Bevroren grond, paard naar buiten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Grond bevroren en weiland oneffen. Toch op de wei?

Op stal laten?
23 (7%)
Naar buiten?
279 (86%)
Anders..?
20 (6%)

Totaal aantal stemmen: 322

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:09

Citaat:
Dan zou ik ze in de zomer ook maar binnen houden, gezien in de zomer er ook altijd ergens wel iets te slippen valt als het heeft geregend, of ze eens gek doen met rijden in de bak of buiten :) . Had ze dit in de zomer gehad, dan was het zoals al iemand postte, gewoon een verstapping geweest van gek doen in de wei en was er geen extra aandacht aan besteed buiten hetgeen er normaal aan wordt besteed. Maar omdat het nu toevallig vriest is er bij veel meteen paniek in de tent. En dat is jammer, want van binnen staan is er nog nooit eentje zijn energie kwijt geraakt.

Mijn paardje heeft een fikse blessure opgelopen in de stal. en dat terwijl de deuren altijd open staan en ze 24/7 de paddock in kunnen...... Die stal is hardstikke gevaarlijk!!!! lekker naar buiten dus!!!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:15

mang schreef:
Jeetjd lees jij wel? Nog 1 keer dan en als je dan nog een keer met deze onzin komt ben ik weg uit dit topic.

NATUURLIJK is er altijd kans dat ze uitglijden, zich verstappen of spontaan dood neervallen. De kans dát ze vallen is echter wel veel GROTER wanneer de ondergrond keihard en ongelijk is en er gladde sneeuw op ligt, dan wanneer de omstandigheden 'normaal' zijn. RISICO VERKLEINEN IS DAT..

En nogmaals, mijn paard staat gewoon elke dag los buiten dus zw staat niet te verstoffen op stal.

Gaat ie fijn wijffie??? Je voelt je nogal aangesproken geloof ik :') ?

De kans dat ze nu uitglijden in een wei met sneeuw is NIET veel groter dan dat ze uitglijden in een natte regenwei. Totaaaaaal niet namelijk. Sterker nog, de kans dat ze in een natte glijwei onderuit gaan omdát ze veel minder voorzichtig zijn dan met sneeuw is groter. Je spreekt jezelf wel een beetje tegen trouwens, gezien je eerst zegt dat ie binnen moet blijven want glad en nu zeg je dat ie elke dag los buiten komt. Maar goed, dat zal ik niet goed hebben gelezen waarschijnlijk. ;)

Luf_Midnight

Re: Bevroren grond, paard naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:26

hier ook gewoon buiten, maar gaan we wat later naar buiten en wat vroeger naar binnen.
zit alleen te klooien met die met rondom ijzers, las in een ander topic om van een plastic deksel een zooltje er in te doen zeg maar..
dat ga ik zo even proberen misschien dat hij dan wat beter loopt.
van de ijzers afhalen is een absolute no go want dan loopt hij met 3 dagen geen stap meer.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:29

kara schreef:
De mijne gaan dus absoluut niet naar buiten.
Iedereen zegt ze letten op waar ze lopen, maar dat is niet mijn ervaring. Meisje bij mij op stal deed haar paard dagelijks in de wei, dus echt gewend buiten te lopen. Helaas hij bokte en landde verkeerd, been gebroken kon ze ter plekke laten euthaniseren.

Denk aan jezelf, jij let op de harde/gladde ondergrond ook op waar je loopt en toch kun je vallen of je enkel verzwinken ( terwijl je zo goed oplet) en voor je het weet heb je een blessure. Ook breken gebeurd vrij makkelijk.

Dus nee mijn paarden gaan niet de wei in en ook in los in bak, verplicht buitenritjes maken als het niet glad is en anders wandelen op het erf. Ik zorg altijd dat het erf sneeuwvrij is, al doe ik daar tot middenin de nacht over het erf is schoon.

Bij het opfokbedrijf waar mijn jaarling loopt gaan ze nu de binnenbak in en ook niet inde wei/paddock. Risico is gewoon te groot.

Bij ons hetzelfde, pony komt het land niet op..

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 11:32

Heb nooit gezegt dat ze 24/7 binnen staat. Dat heb jij er van gemaakt ;)
Enne ze staat om die reden ook niet op een natte regenwei maar op een paddock die voor een deel bestraat is :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:04

mang schreef:
Heb nooit gezegt dat ze 24/7 binnen staat. Dat heb jij er van gemaakt ;)
Enne ze staat om die reden ook niet op een natte regenwei maar op een paddock die voor een deel bestraat is :D

