31

horseyfries schreef:
Ik vraag me af als je dat zegt, of je dan op je fiets ook een helm draagt? Want dat is ook veiliger, doe je dat dan ook?

Paardrijden is iets gevaarlijk dan fietsen. Je fiets kan niet struikelen en heeft geen eigen wil, om maar eens iets te noemen. Meer schade dan een schaafwond of een stukje van mijn tand eraf heb ik met een val van mijn fiets nog nooit opgelopen.