Paard trapt naar auto. Wie schuldig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiesxAnne

Re: Paard trapt naar auto. Wie schuldig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 18:10

Hier komt het verlossende woord na alle heftige discussies ;)

Net gebeld door mijn vriendin en die heeft contact gehad met de verzekering.
Ze stond er zelf ook van te kijken maar de verzekering zei letterlijk over de automobilist "Eigen schuld dikke bult ".
De verzekering gaat nu dus kijken of zij 100% vrijgesteld gaat worden en mocht dit niet lukken dan word het een 50% 50% zaak.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 18:53

Maar dat haar verzekering niet wil betalen zegt niets over de wettelijke aansprakelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:22

Ik hoop voor je vriendin dat ze de zaak wint en ik hoop dat die automobilist ervan heeft geleerd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:46

Brainless schreef:
Maar dat haar verzekering niet wil betalen zegt niets over de wettelijke aansprakelijkheid.

Eens. Reken je nou maar niet te rijk.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:13

Lamar schreef:
Ik hoop voor je vriendin dat ze de zaak wint en ik hoop dat die automobilist ervan heeft geleerd.

Sorry hoor maar een paard hoort gewoon niet te trappen.
Het is niet eerlijk om de schuld op de automobilist te schuiven.
En persoonlijk denk ik dat je nog wel zal horen van de verzekering van de eigenaar van de auto die zal het gaan verhalen op de verzekering van je vriendin. Denk niet dat je er zo makkelijk mee weg gaat komen.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 20:16

@Tigra:

Nee een paard hoort niet te trappen, en een hond hoort niet bijten wat dus beiden vaak genoeg gebeurd!
Oftewel, blijven dieren!!
Het is ons ook helemaal niet de bedoeling om er makkelijk mee weg te komen en alle schuld naar die man toe te schuiven. Vind het alleen wal goed dat de verzekering zegt dat die man ook schuld heeft en het waarschijnlijk dus gewoon 50 50 gaat worden!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:26

cinn87 schreef:
@Tigra:

Nee een paard hoort niet te trappen, en een hond hoort niet bijten wat dus beiden vaak genoeg gebeurd!
Oftewel, blijven dieren!!
Het is ons ook helemaal niet de bedoeling om er makkelijk mee weg te komen en alle schuld naar die man toe te schuiven. Vind het alleen wal goed dat de verzekering zegt dat die man ook schuld heeft en het waarschijnlijk dus gewoon 50 50 gaat worden!

Tuurlijk blijven het dieren maar als eigenaar blijf je gewoon weg verantwoordelijk! En dat is niet wat half bokt denkt. Ik snap dat het niet jouw bedoeling is maar als ik sommige hier hoor spreken dat het zijn eigen schuld is. Dat is echt te triest dat vele ruiters/menners zo stijf zijn om te denken dat je het op de automobilist afschuift. Bedoel de meeste ruiters zijn echt helemaal niet zo sociaal naar andere weggebruikers dus waarom zouden andere er dan rekening mee houden. Ik kan me in de auto soms echt groen en geel ergeren aan ruiters/menners. Die gewoon weg niet opletten en verwachten dat iedereen met hun rekening houdt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:31

Die reactie van de verzekering snap ik wel, maar dat wil niet zeggen dat dat rechterlijk ook automatisch zo is. (als dit voor een rechter zou komen bedoel ik daar dan mee- maar dat gebeurt met dit soort zaken vrijwel nooit) Is een verzekeringkwestie. Je vriendin is verzekerd, dus uit 'haar' zak zal het eigenlijk niet hoeven te komen :)

Ik heb al eens flinke mot gehad met een automoblist, wij reden op een 60km dijk en ik, als begeleider, gebaarde dat hij langszamer moest rijden. Dat deed hij niet en het paard haalde uit en tikte tegen de auto aan. Volgens heb zat er zooooooooooooooooooooooooooo'n joekel van een kras op z'n auto. En dat moest en zou vergoed worden. Ik zag werkelijk niks, ik heb 'm toen fijn gewezen op mijn teken om langzamer te rijden. Had ie nog nooooooooit van gehoord :? Na wat heen en weer gescheld van hem en zijn vrouw ben ik weg gefietst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:33

Ach... het gaat maar om een paard. Als zo'n man de volgende keer in een woonerf zich toeterend tussen de auto's wringt en een kind aanrijdt dan praat iedereen wel anders over zijn rijstijl. Blijkbaar heeft deze meneer geen inzicht in onverwachte oncontroleerbare voorvallen in het verkeer (anders had hij wel ander rijgedrag getoond), dat gaat dergelijke mensen waarschijnlijk wel vaker mis dan 1 keer.

