Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:28

ingvdh schreef:
Ik vraag me hier zo af en toe af hoe de bijrijders het doen als ze een eigen paard zouden hebben die kreupel is?

Niet rijden = geen voer? Want we moeten het zakelijk houden en je krijgt geen waar voor je geld }>

:') Er zal een reden zijn dat bijrijders geen eigen paard hebben ;) ik persoonlijk zou er geen geld (en geen tijd) voor hebben bijvoorbeeld. :)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:34

Heb zelf een eigen paard gehad en heb 3/4 jaar met hem gewandeld en gejogged omdat hij onherstelbaar kreupel was. Hij kreeg gewoon zijn natje en zijn droogje hoor, elke dag in weer en wind ging ik naar stal :j

Maar ik ben van mening dat het bijrijdersschap een wederdienst is. Ben destijds door stalgenote gevraagd haar paard bij te rijden toen ik mijn eigen paard door prive omstandigheden heb moeten verkopen. Verzorgde haar paard tijdens haar vakanties, haar lange revalidatieperiodes na operaties en doe dat nu bij mensen aan huis. Zet de paarden binnen, geef ze nog een laatste ronde hooi en rij op 1 van hun paarden. En als die kreupel komt te staan, zal ik die zorg echt niet opeens stop zetten :n

Edit: inderdaad Fillfill. Heb 2 paarden gehad en helaas met allebei zoveel medische drama meegemaakt, ik wil dat niet meer.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:39

Heb altijd een verzorgpaard gehad waar ik sowieso niet op kon rijden (te klein) en die lange tijd hoefbevangen is geweest, ik ben daarvoor zelfs met bijrijdpaarden gestopt (niet genoeg tijd voor 2 verschillende dieren)

laetitia ben ik het mee eens, de zorg hoeft heus niet ineens te stoppen, maar als ik geld zou betalen voor het rijden (daar betaal je immers voor met een bijrijdpaard, anders neem ik wel een verzorgpaard ;) ) dan lijkt het me niet meer dan logisch dat dat nog eens onder de loep genomen wordt als het dier voor langere tijd kreupel raakt. Dat wil niet zeggen dat je als bijrijder zijnde ineens nooit meer komt opdagen oid. :n

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 22:54

ingvdh schreef:
Ik vraag me hier zo af en toe af hoe de bijrijders het doen als ze een eigen paard zouden hebben die kreupel is?

Niet rijden = geen voer? Want we moeten het zakelijk houden en je krijgt geen waar voor je geld }>

Direct verkopen aan de slager natuurlijk of gewoon zelf opeten :Y) grapje natuurlijk

Als iemand een topic start dat het o zo gek is dat niemand xx,- in de maand wil betalen om zijn shetlander te poetsen en zijn poep op te scheppen verklaar je de TS waarschijnlijk voor gek, maar als het rijden ineens weg zou vallen verwacht je wel dat iemand doorbetaald dat vind ik raar, je betaald immers niet om te poetsen en klusjes te doen dat kan overal gratis.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 23:03

ingvdh schreef:

Daar gaat het helemaal niet om, het gaat erom dat er wel verwacht wordt mensen rijden, verzorgen, aandacht geven, mesten, voeren en betalen.
Wanneer het rijden dan niet kan, gaat het verzorgen, aandacht geven, mesten en voeren gewoon door en dan daarvoor nog moeten betalen ook? Grappig, laat ik het daar op houden.

