Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: Pony gekocht maar voldoet niet aan mijn verwachting

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:12

Klinkt goed en positief, Kensington!
Fijn dat je vertrouwen groeit en je uitkijkt naar je volgende les!

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:49

Helaas is het vertrouwen weer helemaal weg. Vandaag zand gehapt. Ze was echt heel gemeen. Bokte mij er bewust eraf. Lola erop niets aan de hand.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 12:51

Wat vervelend... sommige paarden kunnen lastig met onzekerheid omgaan. Ik zou echt opzoek gaan naar super brave gezinspony... want dit ontneemt je het plezier.... angst is niet iets wat je wil... het is je hobby.

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 12:57

:(:)
Evelijn schreef:
Wat vervelend... sommige paarden kunnen lastig met onzekerheid omgaan. Ik zou echt opzoek gaan naar super brave gezinspony... want dit ontneemt je het plezier.... angst is niet iets wat je wil... het is je hobby.

Ja dit was wel de druppel voor mij. De pony is veel te hoog gegrepen

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:03

Jammer, maar jouw veiligheid staat voorop. Dus verstandige keuze.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 13:55

Kensington schreef:
Helaas is het vertrouwen weer helemaal weg. Vandaag zand gehapt. Ze was echt heel gemeen. Bokte mij er bewust eraf. Lola erop niets aan de hand.

Ik denk dat je pony gewoon voelt dat je bang en onzeker bent, dat je twijfelt.

Uit ervaring weet ik dat dat niet hoeft te betekenen dat je er nooit komt. Ik heb zelf nu een ontzettend fijn dier aan mijn paard. Bij mij heeft het 2 jaar geduurd voordat ik echt dé druppel heb gehad en de knop heb omgezet. Ik heb mezelf verteld 'vanaf vandaag val ik niet meer' en dat heeft geholpen.

Het is aan jou of je er (zo)veel tijd en energie in wil stoppen, of dat je liever kiest voor een ander dier.

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 15:27

Vjestagirl schreef:
Kensington schreef:

Ik denk dat je pony gewoon voelt dat je bang en onzeker bent, dat je twijfelt.

Uit ervaring weet ik dat dat niet hoeft te betekenen dat je er nooit komt. Ik heb zelf nu een ontzettend fijn dier aan mijn paard. Bij mij heeft het 2 jaar geduurd voordat ik echt dé druppel heb gehad en de knop heb omgezet. Ik heb mezelf verteld 'vanaf vandaag val ik niet meer' en dat heeft geholpen.

Het is aan jou of je er (zo)veel tijd en energie in wil stoppen, of dat je liever kiest voor een ander dier.

Ik weet wel zeker dat ze dat voelt, maar vandaag was ik eigenlijk heel ontspannen totdat ze die eerste bok gaf. Later ging het ook weer en daarna bokte ze echt heel gemeen
als mijn lichaam het toe laat ( heb nu overal pijn) dan ga ik er vrijdag weer op met de les. even afwachten dus.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:01

Strik er om en op mp. Angst is zo'n slechte raadgever. De hobby is te duur om er geen plezier aan te hebben.

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:10

Het is jou keuze maar veiligheid gaat boven op he! ;)
Ik hoop dat het snel beter gaat!

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:43

Wellicht moet je je ook afvragen in hoeverre je wel een paard/pony wilt. Beschreven situatie kan ook bij een eventueel nieuw paard gebeuren.
Onlangs ook: 3 pony's super en super-braaf. Ander meiske erop dan ik... tot 3 maal toe kon het kind er niks mee. Angst en onzekerheid bij de ruiter, maakt zelfs het braafste paard vaak "onhandelbaar".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 19:52

Ik heb net het filmpje bekeken, wil je feliciteren met je vooruitgang en zie een aantal reacties daarop dat je er nu echt mee stopt.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het echt heel, heel erg jammer vindt. Je had heel ver kunnen komen met deze pony, maar je plezier staat voorop, en geen enkel paard is het waard om serieus voor in de lappenmand te belanden.

