Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:20

Maura, ik denk dat wij allemaal spirituele wezens zijn, dat heeft niets te maken met aliens/goden of engelen maar met intuitie en gevoel, met het zesde zintuig, dat minder ontwikkeld is dan dat van dieren.
Dat sluit voor mij niet uit dat een heleboel zaken inmiddels wetenschappelijk verklaarbaar zijn of in de toekomst gaan worden en daar sta ik erg voor open maar dat dat stukje energie bestaat naar mijn idee wel degelijk en heeft weinig zweverigs.

Kun jij trouwens de 'simpele' biochemie mbt het gelijklopen van biologische klokken uitleggen? Ik ben benieuwd naar de verklaring en wellicht ligt daar een link naar het onderwerp van ts.

papagroom

Re: Paard spiegelt energie/ lichaam / ziektes van de mens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:34

wat betreft de biologische klok......vroeger toen de dames nog aan de haren de grot in werden getrokken,om volgens de zeden en gewoontes van die tijd bezwangerd te worden,waren de mannen aan het jagen,en de vrouwen zochten bessen,eetbareplanten,en zorgden voor het kroost,,,,jachttochten begonnen normaal gesproken na nieuwemaan(logisch want anders zag je niets)en de mannen kwamen na volle maan weer thuis....een syclus van 28 dagen dus.....de natuur paste zich hier op aan door de syclus van deze oermeiskes gelijk te zetten.......als je namelijk niet vruchtbaar was tijdens nieuwemaan,bleef je van nageslacht verschoond.....ja ja...moedertje natuur is tot veel instaat

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 15:42

Dankjewel voor de uitleg papagroom, dat wist ik niet.
Nu snap ik waarom ik nog al mijn haar en geen kinderen heb :-)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:09

JPS: 'simpel' staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Biochemie is niet simpel. Maar misschien heb je hier iets aan:
http://www.nature.com/nature/journal/v3 ... 177a0.html

Overigens geloof ik dus niet in biologische klokken, laat staan in het gelijklopen ervan (I know, ik zeur over details). Ik vind het prima dat iedereen zijn of haar eigen ding gelooft, ik hou wel van een beetje variatie. Maar bij mij gaat het mis als mensen zweverige claims gaan leggen op verschijnselen waarvoor al een wetenschappelijke verklaring of hypothese bestaat en helemaal als die claim ook op mij kan slaan. Zoals dus het synchroniseren van de menstruatie. Ik denk dat de wereld bol staat van de meest fantastische verschijnselen die we (nog) niet kunnen verklaren. Maar doordat mensen regelmatig roepen dat ze iets wonderbaarlijks voelen of zien wordt voornamelijk cynisme gevoed. En daar wordt de wereld niet leuker van.

Het boeit mij niet of we spirituele wezens zijn, ik krijg eerlijk gezegd al jeuk van het woord 'wezen'. Voor mij is een zoogdier gewoon een zoogdier. Er moet eten en drinken in en er komt poep en plas uit. En mensen zijn ook zoogdieren, verwant aan alle andere en het meest verwant met primaten. Er schiet me een beetje een flauw voorbeeld te binnen, maar het illustreert hopelijk waar mijn lichte allergie voor zweverigheid vandaan komt. Er was eens een vrouw die met grote regelmaat op bezoek ging bij een primaat. Ze vond hem prachtig en indrukwekkend en ze wist zeker dat hij haar opmerkte. Meer dan dat, hij herkende haar en ze voelde een soort connectie tussen hen. Hij ook, maar dan net een beetje anders. Als nauw verwante soort kon hij individuele mensen prima onderscheiden en hij wist ook of hij met een mannetje of met een vrouwtje te maken had (simpel, dat weten honden ook). En het irriteerde hem mateloos dat dit vrouwtje van hem geen respect toonde. Op een kwade dag werd het hem teveel en hij haalde het wereldnieuws. Gelukkig bleef de schade beperkt en kon men ingrijpen zonder hem te hoeven doden.