Wanneer mag een bijrijder vaker rijden dan normaal? Omdat het de eigenaar, om welke reden dan ook, goed uitkomt, anders niet.
Daarom vind ik het betalen onzin, het is gewoon een wederdienst.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 11:12

Dubbel. Als ik nu zélf een bijrijder zou hebben zou ik geen geld van diegene willen als het paard niet berijdbaar is voor wat voor reden dan ook. Maar toen ik nog zelf dé bijrijder van hem was heb ik elke maand de helft meebetaald omdat het toen al als mijn eigen paard voelde en ik zou er niet over hebben nagedacht om niet te betalen als ik niet kon rijden.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:03

ingvdh schreef:

_/-\o_

Deze bijrijders willen ook geen eigen paard, want dan kunnen ze niet meer het luxe leventje leiden EN een mega dure hobby uitvoeren op kosten van de eigenaar.
Maar vooral omdat ze de verantwoordelijk niet willen, het dier als gebruiksvoorwerp zien of het paard en eigenaar(financieel) in de steek kunnen laten als het tegenzit en je niet meer kunt rijden.

Dit is hun goed recht (als er eerlijkheid over is naar eigenaar toe)en blijkbaar zijn er eigenaren genoeg die deze afspraak en instelling prima vinden.

Sommige stallen kosten 350,00/400,00 hier in de buurt. Bekappen, beslag, enting, wormenkuur, suplementen enz enz erbij....
En als bijrijder maakt je gebruik van de faciliteiten die de stal bied en waarvoor betaald moet worden. Dus hogere bedragen als 150,00 vind ik dan zo raar nog niet.
Maar ook een eigenaar "rekent" financieel op de bijrijder die diegene toelaat op zijn paard. En dat valt dan weg als het paard lichamelijke problemen heeft...
Lekker makkelijk.

En dan nog... Vergelijkingen met manege worden ook niet goed berekend.
Ga eens rekenen die uren die je je bijrijdpaard rijdt. En dat omrekenen naar de uren van een manege paard. Dan is het geen 6,00 verschil meer.....
En je mag en kan meestal veel meer (wedstrijd ambitie uitvoerenen bijv.), je hebt een beter paard onder je kont met betere uitrusting (welke ook gefinancieerd wordt door eigenaar).

Nogmaals, ik zou willen dat mijn bijrijder (betaald of onbetaald) een totaal andere instelling naar mij en mijn paard zouden hebben.
Zie voorbeelden zoals ingvdh en ik al genoemd hebben.

Ik heb nooit laten betalen en zelfs dan ga je als eigenaar nog op je bek....
En nogmaals, er zitten ook goede tussen, maar dat is erg dungezaaid....
Vader heeft nu een goeie bijrijder (onbetaald). Maar hij heeft ook wel eens 1 gehad..... onbetaald op dure stalling...drama...
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 30-01-13 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:06

ingvdh schreef:

Gewoon zweep erover :j rijden zal je }>

Maar dat is natuurlijk geen vergelijk; als bijrijder heb je immers nooit écht de verantwoordelijkheid, als eigenaar wel.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:03

vuurneon schreef:
ingvdh schreef:

Gewoon zweep erover :j rijden zal je }>

Maar dat is natuurlijk geen vergelijk; als bijrijder heb je immers nooit écht de verantwoordelijkheid, als eigenaar wel.

Ik verwacht dus wel enige (ook financieel als dat het geval mocht zijn) verantwoordelijkheid van een bijrijder. :7
En nogmaals, ik heb nooit iemand laten betalen...
Ik verwacht dat de bijrijder er voor het paard is, ook als het tegenzit....

En iemand met die instelling zou dit ook zo doen. Voorbeelden reeds genoemd....

Ryder

Re: Betalende bijrijder, wat als paard kreupel wordt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:18

Op het moment dat je iemand laat betalen om je paard te rijden, geef je die persoon ook een zeker recht. Tenminste dat vind ik. Ik vind het dus raar dat je de bijrijder zou moeten vertellen dat die persoon niet kan rijden op dat moment, dat weet hij toch zelf ook? Dat kan je toch overleggen? Of vinden jullie dat je als eigenaar de bijrijder, ook al diegene betaalt, altijd dingen kan 'bevelen'? Dat lees ik hier en dat vind ik raar.

