Hefig verbrande neus, wat smeer je erop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chamion
Huisheks

Re: Hefig verbrande neus, wat smeer je erop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:09

Gewone dood originele zonnebrand/aftersun.
Doen wij alle manegepaarden met witte neuzen/aftekeningen mee. Zelfs als het al verbrand is.

belletjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:10

chamion schreef:
Gewone dood originele zonnebrand/aftersun.
Doen wij alle manegepaarden met witte neuzen/aftekeningen mee. Zelfs als het al verbrand is.

en helpt het dan echt ???

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:18

Neeee, geen aftersun, dan prikt als de nete! Echt niet doen. Vooral niet als het zo kapot is!

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:21

Ook eens gehad met mijn roze-neuzige, echt sneu...
Was echt een hele korst, zo sneu, het was ook zo snel gegaan.

Ik smeerde er 2x daags (door het grazen gaat het eraf) van die hele dikke factor 40 op.
Geen spray dus, maar gewoon smeer-spul, dat is lekker dik.

Ook toen het al verbrand was, het geneest vanzelf weer, maar als je dat er niet op smeert verbrand de korst ook nog verder en verder.

Sommige mensen naaien een stuk theedoek aan het halster, maar ik betwijfel of dat lekker zit :n

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:25

Ook zonnebrand er niet op smeren terwijl het al verbrand is. Je paard/pony moet of uit de zon, of beschermd worden met een lapje aan halster of vliegenmasker.
Fijn nee, zonnebrand op kapotte huid al helemaal niet.

zo zag het er bij mijn haflinger uit, daar kon ik het wel vergeten om iets anders dan levertraan of uierzalf op te smeren, Dan wel met een lapje, omdat het anders uiteraard erger werd.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:31

Tjee, ik schrik echt van die foto! Is dat in één keer zo erg geworden? Ik neem aan dat je je paard er niet mee laat lopen...

Mijn roze neus beest heeft een vliegenmasker met neus. Werkt uitstekend, haar neusje is nog steeds perfect roze. Voorkomen is beter dan genezen....

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:35

Nee in 5 dagen dat ik op vakantie was en niet zelf voor haar zorgde. Vanaf dat moment 3x per dag naar haar toe om haar te verzorgen.

Die zelfde avond gewassen met betadine shampoo. En blijven insmeren met levertraan zalf.
Op een geven moment worden de korsten zacht en vallen ze eraf. Dat ga zó erg stinken! Daarna lijkt het minder echt, maar moet je echt doorsmeren.

Dan kan het mooi gaan helen. Maar ze heeft echt pijn gehad, ging zelf al met de kont in de zon staan en hoofd laag. At bijna niks omdat dit denk ik ook zeer deed.

Wel had ze dan hele dagen (behalve 's nacht) een vliegenmasker op met lapje ervoor, een lapje van spijkerstof. En die binnenkant smeerde ik dan ook in met levertraan zalf.

sjorsloveyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:53

op de manege waar ik rijd hebben ze ook zo'n paard. ze zetten hem snachts buitne en voor 10 uur gaat ie naar binnen. ze deppen ook zijn neus met een soort bruin spul gemengd met water. een kapje is niet fijn, want dat schuurt eroverheen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:40

mijn merrie had het paar weken terug ook heel ernstig,zo erg dat de dierenarts is gekomen en haar een verdoving voor 24 uur heeft gegeven.
ik kreeg van haar een speciale zalf,dermapet heet het.
is verkoelend en zit antibiotica in,na 4 dagen 2 x per dag smeren was het helemaal genezen en smeer nu met vaseline haar neus in elke dag.
is waterafstotend en beschermd heel goed,ik merk het verschil wel echt nu.

ik smeerde steeds met zonnebrand factor 40 maar ondanks dat is ze toch zo zwaar verbrand.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:57

Ik kan je vetgold zalf aanraden. Mijn paard was ook een keer heel erg verbrand, heb toen voorzichtig zo veel mogelijk korsten eraf gehaald en vetgold erop gedaan. De volgende dag waren er nog maar een paar kleine plekjes zichtbaar. Je kan het kopen bij de dierenarts (ook voor kleine huisdieren).

