Wat moet je doen met de verkoop van paard van 19 jaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:00

en bovendien ga je bij zowel verkoop als aankoop niet over 1 nacht ijs. Kan best lang duren hoor, voor je een ander leuk paard hebt gevonden. Het is geen huis, met dubbele lasten en aankoopprijs, het is een paard. Als je de aankoopprijs van een nieuwe hebt liggen (wat wel zal moeten, je kunt dit niet met gesloten beurs doen gezien de leeftijd van het paard) en je hebt de ruimte ervoor; geen probleem toch om alvast rond te kijken?

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:05

Waves schreef:
@kristie14:
Een paard van 19 is niet hoogbejaard, een paard van 27 wel. Net zoals een mens van 55 nog lang niet zo bejaard is als iemand van 85. Een paard van 27 kan misschien nog best wat jonger overkomen en voor zijn leeftijd fit zijn maar het zal nooit meer zo volwaardig gereden kunnen worden als een 10 jarige of een 19 jarige. Wil je daar echt over discussiëren?

Ik vind het hartstikke leuk dat je pony een goed huis heeft gekregen maar dat is gewoon vette mazzel (en trouwens ook totaal of topic). Over het algemeen komt een paard van die leeftijd niet meer zo goed terecht, gewoon om het simpele feit dat ze 9 van de 10 keer niet meer (goed) te berijden zijn. Daarom lijkt het mij persoonlijk verstandig een paard van 27 niet meer te verkopen tenzij je de koper echt persoonlijk kent en 100% vertrouwt.

Kom je nog wel eens bij je oude pony trouwens?

Ik wil niet zeggen dat je een paard van 27 kan vergelijken met een van 19,
alleen dat het niet uitmaakt hoe oud een paard is om het een andere eigenaar
te geven als het paard daar beter heeft. Daarbij wilde ik aankaarten dat het
niet moeilijk hoeft te zijn een paard van 19 te verkopen (ik zelf heb goede ervaringen
met het verkopen van een oud paard) Dan bedoel ik niet dat de verdere gebreken van het paard geen probleem
voor de verkoop kunnen vormen zoals dat het niet buiten zou kunnen rijden want dit zou op het verkopen van
alle leeftijden een probleem kunnen vormen.

Verder wordt mijn oude pony af en toe bereden door meisjes van 10 en 11,
dit kun je geen training noemen hij stapt en draaft wat. En ja ik ben een aantal
keren bij mijn pony wezen kijken en ik ben blij met de beslissing die ik heb gemaakt,
dit kan natuurlijk voor iedereen anders uitpakken, maar het is het proberen waard!

StephanieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:23

Waarom mogen manege's niet reageren? Manege's trainen paarden vaak zelf door, voordat ze in worden gezet voor de lessen. Als het bij aanschaf een leuk betrouwbaar paard was, kan ze dat ook zeker weer worden, met de juiste ruiter. Als je haar graag "kwijt wil" zou ik persoonlijk deze mogelijkheid niet zomaar afschuiven.

Verder lijkt mij haar verkopen als een weidemaatje ook een oplossing, alleen weet ik niet of dit paardje met 19 jarige leeftijd daar al aan toe is, 19 kan makkelijk 25-30 worden onder het zadel! Misschien moet ze gewoon naar iemand die opzoek is naar een uitdaging?
Ik zou de advertentie niet alleen op marktplaats zetten, er zijn veel meer sites waar paarden worden aangeboden, waar ze vaak meer bekeken worden.

Succes ermee

Anomien

Re: Wat moet je doen met de verkoop van paard van 19 jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:40

zullen we het netter houden? Discussie over slager of niet, verkopen of niet was eigenlijk niet de vraag. zo krijgen we vast een mod opmerking.
ts reageert trouwens ook niet eens meer.

@ts: heb je het met je ouders over gehad, ik neem aan dat zij het laatste woord hebben. Hebben zij al wel nagedacht over hoe ze de verkoop in gedachten hadden?

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:46

Ik heb mijn nieuwe topper nog niet gevonden. En ik heb een aantal paarden al gezien op internet die me leuk lijken. Ik ben gewoon een beetje An het rond kijken. Ik hoef haar oom niet met haast weg te doen. Dus ze hoeft niet naar manege ik zoek liever iemand die haar lekker in de wei heeft staan en er 1 tot 3 dagen lekker mee aan het rijden is en de rest van de dagen gewoon aandacht krijgt. Maar omdat ik het allerleukste gewoon lekker buitenrijden vind zonder spanning zoek ik naar een nieuw paardje.