Dus wil je dromen, wil je in iets Hogers geloven, iets mooiers en verstandigers en liefdevollers dan de wereld van alledag, hartstikke mooi. Word je leven stukken leuker van. Maar zet het gezond verstand niet buitenspel.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 16:31

Bedankt voor de link maura, ik zal hem later op de dag lezen.
Het woord 'wezen' kun je natuurlijk ook vervangen door het woord individu en in dit geval ook door zoogdier als je dat wilt. Over het aanvoelen van zaken ben ik het met je eens dat je gezond verstand niet buitenspel moet zetten, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

NieuweNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:35

Misschien is het bekijken van wat informatie van Bruce Lipton interessant voor sommige Bokkers. Een interessante wetenschapper die praat over de connectie tussen de omgeving (zowel emotionele en biochemische omgeving) en de gezondheid van cellen in een lichaam.

Hezelfde geldt voor informatie van Lynne McTaggert. Zij heeft veel bewijs verzameld over de invloed van intentie/gedachte/bewustzijn op de omgeving.

Ik zeg niet dat dit allemaal klopt of waar is wat deze twee personen zeggen, maar ik zeg wel dat het interessante kost is om een tot je te nemen. :-) Zoals met alles: ''Take what resonates and leave the rest.''

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 19:19

Tijdens het lezen van info over het feromoon, een signaalmolecuul dat middels geurstof onbewust boodschappen overbrengt tussen individuen van eenzelfde soort (en die er inderdaad voor kan zorgen dat menstruaties gesynchroniseerd worden), las ik een stuk over allelochemicali hormoonachtige stoffen die onbewust worden uitgescheiden door diersoorten, namelijk kairomonen, allomonen en synomonen. Een verschil met feromonen is dat zij onbewust worden uitgescheiden door de ene diersoort en ook onbewust worden opgepikt door de andere. Verschillende diersoorten zouden hierdoor kunnen communiceren. Misschien dat hier een deel van de verklaring ligt voor het overnemen van 'energie' tussen bijvoorbeeld mens en paard.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 20:48

Hier wordt alles inmiddels wel flink op de grote hoop gegooid zeg :=

Synchroon ongesteld worden bij mensen is gewoon een feit en is feromoon geinduceerd inderdaad.
Gelijk lopen van hengstigheid en ongesteldheid van de baas zo nogal raar zijn omdat dit juist totaal onsynchroon is: hengstigheid is eisprong en ongesteldheid is juist het afstoten van de slijmvliezen. Daarnaast zou dat betekenen dat geen enkele merrie met een vrouwelijke baas een natuurlijke cyclus heeft (21 dgn voor paarden vs 28 dgn voor mensen).

Gemoedsstemmingen over brengen is in mijn ogen niets nieuws.
Ruiter stijfheid op een paard overdragen is ook niet gek.
Maar ziekten nadoen, daar kan ik echt niet bij, dat zou evolutionaire zelfmoord zijn.

De halsartrose vind ik ook nogal een willekeurig voorbeeld aangezien er geschat wordt dat 75% van de paarden op jonge leeftijd halsartrose hebben rond wervel 7.

Kom eens met concrete zaken: alle paarden die iemand met een chronische spierziekte gefokte heeft hebben problemen met de spieropbouw oid. Dan raak ik al wat meer overtuigd.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:45

Sizzle, het gesprek over gelijklopen van menstruatie werd als voorbeeld tussen mensen genoemd.
Wat daarmee niet bedoeld werd, was het gelijklopen van een hengstigheid met de menstruatie van de baas. Dit stukje werd dan ook niet op een grote hoop gegooid maar absoluut afzonderlijk bedoeld.

