Tarief voor bijrijder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:28

Tja, als je het zo wilt bekijken en vergelijken (want ik vind nog steeds niet dat het automatisch een dienst is als iemand jouw paard een paar keer in de week wil rijden): wat is meer waard, je "tijd" ter beschikking stellen als bijrijder, of je paard ter beschikking stellen als eigenaar?

Als je dus eigenwijs blijft volhouden dat je als bijrijder standaard een dienst bewijst, dan mag je deze vergelijking even maken. Want een kostbaar paard ter beschikking stellen, dat gevoelig is voor blessures, in geld uitgedrukt ook duur is, de dure spullen die daarvoor gebruikt moeten worden (zadel bijvoorbeeld, maar ook ijzers, alles slijt door gebruik), wat duur is in "gebruik" door het voer wat er steeds weer in moet, wat op een dure pensionstal staat waar je leuk in de bak kunt rijden... het wordt je wél even ter beschikking gesteld. Ik denk dat die uurtjes die je er die paar dagen in de week mee bezig bent flink in het niet doen vallen, verhouding is scheef en wordt recht getrokken door bijrijder te laten betalen voor het kostbare goed wat ter beschikking gesteld wordt.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:30

Tja ik heb het ook druk, te druk om een paard goed te verzorgen. Maar of mijn paard wel of niet verzorgt word laat ik niet van een bijrijder of verzorger afhangen. Daarom huur ik een stal voor mijn paard op basis van volpension waarbij er ook voor gezorgd wordt dat hij 6 dagen per week zo'n 8 uur beweging op de wei heeft. Stel ik neem een bijrijdster, dan zou die dus alleen hoeven rijden, en daar zou ik wel een kleine vergoeding voor vragen, en verwachten dat ze les nemen op eigen kosten.
Mocht ik na dit paard niet zelf een nieuw paard kopen zou ik het misschien wel leuk vinden om een paard bij te rijden. En daar zou ik dan ook best weer wat voor willen betalen. Ik heb Z dressuur gereden dus de kans is best aanwezig dat mijn niveau als bijrijder dan hoger is dan die van de eigenaar. Maar bv 50-75 euro per maand voor 2 keer per week rijden op een fijn paard en luxe volpensionstal en dan zelf nog 2 keer per maand een les betalen zou ik niet onredelijk vinden.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:40

Citaat:
Dat jij niet snapt waarom iemand een bijrijder op z'n paard laat als iemand genoeg tijd en geld heeft om het zelf te kunnen doen, betekend niet dat die redenen niet goed zijn of dat die redenen automatisch een "dienst" zijn. Een paar zijn zelfs al beschreven in dit topic. Voor jou zou een bijrijder dus een dienst leveren, anders laat je niemand anders op je paard.
.

Heb ik ook nooit gezegd. Zoals in mijn bericht te lezen is, vind ik dat er twee kanten aan het verhaal zitten. Alleen waarom zou je een bijrijder zoeken voor je paard als je zelf alle tijd, ruimte en geld voor het paard hebt? Jammer dat deze vraag jou in het verkeerde keelgat schiet, ik vind het een logische vraag!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:45

Kijk nou toch wat je schrijft... in het verkeerde keelgat schieten? Nee hoor, sterker nog, ik heb zelf verschillende redenen in het topic geschreven. Omdat ik zelf ook een bijrijder had (3 zelfs) op mijn paarden, zonder dat het noodzakelijk was. Antwoord waarom iemand dat doet, heb je in de reacties van verschillende mensen al kunnen lezen.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:46

Ik zou in dat geval ook niet snel een bijrijder kiezen. Maar ik ben zelf bijrijder geweest en weet nog hoe fijn ik het vond om een leuk paard te kunnen rijden en eindelijk wedstrijden te kunnen starten. Mensen kunnen dat ook een ander 'gunnen'. Ik betaalde overigens ook flink voor mijn bijrijdpaard, de helft van de stalling, hoefsmid, enten en ontwormen en de privelessen. Hij stond in volpension maar ik deed hem ook buiten zetten, stappen als hij kreupel was etc. Voor de eigenaresse fijn dat hij tijdens haar zwangerschap doorgereden werd en voldoende aandacht kreeg, en ik had als het ware mijn eigen paard, alleen dan de helft goedkoper. Na de zwangerschap reed zij 2 keer en ik 3 keer, paard had moeite met de verschillende rijstijlen, dus dat was voor ons beide niet fijn en toen heb ik hem maar gekocht van haar ;).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:48

Moet wel zeggen dat ik persoonlijk het niet vind kunnen dat een bijrijder de helft van stalling en de rest van de kosten moet betalen. Da's véél teveel. Een "bijdrage" is wat anders.

