Zelf een rijjasje maken #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 13:05

Kan je veel van leren toch? :Y)

Heeft iemand hier trouwens ook aleens een blouse gemaakt?

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:06

ach ach!:P trek die voering eruit en dan nieuwe erin! dagje werk :) haha
nee geintje, mijn jasje staart me al 2 weken aan *maak me af, maak me af* uhmm even denken, NU NIET :P

_Jessie

Re: Zelf een rijjasje maken #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:13

Ja heel veel :D ook heel leuk, vorige keer heeft ze me al heel veel dingen laten zien enzo maar ze wil het liefste zelf aan de slag :') de schat

haha ja misschien dat ik het wel doe maar zoals Patpen al zij...dit jasje moet ik echt helemaal aan gaan passen omdat ik zoveel ben afgevallen...waarom dan volledig innemen als ik ook een nieuwe kan maken. Dus ik zit nog een beetje in dubio haha

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:15

ik denk zelfs dat je langer bezig bent met innemen en die voering blabla dan een nieuwe.. tenminste dit komt denk ik heel dicht bij elkaar in de buurt

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:23

Innemen is doorgaans méér werk dan een hele nieuwe maken. Plus dat de pasvorm niet helemaal goed meer kan zijn!!! Als het om 1-2 cm in totaal gaat, is het geen probleem. Maar als alle naden 1 cm ingestikt moeten worden, is het beter een nieuwe te maken :o

Ik heb 10-tallen blouses gemaakt :j

Nu ga ik eens beginnen aan de veiligheidsjas voor mijn man. Die heeft een winterversie maar wil graag een zomerjas hebben. Gele fluorstof met donkerblauwe onderkant en reflecterende strepen erop. Dus geen rijjas (hij rijdt geeneens paard :P) maar wel lekker bewerkelijk...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 13:57

De naden moeten wel meer dan 1cm ingenomen worden en dan is hij eigenlijk nog te groot :o
want voor het mooie moet het jasje in totaal 6 cm ingenomen worden rond mijn middel :P mn tante zei al dat dat niet kon maar we wel iets konden in nemen maar hoe meer ik er over denk hoe beter het misschien is om een hele nieuwe te maken :P

Daar ben je ook wel even mee bezig! Als mijn jasje(s) af zijn staat er een broek op de nominatie :)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:16

Ik moet een bruin jasje gaan maken :D Denk dat een licht jasje wel mooi is? Heb een fjord en donderbruin tuig. Of een heel andere kleur met bruine accenten, dat is ook leuk..

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:29

Jaa dan zou ik wel donkerbruin pakken anders word het zo flets denk ik

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:33

Wil geen donkerbruin :Y)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:34

Lichtbruin vind ik eigenlijk nooit echt mooi dus ik zou idd ook voor donkerbruin gaan :j

lovey_ou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:36

of gewoon bruin met lichte accenten san, dat donkere vind ik ook niet zo

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:38

Donkerbruin gaat t echt niet worden, dan blauw met bruine accenten ofzo, of een andere kleur. Moet maar eens langs de stoffenwinkel, heb voorlopig toch geen tijd denk ik..

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:43

Dat grijze jasje hierboven, met de rode randjes, was wel een bestaand jasje, of ook zelf gemaakt?
Vind t Mooooi <3

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:51

Laatste op zag ik wel een heel licht bruin jasje voorbij komen, op een vos maar weet niet meer waar

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:14

_Jessie schreef:
De naden moeten wel meer dan 1cm ingenomen worden en dan is hij eigenlijk nog te groot :o
want voor het mooie moet het jasje in totaal 6 cm ingenomen worden rond mijn middel :P mn tante zei al dat dat niet kon maar we wel iets konden in nemen maar hoe meer ik er over denk hoe beter het misschien is om een hele nieuwe te maken :P

Daar ben je ook wel even mee bezig! Als mijn jasje(s) af zijn staat er een broek op de nominatie :)

6 cm is echt te veel om in te nemen, dan gaat de pasvorm eraan. Dus dat wordt een nieuwe :9

De werkjas ligt nu (eindelijk) geknipt klaar. Zelfde patroon gebruikt voor een jas die ik járen geleden heb gemaakt (voor mijn nekhernia's) toen ik nog op de dierenambulance reed. Maat is goed, alleen moesten de mouwen iets langer. Ook zelf een beleg gemaakt want het patroon gebruikt een katoenen voering zonder beleg. Dus het beleg even van een ander patroon "geleend". Nu nog de plaatsen bepalen voor de reflectiestrepen en dan achter de naaimachine... Stom eigenlijk dat die fluor werkjassen er alleen maar zijn in een winteruitvoering. Ik wil hem binnen 2 weken af hebben. En ik ga eens bijhouden hoeveel uur werk er in zo'n jas gaat zitten. Voorbereiding alleen was al 2 uur (patroon tekenen en knippen, stof knippen en nu dan nog aftekenen waar het band moet komen).

