Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Draag je handschoenen?

Ja, altijd.
382 (61%)
Soms.
137 (22%)
Nooit.
99 (16%)

Totaal aantal stemmen: 618

Witze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:38

Soms, vindt het rijden zonder fijner. Alleen met mennen heb ik ze wel vaker aan.

Beli

Re: Gebruiken jullie rijhandschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:44

Ik rij het liefst zonder, maar met de cross laat ik nog wel eens de teugels door mijn handen schieten met een dikke blaar tot gevolg.
Dus alleen bij de cross om mijn handen te beschermen en bij wedstrijden omdat het verplicht is, verder rij ik liever zonder dan heb ik meer gevoel..

Jessica078

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:53

Ik rijd altijd met handschoentjes, als ik dat niet doe heb ik meteen vervelende blaren :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:59

Ik vind het een slecht teken als je blaren krijgt als je zonder handschoentjes rijdt.. Ik begrijp ook niet hoe dat eigenlijk kan, want als je gewoon met lichte contact rijdt, dan zie ik niet hoe er blaren kunnen ontstaan..

En ten tweede ben ik het hele gevoel kwijt als ik handschoentjes aan heb.

Ik draag ze alleen in de winter omdat mijn vingers er anders af vriezen.. :+

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:01

Ik rijd niet altijd met handschoenen, reed vroeger altijd zonder maar sinds ik weer wat wedstrijden rijd moest ik er toch weer aan geloven. En sindsdien rijd ik 'thuis' ook veel vaker weer met handschoenen :) .

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:03

Sodeletuut schreef:
Ik vind het een slecht teken als je blaren krijgt als je zonder handschoentjes rijdt.. Ik begrijp ook niet hoe dat eigenlijk kan, want als je gewoon met lichte contact rijdt, dan zie ik niet hoe er blaren kunnen ontstaan..

Ik had laatst ook blaren toen ik zonder handschoenen reed, paard (niet een van mij) had een hoofdstel om met hele stugge teugels. Waren echt niet fijn vast te houden, je kon ze ook bijna niet buigen. Ondanks dat ik met normaal contact reed daardoor dus toch blaren gekregen, puur van het vasthouden van die teugels :j .

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:06

Ik rij altijd met handschoenen.
Als ik zonder rij gaan mijn vingers sowieso bloeden en als ik vaak zonder rij krijg ik blaren. Heb één keer een blaar gehad die tweemaal open geschuurd is aan mijn teugel en sindsdien nooit meer zonder. Deed me dat even pijn. :')

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:08

Mandarijn schreef:
Sodeletuut schreef:

Ik had laatst ook blaren toen ik zonder handschoenen reed, paard (niet een van mij) had een hoofdstel om met hele stugge teugels. Waren echt niet fijn vast te houden, je kon ze ook bijna niet buigen. Ondanks dat ik met normaal contact reed daardoor dus toch blaren gekregen, puur van het vasthouden van die teugels :j .

Ja dat kan dan een keer gebeuren inderdaad, maar dan weet je dus van jezelf ook wel dat het niet komt omdat jij loopt te zagen en te trekken, maar omdat het vreselijke teugels zijn. Anders zou je het bij andere paarden ook wel hebben.. :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:13

Lusitana schreef:
Ik rijdt met handschoenen als het extreem koud is, dus dat is niet zo vaak, en deed ze uiteraard aan op wedstrijden.
Ze kunnen prettig zijn voor extra grip bij bezweette paarden. Dus als je weet dat je paard gata zweten, is het ook een logische keus.

Handschoenen dragen om blaren te voorkomen is een verkeerd gebruik. Dan rijdt je nl met open handen, waardoor de teugels door je handen glijden of met stugge handen waardoor het paard tegen je handen vecht. De duim op de teugels houden en je handen voldoende sluiten én rechtop houden, én meegaan met de bewegingen vanuit je schouder, en polsen is een betere manier om blaren te voorkomen.

Paarden worden niet "sterk" voor niets. Ze vechten tegen je hand omdat JIJ daar reden toe geeft.

Bij normaal teugel gebruik zullen ze geen blaren veroorzaken, je krijgt ook geen blaren van met een vork eten....