brenndaa

Re: Tarief voor bijrijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:53

mja, jammer dat je niet gewoon ff op mijn vraag kunt antwoorden. Ik heb me verplaatst in jouw situatie, maar jij kunt je absoluut niet verplaatsen in een ander zijn situatie. Bovenal vind ik dat je nogal fel reageert, terwijl ik daar helemaal geen aanleiding toe geef.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:56

Ik ga jouw vraag niet beantwoorden, als je zelf te lui bent om gewoon het topic door te lezen ;)

Waarin zou ik me moeten verplaatsen dan, volgens jou? Ik heb me in "bijrijders die leuk rijden" verplaatst, en kan me nog steeds niet voorstellen dat zij verwachten dat een duur, kostbaar paard gratis ter beschikking wordt gesteld. Ik weet niet wat je verder van me wil?

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 18:59

Klopt hoor maar ik was manegeruiter, paard had M/Z niveau gelopen. Paard werd verhuisd naar een luxe en dure pensionstal die voor mij 5 min fietsen was en ik mocht er mee op wedstrijd. Had ook een contract met opzegtermijn van beide kanten, paard kon dus niet zomaar onder mijn kont verkocht worden. Terwijl zij zwanger was reed ik hem naar het M1. Het was wel echt een hele mooie kans om veel te leren, en een eigen paard kopen zat er toen niet in. Zou het nu zo weer doen als een LT of GP paard ter beschikking kreeg.

Nebron

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:02

Ik rij zelf ook een paard bij omdat m'n eigen pony verkocht is en onze andere paarden nog in de opfok staan.
Hiervoor hoef ik niet te betalen. Maar ik vind dat ik gewoon wat terug moet doen, en mest ik daarom soms wat stallen, veeg alles bij, kortom gewoon wat klusjes.
Maar zij zijn gewoon al blij dat ze iemand kunnen vinden die verantwoord met hun paarden om gaat, dus ze hoeven er geen geld voor ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:04

Ik begrijp dat je het er dan wel voor over hebt Fleurtje100, maar is dat paard speciaal voor jou naar die dure pensionstalling verhuisd?
Dan nog, het is niet jouw paard, dus de helft laten betalen (en zeker terwijl eigenaresse zwanger is, jij het paard naar hoger niveau gereden hebt) vind ik dan echt not-done.

Als jij nou op je blote knieeen op de grond gehuild en gesmeekt hebt om dat éne paard te mogen rijden en eigenaar wil dat eigenlijk niet, dan vind ik de helft betalen redelijk. Maar ik vermoed zo maar dat het zo niet gegaan is :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:06

Nebron, waarom zochten die mensen een bijrijder?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:07

brenndaa schreef:
mja, jammer dat je niet gewoon ff op mijn vraag kunt antwoorden. Ik heb me verplaatst in jouw situatie, maar jij kunt je absoluut niet verplaatsen in een ander zijn situatie. Bovenal vind ik dat je nogal fel reageert, terwijl ik daar helemaal geen aanleiding toe geef.

Ik heb ook alle tijd en geld voor mijn paard. Ik ben momenteel op zoek naar een vaste bijrijdster. Mijn paard moet zijn vlieguren maken, dus degene die hem zijn vlieguren wil laten maken wil ik best betalen, die helpt mij verder namelijk of in mijn geval het paard. Zelf rijd ik niet, maar voor mijn paard lijkt het me een leuke ervaring een ruiter op zijn rug te hebben en met de anderen op buitenrit te gaan. Voor het paard hoeft het qua bewegong niet, loopt 24 uur op de wei en ook aan de hand wordt er mee gewerkt.

Zoek ik een bijrijdster voor het paard om gewoon mee te rijden zonder leerdoel, dan vind ik een bijdrage van een bijrijder helemaal niet vreemd. Mijn paard staat volpension en de bijrijder hoeft niets anders te doen dan zich met het paard te vermaken. Qua rijden heeft ze hem praktisch voor zichzelf de hele week, dus waarom zou een bijdrage in kosten dan vreemd zijn. Zij kan haar hobby uitoefenen voor een fractie van wat een paard kost. Waarom wordt het alleen van de bijrijderskant als dienst verlenen gezien, andersom is het toch evenzo?

Als je werkelijk iemand wilt die je paard qua niveau beter rijdt dan jezelf en je paard aanzienlijk verbeterd, dan betaal je of breng je het naar een prof.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:08

GamblersCup schreef:
Waves schreef:
Deze vergelijking gaat natuurlijk volledig mank. Een ferrari slijt als je hem rijdt, een paard wordt er beter van (er vanuit gaande dat de bijrijder geen beginner is) en een paard MOET beweging hebben. Je kan in theorie de eigenaar dus uit de brand helpen als bijrijder. Iets wat bij de ferrari natuurlijk niet op gaat.