Wel schijnt dat verschillende diersoorten elkaars signaalmoleculen opvangen en dat zou betekenen dat een paard onbewust onzichtbare signalen van de mens kan overnemen en andersom.
En dat kan interessant zijn want wie zegt dat onze paarden op deze manier niet veel meer van ons overnemen dan wij denken? (en dan heb ik het niet over menstruatie :-))

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:55

Hai Kim, ik heb die overtuiging ook zelf mogen ervaren bij mijn merrie, bij haar waren sommige waarden niet goed en functioneerde haar lijf niet optimaal. De da zei tegen mij: 'Het lijkt wel of dit paard hartpijn heeft, de energie loopt niet goed, de lever was uit balans en nog wat zaken', maar hij kon de vinger er niet echt op leggen wat het nu was
Hij wist niks van mij persoonlijk, ook niet dat mijn zus 2 maanden daarvoor was overleden.
Dus als iemand vraagt aan mij of paarden spiegelen hierin, kan ik uit eigen ervaring ja zeggen.

Zonniponni

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:07

Volgens mij bestaat die 'energie' (zoals JPS zegt) er wel gewoon en lang niet zo zweverig, maar een soort onderdeel van de natuur :j .
Bijvoorbeeld met een groep vogels in de lucht of een kudde paarden, die weten precies waar ze heen moeten zonder intensief naar de 'leider' van de groep te kijken of naar een commando te luisteren of iets anders dergelijks.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:18

Zonniponni schreef:
Volgens mij bestaat die 'energie' (zoals JPS zegt) er wel gewoon en lang niet zo zweverig, maar een soort onderdeel van de natuur :j .
Bijvoorbeeld met een groep vogels in de lucht of een kudde paarden, die weten precies waar ze heen moeten zonder intensief naar de 'leider' van de groep te kijken of naar een commando te luisteren of iets anders dergelijks.

Onzin (en dus typisch zweverig antwoord) ..... zie antwoord Willem Wever :D

Citaat:
Het is een indrukwekkend gezicht om zo'n grote zwerm vogels te zien. En je ziet ze ook niet botsen!

Verschillende onderzoekers hebben het gedrag van een zwerm vogels bestudeerd. Bij één onderzoek werd een spreeuwenzwerm vanuit verschillende hoeken gefotografeerd. Ze kwamen erachter dat een vogel alleen let op de zeven vogels bij hem in de buurt. Zo kan een grote groep vogels razendsnel van richting veranderen zonder te botsen.

Dat de vogels zo dicht bij elkaar vliegen is niet voor niets. Vogels die net buiten de zwerm vliegen zijn een makkelijke prooi voor roofvogels.

De Amerikaan Craig Reynolds ontwikkelde een computersimulatie van het gedrag van een zwerm vogels. Hij gebruikte drie gedragsregels:
•Kom niet te dicht in de buurt van andere vogels
•Stem je vliegrichting af op die van de dichtsbijzijnde vogels
•Vlieg grofweg naar het midden van de dichtsbijzijnde groep vogels

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:23

garny95 schreef:
Hai Kim, ik heb die overtuiging ook zelf mogen ervaren bij mijn merrie, bij haar waren sommige waarden niet goed en functioneerde haar lijf niet optimaal. De da zei tegen mij: 'Het lijkt wel of dit paard hartpijn heeft, de energie loopt niet goed, de lever was uit balans en nog wat zaken', maar hij kon de vinger er niet echt op leggen wat het nu was
Hij wist niks van mij persoonlijk, ook niet dat mijn zus 2 maanden daarvoor was overleden.
Dus als iemand vraagt aan mij of paarden spiegelen hierin, kan ik uit eigen ervaring ja zeggen.

Een alternatief arts?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:25

In ieder geval een arts die geen voldoende kennis van zaken had en dat niet durfde toe te geven.....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:27

JPS, op 1 van de eerste pagina's werd dat samenlopen (wat dus eigenlijk tegengesteld is) wel genoemd.

