Pensiongeld: minder betalen bij uitval faciliteiten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Is het reeël geld terug te vragen bij het niet kunnen gebruiken van pensionfaciliteiten ?

Ja, als ik geen gebruik kan maken van alle faciliteiten waarvoor ik stallings/pensiongeld betaal, moet ik geld terug kunnen vragen aan de pensionhouder.
14 (5%)
Nee, dat is het risico van onvoorziene omstandigheden.
140 (54%)
Misschien, het ligt eraan welke faciliteit uitvalt en voor hoe lang
105 (40%)

Totaal aantal stemmen: 259

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 13:23

dank je, maar eerlijk gezegd ben ik daarintegen ben ik ook wel vertrokken bij pensions.
Dit omdat er vaak te weinig ruwvoer wordt verschaft (1x zelfs 6 kilo voor paard van 174!), te weinig sociaal contact en veel te weinig beweging. Of een bak (tevens paddock) waar je letterlijk 3-5 maanden niet in kon en mocht rijden waardoor beweging alsnog beperkt bleef bij wandelingen en buitenritjes.

Dus Mijn voorgaande reactie was ook deels JA, wanneer dit (in mijn geval) vooraf wel is toegezegd (ook op paper) en zelfs na bijbetalen dubbele ruwvoer porties uitbleef!. Niet kunnen rijden boeit me het minst. Maar om elke dag je paard weer in de stal te vinden terwijl je weet dat ie er nog steeds niet uit is geweest...knaagt. Dat kan een stevige wandeling of buitenrit niet goed maken, zelfs niet toen ik ook in de ochtend kwam. En als ik hem dan toch incidenteel op eigen risico los mocht gooien voor paar uur, stond ie daar alleen zielig te kijken.

Ik snap dat ieder zo zijn eigen ideeen heeft over het houden van paarden. Dat een pensionhouder dagelijks wordt overspoelt met klachten en dit-wil-ik-anders-want-ik-ken-mijn-paard-het-beste verhalen. En dat allemaal maar MOET uitvoeren en combineren met al die andere talloze wensen en voor het beperkte budget wat ie over mag houden. In plaats van mijn wens op te dringen want mijn idee hoeft zeker niet de zijne te zijn. Dus de overstap gemaakt op thuis houden, puur voor het natuurlijker houden van. Kan ik er niemand op aan kijken behalve mijzelf. Vooral de kosten was dus wel meer dan ik verwacht had. Mijn rekensommetje hoeveel-verdient-die-pensionhouder-wel-niet toch maar even flink bijgesteld. :o Ik kwam helaas te laat tot de conclusie dat ik zeker dankbaarder had mogen zijn voor wat ik wel kreeg. Maar dat neemt niet weg dat ik ze toch natuurlijker wilde houden en nog steeds achter mijn keuze stond.

Wat betreft kosten en arbeid zeg ik nooit maar ook nooit meer dat het beroep even makkelijk geld verdienen is!
Hier thuis houd ik ze natuurlijker. Maar ik mis zo af en toe wel die gezellige stal sfeer. Het meeleven met elkaars successen en diepe dallen. Even dat extra handje en oogje wanneer je het nodig hebt. Maar knollies met dikke ruwvoer buiken met nonstop beweging geeft wel veel terug.

Marion71 schreef:
@Knert, blij om te horen dat je er nu toch anders tegen aankijkt. Dat siert je! en je verwoordt het idd zo als het is. Voor de centen doe ik het beslist niet, maar wel voor de leuke pensionpaarden en dito klanten.

@Sientje, je eerste reactie: chapeau. Je 2e: dat viel mij ook al op. Daarom stelde ik als straf een dag meedraaien voor. Mss moet ik er een weekje van maken.....

@Paardje: dat is wat ik bedoel. Je meldt het hier wel onomwonden, maar je stalhouder niet. Alles begint en eindigt met duidelijk communiceren. Ook van jouw kant. De afspraken over overname van werkzaamheden ken ik niet, maar mss is het ook goed om die duidelijk af te spreken. Enne, ik neem ook verzorgingsdingen van mijn pensionklanten over omdat ze een dagje uitgaan, met vakantie gaan, Kerst vieren, verzorging van een ziek paard 's avonds laat of 's nachts etc. Moet dat dan ook niet meer? Daar wordt ik ook niet voor betaald hoor. Juist dit heeft te maken met gunnen, respect voor elkaar en goede afspraken over en weer maken.