Het was een voorbeeld. :') . in de zin van dat er altijd iets kan gebeuren, no matter what het weer is. Dat valt ook onder lezen geloof ik. :D En toen je merkte dat ze kreupel was was het paniek en moest ze binnen blijven, toen eenmaal bleek dat er niks aan de hand was mocht ze weer naar buiten. Jouw eigen woorden. En ik kan alleen maar blij zijn voor een paard als ze elke dag buiten komen (overigens kan een bestaatte paddock die nat wordt ook glad zijn _O- ) maar het is meer om te laten zien dat er Altijd iets kan gebeuren. Maakt niet uit wanneer of waar of met wat voor ondergrond dan ook, dus kan je beter je paard gewoon paard laten zijn (wat jij dus doet als ze elke dag lekker buiten komt) ipv het in bubbeltjesplastic op stal te laten staan zoals sommigen hier het liefste zouden doen.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:07

Ze is geen dag binnen geweest hoor, ook toen ze kreupel was ging ze gewoon naar buiten, niet mijn woorden dus :)

Risico's verkleinen.... Voor de 20e keer inmiddels.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:28

mang schreef:
Ze is geen dag binnen geweest hoor, ook toen ze kreupel was ging ze gewoon naar buiten, niet mijn woorden dus :)

Risico's verkleinen.... Voor de 20e keer inmiddels.
:O

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:32

Luf_Midnight schreef:
hier ook gewoon buiten, maar gaan we wat later naar buiten en wat vroeger naar binnen.
zit alleen te klooien met die met rondom ijzers, las in een ander topic om van een plastic deksel een zooltje er in te doen zeg maar..
dat ga ik zo even proberen misschien dat hij dan wat beter loopt.
van de ijzers afhalen is een absolute no go want dan loopt hij met 3 dagen geen stap meer.

Ik heb wel eens gehoord dat het helpt als je de ijzer insmeert met vaseline. Dan zou de sneeuw minder goed blijven plakken.
Of het echt werkt weet ik niet en wellicht is het maar een hele tijdelijke oplossing. Maar paardje staat namelijk niet op ijzers.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:44

doe er een sok omheen. Doet een vriendin van mij ook. Paard staat 24/7 buiten met voor ijzers. Daar heeft ze nu sokken omheen tegen klonten.

En over binnen of buiten. Paard gewoon naar buiten, paarden horen buiten dus niet onnodig op stal laten staan. Van lang op stal laten staan krijg je ook ongelukken ja. Mijn ervaring is dat de paarden weten wat ze doen en waar ze hen voeten neerzetten. Bij ons zijn ze daar erg voorzichtig in. Ze gaan bij buitenkomst meteen eten uit de ruif.

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:47

hmm, dat hangt er van af hoe je paard is ! ik rijd mijn pony nu de bak zo hard is niet, want er zitten allemaal kuilen en heuveltjes in de bak, dus dat wil gewoon niet. maar ik zet hem wel gewon buiten neer tijdens het uitmesten. in de zomer, stuitert en rent hij wat door de paddock, maar in de winter, staat hij gewoon stil en rolt hij niet eens ! als het alleen om het uitmesten gaat, en je paard is te druk dat ie wel eens struikelt etc. , kun je je paard ook gewoon naast de stal zetten met een halster om ;)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:50

Bij ons gaan ze gewoon naar buiten als we gaan mesten, wel een voor een zodat ze niet helemaal te gek gaan doen.. Volgens mij kunnen ze prima zelf uitkijken :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:33

mang schreef:
Twiggy2008 schreef:
Wat een onzin lees ik weer, maar ach.... what's new bij sommige mensen met (watjes)paarden. :+
Ik zie mijn paard elke dag weer zo genieten in de sneeuw. Niks binnen houden, gewoon lekker naar buiten. Ze passen zich prima aan bij ons, hoor, alle paarden. :j

Hoezo nou weer onzin? Mijn paard staat gewoon buiten maar komt kreupel binnen, dat paarden zich zo geweldig aanpassen en er niks aan de hand zou zijn, dat is onzin. Iedereen snapt dat het met sneeuw gevaarlijker is buiten dan zonder sneeuw, net als dat mensen sneller vallen met sneeuw dan zonder sneeuw. Geen onzin, gewoon zuinig op mijn paard.

Dat is helemaal geen onzin. Ik heb al jaren ervaring met paarden buiten en die van mij staat zelfs zijn hele leven al buiten. In alle weersomstandigheden kan een paard zich verstappen. Geen reden dus om je paard binnen te houden. Overigens heeft die van mij wel eens een sliding gemaakt door keihard te rennen in heel nat land (met dik achterbeen tot gevolg, enorm kreupel). En dus??? Hem nu binnen houden in de natte periodes? Nee dus. Is nooit meer gebeurd overigens. En zo onvoorzichtig ben ik dus met mijn paard. :+

(Overigens is hij dol op sprinten in de sneeuw en ik hou hem niet tegen).
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 22-01-13 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 15:34

Paard lekker binnen zetten naast de open haard, pantoffels aan en een kop warme choco. Hartstikke goed voor je dier :D

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:23

Ik denk dat het ook van je paard afhangt, iedereen hier zegt wel dat de paarden wel uitkijken en rustig doen. Maar dat hoef ik met die van mij niet te proberen, die springt als een gek door het weiland heen.. En ik vind het dan ook wel behoorlijk normaal dat hij nu niet in het weiland komt,,