Bijrijder en eigenaar helpen dan elkaar. Dat kan met gesloten beurzen.

Nee dus. Een Ferrari slijt als je rijdt, een paard net zo hard. En er beter van worden? Ha ha ha ha!!! Als mijn paard beter wordt van een bijrijder, dan hebben we het over het paard boven mijn niveau trainen. Daar betáál ik voor. Een bijrijdster over het algemeen zal mijn paard echt niet beter rijden dan ik, en dan hebben we het niet over beginners. En als ik dat zoek, dan huur ik wel iemand in die paardlief rijdt om paard beter te laten worden, daarvoor hoef ik geen bijrijdster. En inderdaad, een paard MOET beweging krijgen, lekker op de wei, waar ie stapvoets graast. Een paard MOET helemaal niet een uur in het zweet gereden worden. Daar heeft een paard niet om gevraagd. Dus nee, het is NIET uit de brand helpen, een bijrijdster is géén noodzaak in zo'n situatie. Dus niet met gesloten beurzen, je betááld maar voor het gebruik van een paard. Om het even bot te zeggen.

_/-\o_ _/-\o_

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:15

Hier was volgens mij al eens eerder een topic over, maar ik zie dat TS die niet heeft kunnen vinden, vreemd. :P
Maargoed.. Ik ben bijrijdster en ik ben blij dat ik niks hoef te betalen! Paard is dan ook niet in conditie, alleen een (slechte) buitenbak en verder geen luxe.
Toch blijf ook ik het vreemd vinden om te betalen hoor. Ja, je betaald voor het gebruikmaken van het paard en de spullen, de spullen slijten inderdaad. Maar je neemt toch geen paard als je die niet kunt betalen/geen tijd voor hebt? Zoek dan zelf een verzorgpaard. Je helpt iemand en daar mag je voor gaan betalen? Ik vind het maar apart. Maar het is voor beide kanten zo, de eigenaar helpt door zijn paard + spul beschikbaar te stellen voor een x aantal dagen in de week, bijrijder helpt door te rijden, uit te mesten, beweging geven, eventueel voeren. Als je nou een paard op een dure stal hebt staan en je bijrijder hoeft niet uit te mesten/voeren/op de weide te zetten dan snap ik wel dat je er wat voor vraagt.
Maar bedragen zoals 100,-/150,- vind ik wel een beetje extreem.
Hoewel alles natuurlijk wel afhangt van de situatie. Ik rijd nu dus een paard, omdat ik het leuk vind, maar paard heeft er ook baat bij. Hij valt af, krijgt aandacht, een schone stal en zit beter in zijn vel. Dus vind ik het redelijk dat ik niks betaal. Als het nou een ZZ-dressuurpaard was, waar ik een heleboel van zou kunnen leren op een stalling met binnenbak enz, dan is het wel logischer dat ik zou gaan betalen.

Oja.. Ik heb niet heel het topic doorgelezen dus als dit er niet helemaal tussen past, excuses. :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:36

GamblersCup schreef:
Ik begrijp dat je het er dan wel voor over hebt Fleurtje100, maar is dat paard speciaal voor jou naar die dure pensionstalling verhuisd?
Dan nog, het is niet jouw paard, dus de helft laten betalen (en zeker terwijl eigenaresse zwanger is, jij het paard naar hoger niveau gereden hebt) vind ik dan echt not-done.

Als jij nou op je blote knieeen op de grond gehuild en gesmeekt hebt om dat éne paard te mogen rijden en eigenaar wil dat eigenlijk niet, dan vind ik de helft betalen redelijk. Maar ik vermoed zo maar dat het zo niet gegaan is :D

Nee hij stond te koop, maar zij wilde 'm eigenlijk niet kwijt. Ze kon 'm alleen aanhouden als ze iemand vond die de kosten en verzorging deelde.
Ik zat met het paard van mijn ouders wat al jaren kreupel zodra je haar ging belasten en die wilde ik niet wegdoen maar een goed pensioen geven. De pensionstal waar het kreupele paard stond was 300 euro en het kreupele paard op de wei zetten was natuurlijk een stuk goedkoper, ik hield dus ongeveer onderhoudsgeld voor een half paard over.
Wederzijdse bekende dacht toen :)* , en heeft ons bij elkaar gebracht.
Paard is wel speciaal voor mij naar die stal verhuisd want waar hij stond was voor mij te ver, en voor de eigenaresse bleef de afstand gelijk. Stal was denk ik zo'n 50 euro duurder dan waar hij eerst stond. Nouja ik heb er ook een vriendenprijsje voor betaald toen ik hem 1,5 jaar later kocht, dus uiteindelijk is het wel gecompenseerd.
Het is ook gewoon lastig, en moet zeggen dat ik wel extra zou willen betalen voor goede afspraken en wat zekerheid. Ken ook een meisje dat niks hoefde te betalen. Ze mocht wedstrijd gaan rijden, dus ze had geïnvesteerd in dure privelessen, startkaart en wedstrijdoutfit aangeschaft en na de 1e proef werd paard van de een op andere dag verkocht zonder overleg aan een handelaar.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:39

