Teleurgesteld..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:34

Het is weer vakantietijd, he *D

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:37

Mijn Haf had nogal de neiging om te bijten, dus toen ze een keertje echt beet heb ik het haar niet heel lief gevraagd of ze los wou laten hoor.. Dan is het maar even zielig, maar kreeg wel een aardige tik. Sindsdien deed ze het niet meer.

Een paard om elk wissewasje slaan is onzin, maar als een paard echt te ver gaat of het word echt gevaarlijk snap ik het wel.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:39

Mijn paard heeft ooit toen hij net een jaar was gericht naar mijn getrapt en hij heeft toen zo ontiegelijk hard een schop onder zijn kleine kont gehad dat hij ook nooit meer een been verkeerd op heeft getild.
is hij zielig geworden nee juist een paard die ik volledig vertrouw.
Hetzelfde als bijten gewoon in 1 keer een ontigelijke beuk voor zijn kop gegeven en nu ontzetten braaf en absoluut niet kopschuw.

shilady

Re: Teleurgesteld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:42

tja in princiepe ben ik het wel met je eens
maar als jou paard een paar flinke trappen van een ander paard krijgt met ijzers doet dat 10x meer pijn...

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:43

Dan is je paard dus toch eigelijk bang voor je dat je hem niet meer hard slaat of schopt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 11:46

Thincla schreef:
Dan is je paard dus toch eigelijk bang voor je dat je hem niet meer hard slaat of schopt?

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Je geeft 1x heel duidelijk aan dat daar een grens (grof) gepasseerd was en dat heeft dat paard dan begrepen. Ingewikkelder is het niet. Paarden willen graag weten waar de grenzen zijn en als ze weten waar die zijn en hoe rekbaar ze zijn, als ze weten dat de grenzen hard vastliggen is het goed.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:02

Cassidy schreef:
@jensvl

mag ik je vragen om dit filmpje even te bekijken?

http://www.youtube.com/watch?v=mac95OrD ... ure=relmfu

Waar zie jij hier intimidatie, en waar zie jij hier angst voor de persoon op de grond?

Leuke discussie. Ik heb ook heel even naar het filmpje gekeken (20 seconden). In die 20 seconden zie ik geen intimidatie of angst, maar wel een grove fout in lichaamstaal waar het paard, vergevingsgezind als paarden nu eenmaal zijn zoalng ze weten dat ze veilig zijn, vrij laconiek overheen stapt.
De fout: op 15 seconden, vlak na het wegsturen op de cirkel, staat de longeur zo in de weg dat het voor het paard onmogelijk is om op een beleefde manier z'n weg te vervolgen. Je ziet dat het paard het hoofd omhoog gooit en op de rem gaat staan. Je ziet ook dat de longeur zich er niet van bewust is dat hij in de weg staat, die is drukker met touwtjes op orde maken.
Die fout veroorzaakt verder geen schade (buiten dat het voor het paard bevestigt dat je 90% van de signalen die mensen geven moet negeren) en dit soort fouten staat een verder prettige omgang tussen mens en paard ook niet in de weg. Toch denk ik dat die prettige omgang in dit geval heel veel meer te danken is aan de erg prettige, kalme en ontspannen uitstraling van de longeur dan aan diens vermogen zijn lichaam nauwkeurig te gebruiken. Mocht Parelli cursussen prettig, kalm en ontspannen in je vel zitten aanbieden dan zou ik daar misschien nog wel in geïnteresseerd zijn, ik denk dat de wereld er een stuk gezelliger op wordt als meer mensen prettige zelfverzekerd in het leven zouden staan. Maar waar het gaat over paarden en lichaamstaal denk ik dat er (veel) betere leraren zijn.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:09

@jensvl : dat je nog serieus ingaat op mijn (sarcastische) opmerking zegt mij al genoeg. Jullie denkwijze is totaal niet realistisch.