Gevoelens overnemen kan ik ook prima wat mee, ook in het voordeel in de natuur, maar wie legt mij uit wat een vluchtdier eraan heeft om zonder fysieke reden ziek te worden omdat een vriendje buikpijn heeft :?
En nogmaals: Waarom lopen veulens van afgekeurde merries niet mank?

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:29

Sizzle schreef:
Maar ziekten nadoen, daar kan ik echt niet bij, dat zou evolutionaire zelfmoord zijn

Ik denk ook niet dat paarden dat doen, althans niet bewust! Het staat haaks op de logica.
Anderzijds is het zo dat de mens ook bezig is met een evolutionaire zelfmoord want zij vernietigt zichzelf.
Ook daar ontbreekt, mij in elk geval, alle logica.
Zonder zweverig te zijn, denk ik dus dat er meer bestaat dan alleen maar logica en de tot nu toe aantoonbare feiten.
Wij weten nog lang niet alles. Wij zien niet alles en wij voelen niet alles, en al zeker niet heel bewust.
Dat betekent niet dat het er niet is of niet kan zijn, en daarmee kun je ook niet uitsluiten dat dat bij dieren wel eens anders zou kunnen zijn.
Je mag het, nog onverklaarbare stukje, energie noemen of het een andere benaming geven maar dat je een 'energie' of de genoemde feromonen en andere 'monen' niet kunt waarnemen, betekent nog niet dat zij er niet zijn en dat zij eventueel zelfs een grotere onbewuste impact kunnen hebben op ons welzijn en op dat van onze dieren dan we logischerwijs zouden denken.
Hier trouwens een stukje dat ik tegenkwam over watervlooien die hun eigen eten wegjagen, beetje off-topic maar hoe zou dat dan zitten?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... -weg.dhtml
Laatst bijgewerkt door JPS op 12-07-12 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:39

JPS schreef:
Hier trouwens een stukje dat ik tegenkwam over watervlooien die hun eigen eten wegjagen, beetje off-topic maar hoe zou dat dan zitten?
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Arc ... -weg.dhtml

Misschien hebben die vlooien wel anorexia ten gevolge van een meisje met die ziekte die aan de waterkant zat........ Tja, geen idee hoe dat artikel is ontstaan en welk wetenschappelijk onderzoek daar aan vooraf gegaan is. Ieder wezen scheidt geur af.....

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:58

slimmerik schreef:
In ieder geval een arts die geen voldoende kennis van zaken had en dat niet durfde toe te geven.....

Of een reguliere arts die verder durfde kijken dan zijn neus lang is..
Shiatsu-therapeuten en Acupuncturisten houden zich toch ook bezig met stromingen en met de blokkades daarvan, en niet zonder resultaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 22:59

Wat betreft spiegelen. Als ik een pokkehumeur heb of een verdrietige bui weet mijn paardje dit feilloos. Krijg dan met een uitermate aanhalig en lief paard te maken. Andersom weet mevrouw mij te vertellen dat ze spierpijn heeft in dr rechterschouder of dat dr rug haar weer eens pijn doet. Vragen om een voetje hoef ik ook nooit, ongeacht de volgorde die ik gebruik ze tilt altijd het voetje op waar ik om "vraag". Dat een paard een menselijke ziekte zou overnemen dat is iets wat ik niet geloof.Wel energieoverdracht.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:16

Morganlefay, als we er nu eens vanuit gaan dat energieoverdracht (mens-mens, dier-dier en mens-dier) mogelijk is, dan is het toch niet zo vergezocht dat je daar (onbewust) ook ziek van kunt worden.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:18

JPS schreef:
Morganlefay, als we er nu eens vanuit gaan dat energieoverdracht mogelijk is, dan is het toch niet zo vergezocht dat je daar (onbewust) ook ziek van kunt worden.

