Wel met cap rijden, maar geen bodyprotector gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linde29

Re: Wel met cap rijden, maar geen bodyprotector gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:11

Ik rij met cap en met bodyprotector. Ik vind het wel zo veilig.

__Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:47

Ik heb heel lang een bodyprotector en cap gehad. Ong. een half jaar geleden heb ik mijn bodyprotector verkocht omdat mijn zit er slechter op werd. ( Ik ging veel meer naar voren zitten ). Nu rij ik alleen nog met cap. :)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 13:49

ik rij altijd met cap, en eigenlijk alleen met bp als we gaan crossen :)
soms ook met springen :)

Nikk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:03

ik rijd altijd buiten met cap, voor mij is een BP toch echt veel te warm in de zomer. Opzich zit het prima en niet in de weg maar het hoeft niet persé dus ik rijd liever zonder.
Op de manege waar ik rijd zijn in de lessen BP verplicht en als je 16 bent mag je zelf kiezen of je het wel of niet wilt. het geeft wel extra bescherming en is in sommige gevallen wel heel erg handig.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:05

Ik rijd altijd met cap maar nooit met bodyprotector... Nu heb ik afgelopen vrijdag een ongeluk gehad ( met paard ) en lig nu in het ziekenhuis, m'n rug op drie plekken gebroken. Als ik weer op t paard stap denk ik wel dat ik een bodyprotector om doe..

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 14:08

Ik rijd ook alleen met cap. Springlessen rijd ik ook zonder BP tenzij het verplicht is. Dan leen ik er wel één van iemand. Ook buitenrijden en oefenspringen e.d. rijd ik zonder BP maarw el met Cap.
Cap vind ik wel echt belangrijk maar een BP niet.

Je mag tegenwoordig nergens meer aan dood gaan. BP en airbag vestjes. Goed dat ze het uitvinden, maar iedereen mag nog wel zijn eigen keuze maken gelukkig.

Ben vroeger heel vaak van een stoute manege pony afgevallen, en altijd gekneusde/gebroken polsen of blauwe plekken oid, maar nooit het idee gehad dat ik een BP miste.

"Vroeger" deed iedereen het altijd zonder, lijkt wel een hype te zijn geworden.
Nee voor mij geen BP als het niet hoeft. Zie er het nut niet van in.

Heus wel een keer midden in de hindernis gevallen met paard en al, maar nog nooit een BP nodig gehad, of die ander letsel had kunnen voorkomen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:03

Beetje rare opmerking : ' je mag tegenwoordig nergens meer dood aan gaan '. Had niet veel gescheeld bij mij en daar raak je me echt mee. Je hebt duidelijk geen idee wat het is om een paard bovenop je te krijgen, of in elk geval wat dat mentaal met je kan doen. Natuurlijk mag iedereen het voor zichzelf weten, maar let alsjeblieft een beetje op je uitspraken.

louwtje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 15:30

ik rijd meestal alleen met cap. bij cross is het meestal verplicht en toen droeg ik dus ook een bodyprotector. toen ik op een boomstam viel, vond ik het toch best prettig dat ik een bodyprotector aanhad. ik vind dat iedereen voor zich zelf moet beslissen of ze een bodyprotector dragen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 23:57

@ Sundral.
Mijn excuses als ik je daarmee gekwetst heb, dat was uiteraard niet mijn bedoeling.
Wat ik er alleen mee wilde vertellen is dat het prima is dat mensen dat gebruiken als ze daar behoefte aan hebben. Maar dat ik het nut er niet van in zie.
Als je met paardrijden een BP zou gebruiken, moet je met fietsen een helm op (ja ook volwassenen), moet je eigenlijk in de auto ook een helm op, want ja, ook dan is er een kans op een ongeluk, dan moet je overal wel voor opletten. Ook het oversteken van de straat kan gevaarlijk zijn. Paardrijden wordt hierdoor een beetje als een "gevaarlijke" sport afgeschildert, terwijl bijvoorbeeld fietsen net zoveel kans (of net zo weinig kans) geeft op valpartijen waarbij je thorax in het gedrang komt.

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:37

Ik rijd alleen met cap. Als je gaat paardrijden weet je dat je zal vallen, een bp zal mij zeker geen veiliger gevoel geven.

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 00:42

Ik rij alleen met cap. Wanneer je cross gaat rijden oid snap ik dat je ook met bp gaat rijden, verder vind ik een bp een beetje overdreven. Je kan nou eenmaal lelijk ten val komen, klopt, maar je kan ook lelijk van de trap vallen of van je fiets vallen. En ik geloof niet dat een bp perse veiliger of beter is.

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 02:58

Allebei om, je hebt wel van die mensen die zeggen: 'ik vertrouw mijn paard volledig, dat is niet nodig'. Maar ieder paard kan schrikken, je kan er wel is afglijden, elk paard struikelt wel eens. Vind dat zo'n domme reden.. :n

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:27

@ itsmi ik snap je wel hoor. Ik moet zeggen dat ik nog nooit een bodyprotector van dichtbij heb gezien. Ik heb altijd jonge paard en met name hengsten gereden en heb nooit echt in een bodyprotector geloofd. Ik denk ook niet dat zo'n ding een gebroken rug kan voorkomen. Maar na afgelopen vrijdag besef ik wel hoe kwetsbaar je eigenlijk bent. Dus wie weet dat ik er in de toekomst wel een aanschaf.