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:12

Ess_Ramona schreef:
Mijn Haf had nogal de neiging om te bijten, dus toen ze een keertje echt beet heb ik het haar niet heel lief gevraagd of ze los wou laten hoor.. Dan is het maar even zielig, maar kreeg wel een aardige tik. Sindsdien deed ze het niet meer.

Een paard om elk wissewasje slaan is onzin, maar als een paard echt te ver gaat of het word echt gevaarlijk snap ik het wel.

Tis ook zielig voor jou als je gebeten of getrapt wordt. Denkt dat paard vast ook niet over na voor hij het doet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:13

@Maura, het zou mij niet verbazen als dat geen onbewuste fout is, maar een bewuste keuze. Het paard had daar ruimte om over de mat te lopen en wilde zo te zien veel dichter bij hem langslopen in plaats van richting de mat, hij blokkeerde heel zachtjes die optie.
Persoonlijk vind ik het een heel aardig filmpje, hij heeft inderdaad leuk bijgeleerd in de loop van de jaren. Prettig om te zien. Dank voor het plaatsen, Cassidy ;)

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:15

v33ri3 schreef:
Ik ben wel benieuwd waar je de mening op baseerdt? Ervaring?

Als jij respect geeft naar een paard, krijg jij respect terug. En soms hoort duidelijkheid daar ook bij. In een kudde kunnen ze ook wel eens een tik verwachten. Jaarlingen worden zo vaak op hun plaats gezet.

Nee, ik ben er niet op tegen mits het eerlijk en goed gebruikt word.

precies wat zei zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:34

Waratje schreef:
Thincla schreef:

Nee hoor, dat hoeft helemaal niet. Je geeft 1x heel duidelijk aan dat daar een grens (grof) gepasseerd was en dat heeft dat paard dan begrepen. Ingewikkelder is het niet. Paarden willen graag weten waar de grenzen zijn en als ze weten waar die zijn en hoe rekbaar ze zijn, als ze weten dat de grenzen hard vastliggen is het goed.

Die van mij niet ;(
Hij heeft ook eens naar mij getrapt waarop ik op dezelfde (harde) manier teruggereageerd heb (automatisme, aangeleerd, whatever). Maar ondertussen heb ik nog steeds problemen. Pony heeft een voetoptil/hoefsmidprobleem, heb me voorgenomen daar aan te werken maar ik wil niet (zoals mensen in het verleden) kreupel getrapt worden, dus ik dacht dat het zou helpen om 1x heftig te reageren en dan verder te doen alsof er niks aan de hand was. Net zoals je zegt "je geeft 1x duidelijk aan dat een grens gepasseerd is en dan begrijpt je paard dat". Nou, niet dus ... Buiten het feit dat ik een paard had dat mij helemaal niet meer leuk vond en ik eerst daar aan kon werken zit ik nu nog steeds met problemen. En dan kan er wel geroepen worden van 'een paard heeft niet naar je te trappen', maar als dat de enige verdediging is die het dier nog heeft? Hij vindt z'n voeten aan jou geven gewoon ECHT NIET leuk, wat er ooit gebeurd is weet ik niet, maar het zal niet niks geweest zijn. Dus ja, hij trapt ... enkel als je te lang doorgaat en teveel in 1 keer wil (hij geeft ook nog 25 signalen vooraf, maar hoeveel mensen zouden die niet eens zien of willen zien?) ... Eigenlijk heeft hij groot gelijk, maar bij een aantal mensen zou hij al lang in de salami belandt zijn, want een paard hoort niet te trappen en moet ermee stoppen na een trap terug ...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:40

Waratje schreef:
@Maura, het zou mij niet verbazen als dat geen onbewuste fout is, maar een bewuste keuze. Het paard had daar ruimte om over de mat te lopen en wilde zo te zien veel dichter bij hem langslopen in plaats van richting de mat, hij blokkeerde heel zachtjes die optie.