Eerder moe.....en je moet dan ook goed eten,,,,die energie,als die al bestaat,zal toch opgewekt moeten worden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:30

papagroom schreef:
JPS schreef:
Morganlefay, als we er nu eens vanuit gaan dat energieoverdracht mogelijk is, dan is het toch niet zo vergezocht dat je daar (onbewust) ook ziek van kunt worden.

Eerder moe.....en je moet dan ook goed eten,,,,die energie,als die al bestaat,zal toch opgewekt moeten worden.

:)* vandaar dat ik meer ga eten als ik langdurig aan onaangenaam en vermoeiend gezelschap word blootgesteld..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 06:43

Sizzle schreef:
Gevoelens overnemen kan ik ook prima wat mee, ook in het voordeel in de natuur, maar wie legt mij uit wat een vluchtdier eraan heeft om zonder fysieke reden ziek te worden omdat een vriendje buikpijn heeft :?

Er is soms een voordeel. Niet aan ziek worden op zich, maar wat een mens als ziekte voelt is meestal juist de lichamelijke reactie (afweersysteem.) Het activeren van het immuunsysteem op signaal van andere kuddeleden kan zinvol zijn, want het zou een manier zijn om sneller adequaat te kunnen reageren op gevaarlijke infecties (en minder op minder problematische) of bv verkeerde stoffen in het voedsel. Net zoals dat gebeurt bij dreigingen van buitenaf (leeuwen enzo).
OF het zo is weet ik niet, ik denk niet dat het onderzocht is, maar het hoeft in elk geval zeker niet alleen maar evolutionair nadeel te geven als de immuun-reacties beinvloed worden door de omgeving. Tenslotte deelt de kudde niet alleen het externe gevaar, maar ook het gevaar uit infecties en voedsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:35

papagroom schreef:
JPS schreef:

Heb altijd dat soort energie over. Hoef er niets extra's voor te doen. Alleen als ik zelf ziek ben dan hoef ik niet te gaan proberen een mens of dier te helpen als er pijn aanwezig is. Had vorig jaar mijn schouder in stukjes geholpen en vriendlief zat met een giga hoofdpijn fout, bezorgde mezelf alleen maar meer pijn door te proberen hem er vanaf te helpen. Overigens in deze periode heeft paardlief nog wel eens haar hoofd zachtjes tegen mijn schouder gelegd en toen begon het erg te kriebelen. Dus de overdracht van energie kan wel van degelijk van twee kanten komen. mens/dier dier/mens.

Werk met een heleboel dames/meiden en een paar mannen op een verzekeraars helpdesk. Het onderlinge gekibbel hou ik altijd buiten de deur, maar is er iemand ziek niet happy of er heeft er een gillende hoofdpijn dan ben ik meestal de eerste die dat merkt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 09:52

Sizzle schreef:
JPS, op 1 van de eerste pagina's werd dat samenlopen (wat dus eigenlijk tegengesteld is) wel genoemd.

en dat dat tegengesteld is, is ook al gezegd ;)
Sizzle schreef:

Misschien kun je beginnen met zelf uit te leggen wat het voordeel in de natuur is van het gevoelens van elkaar overnemen van dieren onderling en van andere soorten? Want dat voordeel zie ik namelijk niet. Wat betreft jouw eigen vraag, ik vind dat Shadow0 lang geen gek antwoord heeft bedacht. Bij planten zie je overigens iets soortgelijks: http://documents.plant.wur.nl/wurglas/a ... chuwen.pdf Als planten dat al kunnen, dan lijkt het me niet onlogisch dat dieren ook zoiets doen.

Morganlefay schreef:
Vragen om een voetje hoef ik ook nooit, ongeacht de volgorde die ik gebruik ze tilt altijd het voetje op waar ik om "vraag".
Klinkt leuk, maar pas als ze ook elk voetje geeft dat jij vraagt als je aan de andere kant van een dichte deur staat is er reden om aan te nemen dat je paard iets anders doet dan jouw lichaamstaal lezen.