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:35

er betstaat speciale zonnebrandcreme voor paarden

Wendy1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:47

NaamNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 01:00

Voor een meer natuurlijke aanpak kan je biologische Aloe Vera gel opsmeren. Werkt verkoelend. En anders kokosvet. Wat ook goed werkt in dit geval zal zijn TeaTree Oil. Dit komt wel goed. :-)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 02:22

Christyj138 schreef:
Ook zonnebrand er niet op smeren terwijl het al verbrand is. Je paard/pony moet of uit de zon, of beschermd worden met een lapje aan halster of vliegenmasker.

zo zag het er bij mijn haflinger uit, daar kon ik het wel vergeten om iets anders dan levertraan of uierzalf op te smeren, Dan wel met een lapje, omdat het anders uiteraard erger werd.

[ Afbeelding ]

aaaauuuw
kan je beter iets vets sprayen inplaats van smeren maarc dan iets wat niet prikt vaseline kan je helaas niet sprayen misschien deppen met een goede klodder op een doek

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 02:25

oh t was al behandeld , nog beter

NaamNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:54

franka75 schreef:
Christyj138 schreef:

[ Afbeelding ]

aaaauuuw
kan je beter iets vets sprayen inplaats van smeren maarc dan iets wat niet prikt vaseline kan je helaas niet sprayen misschien deppen met een goede klodder op een doek

Zoals ik zei... kokosvet... gewoon dat spul om mee te koken, werkt daar goed voor. Beste is biologische kokosvet, dan weet je in ieder geval dat er niets raars mee is gebeurd.

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:20

Heb bij mijn vorige haflinger met roze neusje altijd speciale zonnebrand opgesmeerd, die had altijd veel last van de zon... helpte perfect! verbrande daarna nooit meer, 24 uur bescherming en kon tegen water:D

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:21

aftersun creme?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:02

Jeetje die neus, ik schrik ervan, nog nooit zo erg gezien.

Gelukkig wordt het bij mijn paard niet zo erg, ik kom er dan ook dagelijks en smeer ik lekker in met sudocreme.

En aan het einde van het weideseizoen zoals rond deze tijd verbrand hij maar heel klein beetje op erge warme zonnige dagen zoals deze week, als ik niet insmeer.

Dus bij hem wordt de huid wel sterker door gewenning aan de teveel zon, toch blijf ik smeren.

Filoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:57

Ochtend en avond aftersun, en als de zon zelf schijnt zonnecreme. Zegt de dierenarts! :j

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 13:58

belletjes schreef:
chamion schreef:
Gewone dood originele zonnebrand

en helpt het dan echt ???

Ja, de neus is nu weer helemaal dicht, alleen de haren moet er nog even opkomen.
Alleen hadden de schatten niet opgelet met wat ze erop deden, nu hebben we paarden met gele neuzen (met auto bronzer) :=

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 09:20

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar misschien kan je Cavalor Lurax gebruiken?
Kan preventief gebruikt worden op gevoelige huid, maar ook achteraf om de verbrande plekken wat te verzachten..

Polkiej_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:29

romiley_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:30

Goed vet houden en met vaseline en betadine wondje schoon houden. Als het dicht is vet houden, het liefst 2x per dag en dan ook nog 's ochtends voor het naar buiten gaan sunblock erop. Dat in combinatie met het neusnetje.
Succes !

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:51

ik zou er uierzalf op doen dat brand niet zo op de neus of zuur vrije vaseline en goed schoon houden met betadine shampoo in het water en daar mee voorzichtig wassen op je handen doen en het er dan langs laaten lopen niet aankomen wand dan maak je het misschien open en de zalf zou ik met gaasjes er op doen niet vegen maar deppen ik hoop dat het gauw weg is dit is niet leuk voor jullie