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:30

Jets schreef:
Bij ons gaan ze gewoon naar buiten als we gaan mesten, wel een voor een zodat ze niet helemaal te gek gaan doen.. Volgens mij kunnen ze prima zelf uitkijken :)

Ik doe dat ook. Even lekker in de sneeuw rollen en gek doen, maar vervolgens staat hij toch al snel weer voor het hek om daar binnen te gaan. Hoogstwaarschijnlijk denken ze 'stal = eten', maar ik heb ook niet het idee dat ze het fijn vinden om lang in de sneeuw te staan.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 16:36

paard eerst even losrijden, stappen en draven dus.(kan ook even gewoon wat rondjes aan de hand) en daarna gewoon het land in, geen probleem. Natuurlijk is er kans op ongelukjes maar die kan is nogal klein omdat paarden meestal wel weten waar ze lopen en ze hun landje kennen, ze lopen er vast niet voor het eerst. sowieso hoeft je pony niet ineenkeer iets te breken maar kan ze ook gewoon een weekje kreupel worden waarna ze gewoon weer kan lopen zonder hulp van de DA, als de pony dan al iets breekt heh. :)

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 17:03

Marijuhhhhh schreef:
Jets schreef:

Ik doe dat ook. Even lekker in de sneeuw rollen en gek doen, maar vervolgens staat hij toch al snel weer voor het hek om daar binnen te gaan. Hoogstwaarschijnlijk denken ze 'stal = eten', maar ik heb ook niet het idee dat ze het fijn vinden om lang in de sneeuw te staan.

Haha, ja dat is heel herkenbaar! Het is meestal rollen en gek doen en vervolgens willen ze toch wel graag naar binnen en staan ze voor het hek. Denk dat het bij ons ook wel is omdat ze dan alleen buiten staan en de rest wel gewoon binnen staat..

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:50

Die van mij lopen al ruim 20 jaar altijd buiten, is nog nooit wat gebeurd.
Heb een kwpn van mijn vriendin anderhalf jaar op stal gehad. Ex stalpaard, ging op rondom ijzers met de 1e sneeuw uit galop vanaf de bak het betegelde en besneeuwde erf op. Niks aan de hand, dier ging vreselijk verzameld en onder d emassa galopperen. Dus hij gleed niet uit ook.

En daarna was ie gewend, en deed ie hetzelfde als mijn zooitje.

Als ze maar ruimte hebben en gene overtollige enrgie.

Iedereen moet doen wat hem/haar goeddunkt, maar ik maak rustig een buitenrit van 2 uur door de sneeuw hoor.
Vinden ik en paardjelief heerlijk :)

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 21:54

Het zal ook wel aan je paard liggen hoor. Mijn paard past zich echt totaal niet aan heb ik het idee := En die is sowieso van porselein en heeft altijd wel wat.. Er gaat hier geen halfjaar voorbij zonder dierenarts, en dat terwijl ik de risico's zo klein mogelijk houd. (waar ze wel elke dag gewoon buiten staat hoor)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:01

Dat geloof ik ook wel, maar bij mij zou het bijvoorbeeld niet werken om ze meer binnen te zetten, worden ze alleen maar gekker van

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 22:15

Tsja dat maakt hier niet zo veel uit, gek doet ze toch wel. Ook als ze 's zomers van 8 tot 10 (klokje rond dan he) buiten staat gaat ze gewoon een paar keer op de dag even lekker uit haar stekker.

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:01

Op de manege bij ons staan ze dan altijd op stal.. Niet goed lijkt mij

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:17

Mijn mening is hierover verdeeld. Mijn merrie en shet zijn gewoon buitengekomen zoals altijd. Ik weet dat die rustig zijn en zich aanpassen aan de bodem. De ruin die hier staat heeft echter binnen gestaan en werd alleen dagelijks een uurtje aan de hand uitgelaten. Dit omdat de ruin een onhandige, lompe boer is die altijd in volle galop de wei inschiet (weer of geen weer) en daarbij de wei heel hobbelig vastgevroren was. Normaal is het geen probleem om de wei min of meer vlak te houden, maar met die maandenlange regen voorafgaand aan de vorst, was dit onmogelijk.
Alle factoren bij elkaar heb ik dus gekozen om de ruin binnen te houden. Ongelukken kunnen altijd gebeuren idd, maar soms kan je de risicofactor wel wat inschatten. Als ik de ruin gewoon had buitengezet, dan was de kans op een gebroken been of peesblessure 90% geweest.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 16:23

Gewoon naar buiten,
mijn paarden hebben een steile helingkje in de wei,
op de pension stalling,
ze staan iedere dag buiten ongeachte het weer,
of het nu keihard regent of de zon schijnt,
ze staan gewoon buiten,
snachts in de winter staan ze binnen in de herfst, lente en zomer staan ze 24/7 buiten
een paard weet wel hoe hij moet lopen!