Scheren: paard breekt door verdoving

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:33

Darkness85 schreef:
Mijn biefstuk is voor het eerst in z'n 17 jarige leven geschoren. Hij gedroeg zich alsof ie nog nooit anders gedaan had. Nu had ik dat eigenlijk ook wel verwacht. Omdat hij bij zulke dingen vaak mijn nuchterheid heeft.. Maar ik was toch stiekum wel een beetje trots... :o

Nu snap ik best dat sommige paarden wel echt verdoofd moeten worden. :j Maar als je de DA een middel in laat spuiten word dat dan niet een erg duur grapje? Hier zijn de voorrijkosten al ruim 40,- := Dan word even je paardje laten scheren wel erg prijzig. Zomaar 100EU... :=

Hoe vaak komt jouw hoefsmid? en wat vraagt hij per keer?
als je een paard op 4 ijzers hebt, ben je gemiddeld iedere 8 weken 80 euro kwijt (ongeveer, de meeste waarschijnlijk meer)
Als je paard voor 100 euro geschoren is, en deze kan er dan heel de winter tegenaan (met wat geluk dat er geen tweede keer geschoren hoeft te worden)....is dat dan echt zo duur????

zoals ik al vaker gezegd hebben, de hoefsmeden mogen geld vragen, maar scheerders (met minstens zo'n gevaarlijk vak) moeten maar voor niks komen??

Betreft het oefenen? ach ja, kan, maar ik ken ook paarden, die bezorg je zoveel stress, ook met oefenen....waarom zou je dat doen? spuiten is het veiligst.
Je hebt ook paarden die supergevoelig in de flanken zijn ( wat vaak weer een gevolg is van iets wat binnen in niet lekker zit (bijv. hormonen, darmen of iets anders), maar goed, dat kun je de eigenaren maar beter niet vertellen want dat valt niet altijd in goede aarde) die kun je wel lief en aardig behandelen, maar die vinden de flanken gewoon niet fijn. Die kun je dan maar beter gespoten hebben, want als je de flanken moet scheren, sta je altijd op de verkeerde plek.

Ik zelf begin met scheren eigenlijk altijd op de schouder. (net iets boven het been) Dit omdat wij eens een paard hebben gehad, die sloeg zodra hij het scheerapparaat maar voelde (en het ergste was nog, dat hij er als een schaapje bij stond, verblikte of verblooste nog niet als het apparaat aan ging, maar zodra hij het apparaat voelde, was hij sneller dan speedy gonzales om je te raken)
Ik vind de schouder een goede plek omdat ze toch wat moeite moeten doen willen ze je daar raken. Ik ken mensen die bij de kont beginnen, ik vind het levensgevaarlijk, maar deze mensen hebben blijkbaar nog nooit een klap gehad en vinden dit het makkelijkst.

Overigens ben ik voortaan ook heel makkelijk geworden, als ik het paard ken, en ik denk dat het gaat, hoeven ze niet te verdoven. Bij twijfel of ze braaf zijn geef ik ze iets oraals, en als ik weet dat het draken zijn of dat ze rillerig zijn, dan moeten ze in het bloed gespoten worden.
Mochten vreemde mensen me bellen, vraag ik eerst of het paard eerder geschoren is geweest, zo ja en waren ze braaf wil ik gerust zo komen.....maar als ik twijfel in de stem hoor, dan zeg ik dat ze gesedeert moeten worden. Waarbij ik aangeef dat als het paard echt vervelend is, ze beter in het bloed kunnen laten spuiten.

Mocht ik aankomen, mijn scheermachine aanzetten en zien dat het paard flipt. Dan zal ik ook niet zomaar beginnen. Als na wat geruststellingen het niet beter wordt, spijt het me zeer, maar dan kunnen ze of de dierenarts bellen, of ik kom een andere keer wel terug.

Mocht het paard bij het hoofd of de benen wat lastig doen, dan helpt een praam bij de meeste. (behalve bij mijn merrie, degene die een praam op durft te komen doen mag zich melden en krijgt 10 euro als het hem lukt, zelfs mijn stoere vriendje die wilde hengsten gewend is, haalt het niet in zijn hoofd mijn merrie een praam op te doen, terwijl het echt een schatje is }:) )

Mijn leven gaat voor alles.....

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:38

en toch grijpen leeuwen en andere roofdieren het eerst naar de buik als ze een paard/zebra etc proberen te verorberen, gaan paarden op de buik ook tegen druk in hangen om die reden....(paarden die zich in de trailer laten vallen bijvoorbeeld) waarom dan op die meest gevoelige plek beginnen met scheren? Dit vraag ik echt om het te kunnen begrijpen niet om een discussie te starten.

Een paard desensibiliseren werkt alleen als je het goed doet, het kan dus heel goed zijn dat een paard na een half jaar nog steeds bang is voor iets geks als dat niet goed is geoefend. Je sensibiliseeert ze er dan juist op ipv het tegenovergestelde. Timing is in deze heel belangrijk!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:43

Wij hebben er ook 1 die super gek word van het scheerapparaat, die moeten we vaak 2 keer spuiten, praam op laten en iemand laten vasthouden, en die moet helemaal dus dat is altijd een gevecht maar op een gegeven moment houd hij er wel mee op. En elke keer dat we hem scheren word hij makkelijker...
Wij kunnen zelf spuiten, maar anders kan je toch even de veearts vragen of die moet spuiten, of aan stalgenoten of iemand deze week nog Veearts heeft komen, kun je het dan tegelijk doen.

Sky_As

Re: Scheren: paard breekt door verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:47

maar als je afhankelijk bent van iemand anders, kun je natuurlijk niet verwachten dat die persoon altijd tegelijk kan met de andere dingen.
Als ik ga scheren, wil ik me best aanpassen binnen mijn mogelijkheden, maar wat ik in het verleden wel eens heb gedaan door om 9 uur savonds nog te gaan scheren, nee daar begin ik niet meer aan.
Ik kan altijd donderdagmiddag, en in het weekend....maar als ik al iets gepland heb in het weekend, en de mensen kunnen niet anders, wordt het gewoon een week opgeschoven of iemand anders zoeken.

Vaste klanten vinden het als het goed is wel de moeite een week te wachten, en zo niet, dan zijn het geen goede klanten.

Betreft het bij de buik beginnen ben ik ook nog wat voorzichtig over....ik heb het zelf nog nooit gedaan, en zou het bij een paard die ik niet ken, ook niet zomaar doen. Als je bij de buik staat, hebben ze je zo te pakken als je pech hebt. (en geloof me, bij sommige zie je het echt niet aankomen dat ze willen slaan).

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:06

vaak gebruiken mensten die ik ken een pasta die poeders is niks

vivana

Re: Scheren: paard breekt door verdoving

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 17:59

Ik gebruik tranquigel indien nodig.
Ons eigen paard wordt bij de hoefsmid verdoofd en brak er ook door...(ik ging scheren,wist van niks,geef hem de volledige pasta=350kg)...Hij was ook bang maar heb 3dg het apparaat bij hem gehad, het ging super.
Heb ooit anders meegemaakt; pony met tube pasta (sedalin)-spantouw en praam en nog slaan....toch geschoren maar goed opletten. (bij casteratie zette hij zich ook over de verdoving heen en is helaas in shok geraakt en ter plekke gestorven)...
Tja wat is wijsheid...toch blijven proberen of laten voor wat het is, misschien na veel oefenen nog eens proberen??