Pony ligt stil met 4 benen in de lucht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:40

Miracle_ schreef:
Daar gaat dit topic toch helemaal niet over, of wel soms?? Kom op zeg, ga iets doen met je zondag. :)

Huh maakt het voor jou uit of ik op mijn zondag iets over een shet of een zwarte zeg, ik heb met dit weer niks beters te doen iig :Y) ? Het valt gewoon op omdat de benen voor de shet staan in het filmpje
Laatst bijgewerkt door koos2015 op 08-07-12 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:41

Sandraa schreef:
Miracle_ schreef:
Daar gaat dit topic toch helemaal niet over, of wel soms?? Kom op zeg, ga iets doen met je zondag. :)

Huh maakt het voor jou uit of ik op mijn zondag iets over een shet of een zwarte zeg?

Dit topic gaat niet over het zwarte paard, ofwel?

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:41

Sandraa schreef:
Jij bent de leukste thuis? :)

Maar goed, dan een serieuze vraag voor je: Is het normaal zoals die zwarte op zijn benen staat volgens jou?

Ik heb paarden gezien met dezelfde actie als er met 25 graden vliegen in de buurt zijn....

Maar ik denk zeker dat tie zwarte ook dood gaat, zou alleen niet weten wanneer. Maar dat was je vraag ook niet.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:45

HolyPope schreef:
Sandraa schreef:

Maar goed, dan een serieuze vraag voor je: Is het normaal zoals die zwarte op zijn benen staat volgens jou?

Ik heb paarden gezien met dezelfde actie als er met 25 graden vliegen in de buurt zijn....

Maar ik denk zeker dat tie zwarte ook dood gaat, zou alleen niet weten wanneer. Maar dat was je vraag ook niet.

Dus zo raar was mijn vraag niet of hij altijd zo staat :) Blijkbaar alleen als het 25 graden is en hij last van vliegen heeft. Bedankt voor je antwoord.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:46

HolyPope schreef:
Sandraa schreef:

dood gaan we allemaal een keer....net als die zwarte

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:08

Zoals hierboven ookal gernoemd, belachelijk dat mensen honden katten ect Volgens misschien nog? met paarden vergelijken. het is inderdaad heeeel slecht als paarden te lang op hun rug blijven liggen. ik zou als mijn paard 2 min zo lag meteen in paniek raken, hebben jullie enig idee wat darmen van een paard doen in dezen positie, het kan best zijn dat het een gewoonte is, al ga ik hier niet van uit. Maar als het een gewoonte is, mag hij nog niet zolang op zn rug blijven liggen !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:15

Een van de paarden die ik rijd gaat na het rollen altijd 5 minuten op haar kont zitten en schuurt ze met haar kont over de grond.. echt een grappig gezicht!!

Pleunie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:18

Dit herken ik! *\o/* Alleen niet bij een paard -O- .... Mijn hond doet dat altijd, ze blijft meestal iets van een kwartier liggen. Ze doet het dagelijks... Ik weet ook niet waarom ze het doet....
Even kijke of deze foto het doet....
Hier ligt ze maar half op zijn kop, meestal ligt ze precies zoals jou pony..........
http://i47.tinypic.com/2iq4np.jpg

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:18

vencedor schreef:
Heeeeel apart. Ik herken dit alleen van onze hond , die ligt ook regelmatig zo en gaat op dezelfde manier ligge. Even rollen en dan blijven liggen :-P

Hahahaha, dat duurt lang. Idd herken ik dat ook van mijn hond. Weet je zeker dat het een pony is :+ :+ Mijn hond vindt het dan heerlijk op haar buik gekrabbeld te worden. Heb jij dat al geprobeerd??? :D :D :D :D

Emie99

Re: Pony ligt stil met 4 benen in de lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:24

Waarom haalt iedereen hun hond'/kat erbij. Een pony is een totaal ander dier, die het van nature niet doet.Ja ze rollen, maar blijven niet zo liggen als het goed is. En het rollen heeft een functie, het liggen op de rug een paar minuten lang níet. Behalve misschien verlichting van pijn, al is het niet goed voor de organen. Ts ik zou het filmpje naar je DA sturen, veel mensen herkennen het en niet op de positieve manier.