Rayza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:39

Ik rijd altijd met cap en voor het gewone rijden geen bodyprotector.
Die gebruik ik op het moment dat ik een paard beleer of als ik van te voren weet dat het een rit is met een hoger risico.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:35

Sundral schreef:
@ itsmi ik snap je wel hoor. Ik moet zeggen dat ik nog nooit een bodyprotector van dichtbij heb gezien. Ik heb altijd jonge paard en met name hengsten gereden en heb nooit echt in een bodyprotector geloofd. Ik denk ook niet dat zo'n ding een gebroken rug kan voorkomen. Maar na afgelopen vrijdag besef ik wel hoe kwetsbaar je eigenlijk bent. Dus wie weet dat ik er in de toekomst wel een aanschaf.

Tuurlijk ben je kwetsbaar. Maar als je in de auto zit, ben je in feite net zo kwetsbaar. Met als verschil dat een paard wat onstabieler zit, dus als je een balansprobleem hebt, je valrisico wat hoger is te paard dan in de auto.
Ik snap dat als je een keer een situatie meegemaakt hebt waar bijvoorbeeld je paard op je gevallen was, dat je er dan over na gaat denken. Heb ik ook gedaan toen ik met paard en al in de hindernis viel. Maar toch denk ik niet dat een BP op dat moment enig letsel had kunnen voorkomen. Had er alleen een gebroken neus aan overgehouden, had zat erger gekunt en tuurlijk ga je erover nadenken, maar ik heb er eigenlijk ook nadien, nooit in geloofd...
ik heb weinig thorax-letsel gezien wat daadwerkelijk voorkomen had kunnen worden met een BP.
Het is je goed recht om er één aan te schaffen als je je daar veiliger door voelt.

Biscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:37

Als ik een (jong) paard/pony voor het eerst rij wel, als ik het paard al heel lang ken niet. Wel altijd met cap!

Didoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:42

Ik rij alleen met cap paardrijkleren laarzen ik vind bodyprotecter niet lekker zitten namelijk maar als jij dat wil dan is het toch Jou beslissing?

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:46

Ik rij bijna nooit met cap. Heel erg stom van mezelf, zeker omdat ik laatst nog gevallen ben (gelukkig alleen mn hand in de brandnetels en voor de rest niets aan de hand!)
Denk dat ik toch maar weer met ga rijden.
BP heb ik niet maar zou em wel dragen als ik zou springen.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:33

itsmi schreef:
Sundral schreef:

Tuurlijk ben je kwetsbaar. Maar als je in de auto zit, ben je in feite net zo kwetsbaar. Met als verschil dat een paard wat onstabieler zit, dus als je een balansprobleem hebt, je valrisico wat hoger is te paard dan in de auto.
Ik snap dat als je een keer een situatie meegemaakt hebt waar bijvoorbeeld je paard op je gevallen was, dat je er dan over na gaat denken. Heb ik ook gedaan toen ik met paard en al in de hindernis viel. Maar toch denk ik niet dat een BP op dat moment enig letsel had kunnen voorkomen. Had er alleen een gebroken neus aan overgehouden, had zat erger gekunt en tuurlijk ga je erover nadenken, maar ik heb er eigenlijk ook nadien, nooit in geloofd...
ik heb weinig thorax-letsel gezien wat daadwerkelijk voorkomen had kunnen worden met een BP.
Het is je goed recht om er één aan te schaffen als je je daar veiliger door voelt.

Ik denk er precies zo over hoor, zouden mijn woorden kunnen zijn. Alleen die zin over dood gaan stond me gewoon niet aan.. Ik ga toch liever op m'n 90e dood aan ouderdom dan op m'n 19e aan een ongeluk.. En tuurlijk er is altijd gevaar, je kan ook onder een bus komen morgen en dan is het ook over. Zo heb ik ook altijd gedacht en idd een bodyprotector had mijn drie gebroken wervels ook niet kunnen voorkomen denk ik. Als ik er een aanschaf is het meer om het vetrouwen wat terug te krijgen en misschien om mijzelf wat te helpen in mijn houding, in de hoop dat het m'n rug wat ontlast.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:39

nohh, sterven in het harnas.. Lijkt me mooier dan eenzaam op je 90e in een bejaardentehuis ;)

maar als je alleen voor het vertrouwen BP wil gaan dragen tijdelijk, kan je hem dan niet beter lenen van iemand anders? Lijkt me een goedkopere oplossing! Die krengen zijn best duur..
Om je rug te ontlasten kun je beter een rugbandage kopen. Soort band die om je rug heen gaat. Werkt erg goed tegen "zwakke" of geblesseerde ruggen. Te koop bij thuiszorgwinkels en misschien ook wel sportwinkels.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:05

Pfff ik nie hoor. Vind paarden heel leuk maar m'n leven leuker hahh. Aaah oke thnx voor de tip!!

Kimberly520

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:39

Als ik val met mijn bodyprotector heb ik altijd last van mijn staartbeentje.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:42

Vroeger reed ik bijna altijd met een BP, maar sinds ik mijn huidige pony heb eigenlijk niet meer. Wel als ik op andermans paarden rijdt en dan naar buiten gaat. Toch voor de zekerheid. Cap doe ik ook altijd (op enkele keer na).

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:29

k rij altijd met Cap en Bodyprotector, sind dat me moeder van het paard is gevallen en 1,5 jaar plat heeft gelegen vanwege de pijn in me rug.
ik rij eigelijk alleen zonder cap en bodyprotecor als ik de pony's van het land haal en ik er eventjes op ga zitten

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:41

Alleen cap voor mij, rijd nog maar 10 lessen dus zit niet op moeilijke paardjes. Ik rijd op een manege. Zou denk ik ook nooit een eigen paard/pony krijgen... Misschien over een jaartje een BP, als ik al veel beter rijd en ze mij op moeilijkere paarden zetten. Zijn die dingen niet erg duur?