Overigens is dit het eerste topic op Bokt dat ik echt doorlees en ik vind het echt bijzonder dat sommige mensen menen dat het én normaal is om een verzorger of bijrijder te laten betalen én dat je diegene dan altijd maar kan vertellen wat hij of zij moet doen. Dan had je maar een verzorgertje moeten nemen dat niet betaalt. Vind ik.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:27

Ryder schreef:
Op het moment dat je iemand laat betalen om je paard te rijden, geef je die persoon ook een zeker recht. Tenminste dat vind ik. Ik vind het dus raar dat je de bijrijder zou moeten vertellen dat die persoon niet kan rijden op dat moment, dat weet hij toch zelf ook? Dat kan je toch overleggen? Of vinden jullie dat je als eigenaar de bijrijder, ook al diegene betaalt, altijd dingen kan 'bevelen'? Dat lees ik hier en dat vind ik raar.

Overigens is dit het eerste topic op Bokt dat ik echt doorlees en ik vind het echt bijzonder dat sommige mensen menen dat het én normaal is om een verzorger of bijrijder te laten betalen én dat je diegene dan altijd maar kan vertellen wat hij of zij moet doen. Dan had je maar een verzorgertje moeten nemen dat niet betaalt. Vind ik.

Jij kunt echt niet lezen hé. Ga er dan ook niet op in....

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:28

Oh, ik durf zelfs te beweren dat ik beter kan lezen dan de gemiddelde Nederlander. En ik heb zelfs het hele topic gelezen. Jouw skills wat betreft reageren zijn echter niet optimaal, daarom zou ik je willen vragen om je bovenstaande reactie te verduidelijken zodat ik begrijp waar je op doelt?

Kan het zijn dat je dacht dat ik reageerde op jou alleen? Laat me je dan uit de droom helpen, ik reageerde op het topic in het algemeen. De meeste reacties vind ik nogal arrogant. Zelf vind ik het namelijk onzin dat bijrijders betalen. Ze verlenen de eigenaar een gunst en waarom zou je daarvoor moeten betalen? Maar als je ze toch laat betalen, geef je ze rechten. En daar doelde ik op in mijn post.
Laatst bijgewerkt door Ryder op 30-01-13 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

redbutton

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:35

Ik vind niet dat je een paard moet kopen als je financueel afhankelijk bent van een bijrijder.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:38

Ryder schreef:
Oh, ik durf zelfs te beweren dat ik beter kan lezen dan de gemiddelde Nederlander. En ik heb zelfs het hele topic gelezen. Jouw skills wat betreft reageren zijn echter niet optimaal, daarom zou ik je willen vragen om je bovenstaande reactie te verduidelijken zodat ik begrijp waar je op doelt?

Dat heeft geen zin, want je begrijpt het toch niet. Het staat er nl. al een paar keer, heel duidelijk....

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:40

Dan denk ik dat je mij niet begrijpt. Ik raad je aan om mijn post opnieuw te lezen, want ik heb er iets aan toegevoegd.

Is jouw reactie trouwens normaal voor Bokt? Ik dacht dat het een leuk forum was. Het lijkt echter meer op een forum waar men nogal dol is op vitten op de medemens.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:42

Ik vraag me af... De mensen die vinden dat de bijrijder moet blijven betalen
Stel;
Je zet jouw paard op een trainingsstal. Je betaalt iemand om te rijden en natuurlijk het verblijf van je paard.. Die persoon wordt ziek/krijgt een blessure en kan niet rijden maar paard wordt wel gewoon verzorgd en komt op weide. Hij wordt enkel niet getraind. Blijf jij ook het gehele bedrag betalen?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:46

Ayasha schreef:
Stel;
Je zet jouw paard op een trainingsstal. Je betaalt iemand om te rijden en natuurlijk het verblijf van je paard.. Die persoon wordt ziek/krijgt een blessure en kan niet rijden maar paard wordt wel gewoon verzorgd en komt op weide. Hij wordt enkel niet getraind. Blijf jij ook het gehele bedrag betalen?