Ik erger me in de auto meer aan automobilisten dan aan ruiters/menner, die laatsten geniet ik van want ik vind het prachtig om te zien... ook als ze even wat meer ruimte en tijd nodig hebben.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:36

De ruiter is de schuldige, helaas.
Maarja als je het vanaf de ander kant bekijkt is het ook wel een beetje zijn schuld. Je zult het verschil tussen een ondspannen en een nerveus paard heus wel zien (ookal ben je geen paarden kenner) ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:40

Denk je? De gemiddelde niet-paardenkenner denkt dat elk paard bomproef is en naar zijn ruiter luistert. Schrikken doen ze noooit, er zit immers een mens op en zodra een paard geboren is kun je er mee rijden. Overschat de gemiddelde niet-paardenkenner alsjeblieft niet. Je kunt ze beter behandelen als complete 'nitwit' ipv ervanuit gaan dat ze vast op tijd remmen, ruimte geven en rustig optrekken/voorbij gaan. Je komt dan echt bedrogen uit.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:44

Nou dan zal ik het wel verkeerd hebben!! lijkt me inieder geval niet.
Een paard wat 'dribbelt' en gewoon ontsnnen loopt, dat zien de echt wel. ;) zelf mijn oom -die niks met paarden heeft- wist dat die gewoon even (10 min :P ) moest wachten.
Trouwens gefeliciteerd Sammie :P

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:52

Sjors493 schreef:
Nou dan zal ik het wel verkeerd hebben!! lijkt me inieder geval niet.
Een paard wat 'dribbelt' en gewoon ontsnnen loopt, dat zien de echt wel. ;) zelf mijn oom -die niks met paarden heeft- wist dat die gewoon even (10 min :P ) moest wachten.
Trouwens gefeliciteerd Sammie :P

Nee!! Dat verschil zien de meeste mensen niet! Wake-up-call: de meeste mensen kunnen het verschil tussen draf en galop niet zien! Laat staan draf of dribbelen...zucht, sorry maar dit is de zoveelste keer, waarom denken wij dat iedereen snapt hoe een paard werkt?
Als dit de redenatie is waarmee mensen de weg opgaan, ja dan snap ik wel dat er ongelukken gebeuren hoor.

Waarom gebeuren er nog altijd ongelukken met de dode hoek van vrachtwagens...omdat mensen dit niet begrijpen, niet zien dat ze in de dode hoek lopen of fietsen. Wat denk je dat er zou gebeuren als vrachtwagenchauffeurs er voetstoots vanuit gaan dat iedereen maar moet weten waar de dode hoek zit want ja, ze zien toch dat er een vrachtwagen aankomt....ik weet wel wat er dan gebeurt, nog meer ongelukken. Hetzelfde geldt voor paarden, mensen registreren wel dat er een paard loopt, als je geluk hebt gaan ze daarom langzamer rijden en houden ze wat meer afstand, maar ga er nou vanuit dat daar de kennis ophoud, want in de meeste gevallen is dat gewoon zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:55

Wel vreemd dat veel mensen het heel normaal vinden om een kat zonder begeleiding buiten in het verkeer rond te laten lopen. Daar moet iedereen wel rekening mee kunnen houden. Dan moet iedereen maar plotseling vol op de rem of een gevaarlijke uitwijkmaneuvre maken om zo'n dier te ontwijken.
Ik ben geen kattenkenner maar moet me wel bewust zijn van het levensgevaarlijke gedrag van zo'n moedwillig en opzettelijk losgelaten dier in het verkeer, want dat is een dier en die zijn onvoorspelbaar.
Wat is het verschil met een paard? Dat er iemand op zijn rug zit en bij de kat niet? Maakt dat het paard minder onvoorspelbaar... minder dier?
Een dier is een dier en is altijd onvoorspelbaar, je kunt zijn hersenen mischien trainen maar je zult hem nooit volledig onder controle hebben.
Dat is een wetenschap die iedereen in zijn algemene ontwikkelingskennis hoort te hebben.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 20:57

oke sorry maar dan heb ik het echt verkeerd!! :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:02

