Overgang L2-M1, ervaringen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:16

hahahaha, Partout :') een SM paard _O-

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:27

Ingeltje schreef:
hahahaha, Partout :') een SM paard _O-

:') echt hoor! Die naam heeftie opgebouwd..

Ontopic; als je hem een schop geeft voor vooruit, niet hard willen schoppen, maar vlug!
Niet je benen af willen steken, maar vanuit je enkel werken.
Even je hiel *PATS* in zn buik en weer in je beugels steunen/in je enkels hangen.
Beter in 1x goed, dan 10x onnodig porren.

Ingeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:29

je zou toch zeggen dat ie dan juist wel heet moet worden, met al dat leer om zijn lichaam :P

PartoutZ

Re: Overgang L2-M1, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 14:30

_O- hij wil altijd nog heter gemaakt worden :')

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 14:42

Ingeltje schreef:
je zou toch zeggen dat ie dan juist wel heet moet worden, met al dat leer om zijn lichaam :P

:')

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:24

Dat vele schakelen werkt trouwens niet bij alle paarden. Ik heb wel een vrij lui paard maar als ik zoveel ga schakelen in een korte tijd op wedstrijd wordt hij helemaal gek. Niet gek als in heet maar gek dat hij zich gaat afsluiten voor mij. Ik rij vlak voordat ik de bak ik moet liever nog een paar diagonalen in uitgestrekte draf en ga daarna rustig stappen. Als mijn voorlezer zegt dat ik bijna mag beginnen ga ik naast de baan stil staan. Op het moment dat ik dan aandraaf weet hij dat het gaat beginnen en dat hij even zijn best moet doen :) Maar nou heb ik ook wel een beetje een raar paard :')

Marlissa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:27

Ik zet hem dan juist nog even extra op de achterbenen dat die echt gaat dansen en zo kan ik hem dan nog op zijn langst aan het sjouwen houden!

Maar inderdaad elk paard is anders. Je moet echt kijken wat voor jouw paard het beste werkt.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 22:43

even een quote uit een hk topic van mij vandaag :)

Citaat:
Beautje weer een dik uur gereden, vooral geschakeld, ging al wat beter! Hij kwam ook mooi bovenin met zijn hoofd
en op een gegeven moment ging ie ook echt 'zitten', voelde best appart, maar supertrots op hem! Uiteindelijk dus ook
een stukje zonder zweep gereden, ging niet slecht moet ik zeggen, het waren de laatste 10 minuten dus hij was ook
niet meer zo enthausiast, maar er zat vooruitgang in :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:45

Werkt het niet beter om al zonder zweep op te stappen? Als ik haverwege de zweep pas weg doe dan zie ik dr kijken en denken AHA dat ding is ook weg. Stap ik al op zonder zweep is er niks aan de hand.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-11 22:50

Yvank_ schreef:
Werkt het niet beter om al zonder zweep op te stappen? Als ik haverwege de zweep pas weg doe dan zie ik dr kijken en denken AHA dat ding is ook weg. Stap ik al op zonder zweep is er niks aan de hand.

dat had ik geprobeert, maar dat werkt dus niet :+ Ik moet beau nu nog echt even wakker maken bij het losrijden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:56

Mm lastig.. Ik probeer ze altijd door veel korte overgangen en tempowisselingen heet te krijgen. Dat lukt meestal ook wel en dan gaan ze echt lopen sjouwen :j . Bij geen reactie PATS been dr in. In principe schop ik niet want dat interesseert ze echt geen hol :+ , maar gewoon heel consequent been dr in keer flink aan tikken.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 07:56

Wat bij die van mij trouwens goed helpt als hij een luie dag heeft? Schakelen uiteraard, maar dan voornamelijk terug. De draf zo klein mogelijk maken & dan weer een stuk groot & weer terug klein. Hij heeft een hekel aan klein, dus wordt hij vanzelf voorwaarts :D

Ik snap van TS de reden niet dat je je zweep niet gewoon weg doet. Wakker maken, ja dat zal je altijd moeten blijven doen. Ik heb er ook zo eentje, aard van het beessie. Miss heb je wel gewoon een dieseltje die je altijd enthousiast moet maken? En dat moet je ook echt wel zonder die zweep kunnen. Zal niet makkelijk zijn & je zal even moeten worstelen.. Met jezelf dan vooral om de juiste manier te vinden om je paard enthousiast te krijgen :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 10:55

PartoutZ schreef:
Wat bij die van mij trouwens goed helpt als hij een luie dag heeft? Schakelen uiteraard, maar dan voornamelijk terug. De draf zo klein mogelijk maken & dan weer een stuk groot & weer terug klein. Hij heeft een hekel aan klein, dus wordt hij vanzelf voorwaarts :D

Ik snap van TS de reden niet dat je je zweep niet gewoon weg doet. Wakker maken, ja dat zal je altijd moeten blijven doen. Ik heb er ook zo eentje, aard van het beessie. Miss heb je wel gewoon een dieseltje die je altijd enthousiast moet maken? En dat moet je ook echt wel zonder die zweep kunnen. Zal niet makkelijk zijn & je zal even moeten worstelen.. Met jezelf dan vooral om de juiste manier te vinden om je paard enthousiast te krijgen :)

met zweep is ie voorwaarts genoeg, en winters springt ie soms uit zijn vel dus dan denk ik dat ik die zweep gewoon weg kan laten.
Maar zoals ik al eerder heb verteld, is dat ik (nog) niet veel kracht op mijn benen kan zetten, en dus mijn benen niet goed stil kan houden en
dus ook geen scherpere been hulpen kan geven.(netzoals met mijn handen, heb speciale antislipteugels want anders glijden de teugels gewoon uit mijn handen. :+)
Ik heb de zweep dus onbewust altijd wat vervangen door mijn beenhulpen. Niet zware tikken natuurlijk,
maar enkel aanraken is al voldoende. Ik heb me er gisteren een paar keer mee betrapt, en het viel me toen dus pas eigenlijk op. Geen wonder dat hij denkt,
oke dan maar wat langzamer. Maar goed, nog 3 dagen om dat beter te krijgen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:58

maar veel kracht op je benen is toch ook nergens voor nodig :) ? Dat heb ik ook niet. Het is een kwestie van timing, precies op het juiste moment inkomen met je been en dat hoeft echt geen trap met kracht te zijn.

