Femke schreef:Maar andersom gebeurd het net zo goed...
Mensen ontvangen een foto digitaal op groot formaat, sturen die trots door naar een aantal mensen.
En zo kom je je foto ineens tegen in de reclame campagne van een grote paardenvoer fabrikant, zonder dat daar toestemming voor gevraagd is of voor betaald is.
En als je daar als fotograaf dan iets over durft te zeggen, krijg je vaak nog een grote mond terug ook
Onlangs weer zoiets meegemaakt, bij een stamboek dit keer. Wél netjes mijn naam bij de cover gezet, maar niet even de moeite genomen om me te vragen of die foto gebruikt mocht worden.
En nu ze er mee geconfronteerd worden, lopen ze álle verantwoordelijkheid uit de weg. Met als smoesje: "Ja, maar er waren tientalle andere foto's die we óók gratis mochten gebruiken hoor".
Tja, gebruik die dan maar
Veel mensen worden er zó makkelijk in als het gaat om plaatsen van foto's. Denken niet na over de gevolgen en over de rechthebbende van de foto. Maar als men verhaal komt halen, geven ze vaak niet thuis. Voelen ze zich op hun tenen getrapt.
oké, ook niet netjes.
zo vind ik, dat ik ook betaald had moeten worden als ze deze foto gebruikte
ik heb zelf modellen werk gedaan, maakte de foto's niet, maar werd wel betaald als mijn foto geplaatst werd in een blad. (vaak in opdracht van het blad trouwens)
in dit geval had mijn paard dus geld moeten krijgen

Professionaliteit zie je aan een foto, niet aan het logo
Maar je hebt wel gelijk idd.