Lamar schreef:
Wel vreemd dat veel mensen het heel normaal vinden om een kat zonder begeleiding buiten in het verkeer rond te laten lopen. Daar moet iedereen wel rekening mee kunnen houden. Dan moet iedereen maar plotseling vol op de rem of een gevaarlijke uitwijkmaneuvre maken om zo'n dier te ontwijken.
Ik ben geen kattenkenner maar moet me wel bewust zijn van het levensgevaarlijke gedrag van zo'n moedwillig en opzettelijk losgelaten dier in het verkeer, want dat is een dier en die zijn onvoorspelbaar.
Wat is het verschil met een paard? Dat er iemand op zijn rug zit en bij de kat niet? Maakt dat het paard minder onvoorspelbaar... minder dier?
Een dier is een dier en is altijd onvoorspelbaar, je kunt zijn hersenen mischien trainen maar je zult hem nooit volledig onder controle hebben.
Dat is een wetenschap die iedereen in zijn algemene ontwikkelingskennis hoort te hebben.

Dat zeg ik ook niet...Overigens ben ik het er ook niet mee eens dat katten op de weg horen te lopen maar dat is een ander verhaal.

Het zou fijn zijn als automobilisten begrijpen dat paarden dieren zijn en dus onvoorspelbaar. Echter blijf ik erbij dat zij (vaak) niet kunnen zien of een paard wel of niet angstig of opgefokt is. Of een paard gewoon draaft of dribbelt. En als ze er altijd vanuit moeten gaan dat het paard ieder moment iets onvoorspelbaars kan doen, zouden ze dus helemaal niet meer mogen passeren en dat gaat natuurlijk niet.

Ik heb nergens willen zeggen dat een automobilist zich niet aan moet passen bij het passeren of tegemoet komen van een paard, zeker niet. Maar ik erger me enorm aan opmerkingen als 'ja maar hij kon toch zien dat hij bijna op zijn achterbenen stond' of 'maar mijn paard dribbelde helemaal en ze passeerden toch' dingen in die trant. Als je daar als ruiter vanuit gaat, dat iedereen het maar ziet als jouw paard wat heet of bang is, dan ben je een gevaar op de weg. En heel naïef, in mijn ogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:10

Als je als automobilist niet kan zien of een ruiter normaal ontspannen rijdt of aan het "vechten" is om zijn paard na een schrikreaktie weer onder controle te krijgen dan heb je te weinig algemeen inzicht vind ik.
Er zijn veel situaties die zich in het verkeer voordoen waar ik geen verstand van heb maar waarbij ik wel het inzicht heb om juist te handelen. "Inzicht" staat los van "verstand hebben van".
Ik heb bijvoorbeeld totaal geen verstand van vrachtwagenrijden, maar ik heb wel het inzicht dat zo'n kolos niet over een kruising draaien kan als ik met mijn neus op de haaientanden ga staan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:17

Lamar schreef:
Als je als automobilist niet kan zien of een ruiter normaal ontspannen rijdt of aan het "vechten" is om zijn paard na een schrikreaktie weer onder controle te krijgen dan heb je te weinig algemeen inzicht vind ik.
Er zijn veel situaties die zich in het verkeer voordoen waar ik geen verstand van heb maar waarbij ik wel het inzicht heb om juist te handelen. "Inzicht" staat los van "verstand hebben van".
Ik heb bijvoorbeeld totaal geen verstand van vrachtwagenrijden, maar ik heb wel het inzicht dat zo'n kolos niet over een kruising draaien kan als ik met mijn neus op de haaientanden ga staan.

En toch zie ik heel regelmatig auto's die vrachtwagens compleet blokken waardoor die of over een stoep rijden of weer extra lang moeten wachten tot degene besluit dat het misschien toch handig is iets minder dicht op de vrachtwagen te blijven staan als ie de auto heel wil houden...het verkeer zou een stuk vlotter doorstromen als iedereen dat doorhad.