Al zou ik persoonlijk wachten met op wedstrijd gaan als je nog niet je gehele training zonder zweep kan rijden.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:05

Yvank_ schreef:
maar veel kracht op je benen is toch ook nergens voor nodig :) ? Dat heb ik ook niet. Het is een kwestie van timing, precies op het juiste moment inkomen met je been en dat hoeft echt geen trap met kracht te zijn.

Al zou ik persoonlijk wachten met op wedstrijd gaan als je nog niet je gehele training zonder zweep kan rijden.

is/was ook mijn idee. Maar die wedstrijd is al opgegeven en mijn instructrice vind dat ik gewoon moet gaan, zei denkt dus dat
als we die wedstrijd gaan afzeggen, ik veel minder hard ga werken dan dat ik nu doe, opzich heeft ze wel een punt en ze vind mij een
aansteller, ik kan niet altijd winst rijden :+ En daar heeft ze dan wel weer gelijk in. Als het niet gaat kan ik altijd afgroeten, al weet ik
niet hoe dat precies moet. :+

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:06

Wat ik ook al eerder in dit topic zei & wat Yvank_ nu ook zegt, je hebt geen sterke benen nodig. Beetje handigheid & vlug zijn, daar moet je op gaan oefenen. En hoe kun je dat beter & sneller leren dan die zweep weg te doen?

Tuurlijk istie met zweep voorwaarts, jij hebt een dreigmiddel in je handen. Ik zou ook gaan lopen :+ je doel is dat hij ook zonder zweep voorwaarts is/wordt. Dat hij onder de indruk is van JOU, niet van die zweep. Ik heb hetzelfde probleem gehad, dus spreek uit ervaring ;) hup gooi die zweep weg & ga er aan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:09

Waarom dan geen L2 proefje zonder zweep starten ? Verkijk je niet op die M, ik kom een M proef met een paard die denkt stik jij maar nu je zweep weg is echt niet door :n

Ik heb ook haflingers die al snel denken doe het maar lekker zelf en toch zijn ze allemaal ook zonder zweep te rijden door consequent en op het juiste moment met mijn been in de komen. Het zweepje pak ik er alleen bij als ik met iets aan de gang ga wat ze moeilijk vinden omdat de achterhand af en toe een keertje bij te tikken.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:14

Ik ben er mee bezig, hoevaak moet ik dat nog zeggen? :+

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:17

Je komt elke keer met excuses & wij proberen je te helpen ;)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:18

PartoutZ schreef:
Je komt elke keer met excuses & wij proberen je te helpen ;)

van mijn benen? ja ik wou dat jullie even vertellen, maar dat wil niet zeggen dat ik daarom alleen
met zweep ga rijden. In tegendeel, ik ben er vreselijk druk mee bezig en zoals ik al zei, er zit al
wat vooruitgang in. :j

En ik vind het overigens alleen maar fijn dat jullie me willen helpen ;)

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:22

Gelukkig maar :D

Niet je wiebel benen, daar kan je instructrice je alleen mee helpen. (ik zou zeggen dat je ergens onbewust een spier gespannen houdt, maar ik weet natuurlijk niet op welke manier je benen wiebelen) Maar meer met je zweep, dat is echt een lastig puntje in het M. Ze willen zoveel meer impuls zien in het M. En vaak heb je te maken met jury's die ook het Z jureren, die zijn echt veel strenger dan de B/L jury's :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 11:50

Wiebelbenen heb ik grotendeels afgeleerd door mn beugels aan de singel vast te binden :Y) , zou wel aanraden er dan veiligheidsbeugels aan te doen aangezien je beugelriem niet meer los kan schieten bij een val. Maar het werkt wel heel goed :j

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 11:54

Yvank_ schreef:
Wiebelbenen heb ik grotendeels afgeleerd door mn beugels aan de singel vast te binden :Y) , zou wel aanraden er dan veiligheidsbeugels aan te doen aangezien je beugelriem niet meer los kan schieten bij een val. Maar het werkt wel heel goed :j

daar dacht ik ook aan, toevallig :D
ik zal het eens proberen :j

DebOptimaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 12:30

Tips starten M1:
- maak je niet te druk; je hoeft niet je brood te verdienen met deze wedstrijd;
- hou de rust erin en richt je op de te rijden onderdelen;
- let gedurende de proef goed op je houding voor een goede begeleiding;
- rijd de figuren netjes op de letter, daarmee win je echt punten!
- overgangen niet alleen actief vooruit, maar ook actief en duidelijk terug rijden;
- hou de gangen regelmatig en behoud impuls;
Geloof me, dan kan het eigenlijk niet meer mis gaan! De overgang valt best mee, zeker als je een paard hebt dat een beetje lekker zit!

Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:28

Ik ben heel benieuwd hoe het is gegaan ;)