Zelfs al zou het een bewuste keuze zijn (waar ik overigens na nog drie keer kijken geen enkele aanwijzing voor kan ontdekken) dan is het in mijn ogen nog steeds een verkeerde keuze. Omdat op 15 seconden het paard twee tegenstijdige signalen krijgt, namelijk 'stop' en 'loop door'. Ik vind het not done om twee tegenstrijdige signalen te geven. Moet die volte groter, dan kun je dat aan het paard uitleggen door 'm naar buiten te 'duwen'met de zweep of stick of de punt van je vinger richting (net achter) z'n schouder. Een paard zó plomverloren in de weg gaan staan vind ik niet 'heel zachtjes' maar grof, en gezien het omhoog zwaaiende hoofd van het paard op het filmpje vind het paard dat zelf ook. Heel zachtjes vind ik een aanwijzing die zo duidelijk en goed getimed is dat de vloeiende beweging wordt bijgestuurd, niet onderbroken.

Zoveel mensen zoveel smaken en over smaak valt niet te twisten. Feit is dat ook Parelli zich steeds blijft ontwikkelen (al betwijfel ik of dat uit liefde voor de paarden of uit liefde voor z'n portemonnee is, maar goed, als honderdduizenden mensen over de hele wereld bereid zouden zijn om elk jaar bakken vol met geld te betalen voor nieuwe DVD's van mij en mijn paarden dan zou ik óók elk jaar een nieuwe serie maken hoor, de man heeft groot gelijk dat 'ie het doet). Wat dat betreft kan iederéén iets leren van Parelli: wat je vandaag zeker denkt te weten kun je morgen weer anders zien.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:41

Cassidy schreef:
Iedere correctie die je geeft aan een paard, moet een correctie zijn die aankomt, anders creeer je alleen ruis en leert je paard je niet serieus te nemen.

"Zo zacht als het kan, en zo hard als het moet", dat is mijn credo. En ja, als dat betekend dat ik een serieuze tik moet verkopen om even door te dringen, dan zij het zo. Het wordt pas een probleem als ik gebrek aan kennis en opvoeding met tikken loop de compenseren. Maar 700 kilo paard die mij niet ziet staan is een groter probleem dan dat ik hem even een tik verkoop om tot hem door te dringen...

Hier sluit ik me bij aan.
Als het nodig is beter 1 keer goed duidelijk zijn mits je timing en kennis goed is.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 12:45

De reden is belangrijk. Doet je paard het om je pijn te doen, krijgen ze ook een niet mis te verstane tik. Als het paard het doet omdat hij wil spelen of je leuk vind, en het doet pijn, kan je je paard ook op andere manieren zeggen dat je weet dat hij het goed bedoelt, maar dat jij geen paard bent, en het liever niet hebt.

En ja mijn mening is gebaseerd op ervaring en ervaring van anderen. Heb pas een paard getraind waarin er vroeger een fout in de training is begaan, en het paard zichzelf wilde verdedigen. Ik heb geen 1 keer het paard geslagen, terwijl het paard af en toe steigerde en af en toe in jou richting stampte, omdat hij soms het gevoel had zich tegen jou te moeten verdedigen. De meesten zouden idd het paard een stevige mot geven. Ik heb besloten begrip te tonen voor het paard. Straffer nog, ik maakte me klein, en bleef muisstil staan. Rara, probleem verdween als sneeuw voor de zon. Ditzelfde paard was bijterig bij het aansingelen. Echt bijten om te bijten. Door gewoon verder te doen met wat ik bezig was en met een hand zijn hoofd op afstand te houden (zonder het te raken) en vervolgens te belonen als hij stopte met bijten, door rust te geven (singel onmiddelijk terug los) leerde hij op korte tijd om te stoppen met bijten.
Nog 1 ding wil ik zeggen. Duidelijkheid moet er idd zijn, maar enkel als het echt te gortig wordt. En kan afhankelijk van de situatie anders gebeuren dan met slaan.
Ik volg de methode van de alfa niet meer. Mij is opgevallen dat paarden bang zijn van de alfa en alleen luisteren omdat ze zo geen straf krijgen. Er bestaat een andere soort leider (de passieve leider) en die probeer ik te volgen.
Ik kan je enkel aanraden het boek "horses never lie" van Mark Rashid te lezen. Dat legt alles veel beter uit dan ik het kan.