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:29

Emie99 schreef:
Waarom haalt iedereen hun hond'/kat erbij. Een pony is een totaal ander dier, die het van nature niet doet.Ja ze rollen, maar blijven niet zo liggen als het goed is. En het rollen heeft een functie, het liggen op de rug een paar minuten lang níet. Behalve misschien verlichting van pijn, al is het niet goed voor de organen. Ts ik zou het filmpje naar je DA sturen, veel mensen herkennen het en niet op de positieve manier.

ben het helemaal met je eens, krijg echt kriebels als ik de mensen zo hoor praten over hun hond en kat, dat laat zien dat er nog geen voldoende ervaring is in de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:37

Wat een heerlijk lekker lui ding......mijn anda deed dit het eerste jaar dat hij hier was...toen was hij nog jong en vond het allemaal wel best, deed er ook lui bij kreunen en vaak kwamen de andere paarden hem weer overeind halen, beest was gewoon lui, erg relaxed. Nu is hij iets meer hengst, dus alerter, meer haantje de voorste en gunt zich dit niet meer.

Diertje geniet gewoon, niks geen ziektes, gewoon een lekkere shet....

Ook wel fijn dat bokkers geen vliegen hebben thuis, geen wiebelende benen van irritatie en staarten die zwiepen......fijn voor jullie paarden, arme knollies thuis

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:51

Hahahahaah ja dus kreunen en op de rug liggen is volgens jou ontspanning?? En de groep vind het schijnbaar zo'n raar gezicht dat ze hem overeind komen halen... kom op zeg een paard op zijn rug dat kreunt heeft gewoon buikpijn, buikpijn hoeven ze niet meteen van dood te gaan he,!! Jij hebt ook weleens kramp toch? Ga je ook even rustig op de bank liggen in een positie die voor jou prettig is?
Mensen die nog steeds hun hond en kat erbij halen, koop een hobbelpaard of verdiep je eens in natuurlijk gedrag en afwijkend gedrag bij paarden en kijk dan nog eens naar het filmpje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:58

DWitzel schreef:
Bedankt voor jullie reacties, maar misschien nog even ter aanvulling, ik heb dit hier niet gezet om te vragen wat voor een ziekte deze pony heeft, maar omdat ik benieuwd ben of anderen dit gedrag herkennen! Dan had ik mijn post wel bij een medisch topic gezet! De pony heeft echt geen koliek, hij moet serieus zijn best doen om op zijn rug te liggen, rolt een aantal keer, rolt soms te ver of niet ver genoeg en vind dan uiteindelijk de balans voor op zijn rug liggen, dit is niet makkelijk! en je ziet hem ook wel zijn best doen om die balans te houden! Hij is verder gewoon aan het rondkijken...... De pony doet het regelmatig, zowel overdag op de wei als dus in de paddock. Naast onze wei loopt een fietspad, er zijn ook hier wel eens mensen die stoppen om naar hem te kijken...... Vwb de grote zwarte, die staat op rust, het was ruim 25°C toen ik dit filmpje maakte, we hadden een lange rit gemaakt en verder was hij de hele dag op de wei, staat dus gewoon van een zwoele avond te genieten.

Je krijgt toch ook antwoord op je vraag of anderen het herkennen? Ja is het antwoord al meerdere keren geweest en veelal was het een medische aandoening blijkbaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:10

Ik zou me hier ook idd bij afvragen of alles in orde is. Natuurlijk is dit iig niet. Even laten doorlichten...weet je het zeker. Ik denk daarbij ook aan iets Neurologisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:43

matasja schreef:
Hahahahaah ja dus kreunen en op de rug liggen is volgens jou ontspanning?? En de groep vind het schijnbaar zo'n raar gezicht dat ze hem overeind komen halen... kom op zeg een paard op zijn rug dat kreunt heeft gewoon buikpijn, buikpijn hoeven ze niet meteen van dood te gaan he,!! Jij hebt ook weleens kramp toch? Ga je ook even rustig op de bank liggen in een positie die voor jou prettig is?
Mensen die nog steeds hun hond en kat erbij halen, koop een hobbelpaard of verdiep je eens in natuurlijk gedrag en afwijkend gedrag bij paarden en kijk dan nog eens naar het filmpje

Bijzonder dat jij weet hoe de gesteldheid van mijn paard is.....bokkers houden van kommer en kwel.....jij had dierenarts moeten zijn en probeer eens een plaats uit zoeken waar dieren nog lekker genieten, dan leer jij ook eens wat bij en kan jij jouw hobbelpaard in de gang laten staan ;)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:47

aan de binnenkant van het hek hangt een bord in paarden-taal geschreven: pas op! los lopend penny gevaar! als er een penny aan komt ga dan op de grond liggen en doe alsof je dood bent, als er geen hulp komt sterkte!!!