Marion71

Re: Pensiongeld: minder betalen bij uitval faciliteiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 14:52

Dé pensionhouder bestaat ook niet. Ook die doen het allemaal op hun eigen manier en naar eigen inzicht. Voor de 1 is dat zoveel mogelijk geld verdienen, voor de ander de paarden zo goed mogelijk verzorgen en van alles en nog wat er tussenin. Als je bij bij een stalhouder die z'n stinkende best doet en liefde voor paarden heeft, gaat vragen om korting omdat faciliteiten vanwege het weer zijn uitgevallen, zal hij zich ongetwijfeld beledigd voelen. Want het extra werk en de extra kosten worden niet gezien.

Eigenlijk moet ik me er ook helemaal niet druk om maken. Ik heb geweldige pensionklanten en dito paarden. Mijn klanten klagen nooit, zijn heel tevreden en hebben echt vertrouwen in ons. Dat is natuurlijk niet voor niks. De paarden komen veel buiten, staan in keurige padocks/weides, schone stallen met altijd flinke bergen ruwvoer, ook buiten in de paddocks. De ellende lees ik eigenlijk alleen op Bokt of hoor ik soms over andere stallen.
Een pensionklant heeft haar oude paard bij ons staan en haar jongere paard bij haar dochter in de buurt op een pensionstal. Haar oude paard was nooit dik te krijgen, echt zo'n pezig type. Het arme dier heeft laatst nog een flinke virusinfectie gehad, maar was er met onze goede zorgen en haar eigen wil zo weer bovenop. De pensionklant schrok ervan toen ze haar oudje de deken aftrok: zij zag er veel beter uit dan haar jonge paard waar ze ook nog eens flink bijbetaalde voor extra hooi. Ze heeft heel snel haar jonge paard en het paard van haar dochter verhuisd naar een andere pensionstal. Er werd gewoon niet goed gezorgd voor de dieren: dagelijks een plak hooi besparen op 70 paarden levert behoorlijk wat op. Wij besparen daar niet op en ze staan hier dus ook allemaal met dikke ruwvoerbuikjes. Dergelijke stallen bestaan dus wel, je moet ze alleen goed zoeken.

Om heel eerlijk te zijn zou ik er niet aan moeten denken om m'n paarden in pension te hebben staan. Ik wil bepalen hoeveel ze naar buiten gaan, hoeveel ze te eten krijgen en hoe er met ze wordt omgegaan. Omdat niet iedereen die mogelijkheid heeft, doen wij het zo goed mogelijk. Ik merk wel eens dat een pensionstal wordt geselecteerd op de hoeveelheid brok die er wordt gevoerd. Hoe meer hoe beter, kennelijk.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 22:42

Tjemig... wat een reacties heb ik losgetrokken met mijn stelling.. Ik schrok er soms zelfs een beetje van bij het teruglezen....Het is makkelijk om achter de pc een conclusie te trekken of elkaar voor van alles uit te maken............ |(

Voorop gesteld is dit niet mijn eigen situatie. Ik sta sinds een jaar bij iemand aan huis die zelf ook fanatiek rijdt en heeeel goed voor haar én mijn paarden zorgt, ze onderhouden de stallen en omliggende terreinen en weilanden perfect. Ik heb voor mijn beestje dus bijna alles wat haar hartje begeert, soms zou ik willen dat ze meer buiten komt maar dat is niet altijd mogelijk. We streven er samen naar de paarden zoveel mogelijk samen naar buiten te doen. Verder staan ze met 4 op stal waarbij ze een buitenluik, een stal van 4,5 x 4,5 hebben en elkaar kunnen zien en aanraken. Als ik op stal ben werk ik mee, zet ik buiten, ruim ik op, help ik mee, mest ik uit (dat zou ik allemaal niet hoeven doen, aangezien ik betaal voor volpension, maar ik doe het toch) . Gewoon omdat ik graag buiten en met de paarden werk en mijn stalhoudster een handje wil helpen. Misschien ben ik dus wel een hele fijne pensionklant. :D