Maar ik wil wel nog extra waarschuwen dat als het paard echt agressief is, dat je echt wel eens een klap kunt (en moet) uitdelen. Maar voor meer dan zelfverdediging vind ik een tik geven niet op zijn plaats.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:08

jensvl, dat boek heb ik gelezen, was zeker de moeite waard, maar net als met alle boeken over dit onderwerp: niet de enige, volledige en heilig waarheid ;)
[***], je geeft aan dat het paard al een heleboel signalen heeft gegeven voordat die trap komt, als je die genegeert hebt schiet je dus zelf tekort en kun je het paard inderdaad niet kwalijk nemen dat het trapt.
Als een paard een signaal geeft is het wel zo beleefd om aan te geven dat je het signaal hebt begrepen. Of je daarna toegeeft aan het paard of aangeeft dat je toch die voet wil is daarbij maar heel beperkt van belang. Het begint bij communicatie en die komt van twee kanten. In zo'n geval babbel ik gewoon tegen het paard "ok, ik weet dat je het niet prettig vindt om je voet te geven, maar ik wil hem toch graag even vasthouden." En dan is het dus opletten dat je je aan je woord houdt en dus ook na het even vasthouden de voet weer teruggeeft. En van daaruit bouw je dat op. Maar eerst 25 signalen negeren en dan een schop geven vanwege het 26e signaal zal inderdaad niet het gewenste resultaat geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:17

Helemaal waar, maar hoeveel mensen zien die signalen wel?
Hoeveel mensen laten los als een paard z'n voet terugtrekt? Of naar de grond wil slaan? Of gaat draaien en drentelen? Of zichzelf op de knieën wil laten vallen? Of ... ? Ik weet dit (nu), maar hoeveel mensen weten dit? Hoeveel mensen zouden bij het eerste signaal al meteen een klap geven omdat het paard zich niet moet aanstellen? Nog leuker is dat het paard helemaal niet bang lijkt te zijn, het zogenaamde introvert paard. Hij staat er gewoon, zelfs los (in de poetsplaats met een ketting ervoor, in de roundpen gewoon los met dus ruimte zat) en hij blijft staan. Dus zouden mensen zeggen "hij heeft geen schrik en stelt zich gewoon aan". Daar wil ik naartoe, iets wat ik nu toevallig zelf meemaak waar heel veel mensen "fout" (in mijn ogen) op zouden reageren, en jammer genoeg daardoor is het op z'n 19 jaar nog steeds een probleem ... (en neen, die hoeven zijn nooit fatsoenlijk gedaan, ze zien er ook goed uit := ).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:20

Waarom zie ik die mensen toch nooit die zomaar een paard de hersens in slaan om iets heel kleins? Als je bokt moet geloven lopen er heel veel van dit soort figuren rond, maar ik zie ze nooit :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:23

Tja, het hoeft in mijn ogen niet altijd letterlijk de hersens in slaan te zijn, ook de benen erin (echt met alle kracht, eventueel vergezeld van sporen) omdat paard hoek x of y niet in wil of niet voorbij plaats z valt in mijn ogen onder dezelfde noemer. Om over zwepen maar te zwijgen. Ik zie het nu gelukkig minder, voornamelijk omdat ik mijn pony('s) neem en (in mijn eentje) de bossen in trek, maar vroeger leek het wel de normaalste zaak van de wereld. Ik heb ook echt zo 'leren rijden', inclusief slofteugel en 'trek er maar aan als hij niet naar beneden wil'. Uiteraard is dit niet de goede manier, maar het zal niet enkel op 1 plaats voorkomen waar ik toevallig terecht kwam schat ik zo...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:34

