Ik zit er mee ..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:26

Apacheshadow schreef:
Traber schreef:
Ik vind het een goede zaak.Een manege met hart voor zijn dieren. :j
Kom op,85 kilo is een behoorlijk gewicht.
De meeste mensen met een normaal postuur redden dat bij lange na niet.

Wel vind ik dat ze het wegen even apart moeten doen. :j

Juist wel, TS is 1,92 dan is 88kg een heel normaal gewicht.
Ik heb bijv ondergewicht met mijn 1,90 en 70 kg. Ik moet dus aankomen.

Ik vind niet dat ze TS daarop kunnen pakken. Dat zou betekenen dat ze moet afvallen
en dus ondergewicht moet maken. Over ongezonde levenstijl gesproken.

Ondergewicht heeft ze pas vanaf 72 kilo. Tussen 88 en 72 zit behoorlijk wat.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:26

josien_m_ schreef:
Serendip90 schreef:
Dat zou voor mij een reden zijn om daar nooit te gaan rijden :+

Kijk het is goed dat ze de paarden "beschermen" en het zet mensen wel aan het denken... Maar vind het een beetje "grof" om het een gezamelijk iets te maken...

Hoezo? Het rijden gebeurt toch ook gezamelijk? Wat is er geheimzinnig aan je gewicht dan?

Voor kinderen, en vooral meisjes in de leeftijd 12 t/m nou zeg het eens... 24, 26... Kan je gewicht een heel groot punt van onzekerheid zijn. En laat die groep nou flink vertegenwoordigd zijn op de gemiddelde manege. Ik snap het wegen wel, maar zou als moeder van een meisje in de puberteit er absoluut niet blij mee zijn dat dit toch publiekelijk gebeurd. Doe het dan in kantoor en ik pleit ervoor zeker bij minderjarigen dat dit met een erbij gebeurd. Heb genoeg meisjes gezien die als ze ergens te zwaar voor worden gewogen drastische maatregelen gingen nemen. Dus: op kantoor, ouder erbij bij minderjarigen.

Zie nu dat er iemand vd manege reageert: vanaf welke leeftijd wegen jullie eigenlijk. Want die kleine dingen van 7, 8 etc wegen (hoop ik ;) ) nooit meer dan 85....

Of hebben jullie voor de pony's ook een maximaal gewicht? (Kan ik me voorstellen nml. Ik ga met mijn 83 prima op mijn Fries, maar ga natuurlijk niet op onze poown van 135...)
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 07-11-12 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:27

_Aurora_ schreef:
zoals ik hierboven lees vind ik het een prima verhaal en klinkt het echt als een manege met een hart voor haar paarden! Super! Ik denk dat ts gewoon even moet gaan praten en er is helemaal niet zoveel aan de hand.

Na het lezen van dat bericht lijkt me dat ook :) Ik vind het verder wel goed van ze. :)

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:27

craiester schreef:
ik vind dat heel belachelijk, nu worden mensen die dikker zijn eigenlijk gediscrimineerd. er zijn genoeg mensen die dikker zijn dan 85kilo en er zelf niks aan kunnen doen (lengte, medicijnen, ziekte..) en die zouden dan niet mogen rijden. dat de manege zich dan focust op het goed rijden van de paarden, dat elke ruiter leert het paard door de rug te rijden, ipv een gewichtslimiet op te stellen.

Wat heb je liever, dat te zware mensen op hun ziel worden getrapt of je een hardwerkend manegepaard pijn doet? Gewicht is nou eenmaal een doorslaggevende factor. Bij een belasting van een paard boven de 20% van zijn lichaamslichaamsgewicht, langer dan een uur, breng je blijvende schade toe. Maar hee, als zware mensen maar nie beledigd zijn...
Natuurlijk ts in verhouding niet te zwaar, maar ergens moet toch grens getrokken worden?
En je laatste zin raakt kant noch wal. Natuurlijk proberen ze de ruiters de paarden óver (niet door haha) de rug te rijden, maar dat kan een beginnende ruiter toch niet? Dus bij driekwart van de lessen gebeurd dat niet. Voilà.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:28

Maar het wegen gebeurt dus helemaal niet publiekelijk, alleen de instructrice komt te weten wat je weegt. Niks aan de hand toch?

