Verliespunten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:30

Het is niet de verantwoordelijkheid van de juryleden om het plezier in de sport bij kinderen te waarborgen... Dat ligt toch echt bij de ouders. Als ouders er geen verstand van hebben, doen ze er goed aan om goede begeleiding te regelen. Kinderen die vaak verlies-waardig rijden hebben blijkbaar niet die goede begeleiding.

Voor de duidelijkheid: natuurlijk kunnen er uitzonderingen zijn: ruitertje een keer niet in vorm, paard spanning, verzin het maar. En voor die dagen is een keer lage punten mss juist wel heel leerzaam en zijn die verliespunten (dus met diezelfde goede begeleiding) binnen korte tijd weer weggewerkt.

EllyC

Re: Verliespunten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 14:45

Ik vind wel dat we daar medeverantwoordelijk daarvoor zijn, WestBest.
Zonder jeugd houden de wedstrijden na een x aantal jaar echt op of we hebben alleen nog maar bejaarden in de ring :).
Mede daarom vind ik dat kinderen geen verlies hoeven te krijgen op enkele uitzonderingen na (pony pijn doen, gesloten ring verlaten of bv helemaal niet kunnen galopperen. Maar dat laatste lijkt me alleen maar te kunnen gebeuren in de B en dan is verlies weer niet mogelijk).
Daarnaast vind ik het onze taak om altijd maar zeker bij de jeugd altijd te proberen een positieve noot te plaatsen bij een onderdeel of onderin.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 23:39

Ik ben het er helemaal mee eens dat er een positieve noot moet zijn en ik zou ook nooit een ruiter (kind/volwassene) de grond in boren. Maar een proef die verlieswaardig is, moet ook daarnaar beoordeeld worden.

Mijn zoon verloor vorig jaar regelmatig met voetbal met hoge cijfers (met degradatie tot gevolg). Ik kan moeilijk de scheids gaan vragen om de doelpunten van de tegenstander te gaan afkeuren :+ Toch hebben die kinderen veel plezier in hun sport (soms ook weer mede door de leuke scheidsrechter...). Nu ze beter begeleid worden en zijn ingedeeld in een beter passende poule, gaat het weer goed. Allemaal verantwoordelijkheden van club/trainer, maar niet van de scheids.

Bij paardrijden is er ook een soort 'tegenstander': namelijk het ideaalplaatje waar je mee wordt vergeleken (dus NIET de jury!!). De jury moet naar duidelijke regels beoordelen hoe je zelf presteert in vergelijking met het ideaalplaatje. Dus in mijn ogen is het niet aan de jury om de tegenstander/het ideaalplaatje aan te passen aan het niveau van de ruiter; ook niet als het om een kind gaat.

Een kind zou (bij een verlieswaardige proef) een verliespunt kunnen krijgen, maar de dag wel met een lach kunnen afsluiten omdat ik een leuke opmerking plaats over de pony/combinatie/whatever. Het zijn de ouders/begeleiders die er vervolgens een heisa van maken, omdat er een gigantische waarde wordt gehecht aan de verliespunt...
Zoals Lielle zegt: bij SGW/springen is het part of the deal...óók bij kinderen! Dat zou bij dressuur ook zo moeten zijn.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 10:22

Soms wordt er echt raar gejureerd. Ik ben wel eens afgegroet omdat het rijden slecht ging. Maar ik heb ook wel eens totaal onverwacht tegen verlies aangezeten. En in zo'n geval vind ik dat je wel in gesprek moet kunnen gaan. Het was in dit geval ook gewoon totaal onterecht hoor die lage punten, ik kon werkelijk helemaal niets met de aantekeningen. En jury wist niet meer wie ik was. Dus ik verdenk hier werkelijk het verwisselen van coupons.
Als ik het zelf niet fijn vind gaan groet ik 1 of 2 onderdelen voor het einde af, hou ik de eer netjes aan mezelf, kan ik toch nog proberen iets van de proef te maken door toch zoveel mogelijk onderdelen te rijden. Meestal rij ik dan nog even langs het hokje om te zeggen van sorry, maar ging vandaag niet fijn.

Overigens, ik heb 1 keer meegemaakt dat ik 30000% zeker wist dat coupons verwisseld waren, want mijn paard zou in de verkeerde galop aangesprongen zijn in de M1 en uit de galop gevallen zijn. En dat was dus in beide gevallen niet zo. Hoe ga je hier dan mee om? Ik had gewoon 2 winstpunten verdiend en had er nu dus geen 1. Ik kon ook aantonen dat de opmerkingen niet over mijn proeven gingen. Maar je trekt als ruiter wel aan het korste eind, geen excuus, niets. Tja, bij zo'n organisatie start ik dan ook terecht niet weer. Ik wist ook wie WEL met mijn 2 winstpunten naar huis ging. Het lag hier gewoon zo voor de hand.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:27

Voor het plezier van kinderen in de sport zijn natuurlijk de ouders als eerste verantwoordelijk. Vooral door hun kind pas op wedstrijd te laten gaan als kind en pony daar aan toe zijn. Maar ook als jury heb je wat dat betreft een verantwoordelijkheid door kinderen niet te snel verlies te geven en bij het beoordelen wel te beseffen dat het om kinderen gaat. Er zijn jury's die dat wel eens lijken te vergeten...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:08

Esplendido schreef:
Voor het plezier van kinderen in de sport zijn natuurlijk de ouders als eerste verantwoordelijk. Vooral door hun kind pas op wedstrijd te laten gaan als kind en pony daar aan toe zijn. Maar ook als jury heb je wat dat betreft een verantwoordelijkheid door kinderen niet te snel verlies te geven en bij het beoordelen wel te beseffen dat het om kinderen gaat. Er zijn jury's die dat wel eens lijken te vergeten...

Uiteraard hebben wij een zekere verantwoordelijkheid, nl helder jureren en formuleren waarom die punten er staan. Wat ik me serieus afvraag hoe vaak wordt er verlies gereden??
Uitgaande van mijn eigen ervaringen de afgelopen 11 jaar, met zo gemiddeld 30 keer jureren per jaar, kom ik op +/- 1 keer per jaar een verliespunt uitgedeeld.
Dat lijkt mij toch niet veel? De KNHS zou dit over het hele jaar boven water moeten kunnen krijgen. Hoeveel starts en hoeveel maal een verliespunt. Ik ben best nieuwsgierig naar die uitslag.