Ook met zulke berichten heb ik het idee dat er altijd zwaar overdreven wordt...
Als je leest hoe paarden met een zweep afgetuigd worden, hoe paarden voor het minst of geringste een knal voor de harses krijgen... nee echt, ik zie ze niet :n
Onkunde in het rijden (slof, spoor er flink in) zie ik weleens langs komen (altijd bij dezelfde trouwens ;) ) maar niet in die mate zoals het op bokt altijd omschreven wordt. Want dergelijke berichten roepen bij mij toch altijd het idee op dat iedereen het fout doet, behalve de TS....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:36

Daar heb je wel gelijk in :j
Ik kan ook niet zeggen dat ik het elke dag zie, maar alles heb ik wel eens een keertje zien voorbijkomen .. Maarja, bijna 20 jaar op veel verschillende plaatsen met veel verschillende mensen & paarden ... het kan wel eens natuurlijk :+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:53

jensvl schreef:
De reden is belangrijk. Doet je paard het om je pijn te doen, krijgen ze ook een niet mis te verstane tik. Als het paard het doet omdat hij wil spelen of je leuk vind, en het doet pijn, kan je je paard ook op andere manieren zeggen dat je weet dat hij het goed bedoelt, maar dat jij geen paard bent, en het liever niet hebt.

Misschien zit hierin de basis van elke discussie over paarden slaan. Want hoe weet je of je gelijk hebt als je denkt dat je paard bijt of schopt om je pijn te doen? Hoe weet je dat je het bijten niet zelf hebt uitgelokt doordat je onbewust iets deed dat je paard als zeer onbeleefd ervaarde? Hoe weet je wat je niet weet?
En wat doe je als iemand anders een paard slaat omdat diegene zeker weet dat dat paard ie klap verdient, zelf nodig heeft, omdat dat paard die persoon pijn wilde doen? Of dwars wilde zitten. Of belachelijk wilde maken, of willekeurig welke andere reden mensen hebben om slaan te rechtvaardigen? En wat is eigenlijk het verschil tussen een onterechte tik uitdelen en een ander signaal geven dat het paard in kwestie niet begrijpt en stress en verwarring veroorzaakt? En wat als een paard pijn gedaan moet worden om het te helpen? Dat paard ervaart toch alleen maar dat de mens hem pijn doet, die kun je toch niet uitleggen dat het moet om beter te worden? Het behandelen van rotstraal of een hoefzweer bijvoorbeeld is behoorlijk pijnlijk voor een paard hoor en ik heb er nog nooit één gezien die blij en geduldig z'n zere voet gaf om de ellende te laten uitsnijden. In de beleving van zo'n paard kan die pijn onmogelijk rechtvaardiger aanvoelen dan een tik(je) met een zweep en als de 'regel' dat je een paard pijn mag doen als hij jou pijn doet ook andersom geldt, dan zou het ook rechtvaardig zijn als een paard de smid het licht uittrapt als die een hoefzweer komt uitsnijden.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:15

@Waratje: ik ben het volledig eens met je gedachte dat er geen een boek de absolute waarheid verschaft. Ik gebruik een heel klein beetje parelli, gecombineerd met indiaanse omgang en Mark Rashid. Ik heb deze mengeling samengevoegd en ben content, maar sta altijd open voor verbetering en andere schrijvers. Ik ben bvb aan het denken om eventueel een boek van hempfling te kopen en hoop dat hij ook goede raad heeft.

