Ik ben een aso ruiter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:27

Never nooit dat ik mijn paard enigsinds agressief met een stok of een tak zou aanpakken :n Ik kan nog niet eens dichter dan 2 meter bij hem in de buurt komen als ik een stok/tak vast heb, allemaal gevolgen van de 'leuke' mensen die hem vroeger oh zo goed hebben behandeld #)

Zelfs een bezem, hark of longeerzweep was in het begin not done. Dat gaat nu beter (longeerzweep is nog steeds eng voor hem als ik recht op hem af loop ermee... als ik hem dan laat vallen is er niks aan de hand. Ik longeer ook niet meer met zweep, nergens voor nodig bij hem :) )

En ja, ik ben niet altijd het engeltje geweest, zeker niet. Maar ook ik heb geleerd dat dat niet werkt (en iedereen kan je dat wijsmaken maar uiteindelijk heb je daar een paard voor nodig waarbij dat niet werkt om dat ook echt door te krijgen :roll: ) ik heb er nu een schat van een paard aan die werkwillig genoeg is om alles voor me te doen, en dan moet ik nog uitkijken dat ik hem nergens doorheen rij of laat lopen. Heb nu ook wel door dat een paard echt niet 'kliert' omdat ie geen 'zin' heeft of iets dergelijks. Er is bijna altijd wel wat aan de hand. In het begin met een buitenrit als ik alleen ging kon ik trappen wat ik wilde maar ik kreeg er nauwlijks een drafje vanaf. Nu kan ik alleen met hem buiten rijden en moet ik me best doen om hem onder controle te houden omdat ie het zo leuk vind. En als hij nu zou aangeven dat ie echt niet wilt, nou dan niet toch? :) Waarom willen samenwerken met een paard dat geen motivatie heeft? En logisch toch dat een paard niet met je mee wilt als ie je helemaal niet kent, en je ook nog zo gemeen en lelijk tegen hem bent?

In het begin heb ik hem vervloekt, tikken gegeven (nooit een trap, dat komt gewoon niet in me op :') ) ik heb nu ook grondwerk les waarbij ik ook gewoon met de neus op de feiten word gedrukt, door zowel mijn eigen paard (want als ik zo en zo ga staan doet ie het in eens wel?) als door mijn instructrice, wanneer ik dubbele signalen geef en mijn paard braaf alles doet terwijl ik dat niet wilde... Ik kijk ook heel anders naar het begin, toen hij weer eens de bak uit sjeeste, over de bakrand heen sprong (of er doorheen...) en ik hem bij de stallen vandaan kon plukken... Nee, geen onwil, dat beestje was gewoon bang :n

Science90

Re: Ik ben een aso ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:40

Ik ben niet zo erg dat ik mijn paard schop of met takken bewerk, maar ik wil soms wel behoorlijk mijn geduld verliezen als ze wéér een oefening vertikt die ze gisteren nog kon. Of schuin door de bochten gaat. Ik rijd steeds vaker zonder zweep, omdat ze daar niks op uit doet, dus ik kan weinig aanrichten, maar ik wil haar dan nog wel eens omtrekken, zodat ze meteen wéér die hoek in moet, en diep ook!
Verder valt het wel mee hoor. ;)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:44

(Heb niet het hele topic gelezen)

Ik moet toegeven dat ik een behoorlijk kort lontje heb. Bij mijn vorige paard uitte dat zich ook nog wel eens in een flinke tip met de zweep en gebrul. Bij dit paard werkt dit averechts, hij is erg bang voor de zweep - na aankoop duurde het tijden voor ik hem met een zweep erbij kon longeren-. Het kost me nog steeds heel veel moeite, maar ik leer steeds beter om mijn geduld te bewaren. (Ben best trots op mezelf hahaha). En als het écht niet gaat (zoals gisteravond), dan stap ik af. Morgen weer een dag. Het is maar hobby. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:54

Ik wacht geen half uur. Ik vraag het 1x lief en de 2e keer ben ik er klaar mee. :') (let wel:; groot verschil tussen als ze het niet snappen en tussen wringen. Als ze het niet snappen heb ik engelen geduld)
Dat gelemmeteer altijd met die beesten. Het is verdomme 500kg geen kitten.
Paard lief, ik lief, paard stout, ik stouter. :j Werkt prima voor mij. De keren dat ik uit gehaald heb naar mijn paarden zijn op 1 hand te tellen maar dan ook wel meteen klaar en duidelijk. :)

Ik vind het geen ramp als iemand zijn paard een schop verkoopt waar ie niet goed van is. Wel dat daar meestal eerst een half uur geklooi aan vooraf gaat..

