Ik kan nog niet eens dichter dan 2 meter bij hem in de buurt komen als ik een stok/tak vast heb, allemaal gevolgen van de 'leuke' mensen die hem vroeger oh zo goed hebben behandeld
Zelfs een bezem, hark of longeerzweep was in het begin not done. Dat gaat nu beter (longeerzweep is nog steeds eng voor hem als ik recht op hem af loop ermee... als ik hem dan laat vallen is er niks aan de hand. Ik longeer ook niet meer met zweep, nergens voor nodig bij hem
)En ja, ik ben niet altijd het engeltje geweest, zeker niet. Maar ook ik heb geleerd dat dat niet werkt (en iedereen kan je dat wijsmaken maar uiteindelijk heb je daar een paard voor nodig waarbij dat niet werkt om dat ook echt door te krijgen
) ik heb er nu een schat van een paard aan die werkwillig genoeg is om alles voor me te doen, en dan moet ik nog uitkijken dat ik hem nergens doorheen rij of laat lopen. Heb nu ook wel door dat een paard echt niet 'kliert' omdat ie geen 'zin' heeft of iets dergelijks. Er is bijna altijd wel wat aan de hand. In het begin met een buitenrit als ik alleen ging kon ik trappen wat ik wilde maar ik kreeg er nauwlijks een drafje vanaf. Nu kan ik alleen met hem buiten rijden en moet ik me best doen om hem onder controle te houden omdat ie het zo leuk vind. En als hij nu zou aangeven dat ie echt niet wilt, nou dan niet toch?
Waarom willen samenwerken met een paard dat geen motivatie heeft? En logisch toch dat een paard niet met je mee wilt als ie je helemaal niet kent, en je ook nog zo gemeen en lelijk tegen hem bent?In het begin heb ik hem vervloekt, tikken gegeven (nooit een trap, dat komt gewoon niet in me op
) ik heb nu ook grondwerk les waarbij ik ook gewoon met de neus op de feiten word gedrukt, door zowel mijn eigen paard (want als ik zo en zo ga staan doet ie het in eens wel?) als door mijn instructrice, wanneer ik dubbele signalen geef en mijn paard braaf alles doet terwijl ik dat niet wilde... Ik kijk ook heel anders naar het begin, toen hij weer eens de bak uit sjeeste, over de bakrand heen sprong (of er doorheen...) en ik hem bij de stallen vandaan kon plukken... Nee, geen onwil, dat beestje was gewoon bang
Werkt prima voor mij. De keren dat ik uit gehaald heb naar mijn paarden zijn op 1 hand te tellen maar dan ook wel meteen klaar en duidelijk.