Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:25

Niet geschoren, en ook geen dekens... :n
Ik begin er gewoon niet aan! Liever 1x/dag een uurtje (eventueel) een zweetdeken er op als het echt 'nodig' is, dan 23u/dag met een dik deken te staan waar ze ergens mee kunnen blijven achter hangen of weet ik veel wat. De mijne heeft het gewoon echt niet nodig. Die heeft nu al een pelsje aangemaakt, maar veel langer dan dit wordt het niet. Zweten doet hij dan wel in putje winter, maar niets dat zijn natuurlijke thermostaat niet aan kan. En als ik zie hoe stalgenootjes altijd liggen te knoeien tussen 0-200-250-300 grams dekens naargelang het weer van de volgende dag na een koude nacht, no thanks... :9k

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:30

manex schreef:
Dat is toch echt iets van de laatste 20 jaar als je het mij vraagt hoor, dat een wintervacht
lelijk gevonden wordt en dat je er niet fanatiek mee zou kunnen trainen.
In mijn tijd, zo'n 20 jaar geleden dus, reed ik bijna elk weekend wedstrijden en daar werd
ook veel voor getraind. Gewoon met een paard met een dikke wintervacht. Daar deed niemand
moeilijk over en had ook geen enkel paard problemen mee.

Ik rij al 35 jaar paard en 35 jaar geleden werden de paarden ook allemaal geschoren. :)

Overigens zou ik, mocht dat nodig zijn, mijn paard niet scheren omdat dat mooi is...dat is het niet. Ik vind scheren lelijk.
Als ik mijn paard zou scheren doe ik dat om dat het paard daar gemak van moet hebben en daardoor heb ik daar gemak van.

Gelukkig heeft mijn paard een prachtig zijdezacht kortharig velletje...en hoef ik niet te scheren.

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 21:32

mijn pony is ook geschoren (haflinger).
Hij had het warm, was na 20 minuutjes rijden echt moe en stond te puffen en te zweten, en kwam niet op adem.
Heb hem geheel geschoren (alleen hoofd en dekje niet), dat heb ik gedaan voor de wedstrijden.
Vindt het gewoon netter staan, hij verkleurt heel erg (hij wordt een beetje muisgrijs).

Hij krijgt wel een dikke deken op.

Het liefst zou ik natuurlijk niet scheren, maar pony voelt zich ook beter en is een stuk fitter.

_Wicked_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:55

Ik vind paarden met wintervacht super cute! :) In de winter is mijn pony echt een grote bol wol! Geschoren paarden vind ik echt heel lelijk, het is zo onnatuurlijk en ik vind het er gewoon niet uitzien, mijn mening :)

AxS136

Re: Paarden met wintervacht zijn lelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:03

Als een paard net volledig geschoren is vind ik ze niet mooi.
De wintervacht vind ik ook niet mooi.
(tenzij je een cute beertje hebt!)
Maar ik neem aan dat het belangrijker is,wat goed voor ze is.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:04

Diaz schreef:
<3
ik vind het een miljoen keer mooier dan een deken!
Afbeelding
Afbeelding

OEoeooeoeoeoehhh die is mooi! *\o/* een Indianenpony!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:38

Hier ook een kaal paard ;)
Heerlijk! Maar 5 minuutjes uitstappen, fris paard en kan gewoon rijden zonder dat hij een bak haren aaanmaakt ;)
Reden: hij zweette zich al kapot na 10 minuten werk en op wedstrijd is dat natuurlijk niet mooi ;)

Maukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 22:52

Ik vind het voor de wedstrijden mooier als je een paard hebt wat geen pluizenbol is. Ik vind een paard met een dunne vacht van zichzelf wel mooi, maar als het een pluisje word kun je het het beste scheren, dat ziet er veel chiquer uit, is beter schoon te houden en kan hij zijn warmte beter kwijt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:55

Ik vind wedstrijdpaarden met wintervacht ook spuuglelijk.
Deze winter twee die met dekens prima kort in het haar te houden zijn (staan nu ook onder de deken met oog op de vachtaanmaak) en een die ik ga scheren (nu nog geen deken, die gaat er na het scheren op).
Ik vind het het mooiste als ze hun zomervacht hebben zeg maar, niet geschoren maar ook geen dikke pels erop. Grote nadeel van dekens vind ik weer de klap die ze krijgen als je de deken eraf haalt in de vrieskou, gezanik met nierdekens enzo :roll: en als ze schuurplekken krijgen van een niet goed passende deken kun je ook wel ff wachten tot daar weer een vachtje op zit.