Met een mep tegen de oren op het juiste moment maak je ze trouwens niet kopschuw in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Anders zouden die van mij allemaal kopschuw moeten zijn. :')

99% van de tijd heb ik met een kordate "Eh...." genoeg (of als het wat zachter moet en het meer een "dat zou niet slim zijn vriend.." moet in houden gewoon heel rustig "eh eh eh" ).
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-12-11 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:57

Mijn instructrice zegt juist dat ik te lief ben en dat ik mijn paardje best wat harder mag aanpakken als ze niet luistert. Maar ook ik verloor vroeger als klein meisje (gelukkig lange tijd terug, ik schaam me er zo voor) snel mijn geduld waardoor ik niet altijd even redelijk deed tegen mijn pony. Deze kant wil ik dus absoluut niet meer op. Nu, als ik mijn geduld verlies ga ik liever even stappen en als ik niet in een goede bui ben stap ik al helemaal niet op mijn paard. Ik probeer streng op te treden wanneer het nodig is, maar ik blijk tot nu toe nog te lief te zijn voor mijn paardje. Ik denk niet dat iedereen heilig is, en iedereen zal best ooit eens onredelijk gedaan hebben tegen zijn/haar paard.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:48

Ik heb een arabische merrie die het gewoon niet pikt als ze onterecht of onnodig hard gestraft wordt, echt.. dan heb je het nakijken. Zou een ideaal leerpaard zijn voor mensen met een kort lontje ;) Als ik niet goed in mijn vel zit ga ik ook niet met haar aan het werk.
Vroeger bij mijn haf heb ik heus fouten gemaakt, maar nooit echt over de schreef gegaan. Heb gelukkig van mezelf redelijk wat geduld.

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:50

Ik moet wel bekenen dat ik niet altijd correct met Uk omga, manman wat is hij een etter! en daar heb ik soms zo geen geduld voor, ik had hem in het begin ook beter op moeten voeden, maar hij is ook weer zo leuk, ik probeer echt te letten op dat ik hem juist aanpak, en op mn eigen geduld te letten!
Andere paarden behandel ik nooit zo zoals ik Uk soms aanpak.. moet echt wat aan veranderen!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:02

Heb ook wel eens mijn dagen niet en dan zit het niet mee en lukt er niks. Maar dan bedenk ik me ben toch eigenlijk wel trots op de paardjes dat ze me op hun rug meenemen. En dan is het goed en gaan we gewoon wat anders doen.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:09

Heb t topic niet helemaal gelezen.
Maar als Ille weer eens recht omhoog komt tijdens een buitenrit kan hij toch echt rekenen op een flinke mep. Hij brengt mij, hem en medeweggebruikers in gevaar. En alleen maar omdat hij even geen zin heeft om verder te gaan.
Hij weet dat ik er niet van gediend ben.
Als hij nou iets eng zou vinden, was het een ander verhaal, maar dan gaat ie gewoon stilstaan en probeert hij op te draaien.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:25

Even voor de duidelijkheid: ik heb mijn paard niet compleet afgeranseld ofzo. Maar ik moest haar wel een half uur lang constant corrigeren omdat mevrouw alleen maar naar de uitgang crosste en daar niet meer weg wilde. En nee ik ben NIET trots op mijn aanpak, zoals sommigen denken. Ze had geen pijn, maar geen zin en is koppig. Ik zat ook niet woest op mijn paard maar ik ga haar niet haar zin geven.

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:30

Nou mijn shetje geef ik wel soms een rot schop omdat hij weer voor de zoveelste keer in mn benen/voeten / billen moet bijten daar word ik wel pissig van en als ik met hem loop, en hij bijt in mn hand of loopt me omver kan hij ook een flinke tik verwachten, mijn paardje hoef ik eigenlijk nooit te slaan in de omgang niet en tijdens het rijden hoef ik het niet eens te proberen want dan vlieg ik door de bak, dus los ik het wel anders op ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 13:34

xHelene schreef:
Daar heb je zeker gelijk in. Wat ik bedoelde te zeggen met mijn laatste zin uit bovenstaande post is dat TS dit topic met een knipoog geopend heeft en dat sommige mensen onnodig ontzettend heftig reageren.