Mee eens. Een touw dat aan een muur vast zit, kan aan getrokken worden. Met andere woorden als een paard trekt aan de teugels kan hij dat alleen doen als de ruiter vast houdt.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:16

Ik weet niet hoe het bij mij komt.
Het bloeden is redelijk normaal, heb ik in het dagelijks leven ook wel eens, en de blaren misschien omdat ik mijn teugels onbewust altijd langer laat worden? Zagen of tegen trekken doe ik in ieder geval niet. Heb ook wel van die webband teugels en die gaan nogal schuren na een tijdje. Met rubberen of leren teugels zou ik het waarschijnlijk niet hebben.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:06

Ik heb mijn teugels altijd te strak vast, maar dat is zonder handschoentjes niet te houden. Ik probeer het wel op te lossen, maar is tot op heden niet gelukt, dus dan maar handschoentjes blijven dragen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:10

Ik rijd alleen met handschoenen als het echt heel koud is. Liever rijd ik zonder, want ik vind het inderdaad minder gevoel geven.

iris_okke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:16

Ik rij in de winter met handschoentjes en in de zomer niet..
ik kan zonder en met rijden dus ik heb ze alleen voor de kou

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:22

Sodeletuut schreef:

En toch kan het. Ik kan door een peesprobleem echt niet mer meer dan licht contact rijden, als ik het niet goed doe dan zwelt de pees op en drukt de zenuw af, waardoor mijn hand in slaap valt. Dat wordt dus direct afgestraft. Maar toch krijg ik blaren als ik geen handschoenen aan heb...

DestinyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:29

ik draag ze al-tijd, ik kan eigenlijk niet meer zonder :o hahaa!

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 02:27

Had er nog nooit aangedacht dat er met handschoenen wordt gereden om eelt en blaren te voorkomen!

Ik rij met handschoenen omdat ik snel last heb van zweethanden.

Trueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:57

Ik rijd enkel in de winter met handschoenen.
Ik vind bij rijden zonder, heb je meer gevoel in je teugel en dus ook in de mond van je paard.

Ik rijd elke dag intensief, soms 2 keer per dag. En ik heb wel een tijd gehad dat men vingers vol blaren stonden of open lagen. Maar toch nooit een handschoen aangetrokken.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 16:01

nee,ik vind het vreselijk,
op wedstrijd ook, ik doe ze altijd zo gauw mogelijk weer uit :')

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:49

Ik rijd altijd met, ik denk dat ik zelfs niet eens is meer zonder kan :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:53

RusselNuwell schreef:
Ik heb mijn teugels altijd te strak vast, maar dat is zonder handschoentjes niet te houden. Ik probeer het wel op te lossen, maar is tot op heden niet gelukt, dus dan maar handschoentjes blijven dragen.

Of juist zonder gaan rijden, leer je het snel genoeg af..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:54

Blue_Eyes schreef:
Sodeletuut schreef:

En toch kan het. Ik kan door een peesprobleem echt niet mer meer dan licht contact rijden, als ik het niet goed doe dan zwelt de pees op en drukt de zenuw af, waardoor mijn hand in slaap valt. Dat wordt dus direct afgestraft. Maar toch krijg ik blaren als ik geen handschoenen aan heb...

Dan heb je misschien een zeer gevoelige huid of gebruik je verkeerde teugels, kan inderdaad. Maar in vele gevallen heeft het toch echt wel een andere oorzaak. Ik heb zelf ook een gevoelige huid, krijg al blaren als ik poep ga scheppen.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:55

alleen in de winter doe ik ze aan want dan is het net ietsjes warmer voor me :)

SimoneUnique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:57

In de winter altijd, zomers alleen met Donna, een hafje die ik wel eens meeneem om buiten te rijden.. Die is erg sterk en trekt veel ;) Dan zijn handschoenen wel handig :D

menfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:58

Ik heb altijd handschoenen aan, zowel met mennen als met rijden, kan gewoon niet zonder!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:30

Ik heb alleen handschoenen aan als het echt heel koud is, of ik een jong paard moet longeren die nog wel eens van behoorlijk trekken en wegrennen e.d. houd. ;)

Met rijden verder echt nooit, snap ook niet dat mensen blaren krijgen. Ja door wrijving, maar dan heb je toch echt de teugels verkeerd vast lijkt mij als de teugels door je handen heen wrijven?