Mij. Ouders vinden dat ik gewoon lekker verder moet gaan met een pony ( d pony/ e pony) waar ik gewoon lekker mee de duinen in kan. En dat ik maar moet afwachten wat er met dit paardje moet gebeuren. Zij willen er wel een klein bedrag voor en gewoon dat ze naar eerlijke en lieve mensen gaat die haar lekker aandacht geven. Het heeft allemaal geen haast ik heb nog nergens advertenties geplaatst en ik wil dat wel maar eerst dit topic nog maar even afwachten

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:48

O ja, de kar is niet noodzakelijk. Het lijkt ons gewoon leuk om in ons achterhoofd te houden dat de pony het kan en misschien als we vertrouwen in elkaar hebben dat we dan eens voor de kar gaan proberen ( natuurlijk gebeurt dat onder begeleiding)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:49

Als die klik er niet is en/of het paard is wat te sterk voor jou, dan is het alleen maar eerlijk om haar te verkopen, zo denk ik dan.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:52

Maar moet ik nu een advertentie voor haar plaatsen of niet?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:53

Als jij niet verder met haar kan of wil, dan kun je dat toch doen?

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 21:56

Ja en is die advertentie dan goed die ik heb gemaakt?

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:57

Als je een nieuwe topper gevonden hebt, en je geen 'klik' met je huidige paard hebt(daar bestaan ook nog discussies over, de klik, maar das even offtopic), dan lijkt me de keuze niet heel moeilijk. Alleen, je hoeft je paard echt niet gratis weg te geven om dat deze toevallig 'al' 19 is. Als ze nog in goede gezondheidsstaat verkeerd zou ik voor verkopen gaan, want ik denk dat je veel reacties krijgt waar je niks aan hebt(lees: jonge meisjes die hun kans zien) als je hem/haar gratis wegdoet.

Máár. Hoe komt het dat je geen klik met je paard hebt, of dat je haar vertrouwen na 1,5 jaar nog niet gewonnen hebt? Vind je niet gewoon dat je toe bent aan iets nieuws? Want zo komt het op mij over, zeker omdat je nu typt dat je je 'nieuwe topper' nog niet gevonden hebt ;) Ga lekker verder met dit paard zou ik zeggen, neem les als je dat nog niet hebt, en ga bezig met het respect krijgen van haar. Want gedrag als 'losse achterbenen in de wei' zoals je beschrijft moet je natuurlijk niet accepteren.

Oh, en, met een 19-jarig paard kun je nog van alles hoor! Ik spreek uit ervaring, met mijn bijna 18-jarig paard!

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:01

Ik ben vaak bang op haar. En het is echt niet fijn om met angst op je paard te zitten en dan probeer ik het los te laten maar dat lukt gewoon niet

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:05

Heb je les?

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 22:07

Van verschillende mensen gehad en nu word ik geholpen dus hulp zat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:52

Weet je de achtergrond van dit paard?

Ik zou ook niet lekker zitten op een knol die de wolken gaat kussen.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 08:44

Hoe bedoel je de achtergrond?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:35

de geschiedenis van het paard, dus hoe ze hiervoor gereden is bijvoorbeeld.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:02

Ze is geloof ik in L1 dressuur gereden. Ze heeft twee veulentjes gehad. en verder wee ik niet heel veel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:04

Misschien heeft ze wel last van haar baarmoeder waardoor ze zo vervelend doet...singel kan haar een bekneld gevoel geven.

Cecile_Len

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 11:12

Ik heb allemaal singels al geprobeert en daar licht het niet aan. ik heb nu een singel met bont.

Ze word trouwens in april 19
Ik heb haar in maart 2 jaar

Sorry voor de rekenfoutjes :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:13

Dan snap je niet wat ik bedoel...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:04

Meid, ik denk dat je haar het beste kunt verkopen... Ik begrijp denk ik wel wat je bedoelt. :)

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 09:59

StephanieR schreef:
Waarom mogen manege's niet reageren? Manege's trainen paarden vaak zelf door, voordat ze in worden gezet voor de lessen. Als het bij aanschaf een leuk betrouwbaar paard was, kan ze dat ook zeker weer worden, met de juiste ruiter. Als je haar graag "kwijt wil" zou ik persoonlijk deze mogelijkheid niet zomaar afschuiven.

Zo denk ik er ook over. ook op maneges hebben ze ervaren ruiters, niet alleen beginners. Vaak worden paarden doorverkocht naar een manegeklant, zodat het weer een privé-paard wordt. Tegenwoordig belanden de meeste paarden in het slachthuis of in de handel. Ik zou dan liever het paard naar een manege doen, waar het goed verzorgd wordt en waar ze de nodige aandacht en beweging krijgen dan direct al een onzekere toekomst (neem aan dat je de kopers ook meegeeft hoe het paard zich gedraagt in de wei en op buitenrit). En dan....particuliere kopers laten een paard vaak keuren, komt het paard daar doorheen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 10:05

Maar de beginners komen vaak weer op dat soort paarden en die paarden lopen elke dag een paar uur...snap dat heel goed....oude bomen verplaats je al niet en dan ook meteen naar zo een drukke bedoening waar ze ook nog eens elke dag een paar uur aan de bak moet, wat ze niet gewend is.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:18

Tja...als je het zo bekijkt wordt het wel heel moeilijk om een ouder paard te verkopen. Zeker met in het achterhoofd dat de meeste het onder het zadel wel gehad hebben als ze een jaar of 22 zijn (slijtage etc).