Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:40

Citaat:
Hij houdt er toch een keer mee op.. Het is een kwestie van geduld.

it never takes longer than 2 days.... zegt Pat Parelli altijd... en de keer erop kost het je half zoveel tijd en de keer daarop weer half zoveel..... tot het direct lukt!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:41

Verschrikkelijk, ik loop ook al 5 jaar zo'n geval te vangen!
Als ik een ander paard dan ga aaien en brokken ga voeren dan doet dat dr wel pijn := en gunt ze dat paard ze brokken niet en komt ze meestal wel gewoon aangewandeld.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 13:47

Ik zou de sluis ook anders gebruiken dan je nu hebt gedaan: formaat is prima. Inderdaad -zeker gezien zijn gedrag van er tegenaan lopen en doorheen gaan- stroom erop. Hooi erin is ook prima. Locatie: ik zou em voor het hek waar je uit de weide gaat plaatsen (zodat je er aan de voorkant weer uit kan,wanneer je het hek opent) en het liefst in een hoek. Hem er (indien mogelijk) rustig in drijven, draadje dicht doen, hapje hooi laten pakken en kalm (zonder stress, onzekerheid of ergernis, maar gewoon resoluut) benaderen en pakken / halsteren. Klip het touw eraan, hek aan de voorkant open en mee naar stal. Voor verduidelijking heb ik toch nog even mijn eerdere plaatje aangepast:
Afbeelding

Ik zou het paard er niet langer dan nodig is om gewoon tot rust te komen in laten staan. Niet bij weglopen ofzo. Op deze manier kan de sluis ook gewoon in je weide blijven staan, met het witte draadje dicht; ik vind het altijd wel prettig om bij meerdere paarden die voor het hek dringen (ander uiterste) de juiste eruit te halen, zodat er niet snel eentje mee het hek uit kan wandelen.

Wellicht dat het dan gemakkelijker gaat? Blijft een rotprobleem....

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:06

En natuurlijk ook even bij jezelf nagaan WAAROM het dier niet wil komen he! :)*
Ik bedoel,in het verleden heb ik het ook vaker meegemaakt dat eigenaren hun dier niet gepakt kregen en ik of iemand anders wel.
Als je dier met pijn of tegenzin onder het zadel loopt ( of voor de kar) dan zal ie de eigenaar zeker niet als pretje zien als deze aankomt.
Dus probeer ook het werk leuker en aangenamer te maken.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:07

spoekie schreef:
_Kiki_ schreef:
@Spoekie; ook dat verschilt per paard. Dat werkte bij mijn paard echt niet. Hij bleef gewoon als een gek rondjes rennen, wat ik ook deed, hoe lang ik ook in de bak bleef, rennen was het enige wat ze deed als ik haar van voren probeerde te benaderen.
@LA_Women; ik ben ook veel langer bezig geweest dan een uurtje :j Maar nu kan ik haar zo pakken, dus het is het zeker waard geweest voor mij :j

Bij de een duurt het langer dan de ander, maar ik vind het altijd belangrijk om de spanning eruit te halen.
Hij houdt er toch een keer mee op.. Het is een kwestie van geduld.

Dat zal best, maar de andere manier zoals boven beschreven werkt voor mijn paard veel beter dan wat jij beschrijft. En dat is ook zonder veel spanning. Ik merkte meer spanning bij jou manier dan rustig schuin achter haar blijven lopen. Dus, denk ik dat het ook per paard verschillend is wat het beste werkt.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:08

funnyhorses schreef:
En natuurlijk ook even bij jezelf nagaan WAAROM het dier niet wil komen he! :)*
Ik bedoel,in het verleden heb ik het ook vaker meegemaakt dat eigenaren hun dier niet gepakt kregen en ik of iemand anders wel.
Als je dier met pijn of tegenzin onder het zadel loopt ( of voor de kar) dan zal ie de eigenaar zeker niet als pretje zien als deze aankomt.
Dus probeer ook het werk leuker en aangenamer te maken.

Dat is het probleem juist! We hebben al bijna 2 maand geen echt werk meer gedaan, alleen maar buitenritjes, af en toe beetje dressuur, hier en daar wat springen en met dingen meedoen zoals de pink ribbon actie in Ermelo.
Zo vreemd, want je ziet hem altijd zichtbaar genieten als we met iets bezig zijn en hij doet altijd z'n best.

Wennii

Re: Ik ben er zo klaar mee! Paard wilt niet komen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:21

Zou je hem niet (als je dat niet al geprobeerd hebt) gewoon een paar dagen achter elkaar straal kunnen negeren? ipv 1 of 2 dagen gewoon 1 of twee weken? Dus gewoon ECHT geen moeite doen om hem te laten komen? Eigenlijk nog niet eens naar hem kijken (ik zou daar echt heel veel moeite mee hebben overigens, maar mijn paard weet niet hoe vlug hij bij de draad moet staan als hij me alleen al hoort en nog niet eens gezien heeft) en het dan voorzichtig nog eens proberen?