Al met al en om een heel lang verhaal kort te maken heeft het denk ik wel met een aantal randverschijnselen te maken, oa hoeveel energie steekt je pensionhouder in het onderhoud van de faciliteiten en het bedrag wat je betaalt (verschilt nogal per lokatie en per deel van het land ) ? Verder heb ik niet heel veel ervaring met veel verschillende stallen (ik heb hiervoor op 1 andere stal gestaan) en ik ben heel blij met mijn plekje :j :j . Wel vond ik even slikken toen het stalgeld binnen een jaar tijd met E 20,- p/mnd omhoog ging. Dat vind ik wel een behoorlijke stijging ineens. Maar goed, ook dat is voor iedereen anders, ik kan niet in andermans portemonnee kijken. Voorop gesteld nogmaals dat ik dat niet wil, in mijn omgeving heb ik niet zoveel keus om "zomaar even" naar een andere stal over te stappen, simpelweg omdat ze er hier niet zijn. M.a.w. : je betaalt dan toch zo'n verhoging omdat je niet veel keus hebt. Je stapt niet zomaar op met je paard, en je stopt er ook niet zo maar mee. Althans, ík niet... Vergelijk het met al je andere rekeningen die je maandelijks moet betalen; als een van die rekeningen ineens 20 of 25 euro opgehoogd wordt is de gemiddelde lezer hier ook niet blij.

Maar goed, mijn stelling heeft zeker de nodige reacties losgemaakt. Gelukkig kan ik in ieder geval (weer) rijden in de bak en aangezien het morgen gaat dooien kan iedereen weer lekker aan de gang ! :D :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 23:20

Tja, als de hooiprijzen van 3 euro naar meer dan 5 euro per pakje gaan en de stroprijzen ook van 3,00 naar 5.- en je verbruikt per paard al snel 3,5 pak per week, dan sna je dat je in een maand toch wel aardig wat euro's omhoog kan gaan in kosten. Dat merken mensen met paarden aan huis ook gewoon bij elke rekening van de fouragehandel/boer etc.

Het is echt zoeken naar goed ruwvoer en goed stro voor een betaalbare prijs.
Ons hooi direct van het land gekocht is stoffig geworden. Toch nog net niet droog genoeg... Gelukkig heb ik daar geen 4 euro per pakje voor betaald, want dan was het een enorm financiële strop geweest...

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:58

ik vindt alles een beetje RAAR ( om het kort te zeggen). Ik zou zelf geen geld terug vragen... tegen weer kan je niets doen...

Maar ik heb een vaststelling over sommige dingen die ik hier lees ( niet alleen dit topic maar ook anderen): mensen willen een zo laag mogelijke stallingskosten betalen en zeggen ja ik wil zo weinig mogelijk luxe, of ik sta alleen bij ee boer... en dan als je ze hoort ja ik kan in de winter niet rijden omdat de piste een betonblok is, te veel water... de staleigenaar MOET daar iets aan doen Moet dit en MOET dat...

Ik heb persoonlijk nog nooit een stalling gezien die goed van service is ( dus alles erop en aan, stal gemest, weter geven, extra hooi,... ) en pistes heeft die altijd te berijden zijn ( dus bij hevige vorst regen,... ) voor 200 of 250 euro per maand. ( en dat is dan al te duur ^^ )

maar sorry... je moet realistisch blijven

barbar

Re: Pensiongeld: minder betalen bij uitval faciliteiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:24

dat ligt er natuurlijk aan waar je woont, hier in de buurt bestaat dat idd niet, ik sta op een stal waar ik 225euro betaal, ze hebben paarden en ponyboxen, de ponyboxen mag je huren als je een paardje hebt t/m 1.57m, mijn paardje is dus 1.56m en omdat ze alleen in de winter 'savonds binnen staan vind ik die box groot genoeg (box is 2.50m bij 3.50m), de paarden boxen zijn 3m bij 3.50m en kosten 260euro, het is in principe half pension, voer en stooisel is inbegrepen en de bak is top, je begrijpt wel dat ik voor dat geld een topplek heb :D , andere stallen met meer fasaliteiten lopen al gauw naar de 400euro per maand en voor 250euro per maand hab vaak al een mindere stal dan ik heb.
in andere delen van het land bestaan er stallen van 100euro per maand waar ze ong het zelfde hebben als ik en kosten de dure stallen 250euo per maand.