Serendip90

Re: Ik zit er mee ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:29

Dan is het ook gewoon goed :) Maar blijf erbij... Ik zou er ook niet vrolijk van worden hoor :+

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:31

Zilfstar schreef:
Voor kinderen, en vooral meisjes in de leeftijd 12 t/m nou zeg het eens... 24, 26... Kan je gewicht een heel groot punt van onzekerheid zijn. En laat die groep nou flink vertegenwoordigd zijn op de gemiddelde manege. Ik snap het wegen wel, maar zou als moeder van een meisje in de puberteit er absoluut niet blij mee zijn dat dit toch publiekelijk gebeurd. Doe het dan in kantoor en ik pleit ervoor zeker bij minderjarigen dat dit met een erbij gebeurd. Heb genoeg meisjes gezien die als ze ergens te zwaar voor worden gewogen drastische maatregelen gingen nemen. Dus: op kantoor, ouder erbij bij minderjarigen.

Zie nu dat er iemand vd manege reageert: vanaf welke leeftijd wegen jullie eigenlijk. Want die kleine dingen van 7, 8 etc wegen (hoop ik ;) ) nooit meer dan 85....

Als ik me niet vergis doen we dit vanaf de C3.
Dus ongeveer de leeftijd vanaf 10jaar.
Helaas maar waar zijn er ook kinderen in die leeftijdscategorie die boven de 85kg uitkomen.

Wil nogmaals aangeven dat de mensen 1 voor 1 bij de instructrice komen om te wegen dus dat iemand anders niet jouw gewicht ziet.
De weegweek wordt van te voren aangegeven (instructrice gebruikt headset dus ouders horen dit ook) en als iemand er dus grote problemen mee heeft kan dit van te voren worden besproken.
Ouders mogen bij het wegen gewoon aanwezig zijn.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:33

Belachelijk, vooral dat het voor iedereen moet.. Ik heb hier echt nog nooit van gehoord. Ik zou gewoon gaan. Eventueel kort ervoor naar de sauna, zodat je vocht uitzweet en wat lichter ben dan.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:36

Serendip90 schreef:
En zoals aangegeven, het wordt pv gedaan... En aan de ene kant is "iedereen" doen, goed want dan krijg je geen scheve gezichten. Maar je kan mij niet vertellen dat een zwaar iemand niet door heeft dat ie te zwaar is? En ik ga er vanuit dat mensen ook eigen initiatief nemen ;) (naief he?)

Ja das naïef :(:) , zou fijn zijn als mensen zich daaraan houden, maar je ziet het al misgaan bij ts, die wilde misschien niet gaan, dikke jas aantrekken en die de schuld geven etc. Bij gewicht komt een hoop ontkenning kijken..

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:38

waarom worden de gewichten genoteerd?
als het goed is kwa gewicht, hoeft dat toch niet genoteerd te worden?

of gaan jullie naar aanleiding van gewichten ook nog kijken welke paarden en pony's bij deze persoon passen?

vraag me nogmaals af hoe de manege dan omgaat met zitlessen en beginnende ruiters
mag je daar het start gewicht wel een kilo of 10/15 lichter maken

ik had dus zwanger nooit mogen rijden want toen zat ik echt over de 85 kilo heen
gelukkig heb ik eigen paarden , die hadden er totaal geen problemen mee
maar goed, die hoeven niet dag in dag uit ruiters te dragen

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:38

Kelly-Taco: dat klinkt dat jullie manege goed erover nagedacht heeft.

(Erg zeg dat er kinderen zijn die zo zwaar zijn. Mijn zoon is 10, weegt 35 en vind ik al ietsje te zwaar ogen in zwembroek. Moet er niet aandenken als hij net zo zwaar zou zijn als ik! Schrik daarvan zeg)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:40

Prima initiatief van deze manege!!!! Goed voorbeeld doet volgen hoop ik.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:42

Bonita_Bon schreef:
Serendip90 schreef:
En zoals aangegeven, het wordt pv gedaan... En aan de ene kant is "iedereen" doen, goed want dan krijg je geen scheve gezichten. Maar je kan mij niet vertellen dat een zwaar iemand niet door heeft dat ie te zwaar is? En ik ga er vanuit dat mensen ook eigen initiatief nemen ;) (naief he?)

Ja das naïef :(:) , zou fijn zijn als mensen zich daaraan houden, maar je ziet het al misgaan bij ts, die wilde misschien niet gaan, dikke jas aantrekken en die de schuld geven etc. Bij gewicht komt een hoop ontkenning kijken..

Ik ben gewoon graaf naief... maar iedereen met een logisch verstand snapt toch dat... Lijkt mij :p Je kan het niet negeren omdat het nu ook "een ander" schaadt... Op die manier... Dat iemand veel te zwaar is en dat gezondsheidsrisico met zich meeneemt, eigen risico.... Maar dat je er ook iets/iemand anders mee kan verpesten.... Tjah... :)

En hoe goed ik het ook vind van de manege (en ja, het is eerlijker om iedereen te wegen) voor mij zou het echt een reden zijn om niet te gaan rijden daar :S, weegschaalangst ofzo? En ik ben niet te zwaar :'))

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:43

Goed van de manege dat ze er rekening mee houden!
Maar wel rot voor jou! Je bent volgens mij helemaal niks te zwaar maar je bent gewoon lang? Ik zou dat gewoon even zeggen en vragen of ze ook mee kunnen nemen of jij paarden in de weg zit of niet?
Kun je anders niet met je verzorgpaardje mee rijden in de les?

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:44

Ik vind het helemaal niet zo verkeerd om een gewichtslimiet te stellen, het is gewoon echt met het oog op het welzijn van de paarden. Ik vind het wegen wel beter dan iemand inschatten, want iemand kan toch behoorlijk wat lichter of zwaarder zijn dan je soms zou denken. Als het wegen inderdaad zo gebeurd dat niet iedereen uit je les je aan staat te staren terwijl je op de weegschaal staat en je gewicht is alleen bekend bij de instructrice, dan lijkt me dat prima. Gewicht noteren lijkt me alleen niet nodig? Of wordt dat gedaan om een overzichtje te hebben op welke paarden/pony's een ruiter wel of niet kan qua gewicht? En hoe vaak wordt zo'n weegweek eigenlijk gedaan?
TS, ik kan me heel goed voorstellen dat het niet leuk is om zo'n weegweek te doen en zeker niet als je over die 85 kilo heen komt, maar ik denk dat je je er echt geen zorgen over hoeft te maken. Uit de berichten van Kelly_Taco begrijp ik ook dat als iemand te zwaar is i.v.m. de gewichtslimiet, er met die persoon wordt overlegd wat de mogelijkheden zijn en iemand dus niet meteen weggestuurd wordt. Daarbij neem ik aan dat ze ook echt wel rekening houden met de kleding die je aan hebt bij de weging, met je lengte, je lichaamsbouw en je rijstijl en -vaardigheden. Maak je er niet te druk over, het komt echt wel goed :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:45

LisanneFloor schreef:
crazycactus schreef:
Hoe lang ben je want op de foto's in je profiel vind ik je er niet uitzien dat je 88 kilo weegt.