Misschien een nutteloos idee, maar ik wist echt niks anders meer na alle adviezen die hier zijn gegeven :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:23

maar ik vraag me toch 1 ding af , dit gaat als 3 jaar zo maar waarom heb je er nu dan wel genoeg van, hij heeft dit 3 jaar lang kunnen doen dus waarom zou hij er nu ineens mee ophouden nu jij er de balen van hebt? ik had dit probleem gelijk in de kiem gesmoord want nu is het volgens mij een gewoonte spelletje geworden! maar de aanhouder wint hou dat in gedachten, zijn er trouwens mensen die hem wel makkelijk te pakken krijgen?

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:54

Slim aangepakt, met het aandacht besteden aan de andere paarden.
Kun je uitleggen waarom je heb in de sluis hebt gezet en vervolgens naar binnen bent gegaan?

Paarden zijn er niet op uit om mensen bewust te pesten, maar vanuit hun instinct weten ze wél hoe ze roofdieren (aka de mens) de slim af kunnen zijn. Wegrennen is de belangrijkste verdediging voor een paard. Als je paard wegrent, geeft dat aan dat hij zich niet veilig/fijn genoeg voelt bij jou. Paarden rennen niet weg uit dominantie. Een dominant paard heeft veel zelfvertrouwen en zal eerder jou uit de wei jagen dan wegrennen.

In juni heb ik een vergelijkbaar gevalletje gekocht. Erg lief paard, werkwillig en gemakkelijk als je hem eenmaal aan een touwtje had, maar helaas met het ongewenste, ingesleten patroon van niet laten vangen.

Mijn strategie: eerst investeren in de relatie. Oftewel, dat het paard mij positief gaat bekijken.
Dagelijks gevoerd uit een emmer (eerst 5m bij me vandaan zetten, anders durfde hij niet te komen).
Vervolgens snoepjes uit de hand aanbieden.
Telkens als hij een snoepje aanpakte, liep ik bij hem weg. Dit maakt paarden enorm nieuwsgierig, want iets wat bij ze wegloopt, dat is interessant.

Daarna snoepjes gevoerd door het halster heen, tot hij als het ware zelf zijn halster omdeed. Daarna direct HALSTER AF en weglopen. De eerste week deed ik dit zo vaak mogelijk op een dag. Puur om het ingesleten patroon te doorbreken. Als je paard al 3 jaar een patroon aangeleerd heeft, kost het best een tijd voor het nieuwe patroon bevestigd is. In deze aanleer-periode zou ik niet rijden/longeren etc tot je paard naar je toe komt en het halster laat omdoen.

Paarden leren op basis van directe oorzaak-gevolg: heeft een bepaald gedrag een positief effect? (neus door halster = snoepje of: wegrennen = in de wei blijven) dan gaan ze dat gedrag herhalen. De beloning moet DIRECT volgen op het juiste gedrag.

Dat je paard opdringerig wordt als je met voer beloont lijkt me in deze situatie eerder gewenst dan iets om bang voor te zijn. Een opdringerig paard komt namelijk naar je toe en dan kun je hem een halster om doen.

Veel succes met aanleren van dit nieuwe patroon. Nu een week (of 2) goed investeren in deze nieuwe gewoonte van je paard levert je enorm veel plezier op. En ik weet hoe frustrerend het kan voelen als je paard bij je wegloopt. Het ligt niet aan jou, het ligt niet aan je paard, het is simpelweg een verkeerd aangeleerd patroon wat zichzelf versterkt heeft.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:55

Boompje1985 schreef:
maar ik vraag me toch 1 ding af , dit gaat als 3 jaar zo maar waarom heb je er nu dan wel genoeg van, hij heeft dit 3 jaar lang kunnen doen dus waarom zou hij er nu ineens mee ophouden nu jij er de balen van hebt? ik had dit probleem gelijk in de kiem gesmoord want nu is het volgens mij een gewoonte spelletje geworden! maar de aanhouder wint hou dat in gedachten, zijn er trouwens mensen die hem wel makkelijk te pakken krijgen?

Nee. :)

En het is niet zo dat ik 3 jaar lang uit mijn neus heb staan vreten en het nu wel welletjes vind en er wat aan wil gaan doen hoor.. Dan heb je me toch echt verkeerd begrepen en de OP verkeerd gelezen..
Ik ben al 3 jaar bezig met dit probleem op te lossen...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:57

callippo schreef:
Slim aangepakt, met het aandacht besteden aan de andere paarden.
Kun je uitleggen waarom je heb in de sluis hebt gezet en vervolgens naar binnen bent gegaan?