Weet je, als je een paard koopt, gaat het zelden vanaf dag 1 zonder slag of stoot. Je zult aan elkaar moeten wennen, en het beeld van: ik stap de eerste dag op mijn bombproof paardje en rij lekker de zonsondergang tegenmoet is gewoon iets wat je uit je hoofd moet zetten. Met ieder paard zul je een gewennigsfase doormoeten, bij de een duurt die wat langer dan de ander. De vraag is: de korte gewennigsfase, is dat een paardje dat je gaat en blijft uitdagen, of ga je je plafond binnen de korste keren bereiken wat het paard je bieden kan?

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 19:53

scoxxx schreef:
Wellicht moet je je ook afvragen in hoeverre je wel een paard/pony wilt. Beschreven situatie kan ook bij een eventueel nieuw paard gebeuren.
Onlangs ook: 3 pony's super en super-braaf. Ander meiske erop dan ik... tot 3 maal toe kon het kind er niks mee. Angst en onzekerheid bij de ruiter, maakt zelfs het braafste paard vaak "onhandelbaar".

dat klopt. Maar ik heb laatst op een ander paard gereden en voelde totaal geen angst en onzekerheid. heb toen heerlijk gereden. En ook nu op mijn eigen pony had ik er eindelijk een heel goed gevoel bij. Tot ze vandaag weer begon

Kensington

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 20:00

Cassidy schreef:
Ik heb net het filmpje bekeken, wil je feliciteren met je vooruitgang en zie een aantal reacties daarop dat je er nu echt mee stopt.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik het echt heel, heel erg jammer vindt. Je had heel ver kunnen komen met deze pony, maar je plezier staat voorop, en geen enkel paard is het waard om serieus voor in de lappenmand te belanden.

Weet je, als je een paard koopt, gaat het zelden vanaf dag 1 zonder slag of stoot. Je zult aan elkaar moeten wennen, en het beeld van: ik stap de eerste dag op mijn bombproof paardje en rij lekker de zonsondergang tegenmoet is gewoon iets wat je uit je hoofd moet zetten. Met ieder paard zul je een gewennigsfase doormoeten, bij de een duurt die wat langer dan de ander. De vraag is: de korte gewennigsfase, is dat een paardje dat je gaat en blijft uitdagen, of ga je je plafond binnen de korste keren bereiken wat het paard je bieden kan?

Ik vind het zelf ook heel erg jammer. Deze pony kan zeker ver komen. Ik heb alleen nooit de ambitie gehad om er de sport mee in te gaan. ik heb haar gekocht als recreatie familie pony waar ip iedereen op moet kunnen. Ik heb tijdens het aankoop proces een aantal fouten gemaakt. Dit zal me zeker geen tweede keer gebeuren. Maar het is me niet waard om in de lappenmand te belanden, ik ben moeder van 2 kleine kinderen en mijn pony was bedoelt voor de ontspanning maar helaas.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 20:33

Filmpje met Lola er op ook gezien.
Ontzettend leuke en sportief gebouwde Haflinger! Zit zeker verder potentieel in dit paard/pony.

Zeker iets voor iemand die hier ERVARING mee heeft, gezien de nog erg onrustige aanleuning etc. van deze Haf. Maar als pony op zich geheel geen verkeerde aankoop: integendeel: ze ziet er mooi, sterk en elegant uit, en kan ook zeer goed door de bewegingen heen getrained worden.

Je kunt ook ECHTE "miskopen" doen, (ziek, zwak, kreupel, niet goed), daar lijkt me in dit geval totaal geen sprake van, jawel, voor het gebruiksdoel dat TS voor ogen heeft, is deze Haflinger een paar treedjes te moeilijk, geloof ik, maar WAT een geweldig leuk paard met potentieel en toekomstmogelijkheden.
TS ik begrijp dat je nu teleurgesteld bent... dat hoef je echter niet te zijn over je aankoop: hoewel dit niet is wat je als gezin wilde, heb je je een zeer leuke en mooie (sport) Haflinger aangeschaft.