Inderdaad. Over frustratie gesproken.. _O-

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:40

Ayasha schreef:
Ik wacht geen half uur. Ik vraag het 1x lief en de 2e keer ben ik er klaar mee. :') (let wel:; groot verschil tussen als ze het niet snappen en tussen wringen. Als ze het niet snappen heb ik engelen geduld)
Dat gelemmeteer altijd met die beesten. Het is verdomme 500kg geen kitten.
Paard lief, ik lief, paard stout, ik stouter. :j Werkt prima voor mij. De keren dat ik uit gehaald heb naar mijn paarden zijn op 1 hand te tellen maar dan ook wel meteen klaar en duidelijk. :)

Ik vind het geen ramp als iemand zijn paard een schop verkoopt waar ie niet goed van is. Wel dat daar meestal eerst een half uur geklooi aan vooraf gaat..

Met een mep tegen de oren op het juiste moment maak je ze trouwens niet kopschuw in tegenstelling tot wat veel mensen denken. Anders zouden die van mij allemaal kopschuw moeten zijn. :')

99% van de tijd heb ik met een kordate "Eh...." genoeg (of als het wat zachter moet en het meer een "dat zou niet slim zijn vriend.." moet in houden gewoon heel rustig "eh eh eh" ).

Finally, iemand met gezond verstand. Ik begon me al af te vragen of ik nou zo'n extreem brave paarden had ofzo...Ik corrigeer weinig, en als ik corrigeer doe ik dat zodanig dat het helpt. Als je een halfuur lang doorlopend moet corrigeren, doe JIJ iets fout, niet je paard.
Neemt niet weg dat ik net als ieder ander fouten maak, maar corrigeren doe je met je verstand, niet met je emotie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:46

antje_vip schreef:
Even voor de duidelijkheid: ik heb mijn paard niet compleet afgeranseld ofzo. Maar ik moest haar wel een half uur lang constant corrigeren omdat mevrouw alleen maar naar de uitgang crosste en daar niet meer weg wilde. En nee ik ben NIET trots op mijn aanpak, zoals sommigen denken. Ze had geen pijn, maar geen zin en is koppig. Ik zat ook niet woest op mijn paard maar ik ga haar niet haar zin geven.

Dat is geen corrigeren, wat jij gedaan hebt. Daar heb ik een term voor die ik op Bokt niet mag gebruiken........

Ik zou me kapot schamen als ik zoiets deed.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:48

Yamcha schreef:
antje_vip schreef:

Dat is geen corrigeren, wat jij gedaan hebt. Daar heb ik een term voor die ik op Bokt niet mag gebruiken........

Hier sluit ik me bij aan. Na een half uur is het geen corigeren meer maar afmatten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:49

ik denk dat iedereen wel eens zoiets heeft...
soms heb ik helemaal geen zin om iets te doen, of dan ben ik chagrijnig en dan reageer ik dat af op mn pony...
faal :(

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:49

Yamcha schreef:
antje_vip schreef:

eens...

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:58

ik geef mijn ruintje ook wel eens op zijn donder ( in het begin wat vaker inmiddels weet hij een beetje hoe het werkt) hij was echt super verwent. heel lief paard verder maar geen duidelijke opvoeding gehad. en dan zijn ze met 4 jaar eigenlijk te veel mans om daar altijd lief tegen te blijven.

mijn merrie heeft het helemaal niet nodig om boos op te worden. die word daar angstig van of gaat zich onzeker voelen en dan kun je er niks meer mee. dat is echt terug naar de rust even een kriebbel over de hals en dan weer verder.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:04

Ik zal de vergelijking wel weer niet mogen trekken hoor....maar WTF? Ik ben ook niet heilig maar moet je je eens voorstellen dat je op een hondenschool komt waar mensen hun hond door middel van straf dingen aanleren! Dan is de wereld te klein! Omdat het dier 500 kilo is wordt het gerechtvaardigd dat je het onderwerpt aan je wil met geweld? Vreemde redenatie....
Een zweep, even flink aan het bit zitten, een schop in zijn buik (met sporen?).....
Dat is een beetje alsof je tegen een dove aan het schreeuwen bent.

Ik vraag me af waarom mensen, die toch superieur worden geacht, niet in staat zijn om met logisch nadenken een dier iets te leren. Iedere vorm van geweld is het onvermogen van de ruiter. (nogmaals, ik ben echt niet altijd heilig maar ik verbaas me er gewoon over hoe makkelijk mensen soms denken over de hulpmiddelen die ze ter beschikking staan)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:07

Lusitano schreef:
Ik zal de vergelijking wel weer niet mogen trekken hoor....maar WTF? Ik ben ook niet heilig maar moet je je eens voorstellen dat je op een hondenschool komt waar mensen hun hond door middel van straf dingen aanleren! Dan is de wereld te klein! Omdat het dier 500 kilo is wordt het gerechtvaardigd dat je het onderwerpt aan je wil met geweld? Vreemde redenatie....
Een zweep, even flink aan het bit zitten, een schop in zijn buik (met sporen?).....