Ik heb al eerder gezegd, een paard dat op zijn achterbenen staat, dat kwartje zal wel vallen. Dan snappen ze wel dat er iets niet goed zit. Maar als je paard een beetje op en neer hupst en jij wel voelt dat hij omhoog wil maar ie het nog niet doet...sorry maar nee. Ik heb teveel vragen gehad van mensen die eens kijken naar paardrijden om dat te geloven.
Mijn oom en tante die zijn opgegroeid in landelijk gebied op een boerderij, maar niet zien of ik draaf of galoppeer. En dat zijn nog niet eens stadsmensen. Vrienden van me die vragen waarom dat paard steeds zijn hoofd zo scheef houd (losrijden met stelling vragen naar binnen en buiten) die dus totaal niet zien dat ik dat doe. Paard staat luid snurkend in de wei zich ergens druk over te maken, mensen hebben geen idee dat ie dan iets eng vind hoor, die vragen gewoon 'waarom doet ie dat nu?' met oprechte belangstelling.

Ik ga de discussie hier staken omdat ik me niet duidelijker uit kan drukken dan ik nu gedaan heb. Ik hoop dat er in ieder geval iemand is die beseft dat niet iedereen de kennis heeft die wij van hen verwachten. Degenen die wel willen geloven dat iedere willekeurige voorbijganger ziet of je paard wel of niet angstig is, ben voorzichtig en veel geluk.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:20

Ik heb het al meerdere keren meegemaakt dat mensen het gewoon echt niet snapten. Hun hele lichaamshouding toonde aan dat ze compleet niet begrepen waar het paard van schrok/ wegrende of wat dan ook. Je moet er gewoon niet vanuit gaan dát mensen dit soort dingen snappen. Mensen geven extra gas om te treiteren, rijden gewoon door want beest schrik toch niet en het is verkeersmak toch.. De vergelijking met een kat snap ik trouwen niet.. Je gaat een prooidier vergelijken met een roofdier.. Is dat ook niet iets dat mens met algemene ontwikkelingskennis zou hebben? De reacties op iets gevaarlijks of engs zijn 9 vd 10 keer anders.

Bij mensen kun je er maar beter van uit gaan dat ze het niet snappen, dan kan het alleen maar meevallen. Eén maal met een mevrouw met een gele grote paraplu, beest van vriendin schrikt zich de pluris en gaat hard en angstig achteruit lopen. Mevrouw met haar man zien dat, ze registreren dus een paard dat achteruit loopt en grote witte ogen opzet. Maar wat doet mevrouw.. die loopt gewoon door met open paraplu richt 't paard die dat gedrag dus blijft vertonen. Op vriendelijke wijze gevraagd of mevrouw de paraplu in wilde klappen. Ze snapte dus echt niet dat zij de oorzaak van zijn reactie was. "Oh... nou oke.." En we konden weer verder.

Ik met (jong) paard op de weg kom er een rolschaatser, ik gebaar haar trager te gaan. Dat doet ze natuurlijk niet waardoor ik niet de tijd had om het paard op een overbrugging tussen berm en land te zetten, dus paard schiet uit mijn handen en rent weg. Zij schaatst er vrolijk achteraan.. Stopt niet.. kijkt wel vreemd naar mij (en op dat moment had ik dus echt moordneigingen). Ik kon mijn paard gaan halen in het naburig gelegen tarweveld.

Onderlaatst liep ik met ^ paard buiten, komt er een fietser van achter. Ik weet dat ie dat eng vind (en waarom staat hier dus boven) dus ik let extra op, longeerlijn er aan. Fietser lekker op de steentjes aan 't knerpen en jawel paard rent naar voren. Fietser fietst door, terwijl paard ook makkelijk voor hem de weg over had kunnen rennen. Fietser snapte totaal de ernst niet van de situatie want hij presteert het nog om vrolijk te roepen: "Goed vasthouden hé". Dat paard in z'n wielen terecht had kunnen komen is geen seconde bij hem op gekomen.