@maura: Ik ga ervan uit dat het mijn fout is tot ik zeker weet dat dat niet het geval is. Ik ga er ook van uit dat het paard zijn best wil doen en niet koppig is. Ik ben er hierdoor ook achtergekomen dat zowat alles wat een paard doet, afkomstig is van wat de mens doet. Verder heb ik gemerkt dat een paard dat koppig is om geen andere reden dan de ruiter te pesten, heel zeldzaam is.
In het geval dat je op het einde bespreekt, heb je spijtig genoeg geen keus. Besef wel dat dit spijtig genoeg heel nadelig is op het vertrouwen van je paard in jou, maar je hebt geen keus. Ik doe niets bij mensen die hun paard slaan. Dat is hun keuze en daar moei ik me niet mee (tot bepaalde hoogte natuurlijk). Het leuke is dat je als je goed met paarden omgaat eigenlijk geen stress en verwarring veroorzaakt. Maar het is die pijn om te helpen, ja dat is altijd iets dat ik heel erg vind, omdat dat altijd een deel van wat je hebt opgebouwd van vertrouwen terug omverhaalt.

In ieder geval, ga ervan uit dat de schuld bij jou ligt en voor je wilt werken, tot je heel zeker kan weten dat dit niet het geval is.

@stef: Ga eens kijken naar een paardenopvang voor mishandelde paarden, en je zou verschieten.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:45

Natuurlijk zijn er mishandelde paarden, maar zoals het op bokt geschetst wordt is elk paard wat een keer een knal krijgt een mishandeld paard, dát is mijn punt

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:17

jensvl schreef:
@maura: Ik ga ervan uit dat het mijn fout is tot ik zeker weet dat dat niet het geval is.

Hm, ik geloof dat je mijn - ietwat filosofische - punt een beetje mist. Maakt niet uit, ik zal het wat directer opschrijven: je kúnt niet zeker weten dat het niet jouw fout is. Net zoals je ook niet zeker kunt weten of een ander meer of minder gelijk heeft dan jij. Omdat iedereen uitgaat van z'n eigen referentiekader (en daarom komen volgens mij op bokt ook steeds weer dezelfde eindeloze discussies terug).
jensvl schreef:
Maar het is die pijn om te helpen, ja dat is altijd iets dat ik heel erg vind, omdat dat altijd een deel van wat je hebt opgebouwd van vertrouwen terug omverhaalt.

Mijn ervaring is anders. Paarden snappen inderdaad niet waarom je ze pijn doet, maar zodra je stopt met ze pijn te doen en weer gewoon leuk oplettend en beleefd met ze omgaat ben je weer helemaal oké. Het wordt vast anders als je negen van de tien keer dat je een paard in handen hebt 'm verschrikkelijk veel pijn doet, maar zolang het paard het grootste deel van de tijd netjes wordt behandeld en op een prettige manier aandacht ervaart, komen ze de elfde keer gewoon weer naar je toe. Daarom denk ik dat het met de ruitersportcarrière van de gefrustreerde zweepslaande ruiters niet heel hard zal opschieten, maar ik zie niet in waarom zulke mensen niet gewoon heel gezellig met hun paard zouden kunnen omgaan op de grond. Natuurlijk kan het heel veel beter, maar ik doe het nu ook al heel veel beter dan vijf jaar geleden en ik reken er eigenlijk wel op dat ik het over vijf jaar nog weer heel veel beter doe. Als er geen vooruitgang meer in zit gaat de lol er wel een beetje af ben ik bang.

Waar Stef volgens mij een beetje last van heeft, en ik zelf ook, is een lichte allergie voor mensen die van zichzelf vinden dat ze De Waarheid Over Paarden hebben ontdekt (of ijverig overschrijven uit een boekje alsof ze het zelf bedacht hebben), dat de rest van de wereld paarden niet half zo goed begrijpt als zijzelf en die hengelen naar complimenten over hoe goed ze met hun Waarheid wel niet allerlei zielige mishandelde onbegrepen fantastisch getalenteerde superpaarden hebben weten te redden van een enkeltje slager. Veel van die mensen verdienen geen complimentje maar een draai om hun oren om ze af te leren zo respectloos allerlei onzin over andere mensen op internet te zetten. Want óók als je er niet bij zet over wie je het hebt is onzin onzin. Niemand is perfect en iedereen die oprecht z'n best doet doet verdient daarvoor respect. Zit ik een beetje in de buurt Stef?