Paarden zijn er niet op uit om mensen bewust te pesten, maar vanuit hun instinct weten ze wél hoe ze roofdieren (aka de mens) de slim af kunnen zijn. Wegrennen is de belangrijkste verdediging voor een paard. Als je paard wegrent, geeft dat aan dat hij zich niet veilig/fijn genoeg voelt bij jou. Paarden rennen niet weg uit dominantie. Een dominant paard heeft veel zelfvertrouwen en zal eerder jou uit de wei jagen dan wegrennen.

In juni heb ik een vergelijkbaar gevalletje gekocht. Erg lief paard, werkwillig en gemakkelijk als je hem eenmaal aan een touwtje had, maar helaas met het ongewenste, ingesleten patroon van niet laten vangen.

Mijn strategie: eerst investeren in de relatie. Oftewel, dat het paard mij positief gaat bekijken.
Dagelijks gevoerd uit een emmer (eerst 5m bij me vandaan zetten, anders durfde hij niet te komen).
Vervolgens snoepjes uit de hand aanbieden.
Telkens als hij een snoepje aanpakte, liep ik bij hem weg. Dit maakt paarden enorm nieuwsgierig, want iets wat bij ze wegloopt, dat is interessant.

Daarna snoepjes gevoerd door het halster heen, tot hij als het ware zelf zijn halster omdeed. Daarna direct HALSTER AF en weglopen. De eerste week deed ik dit zo vaak mogelijk op een dag. Puur om het ingesleten patroon te doorbreken. Als je paard al 3 jaar een patroon aangeleerd heeft, kost het best een tijd voor het nieuwe patroon bevestigd is. In deze aanleer-periode zou ik niet rijden/longeren etc tot je paard naar je toe komt en het halster laat omdoen.

Paarden leren op basis van directe oorzaak-gevolg: heeft een bepaald gedrag een positief effect? (neus door halster = snoepje of: wegrennen = in de wei blijven) dan gaan ze dat gedrag herhalen. De beloning moet DIRECT volgen op het juiste gedrag.

Dat je paard opdringerig wordt als je met voer beloont lijkt me in deze situatie eerder gewenst dan iets om bang voor te zijn. Een opdringerig paard komt namelijk naar je toe en dan kun je hem een halster om doen.

Veel succes met aanleren van dit nieuwe patroon. Nu een week (of 2) goed investeren in deze nieuwe gewoonte van je paard levert je enorm veel plezier op. En ik weet hoe frustrerend het kan voelen als je paard bij je wegloopt. Het ligt niet aan jou, het ligt niet aan je paard, het is simpelweg een verkeerd aangeleerd patroon wat zichzelf versterkt heeft.

Briljant! Hier ga ik mee aan de slag! Harstikke bedankt.

Nixxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:17

Ts, wat als iemand anders hem gaat halen, zonder dat jij ook meekomt ??
En dan bedoel ik niet dat je aan de rand van de wei blijft staan, maar dat je er echt niet bent.
Dus jij zit lekker thuis en een stalgenoot gaat hem uit de wei halen, lukt het dan wel ??

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:18

een klomp aan je voet zetten en hem een ouderwetse schop onder zunne kont geven... is t ie helemaal betoeterd? #)

misschien wil ie gewoon relaxen/chillen :o
Laatst bijgewerkt door purkie op 17-10-11 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:19

Ik heb ook zo'n paard. Als ik al de brug op fiets met het zadel op me stuur richting de wei en hij ziet dat.... is meneer al weg, ook al wil ik niet met hem gaan rijden. Hij gaat dan ook rennen, gek doen en vooral niet bij je in de buurt komen. Terwijl mijn andere pony dan even gauw met hem meedoet en daarna toch maar na mij komt.

Heb ook van alles geprobeerd. Gewoon er na toe lopen, laten rennen, wortels, brood, andere pony alle aandacht geven, doen alsof ik de andere pony moet hebben en niet hem, de rug na hem toekeren, andere dingen gaan doen.
Het beste is toch nog altijd gaan rijden als het etenstijd is. :D En met lekkere snoepjes kan ik die van mij nu ook vangen, daar trapt hij nu nog in..... :+

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:23

ik had een tinker met presies het zelfde probleem.
Op den duur was ik zo gefrusteerd en ze rende weer weg.
Ben er achteraan gaan rennen en ineens was het spelletje totaal niet leuk meer :D
Als ze op den duur ook maar het idee had dat ik wilde gaan rennen ging ze maar stil staan :+
Beetje jammer dat ik er een maand voor ze wegging achterkwam.