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:48

matasja schreef:

Als ons paard gaat liggen om te gaan rollen kreunt hij ook altijd( en niet zo'n beetje ook), tijdens het rijden ook als ie hard moet werken. Kreunen hoeft heus niet altijd een uiting van pijn te zijn.

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:50

mijn paard kreunt ook als hij gaat rollen, dat is zeer zeker niet raar. maar een paard dat zolang op z'n rug ligt, is gewoon ongezond ! dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? misschien maar eens gaan googe voor de mensen die niet snappen hoe paarden organe werken...

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:55

De symptomen die een paard vertoont, variëren sterk. Dit is afhankelijk van de vorm van koliek, de oorzaak van de koliek, en de aard van het paard. De symptomen kunnen onder andere zijn:
krabben met de voorbenen
flehmen
onrustig gedrag, waarbij het paard afwisselend kan gaan liggen en weer opstaan
plotseling rustig en sloom worden
rollen, waarbij het paard op zijn rug kan blijven liggen
zweten
versnelde ademhaling met soms kreunen
naar de flanken kijken, trappen of bijten
optrekken van de buik
alleen maar willen liggen.

Oorzaken en vormen van koliek

Koliek kan verschillende oorzaken hebben. De verschillende oorzaken kunnen tot verschillende vormen van koliek leiden. De meest voorkomende vormen zijn:
krampkoliek
verstoppingskoliek
gaskoliek
zandkoliek.

Koliek kan worden veroorzaakt door onder meer:
verkeerde voeding, zowel qua kwaliteit (bedorven, verschimmeld) als samenstelling (te veel krachtvoer, te weinig ruwvoer, verstoring fermentatie in blinde en dikke darm)
voerveranderingen
met de voeding opnemen van zand
slecht kauwen door gebitsproblemen
maagdarmwormen zoals de grote bloedworm
liggingsveranderingen van darmen
darm- of buikvliesontstekingen
tumoren.

Een ongezonde darmflora kan leiden tot koliek door gasproductie en gasophoping in de darmen, of tot hoefbevangenheid. De gasproductie en -ophoping gaat vaak gepaard met dunne mest of diarree. In veel gevallen verbetert de darmflora al door grofstengelig hooi te voeren. Maar niet in alle gevallen zal dit afdoende blijken te zijn en een rantsoen van alleen hooi kan te arm zijn aan voedingsstoffen. In sommige gevallen brengt dieetvoeding verbetering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:55

Deze pony heeft geen koliek, snap niet dat iedereen dat steeds er bij haalt.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:56

Kan het zijn, dat dit shetje zich heel erg op zijn gemak voelt en daarom zo 'relaxt' gaat liggen? Op deze manier stelt hij zich namelijk wel heel kwetsbaar op. Of het schadelijk is, tja geen idee, bij schapen wel :+ . En onze hond ligt ook wel eens zo op zijn rug, maar heb mij onlangs laten vertellen dat hij dan aan het koelen is. De huid op de buik is daar het dunst en zo kunnen ze heel vlug hun warmte kwijt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:57

JLD schreef:
mijn paard kreunt ook als hij gaat rollen, dat is zeer zeker niet raar. maar een paard dat zolang op z'n rug ligt, is gewoon ongezond ! dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? misschien maar eens gaan googe voor de mensen die niet snappen hoe paarden organe werken...

Wat is lang.......een minuut? Of een half uur...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:57

Als dit koliek is eet ik mijn schoen op.

JLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:58

Er kan een onderscheid worden gemaakt in "valse" en "ware" koliek. Ware koliek is een koliek veroorzaakt door een probleem in het spijsverteringsstelsel van het paard, vaak de darmen. Valse koliek kan soortgelijke symptomen geven, maar wordt veroorzaakt door problemen met andere organen, zoals de eierstokken, de testikels of de nieren van het paard. Meestal wordt met "koliek" echter ware koliek bedoeld.

jullie moeten vooral blijven volhouden dat het paardje lekker op zijn rug licht, hij ziet er ook zo fit uit moet ik zeggen, en heeft totaal geen moeite met rechtop komen.. Dream on...