Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Thincla schreef:Dan is je paard dus toch eigelijk bang voor je dat je hem niet meer hard slaat of schopt?
Cassidy schreef:@jensvl
mag ik je vragen om dit filmpje even te bekijken?
http://www.youtube.com/watch?v=mac95OrD ... ure=relmfu
Waar zie jij hier intimidatie, en waar zie jij hier angst voor de persoon op de grond?
Ess_Ramona schreef:Mijn Haf had nogal de neiging om te bijten, dus toen ze een keertje echt beet heb ik het haar niet heel lief gevraagd of ze los wou laten hoor.. Dan is het maar even zielig, maar kreeg wel een aardige tik. Sindsdien deed ze het niet meer.
Een paard om elk wissewasje slaan is onzin, maar als een paard echt te ver gaat of het word echt gevaarlijk snap ik het wel.
v33ri3 schreef:Ik ben wel benieuwd waar je de mening op baseerdt? Ervaring?
Als jij respect geeft naar een paard, krijg jij respect terug. En soms hoort duidelijkheid daar ook bij. In een kudde kunnen ze ook wel eens een tik verwachten. Jaarlingen worden zo vaak op hun plaats gezet.
Nee, ik ben er niet op tegen mits het eerlijk en goed gebruikt word.
Waratje schreef:Thincla schreef:Dan is je paard dus toch eigelijk bang voor je dat je hem niet meer hard slaat of schopt?
Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Je geeft 1x heel duidelijk aan dat daar een grens (grof) gepasseerd was en dat heeft dat paard dan begrepen. Ingewikkelder is het niet. Paarden willen graag weten waar de grenzen zijn en als ze weten waar die zijn en hoe rekbaar ze zijn, als ze weten dat de grenzen hard vastliggen is het goed.
Waratje schreef:@Maura, het zou mij niet verbazen als dat geen onbewuste fout is, maar een bewuste keuze. Het paard had daar ruimte om over de mat te lopen en wilde zo te zien veel dichter bij hem langslopen in plaats van richting de mat, hij blokkeerde heel zachtjes die optie.
Cassidy schreef:Iedere correctie die je geeft aan een paard, moet een correctie zijn die aankomt, anders creeer je alleen ruis en leert je paard je niet serieus te nemen.
"Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet", dat is mijn credo. En ja, als dat betekend dat ik een serieuze tik moet verkopen om even door te dringen, dan zij het zo. Het wordt pas een probleem als ik gebrek aan kennis en opvoeding met tikken loop de compenseren. Maar 700 kilo paard die mij niet ziet staan is een groter probleem dan dat ik hem even een tik verkoop om tot hem door te dringen...
).

) maar niet in die mate zoals het op bokt altijd omschreven wordt. Want dergelijke berichten roepen bij mij toch altijd het idee op dat iedereen het fout doet, behalve de TS.... 
jensvl schreef:De reden is belangrijk. Doet je paard het om je pijn te doen, krijgen ze ook een niet mis te verstane tik. Als het paard het doet omdat hij wil spelen of je leuk vind, en het doet pijn, kan je je paard ook op andere manieren zeggen dat je weet dat hij het goed bedoelt, maar dat jij geen paard bent, en het liever niet hebt.
jensvl schreef:@maura: Ik ga ervan uit dat het mijn fout is tot ik zeker weet dat dat niet het geval is.
jensvl schreef:Maar het is die pijn om te helpen, ja dat is altijd iets dat ik heel erg vind, omdat dat altijd een deel van wat je hebt opgebouwd van vertrouwen terug omverhaalt.