Nogmaals, ik verwacht een andere instelling van een bijrijder dan iemand die een "dienst" bij me afneemt.
Daarbij is een bijrijder geen trainer....al denken sommige... :P

En dan ook nog, toevallig een vriendin van me aan de hand gehad. Ietsje korting gekregen voor 2 maanden extra (doorbetalend!!).
Laatst bijgewerkt door jes_sira op 30-01-13 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:47

jes_sira schreef:
vuurneon schreef:

Ik verwacht dus wel enige (ook financieel als dat het geval mocht zijn) verantwoordelijkheid van een bijrijder. :7
En nogmaals, ik heb nooit iemand laten betalen...
Ik verwacht dat de bijrijder er voor het paard is, ook als het tegenzit....

En iemand met die instelling zou dit ook zo doen. Voorbeelden reeds genoemd....

Maar een bijrijder heeft nooit de officiële verantwoordelijkheid over het paard. Daar ben je eigenaar voor immers. Dat is iets anders dan verantwoordelijk gedrag natuurlijk ;)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 30-01-13 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:48

Ik gok dat ik dan gewoon door zou betalen. Het is immers geen standaard manegepaard waarbij je eens in de week een les rijdt. Ider paard kan wel eens kreupel zijn, dat is 'risico van het vak'. Mocht het zo zijn dat de eigenaar er dan heel laks in wordt, ja dan is het voor mij een ander verhaal..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:48

jes_sira schreef:
Ayasha schreef:
Stel;

Nogmaals, ik verwacht een andere instelling van een bijrijder dan iemand die een "dienst" bij me afneemt.
Daarbij is een bijrijder geen trainer....al denken sommige... :P

Dan heb je dus geen bijrijder maar een betalende verzorger. Een bijrijder neemt nl een dienst van je af.
Edit; ik zie nu dat ze bij jou ook niet betalen dus snap ik niet waarom je deze discussie aan gaat?

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 14:51

Leffroi schreef:
Ik gok dat ik dan gewoon door zou betalen. Het is immers geen standaard manegepaard waarbij je eens in de week een les rijdt. Ider paard kan wel eens kreupel zijn, dat is 'risico van het vak'. Mocht het zo zijn dat de eigenaar er dan heel laks in wordt, ja dan is het voor mij een ander verhaal..

Tuurlijk, ook eigenaar heeft verplichtingen naar paard en bijrijder!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:00

Oke, deze hoor ik voor het eerst.
Is wel duidelijk zo.
Bijrijder: Rijden als betalende dienst
Betalende verzorger: dierenliefhebber die gek is op het paard in kwestie en iets mee wil betalen en bij wil dragen van de verantwoordelijkheid.

Daar was ik niet van op de hoogte en ja dan heb ik hier niets te zoeken.
Want ik zou immers nooit mijn paard als "dienst" aanbieden.....

Ik zal mijn eventuele toekomstige verzorger geen bijrijder meer noemen maar niet betalende verzorger. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:05

Ik zou van mijn leven niet betalen om stront te scheppen en te borstelen. Ben gek. :)
Maar goed, ik betaal ook niet om te rijden. Als ik al het paard van een ander rijd, word ik betaald. :')

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:10

Ayasha schreef:
Ik zou van mijn leven niet betalen om stront te scheppen en te borstelen. Ben gek. :)
Maar goed, ik betaal ook niet om te rijden. Als ik al het paard van een ander rijd, word ik betaald. :')

Dan ben jij blijkbaar een trainer en geen bijrijder. :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 15:12

Trainer ben je pas als het je beroep is imo en dat is het voor mij niet. :+ Helemaal niet zelfs. :') Ik rijd alleen niet meer gratis voor anderen omdat ik keer op keer gekl**t werd. Alsk nu voor een ander rijd en ze kl*ten me, heb ik er iig nog wat aan verdient. :+