@fleurtje100, dat is echt mega banketstaaf dat dat paard ineens werd verkocht, zeker na al die investeringen! :oo

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:46

Volgens mij lees je niet goed. ZIJ heeft het paard gekocht.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:49

Fleurtje100 schreef:
Ken ook een meisje dat niks hoefde te betalen. Ze mocht wedstrijd gaan rijden, dus ze had geïnvesteerd in dure privelessen, startkaart en wedstrijdoutfit aangeschaft en na de 1e proef werd paard van de een op andere dag verkocht zonder overleg aan een handelaar.

Nou ik reageerde hier eigenlijk op. :P

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:50

ja heel banketstaaf maar blijkbaar was er goed geboden op het paard. Heel zonde maar kan gebeuren.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:53

Tja.. Het is mij ook overkomen dat mijn verzorgpaard + veulen zijn verkocht terwijl ik op vakantie was. Erg banketstaaf en ik had op z'n minst een waarschuwinkje verwacht voordat ik op vakantie ging. Maar daar dachten de eigenaren blijkbaar anders over. ;)
Vind ik dan toch wat onfatsoenlijk, zo pats boem paard weg. :o

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 19:54

GamblersCup schreef:
Tallie1979 schreef:
Mijn verzorgster betaalt niks. Ben er juist blij mee dat ik iedere week op haar hulp kan rekenen! :)

Prima, jouw verzorgster bewijst jou dus een dienst. Dan vind ik het fair dat er niet betaald wordt. Of je bent gewoon zó sociaal dat jij voor de kosten van iemands hobby op wilt draaien, omdat je die kosten toch al hebt. Ook prima :)

Nee hoor, mijn paard, mijn kosten. Daarnaast is mijn paard ook een pechvogel, dus die blesseert zich zo nu en dan. Dus dan kan er niet gereden worden.

Daarnaast is mijn verzorgster ook een collega van mij, dat scheelt ook! :D oh en niet onbelangrijk, ze gaat maar 1x per week. :)

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:46

UMayDream schreef:
Tja.. Het is mij ook overkomen dat mijn verzorgpaard + veulen zijn verkocht terwijl ik op vakantie was. Erg banketstaaf en ik had op z'n minst een waarschuwinkje verwacht voordat ik op vakantie ging. Maar daar dachten de eigenaren blijkbaar anders over. ;)
Vind ik dan toch wat onfatsoenlijk, zo pats boem paard weg. :o

Is het ook, en als er goed geboden wordt (wat overigens hier niet het geval was, eigenaar was gewoon wispelturig en paard beu) kun je nog even je bijrijder/ verzorgster de kans geven om afscheid te nemen van het paard. Maargoed er zijn ook genoeg bijrijders die van de een op andere dag niet meer op komen dagen. Ook heel vervelend voor de eigenaar. Of als er dingen kapot gaan, paard geblesseerd raakt terwijl bijrijder met het paard bezig is. En dan heb je nog de aansprakelijkheid,oud stalgenootje van mij werd door de verzekering van haar bijrijder aansprakelijk gesteld nadat bijrijder van haar paard af was gevallen. Bijrijder brak puntje van een ruggenwervel af, gelukkig is ze nu helemaal hersteld en kan ze alles weer, maar mocht ze er ooit nog last van krijgen, komt de verzekering weer bij mijn oud stalgenoot terug. Kan hele vervelende gevolgen hebben een ander op je paard laten.
Al met al ben ik niet zo'n fan van het hele idee. Eigen paard is toch wel goud waard.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:50

Ja, het is indd een risico voor eigenaren, mocht er wat gebeuren zijn die de l*ul volgens mij.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 20:52

mijn mening is, ik neem een paard omdat ik dat wil, als ik daar niet elke dag volle pond voor kan zorgen, en iemand anders er bij moet betrekken om mijn paard te verzorgen, zou ik aan die persoon nooit geld vragen, maar hem erg dankbaar zijn. En andersom kan die persoon jou ook dankbaar zijn dat ie van jouw hobby mag genieten.

Maar ik koop een paard, mijn verantwoording, dus als ik die verantwoording niet dagelijks aan kan, mag ik erg dankbaarzijn dat iemand anders de honeurs waarneemt. Maar dat verschilt nogal per regio geloof ik