Succes met zoeken naar jou oplossing.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:21

Gut, ik mij voorstellen dat je je af en toe even wanhopig voeld..

Ik was de vorige keer ook iets te snel met mijn post: Sorry daarvoor :-)

Ik denk dat je nu wel op de goede weg bent.
Blijf doorgaan, niet je aandacht laten verslappen.
De aanhouder wint!!!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:59

Giolli schreef:
Hahahaha. Ik denk dat ik het juist te veel bij me zelf zoek... :')
Ik ben continu bezig met zoeken naar oplossingen en de beste manier voor m'n maatje maar het helpt niet.
Dus zoek ik door. ;)

Neem het met een korreltje zout dat ik 'm een eikel noem. ;)

Heb ik ook lang gedaan. Tot mijn man het zat was met mijn druiloor en hem een ongenadig pak rammel heeft gegeven. En raad eens? Hij staat nu als eerste bij het hek. Bij mijn paard is het dus een te groot ego wat hem dwars zit. :j

De snoepjes aanpak werkte hier ook bij diverse andere paarden. Ik weet overigens dat mijn paard niet bang voor me is. HEt is echt een spelletje bij hem om weg te rennen. Ik weet ook dat ik er niet achteraan moet gaan rennen, want dat vindt hij geweldig. Ik loop gewoon weg en ga er met de andere paardjes van tussen. Dan raakt ie volledig in paniek, omdat ie alleen komt te staan. Maar soms, soms moet ik alleen hem hebben en dan werkt de negeer-methode ook het beste. Maar zoals ik al zei: Bij hem is het dus echt een dominantie-verhaal, waarom hij het doet. Het is absoluut geen angst.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:01

ja ieder paard heeft zijn methodes bij de een werkt dit bij de ander dat. Maar hoe gaat het ondertussen is er al iets wat een beetje aanslaat bij hem?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 16:29

Kleine update;

Kwam net de weide in, liep met een paar brokjes in m'n hand rustig naar de andere paarden toe (beslist niet naar hem dus)
en meneer kwam gelijk achter me aan en liep per direct naar mij toe. Hij werd natuurlijk beloond met lieve woordjes en een snoepje. :D
Vervolgens wilde ik zijn halster pakken, rende hij keihard weg. Ik balen als een stekker natuurlijk.. in mezelf de gedachte: "Sh*t! Heb ik hem nu te vroeg beloond?"
Vervolgens kijk ik waar hij bewust heen gaat.... rent hij met volle vaart het sluisje in! _O- _/-\o_
Dus ik langzaam daar naar toe gelopen, was een beetje wisselend gevoel. JA hij liep het sluisje in, wat ik hem de afgelopen dagen heb geleerd wat goed was en waar hij naar toe moest als ik hem eenmaal had, en JA hij kwam gelijk naar me toe om een snoepje te halen... Maar hij liet zich uiteinderlijk niet pakken.
Maargoed, toch voor gekozen om hem dus in het sluisje zijn hooi te geven.
Sluisje even dicht, meneer at rustig zijn eten op, stond even schapig te kijken toen hij het op had voor de opening en heb hem toen geopend
waarna ik hem gewoon kon pakken en wat grondwerk oefeningen in de wei met hem heb kunnen doen.
Daarna snoepje als beloning en los gelaten. Na het loslaten dacht ik: "Als hij er nu in volle vaart vandoor gaat, probeer ik alles weer opnieuw en opnieuw en opnieuw!"
Maar hij bleef bij me in de buurt en ging in zijn sluisje nog de laatste restjes opeten (die ik open heb gelaten bewust.)

Beetje verwarrende situatie voor mij dus, maar hoop dat ik juist heb gehandeld?

Zat nog eens te denken en bedacht me: Wat is nou het hele nut van dat sluisje eigenlijk? :+

Voor de vergelijking: Dit is de helft van zijn weide. Groot heh? Geloof mij dat je daar niet doorheen gaat rennen....
Afbeelding

En zo stond meneer in zijn sluis toen ik dus weg liep:
Afbeelding

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:56

Chill! Klinkt als een voorzichtige vooruitgang! Zet em op...

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:30

O:) rent het sluisje in?
nou... die was de draad _O- effe kwijt zeker!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:32

purkie schreef:
O:) rent het sluisje in?
nou... die was de draad _O- effe kwijt zeker!

I think so....

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:50

hij heeft het denk ik wel goed bij jou, hij heeft het best getroffen...

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 21:12

Hmm.. misschien iets te goed?
(Of bedoel je vanwege de weide + maatjes? )

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 21:13

beide, je verdiept je in zijn ZIJN en hij heeft een luizenleven :D