Ik heb trouwens in het verleden een paard gereden (alleen training, geen wedstrijden) en die was 's zomers prima in conditie maar 's winters was hij na 5 rondjes draven drijfnat. Da's ook geen doen voor het beestje hoor!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:56

Net zoals bij mannen is een beetje haar niet lelijk, maar overbebossing :r

xEliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:00

Ik laat het lekker staan :) ik heb geen zin in dat gesjouw met dekens en al zeker niet om daar m'n geld in te steken :)
ik wacht nog even af.. tot nu toe zit hij niet zooo dik in zijn haar en droogt zijn zweet nog redelijk snel op
als het deze winter te erg wordt, ga ik eventueel zijn hals scheren, maar dus enkel zodat zijn zweet weg kan :)
voor de rest mag hij zolang mogelijk een pluizenbol blijven :)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:43

listiglistje schreef:

_O- _/-\o_ :')

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:28

Mijn pony is in die 10 jaar dat ik haar heb 1x geschoren geweest (in een modelletje), dat was omdat ze toen een bijrijdertje had en ze is dan echt niet voorruit te branden met zo'n dikke pels. Voor de rest doet ze een beetje vrijheidsdressuur, een wandelingetje en vooral veel eten... Dan moet ze echt niet geschoren worden!
Mijn paard is de laatste 2 jaar geschoren omdat ik sinds dan pas echt intensief aan het rijden ben, en dit jaar waarschijnlijk ook weer.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:31

mijn paard was prachtig met zijn wintervacht, maar ik zorgde er wel voor dat ik de vacht goed verzorgde.
Mijn nieuwe paard laat ik ook zonder deken staan, zij is absoluut geen koukleum en kan hierdoor haar eigen
temperatuur regelen. Bovendien heeft zij een bloedhekel aan de deken..

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:42

Shanelle schreef:
Niet geschoren, en ook geen dekens... :n
Ik begin er gewoon niet aan! Liever 1x/dag een uurtje (eventueel) een zweetdeken er op als het echt 'nodig' is, dan 23u/dag met een dik deken te staan waar ze ergens mee kunnen blijven achter hangen of weet ik veel wat. De mijne heeft het gewoon echt niet nodig. Die heeft nu al een pelsje aangemaakt, maar veel langer dan dit wordt het niet. Zweten doet hij dan wel in putje winter, maar niets dat zijn natuurlijke thermostaat niet aan kan. En als ik zie hoe stalgenootjes altijd liggen te knoeien tussen 0-200-250-300 grams dekens naargelang het weer van de volgende dag na een koude nacht, no thanks... :9k

Hier hetzelfde.
Mijn pony maakt een mooi wintervachtje aan en heeft geen dekens nodig.
Daarbij vind ik mijn pony juist PRACHTIG in zijn wintertenue! :+:
Hij is er echt het type pony voor vind ik persoonlijk. Hij ziet er 's winters heerlijk zacht en lief teddybeer-achtig uit, als een ontploft bolletje pluche. :z

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:29

listiglistje schreef:

:') :') :') :j

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 16:00

Cyrilletje schreef:
Hier hetzelfde.
Mijn pony maakt een mooi wintervachtje aan en heeft geen dekens nodig.
Daarbij vind ik mijn pony juist PRACHTIG in zijn wintertenue! :+:
Hij is er echt het type pony voor vind ik persoonlijk. Hij ziet er 's winters heerlijk zacht en lief teddybeer-achtig uit, als een ontploft bolletje pluche. :z

Dat is bij mij het probleem, het is echt zo'n iel pony'tje, echt het tegenovergestelde van een koudbloed maar ze heeft nog een dikkere vacht dan sommige ijslanders bij ons. Dus morgen gaat het er lekker af, en overmorgen wedstrijd, wat zal dat genieten zijn zeg, borstel erover en klaar. :=

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:47

ashley1 schreef:
Maar wat ik niet snap is dat de paarden helemaal kaal gaan incl. hoofd en buik en vervolgens krijgen ze een (hals)deken op en hebben ze gewoon een bloot hoofd -en nog kouder- een blote buik, brrr....
En als ze dan in de paddock gaan liggen moeten ze op die blote buik gaan liggen, nogmaals brrr....
Ik snap niet dat mensen het hoofd en de buik niet gewoon behaard laten?

Als je er goed overnadenkt is het toch helemaal niet logisch om ze helemaal kaal te scheren?
Je haalt hun jas weg maar geeft er op sommige plekken helemaal niks voor terug.

Ik quote mezelf nog even een keer, omdat niemand er nog reactie op heeft gegeven ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:03

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:17

Kijk, daar blijven i.i.g. de buik en benen lekker in de vacht, wel zo logisch ;)

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 20:43

Ik scheer niet, werk gewoon met dekens hele jaar door. Pony heeft nu winterdeken op. En als het straks echt koud wordt gaat er nog een deken onder.
Dus gewoon hele jaar door glad vachtje, ik vind het geen gezicht die dikke vacht :D

Shetpower

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:30

Ik scheer de mijne eigenlijk nooit. Hij heeft dan ook niet zo'n heel dik haarkleed.

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 09:26

Inmiddels is m'n paardje ook al weer een aardige donsvacht! (foto ging even om de staart haha, maar wel vacht deels op te zien)
Afbeelding

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:54

Ondanks mijn bezwaren heeft Inja deze week besloten shetlander2.0 te installeren... :Y) Ik hoopte dat ik deze update nog kon verbeteren met een extra fleece dekentje maar versie 2.0 is daar nog niet klaar voor. Nu ga ik maar voor een reset en scheer ik haar eerdaags kaal..... :brr:

Resultaat update shetlander 2.0
Afbeelding

Voor shetlander 2.0:

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 18:57

ashley1 schreef:
Kijk, daar blijven i.i.g. de buik en benen lekker in de vacht, wel zo logisch ;)

Scheer ook alleen dat wat nodig is en heb de nodige bizare modelen gemaakt. Vind ik wel een voordeel van eigen scheermachine. ;)