Boompje1985 schreef:Voor mij is gebrek aan leiderschap niks anders dan gebrek aan zelf vertrouwen. En grondwerk kan heel handig zijn voor mensen die gebrek hebben aan zelfvertrouwen, maar het is geen oplossing voor je problemen het is een manier om duidelijk te krijgen voor je zelf waar je aan moet werken meer niet.
Gebrek aan leiderschap heeft niet zo zeer met zelfvertrouwen maar vooral met gebrek aan kennis, aan inzicht in hoe paarden leven en denken.
Ik ken heel wat mensen die zoveel zelfvertrouwen hebben dat ze alle goede raad die ik ze geeft, ivm hun problemen met een paard, in de wind slaan omdat mijn antwoorden niet in hun kader past.
Door hun zelfvertrouwen willen ze gewoon niet zien dat er een andere manier bestaat om met paarden om te gaan.
Zelfvertrouwen staat heel dikwijls in de weg om tot een betere relatie te kopmen met een paard.
De mensen die willen gaan zoeken naar een harmonieuzere relatie met hun paard zijn dikwijls alle zelfvertrouwen kwijt door wat ze hebben meegemaakt en zijn zo ontvankelijk voor iets anders en beters.
Grondwerk is inderdaad geen oplossing voor problemen maar het is wel een "gereedschap" dat paard maar vooral mens een kader geeft waarbinnen gewerkt moet worden.
Dit kader zorgt voor het uitbreiden van de kennis van de mens en de opvoeding van het paard.