Dichtslaande deuren, auto's starten, flink toeterende auto's, scootmobiels en brommers, hele hordes wielrenners, rennende kinderen niet terugroepen terwijl je met je paard er vlaknaast staat of rijdt allemaal gebeurd. Niet uit opzet, maar omdat mensen een paard zien en dat is het enige dat ze constateren. Het gedrag van een paard hebben ze geen flauw benul van.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-07-11 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:22

Als ik kijk hoe voorzichtig en ruim veel fietser mij en mijn paard passeren hebben heel veel mensen best een idee van de onvoorspelbaarheid van paarden. Als mensen in een auto zitten voelen ze zich minder kwetsbaar en zijn ze het ineens vergeten.

Zoals in het theorieboek ook staat, of in ieder geval stond, dieren hoor je met een gepaste snelheid en voldoende ruimte te passeren.

Tara_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:25

Het is de schuld van je vriendin, die meneer toeterde alleen om haar op te laten letten. Dat lijkt mij niet een fout. Wel vervelend, gelukkig heeft het paard niks.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:29

_Esther_87_ schreef:
Ik lees dit topic echt met snel stijgende verbazing...

Denken jullie nou echt, zo stellig, dat de gemiddelde automobilist aan het gedrag van een paard kan zien dat het dier bang is? En denken jullie echt in alle serieusheid dat mensen begrijpen hoe paarden reageren op passerende auto's en op toeteren? Of beter gezegd, dat mensen snappen dat paarden daar überhaupt op reageren? Wake up!

Het overgrote merendeel van de automobilisten heeft paardenkennis die niet verder gaat dan het herkennen van de voor en achterkant van het dier. Mensen zien echt niet het verschil tussen een blij, bang, opgefokt, dravend of passagerend paard. Echt niet!
Snappen jullie dat de meeste mensen het verschil tussen draf en galop niet zien (hoe onvoorstelbaar ook) en dus ook niet zien of een paard normaal beweegt of aan het stuiteren is?

Als ik dit zo lees vrees ik dat de overheid een verkeerde campagne voert, we kunnen beter beginnen met het bewust maken van de ruiters over de belevingswereld van anderen!

Excuses voor mijn felle bericht, maar als ik hierdoor maar één iemand bewust kan maken van de situatie ben ik al blij. En uiteraard hoeft ook niet iedereen zich aangesproken te voelen, maar jongens ik schrik hier echt van!

_/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:35

Ach ja... laten we alle katten dan ook maar gewoon doodrijden en de kattenbezitters bijbrengen dat ze ze binnen moeten houden omdat de belevingswereld van de gemiddelde automobilist niet zover gaat dat die er rekening mee houdt dat zo'n beest zonder uit te kijken zomaar de weg over kan steken.

Het hele nieuwe verkeersbeleid is erop gericht de zwakkeren in het verkeer te beschermen maar laten we het gewoon weer omdraaien want de sterkere automobilist snapt er niet zoveel van en kijkt niet verder dan zijn neus lang is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:55

Ik begrijp je reactie eerlijk gezeg niet zo. En de vergelijking eigenlijk nog steeds niet. Ik ga er maar vanuit dat je een kattenliefhebber bent. De meeste katten eigenaren die ik ken laten hun kat buiten met de wetenschap dat ie aangereden kan worden.. Een kat kan ook zo overgereden worden als ie onverwacht oversteekt of te traag is met oversteken. En de gemiddelde automobilist rijdt gewoon stevig door. De meeste katten worden in het buitengebied aangereden, net buiten 't dorp of de stad.

Echter, er wordt niet gezegd dat de 'onnozele' automobilst dan maar moet kunnen doen wat ie wil, want hij weet niet beter.. Het is geen vrijbrief. Je moet er als weggebruiker met je paard wel rekening mee houden dat ze zo zijn. Sowieso houdt je plaats in het verkeer niet op bij het verstand van je medeweggebruiker. Je moet altijd zelf kunnen anticiperen, bij elke medeweggebruiker, of dit nu een voetganger, fietser of automobilist is.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 21:59

Sammie schreef:
Sowieso houdt je plaats in het verkeer niet op bij het verstand van je medeweggebruiker. Je moet altijd zelf kunnen anticiperen, bij elke medeweggebruiker, of dit nu een voetganger, fietser of automobilist is.

Dat geldt toch voor alle partijen? :)