Ik heb meerdere rijbroeken gemaakt. Helaas kan ik niet aan clarino komen om eens een mooie full seat te maken ;(. Leer is te dik en te stug, goed alternatief kan ik maar niet vinden :n. In Amerika verkopen ze het voor $3 per yard maar er zijn maar 4 kleuren. Bovendien zullen de verzendkosten wel behoorlijk zijn. Dus als er iemand hier is die weet waar clarino in Nederland verkocht wordt, hoor ik het graag :))

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:30

mhm dat zei mn tante ook al dus hebben we hem nu afgetekend en gespeld tot zover het kon maar ik denk inderdaad dat je gelijk hebt en het gewoon een nieuwe maken word :P
Ook niet heel vervelend haha

Als ik het zou weten zou ik het je vertellen maar ik heb geen idee.
Ik wil rijbroeken zonder kniestukken en zonder zitvlakken maar wel een beetje zoals dit, dus een genaaid zitvlak.
http://www.kielaruitersport.nl/Upload/2 ... 1d060d.jpg

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:31

Ja die broek is echt mooi! die heeft een vriendin van mij,
maar wat voor stof kun je daar het beste voor pakken?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:35

Lieve_Duc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:38

ook super leuke kleurtjes!
maar dan zou ik wel mn rijvlak in een andere kleur doen:)

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 15:59

_Jessie schreef:
lieveislief schreef:
gewoon helemaal fluor groen!!!
Dat roze jasje van mij gaat er ook nog komen hoor!!!

Mijn springjasje word helemaal fluor groen met zwarte kraag etc :D :D

wat stoer!!
vooral dat roze!!!

foto's als het af is en in je bezit hebt!!!!!
ben zeer benieuwt

ik heb een gewoon zwarte als dressuur en voor springen (dat doe ik meer) een grijze wol mey bruine leren elleboog stukken,
iemand idee hoe ik er foto's op kan zetten ?? :o

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 16:18

Erg leuk die rijbroek! Ik zou hem maken van een donkere stretch spijkerstof en ook doorstikken met wit. Steekt lekker af tegen dat donkerblauw.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:12

Hoe simpel-lastig is het om een kraag te vervangen?? (van een bestaand jasje)

Daarnaast wil ik het jasje pimpen. Is een zwart jasje (pikeur diana), zit te denken aan de kleuren Ruby en Silk van Hotfix... Iemand nog andere ideetjes??

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 17:58

patpen schreef:
Bremsilk is een gladde voering.
Uiteraard kun je een katoenen voering gebruiken. Maar dan trek je een jasje minder makkelijk aan. Bovendien kan het aan je blouse/shirt blijven hangen waardoor het minder mooi valt. Dat is de reden dat jasjes gladde voering hebben ;)

Bij mij blijven juist de jasjes met gladde voering aan mijn blote armen plakken van het zweet. Waardoor het minder mooi zit :P

patpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 21:03

Astor schreef:
Bij mij blijven juist de jasjes met gladde voering aan mijn blote armen plakken van het zweet. Waardoor het minder mooi zit :P

Klopt, maar dat komt vaak doordat je 2 lagen synthetisch draagt (jasje én voering). Als je zelf een jasje maakt, kun je kiezen voor voornamelijk katoen waardoor het al minder zal zijn. Maar zeker in de zomer met blote armen zul je dat probleem hebben. Alleen een blouse met lange mouwen kan dat verminderen maar wie draagt zoiets graag bij temperaturen van +25 graden???

cillusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 22:14

Janine1990 schreef:
Hoe simpel-lastig is het om een kraag te vervangen?? (van een bestaand jasje)

Daarnaast wil ik het jasje pimpen. Is een zwart jasje (pikeur diana), zit te denken aan de kleuren Ruby en Silk van Hotfix... Iemand nog andere ideetjes??

In principe simpel, ware het niet dat het makkelijker is om te proberen je kraag te bekleden als je geen ervaring hebt, en dan met de hand te naaien. Kun je ook altijd nog terug als het niet naar wens is.