Denk eens even goed na : wat zijn de mogelijkheden: ruilen met een ander? Die ook een Haf heeft maar "daar uit is gegroeid, omdat ze meer willen?" Zou kunnen....Haf verleasen aan iemand die hier wel mee verder kan en wil? Intussen verder kijken zonder veel financieel verlies te leiden?
Je moet er zelf dan ook wel een leuk gezinspaard voor terug krijgen.
Eerlijk gezegd lijkt me dit ook niet zo direct een "makkelijk gezinspaard" (ze zit inderdaad kwaliteitsmatig er boven).

Ik hoop dat je met je naasten en met Lola alle mogelijkheden doorneemt, is het een mogelijkheid dat Lola deze geheel overneemt? Huurt? Leased?
Ik probeer mee te denken...!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 08:27

Heb net t filmpje gekeken... Wow wat heb jij onbedoeld een geweldige aankoop gedaan! En wat rijdt Lola haar leuk! Ze zal idd niet super geschikt zijn als gezinspony of voor een onzekere ruiter maar als je toch besluit om haar te verkopen, dan lijkt t mij niet dat dit problemen gaat opleveren.
Ze heeft begeleiding, ondersteuning en een zekere ruiter nodig. Veel paarden die nog een beertje onstabiel en onervaren zijn, gaan bokken, rennen ed wanneer ze dit niet genoeg krijgen. Echt ontzettend jammer dat je in t zand bent beland na dat je toch besloten had om door te gaan.

Kijk idd de les even aan en anders verkoop je haar idd als sportpony. Doe je jezelf uiteindelijk plezier mee en ook de toekomstige ruiter. Want deze haf is wel erg leuk!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:40

Je schrijft dat je niet bang was op die andere. Maar als die eens opzij springt voor de eend in de sloot en jij er zo toch af valt?
Weinig paarden die dan zelfverzekerd blijven als ji dan met knikkende knieën opstapt.
Ook die brave.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-13 17:50

Erg sneu dat de klik niet wederzijds is. Mijn advies, ruilen of te koop zetten. Er zijn echt wel rustige paarden te koop die je vertrouwen geven. Maar je moet wel in de spiegel durven kijken dat je echt aan jezelf blijft werken, want idd ook brave dieren zoeken een leider die niet continue gespannen op het paard zitten. Dat is niet eerlijk naar je paard toe. Als dit paard te hoog gegrepen is kun je beter nu de beslissing maken en er niet zo moeilijk over doen. Je hebt nog geen jarenlange band opgebouwd en er is echt wel iemand waar hij wel goed bij past . Ruilen voor een iets ouder dier is vaak ook een optie. Even laten nakijken door de DA voor de zekerheid en zoals de andere bokker al zegt, een mooie strik erom! Eindeloos grondwerken en lessen en er uiteindelijk achterkomen dat de klik er nog steeds niet is? Een klik moet er direct zijn. En als je je eerste paard koopt wil je je nog wel eens vergissen en impulsief kopen, met je vlgd paard weet je wel hoe die klik voelt en neem voor je overgaat tot koop maar goed de tijd om uit te vinden of je daarmee een klik hebt.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:17

@Terpetijn, helaas heb ik het geld er niet voor.. Anders had ik het zo gedaan.. Ik ben zelf helemaal verliefd op deze pony geworden! Het is jammer dat ze weg moet maar voor haar zijn er zeker paardjes waar de klik met TS wel is.

@intel_1x, DA is al geweest :-) Bij pony niets te vinden.. Een ouder paard, tja, Arin is al 10... Als ze net zadelmak was dan zou ik zeggen daar zit nog wat in, maar een haflinger van 10 is denk ik wel een beetje klaar met ontwikkelen in karakter en omgang! Arin gaat nu zeker de verkoop weer in en ik hoop gewoon dat we iemand vinden die haar kan bieden wat ze nodig heeft!