Ik vraag me af waarom mensen, die toch superieur worden geacht, niet in staat zijn om met logisch nadenken een dier iets te leren. Iedere vorm van geweld is het onvermogen van de ruiter. (nogmaals, ik ben echt niet altijd heilig maar ik verbaas me er gewoon over hoe makkelijk mensen soms denken over de hulpmiddelen die ze ter beschikking staan)

niet banketstaaf bedoelt hoor, maar onze vroegere hond heeft ook vaak zat straf gehad :o
maakt niet uit of het een dier van 500 kg is of van 10, in sommige gevallen kan het gewoon niet anders...
maar het is de manier waarop en de tijdsduur ;)
als of een dier na een half uur nog begrijpt waarom die straf krijgt... :)
straf moet kort en duidelijk zijn, en daarna moet je als mens weer lief zijn :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:11

Lusitano schreef:

Nee omdat ie 500kg is, grijp je iets harder in dan als het een hamster is. :+
En mijn hond straf ik ook als ze iets doet dat niet mag. Noem mij maar een dierenbeul, maar in tegenstelling tot het gros van de beesten, luisteren die van mij wel.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:17

Ayasha schreef:
Lusitano schreef:

Nee omdat ie 500kg is, grijp je iets harder in dan als het een hamster is. :+
En mijn hond straf ik ook als ze iets doet dat niet mag. Noem mij maar een dierenbeul, maar in tegenstelling tot het gros van de beesten, luisteren die van mij wel.

_/-\o_

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:21

antje_vip schreef:

Wat ik me dan afvraag, is: WAAROM crosste ze steeds naar de uitgang en wilde ze daar niet meer weg? Doet ze dat vaker, is het een aangeleerd trucje, of was er eerder iets gebeurd waardoor ze in deze "state of mind" terecht is gekomen? Of is het gewoon een rotknol? Ik kan me voorstellen dat een pony als hij zich verkeerd behandeld voelt, op een gegeven moment op "tilt" slaat waardoor er niks meer mee te beginnen is. In zo'n geval kun je beter stoppen als hij - (ook al is het er maar 1) een rondje braaf gedaan heeft en de volgende dag opnieuw beginnen.

Om zelf met de billen bloot te gaan: heb zelf ook weleens een situatie gehad, waarvan ik achteraf dacht, was dat nou nodig? Pony ging steigeren, zomaar (hij wilde naar huis) met mijn dochtertje van 3 er op. Hij liep toen gewoon aan het halstertje mee in stap, niks aan de hand verder en eigenlijk helemaal geen reden om te gaan steigeren er stond alleen een KOE in de wei, niet eens dichtbij.Toen heb ik wel echt even onredelijk hard opgetreden (schop gegeven tegen zn billen). Moet eerlijk zeggen hij heeft het nooit meer gedaan, maar een volgende keer zou ik het anders doen. Waarschijnlijk eerst kind thuisbrengen en dan aan de lange leidsels er langs of zoiets dergelijks.

Thea_Dinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:28

Je moet altijd nog wel *normaal* kunnen nadenken, mensen zeggen altijd het is een dier, maar ik ga ook me zus niet 15min uitschelden en slaan, niemand vind dat leuk.

Mijn paarden krijgen ook wel eens op hun donder, maar wij hebben soms ook geen zien om te gymen, maar paarden zouden wel altijd zien moeten hebben of maken ?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:41

Thea_Dinske schreef:
Je moet altijd nog wel *normaal* kunnen nadenken, mensen zeggen altijd het is een dier, maar ik ga ook me zus niet 15min uitschelden en slaan, niemand vind dat leuk.

Mijn paarden krijgen ook wel eens op hun donder, maar wij hebben soms ook geen zien om te gymen, maar paarden zouden wel altijd zien moeten hebben of maken ?

Weet niet hoe het in Nederland gaat maar zin of geen zin, tenzij ik verlof heb genomen moet ik op mijn werk verschijnen. En als ik mijn job niet doe, krijg ik ook op mijn donder. En als we gym hadden, boeide het "die ene in het midden" ook geen jota of ik zin had of niet.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 29-12-11 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt