Wanneer is je paard een sportpaard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 15:57

Sjolvir, bij mij is het topsportpaard nog een graadje anders. Ik heb het bij sportpaarden over dieren die categorie 1 in Nederland lopen, topsport vind ik de dieren die ook nog dik winstgevend zijn en zeg maar internationaal goed meedraaien.

Zelf hebben wij in mijn ogen 1 sportpaard. Of eigenlijk pony, diertje loopt in de aangespannen sport behoorlijk verdienstelijk mee op het hoogste nivo. Ook 3 nationale titels dit jaar gewonnen. Andere pony's lopen wel op het hoogste nivo, maar niet echt verdienstelijk. Voor mij is dat leuk om mee te doen, maar meer voor de fun, recreatie dus. Terwijl deze dieren ook op categorie 1 nivo lopen (ter vergelijking met de bekende dressuur klasses, B t/m ZZ-licht is categorie 3, vanaf ZZ-Zwaar is categorie 1).

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:03

enomis123 schreef:
een sportpaard is naar mijn inziens een warmbloedpaard, die kwaliteit heeft om op minimaal M niveau goed te presteren. en of er nou een dikke vacht op zit of niet, vind ik daar niet toe doen. als hij maar presteert.

Hier ben ik het wel mee eens!

Als ik sommigen zo hoor zou mijn paard geen sportpaard zijn... Mijn merrie heeft voorheen Z gelopen, momenteel rijd ik zelf gemiddeld 5 keer in de week (wel erg afwisselend, echt geen 5x per week dressuur) en rijdt wedstrijden in de L1. Ze heeft prima kwaliteiten om verder te komen in de sport en is daar ook op gefokt (papa is Gribaldi).

Maar dat staat los ervan dat mijn paard minimaal 8 uur per dag op het land staat en wel een wat dikker vachtje op haar hals heeft. Ik vind het dan nog steeds een 'sportpaard'. :j

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:57

Ik vraag me af he.....denken mensen dat de paarden"sport" uit alleen Dressuur of springen bestaat :+

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:02

Barcelano schreef:
Ik vraag me af he.....denken mensen dat de paarden"sport" uit alleen Dressuur of springen bestaat :+

Bestaat er dan ook iets anders?

:+

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:04

fransje23 schreef:
Barcelano schreef:

Bestaat er dan ook iets anders?

:+

Haha zo te horen aan sommigen reacties niet nee........of ze doen het erom :7 }>

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:08

Barcelano schreef:
Haha zo te horen aan sommigen reacties niet nee........of ze doen het erom :7 }>

Ik ben bang dat ze serieus zijn en eigenlijk is dat best droevig.. :=

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:09

Barcelano schreef:

Ik in ieder geval niet, maar ja, mijn tak van paardensport is ook de aangespannen sport. :P

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:12

superwoman schreef:
M_D_H schreef:
ik ken er anders aardig wat die met geen enkele ruiter op concours hoeven te gaan, gewoon omdat ze er niet geschikt voor zijn...

nogmaals, waarom dan niet?

Medisch niet ver genoeg gaan geraken, het hengst zijn en de ruiter zijnde niet gevorderd genoeg zijn, emotioneel, ooit een trauma opgelopen en dus bang van een menigte.
en zo kan ik er nog 100den opnoemen.
Mensen die geloven dat alles genezen kan worden zijn blind.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:14

Neonlight schreef:
Barcelano schreef:

Ik in ieder geval niet, maar ja, mijn tak van paardensport is ook de aangespannen sport. :P

:D Me vriend zou zeggen alleen maar een beetje zitten op zo kar :+

Nou ja ik hoor alleen maar kreten zoals vanaf het Z of wat...

Maar naar mijn weten heeft de Western sport dat niet en de Ren en Draf sport ook niet of Endurance sport...( benamingen zoals Z)

Jeetje noem ik nu opeens 3 sporten erbij die ook bestaan :)*

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:33

Juist daarom benoem ik ook de categorien. Hoe het zit in de endurance, DRS en western weet ik niet (en laten we ook voltige niet vergeten) maar in de springsport, dressuursport, mensport en aangespannen sport heb je categorie 1 t/m 4 wedstrijden. Categorie 3 & 4 is basissport, dit zijn de klasses waar ook de KNHS-kampioenschappen voor gereden worden (de hippiade). Categorie 1 en 2 is nationaal nivo, dit zijn de klasses waar de Nederlandse Kampioenschappen ook voor verreden worden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:47

Het blijft opeens erg stil hier :+

Aieshja

Re: Wanneer is je paard een sportpaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:57

Ik vind elk paard, ongeacht ras, een atleet als er iets mee getraind word. Wat het doel ook is..

Ik vind een paard een sportpaard als hij verdienstelijk mee draait in het wedstrijdleventje, welke takt dit ook is.

Faya__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:08

Barcelano schreef:
Neonlight schreef:

:D Me vriend zou zeggen alleen maar een beetje zitten op zo kar :+

Nou ja ik hoor alleen maar kreten zoals vanaf het Z of wat...

Maar naar mijn weten heeft de Western sport dat niet en de Ren en Draf sport ook niet of Endurance sport...( benamingen zoals Z)

Jeetje noem ik nu opeens 3 sporten erbij die ook bestaan :)*

Of de TREC, Working Equitation etc.

Maar wát ik me vooral afvraag na het lezen van dit topic, waaróm maken zoveel mensen er zo'n item van of zijn/haar paard een sportpaard of niet is? Gaan ze daar opeens beter van lopen als ze die 'naam' erbij krijgen?

Ragenbol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:14

Faya__ schreef:
Of de TREC, Working Equitation etc.

Maar wát ik me vooral afvraag na het lezen van dit topic, waaróm maken zoveel mensen er zo'n item van of zijn/haar paard een sportpaard of niet is? Gaan ze daar opeens beter van lopen als ze die 'naam' erbij krijgen?

Hihi daar ben ik het wel mee eens.
Ik geniet van mijn paard, of het nou een sportpaard is of niet. <3

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 23:21

Ruga schreef:
Over het algemeen zijn sportpaarden de paarden van mensen die zichzelf sportruiter noemen. Het paard zelf is eigenlijk gewoon een paard mocht je het aan hem vragen ;)

Dit. 100%. Een paard is een paard, en het label dat hij of zij krijgt wordt opgeplakt door de ruiter, de fokker, de beste stuurlui die aan wal staan. Wat een onzin.