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties.. +:)+

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 14:45

schrikdraad schreef:
Je schrijft dat je niet bang was op die andere. Maar als die eens opzij springt voor de eend in de sloot en jij er zo toch af valt?
Weinig paarden die dan zelfverzekerd blijven als ji dan met knikkende knieën opstapt.
Ook die brave.

Toch zijn ze er wel... Daarom zou ik, als ik TS was, deze pony verkopen. Zoals al eerder gezegd, het is een te dure hobby. Als je niet meer met 'plezier' opstapt, is het gewoon niet leuk meer :n. Deze pony krijgt vast een super leuk baasje ! Ik zou daarna gewoon de tijd nemen om te zoeken, misschien ook een wat ouder dier ?

Mijn Fjord is echt bromproof, ik durf eigenlijk te zeggen voor 99%. Dit is niet vanzelf gegaan, maar door er echt in geinvesteerd te hebben, durf ik hem overal mee naar toe te nemen. Verder is hij ontzettend nuchter in zijn hoofd!! Dat scheelt zo'n hoop. Je krijgt hem niet gek,... Ok, in de startbox :Y) . (*Maar hij is het verre van sloom hoor :D Profiel bewijst genoeg haha).

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:39

elk paard voelt zwakte aan.. altijd.. en er zijn veeeeel pony's die daar niet mee om kunnen gaan. een nieuw paard kan dus goed voor nieuwe ellende zorgen! denk goed na!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 16:59

Ik was wel heel benieuwd naar het filmpje, maar ik krijg alleen maar te zien:"Dit filmpje is privé"

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-13 17:32

@Amber
Ik schrijf ook niet dat ze de huidige pony niet moet verkopen. Ik vraag me wel af hoe ze denkt over een nieuwe.
Ze zullen bestaan maar de meeste gaan toch merken als een ruiter even verstijft of niet door drijft maar afwacht bij wat "spannends"
Wat jij ook schrijft ik heb moeten investeren.

Ik heb in het verleden kip makke paarden gereden. En ik ben verre van een sterruiter. Maar ik was zelden bang.
Dan werd een paard verkocht onder de noemer braaf. En dat bleek dan bij een onzeker persoon toch niet zo.

Bang-onzeker blijft een moeilijke combinatie bij paarden die een leider zoeken. Het dominante paard heeft een leider nodig om te zeggen tot hier en niet verder een onzeker paard heeft een leider nodig om te zeggen kom op het is niet eng.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 12:01

IVM verkoop pony een nieuw filmpje zonder alle muziekjes en tekstjes haha :-)

Ik ben er van overtuigd dat er ponys en paarden zijn die niets flikken als ze merken dat de ruiter wat angstig is.... Van die paarden die dan denken.. Pff wat zit jij je nou weer druk te maken.. En zoeen moet er komen!
Als je ziet dat TS op een ander paard heel relaxt zit is het gewoon de klik die mist tussen TS en pony waardoor het niet werkt!

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 05:48

Ik denk ook wel dat deze paarden bestaan. Mijn paard is zeker niet de makkelijkste om te rijden, niet gemeen maar gewoon erg snel beledigd. Zet een onzekere ruiter op hem en hij zet geen stap verkeerd! Wat wel weer het nadeel is, is dat áls deze ruiter uiteindelijk meer van hem gaat vragen, vertikt hij om dit te doen...

TS, heb je al eens overwogen om te kijken of er leuke paarden bij een manege te koop staan? Vaak zijn dit hele lieve paardjes die het heerlijk zouden vinden om een vaste eigenaar te hebben.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 07:18

TS
Niet schuldig voelen. Sommige paarden passen nu eenmaal niet bij sommige ruiters. Daar is niks mis mee.
Angst is een slechte raadgever voor zowel jezelf als je paard.
Verkoop dit paard; die vindt vast een goed tehuis waar hij beter tot zijn recht komt.
En ga lekker op zoek naar een wat ouder ervaren paard, die jou en jouw gezin vertrouwen geeft. Daar worden alle partijen beter van.

Succes