Ik ben 1.92, net gemeten, haha. Nee, ik zie er inderdaad niet uit alsof ik 88 kilo weeg, maar ik weeg het toch echt :P

Bij jou lengte is het geen ongezond gewicht . Vindt dat ze dat wel mee moeten nemen .
Ik zelf bv ben 174 cm en weeg 72 kg dus in verhouding zou ik net zo zwaar of miss zelfs zwaarder als jij .
En ik mag dan gewoon rijden op jouw manege ?!
Gelukkig heb ik eigen paarden en vertelt niemand mij of ik wel of niet mag opstappen .
Ben wel ooit flink kg, s afgevallen om mijn paard zadel mak te maken .

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:47

spatter schreef:

of gaan jullie naar aanleiding van gewichten ook nog kijken welke paarden en pony's bij deze persoon passen?

vraag me nogmaals af hoe de manege dan omgaat met zitlessen en beginnende ruiters

ik had dus zwanger nooit mogen rijden want toen zat ik echt over de 85 kilo heen

Ja klopt daar kijken we ook naar.

Ook de ponies voor beginners worden speciaal uitgezocht op een sterk fundament.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:53

Kelly_Taco schreef:
spatter schreef:

Ja klopt daar kijken we ook naar.

Ook de ponies voor beginners worden speciaal uitgezocht op een sterk fundament.

Chapeau!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 11:57

TS, als ik het zo hoor van de manege, is een heleboel bespreekbaar dus ik zou me niet al teveel zorgen maken. Voor de manege nogmaals, +:)+ .

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:13

Ik weeg 60 kilo maar bij deze manege zou ik never nooit gaan rijden, noch dat ik mijn kinderen erheen zou sturen.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat die manege nog bestaat :P.
Goed dat je rekening wil houden met gewicht maar je kan er ook in doorslaan, dat is hier volgens mij gebeurt. Mag dit wettelijk eigenlijk wel?

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:15

Waarom zou het niet mogen. Je bepaalt het gewicht dat gezond is om te dragen voor je paarden, en laat ruiters die zwaarder zijn dan dat niet op die paarden rijden.

Ik heb het idee dat wel erg veel mensen hun eigen plezier om te rijden boven de gezondheid van een paard stellen.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:19

44Myrthe44 schreef:
Ik weeg 60 kilo maar bij deze manege zou ik never nooit gaan rijden, noch dat ik mijn kinderen erheen zou sturen.
Ik snap eerlijk gezegd niet dat die manege nog bestaat :P.
Goed dat je rekening wil houden met gewicht maar je kan er ook in doorslaan, dat is hier volgens mij gebeurt. Mag dit wettelijk eigenlijk wel?

Nee hoor.
We hebben gewoon een heel goed management voor onze paarden en ponies.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:19

Ja, ik begrijp nu dat het wegen niet publiekelijk gebeurd en dat er zelfs ruimte is voor enig overleg als het maar om enkele kilootjes gaat. Ik stel mijn mening bij, complimenten voor de manege! +:)+

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:26

Dat TS een normaal gewicht heeft maakt niet uit, het gaat om de kilo's niet om de verhouding. Ik vind het super dat de manege een grens trekt. Zouden er meer moeten doen +:)+

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 12:28

ik vind het jammer dat zelfs bij het uitoefenen van je hobby niet jezelf kan zijn..kinderen die wat zwaarer zijn moeten waarschijnlijk in alles al opletten en worden aangekeken..en dan moet je ook nog gaan verantwoorden terwijl het juist de bedoeling is van paardrijden ontspanning en plezier toch? ik snap best dat het welzijn van de paard erg belangrijk is maar ik vind het idd wel wat overdreven..je hoeft echt geen weegmoment te doen om te bepalen welk gewicht iemand heeft en op welk paard het wel of niet aan kan..beetje manege houd daar op voorhand al rekening mee dat niet iedereen het zelfde is en dus ook paarden heeft staan die daar geen moeite mee hebben..
Laatst bijgewerkt door mvermeulen1 op 07-11-12 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt