Misselijkmakende adviezen van +/- 13 jarige

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 13:53

Yviertje schreef:
Denk dat TS ook meer bedoelt dat jonge meisjes gewoon te snel roepen dat iemand een JU, hulpteugel, oid moeten gebruiken om het paard te laten luisteren. En dat heel veel van die meiden gewoon niet weten wat ze nu eigenlijk zeggen, omdat ze de werking ervan niet weten. Maar dat hebben ze iemand op stal weleens zien doen (wat niet wilt zeggen dat die persoon er wel verstand van heeft)

JU is IMO ook wat anders dan je grenzen/correcties aangeven of longeren. Ik kan mijn paard longeren/corrigeren tot ik een ons weeg, maar ik zal daar geen JU mee bereiken (dat zal sowieso nooit gebeuren, maar dat terzijde).

Alles wat gebruikt word in onervaren handen, zonder juiste begeleiding, word het paard slechter van.

Inderdaad. Het is ook niet erg als ze advies geven die niet correct is. We moeten immers allemaal leren...
Maar, het feit dat zulke jonge meisjes totaal niet open staan voor andere argumenten, steevast blijven bij hun standpunt, denken genoeg ervaring en kennis te hebben en werkelijk alleswetend denken te zijn. Wat hoe je het ook went of keert onmogelijk is op die leeftijd.

Wat betreft Join-up ben ik ook het met je eens, maar hier zeggen meerdere mensen anders. Dus dat ga ik even na.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:24

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik herken dit wel.
Ik heb wel een idee hoe sommige kinderen op dit idee komen.
Ik was altijd helemaal fan van de 'heartland' serie. In die boeken hebben ze een stal en daar komen allemaal moeilijke paarden naar toe.
Een meisje probeert die paarden dan weer 'handelbaar' te maken. Dit doet ze door middel van join ups, en bepaalde kruiden.
Het zou kunnen dat een deel van die kinderen dit dus ook door dit soort boeken etc. kennen.
En sommige kinderen op die leeftijd denken dat ze alles weten..

kjoetie

Re: Misselijkmakende adviezen van +/- 13 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:31

joh, het is toch aan jou als lezer om het advies van een poster op waarde te schatten en even te kijken wie wat zegt? Op die leeftijd denken ze t allemaal helemaal te weten, is normaal denk ik. Meer dan informatie verschaffen dat ze het zelf niet moeten doen of wanneer en waarom, kun je niet doen. Mensen, niet alleen kinderen, zijn eigenwijs en denken het allemaal vaak zelf het beste te weten :)

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:46

Eerst wil ik even zeggen dat ik zelf 13 ben.

En ik het erg onaardig vind als je zulke dingen schrijft, maar 13 jarige willen ook hun mening geven, maar sommige slaan inderdaad wel door. Alsof ze alles weten, maar mensen, zoals ik, hebben gewoon een mening en proberen mensen te helpen, zonder opschepen of weet ik het over te komen. Dat is ook het probleem, oudere mensen, meisjes denken vaak veel te goed over zichzelf en zien jongere meisjes, mensen als domme kleintjes die maar wat doen ofzo.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:58

Deze meisjes doen het vooral voor de 'betere band met je paard'. Want dat is geloof ik wat veel van deze denken dat je erdoor krijgt. Ik vind het wel degelijk zwaar voor een paard, het paard wordt immers iedere keer opnieuw 'verstoten'. Als dit soort meisjes dit dus iedere dag met hun paard doen...Dan krijg je echt een extreem nerveus, angstig paard! Ben het dus gedeeltelijk met TS eens.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:47

Die gvd heartland boeken haha.

Hier is toch al een centraal topic over, zie je die reacties stuur je ze gewoon een link van dat topic.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 13:54

Tsja, zo stuurde ik dus een pb met die link en een heel netjes stukje tekst over dat ze het misschien interessant zou vinden en dat er uitgelegd stond hoe een JU ongeveer werkte naar zo'n 14-jarige, kreeg me toch een berg gescheld terug! Ja en wie was ik dan dat ik het wel allemaal even zo vertellen en wat was mn punt en blablabla.. Netjes is anders iig :=

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 14:09

(Voor dit topic wist ik nog niet wat een Join-up was)
Toen ik het globaal even las op de bokt-wiki snapte ik niet wat er zo schadelijk aan was, maar nu ik er echt bij na ga denken moet het wel zwaar zijn voor een paard. Om (zoals al gezegd is) iedere keer opnieuw te worden verstoten.
Wel heb ik mijn twijfels of deze meisjes de Join-up dan wel 'krachtig' genoeg uit voeren om het paard echt kwaad te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:36

HorsesWoman schreef:

Hier is toch al een centraal topic over, zie je die reacties stuur je ze gewoon een link van dat topic.

En wie zegt dat ze die link dan ook daadwerkelijk doorlezen?

Surprise_ schreef:
Wel heb ik mijn twijfels of deze meisjes de Join-up dan wel 'krachtig' genoeg uit voeren om het paard echt kwaad te doen.

Veel kracht of druk is doorgaans niet nodig om een JU te krijgen...

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:58

Dit is echt zó gemeen! :n Ik vind dit echt jammer!
Laatst bijgewerkt door MarkusHaifa1 op 23-06-11 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:00

Surprise_ schreef:

Veel kracht of druk is doorgaans niet nodig om een JU te krijgen...[/quote]

Ik bedoel ook geen letterlijke kracht, maar meer uitstraling, krachtig overkomen. Ik vraag me af of die paarden wel echt de indruk krijgen of ze afgewezen worden, of dat ze gewoon een spelletje aan het spelen zijn? Ik heb verder geen verstand van Join Ups, maar ik vraag het me af.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:06

NikkiLoves schreef:
Eerst wil ik even zeggen dat ik zelf 13 ben.

En ik het erg onaardig vind als je zulke dingen schrijft, maar 13 jarige willen ook hun mening geven, maar sommige slaan inderdaad wel door. Alsof ze alles weten, maar mensen, zoals ik, hebben gewoon een mening en proberen mensen te helpen, zonder opschepen of weet ik het over te komen. Dat is ook het probleem, oudere mensen, meisjes denken vaak veel te goed over zichzelf en zien jongere meisjes, mensen als domme kleintjes die maar wat doen ofzo.

Nu doe je het zelfde als wat je TS verwijt ;)

Ik zie het ook, meisje is dan wel 17 maar denk al het verstand van de wereld te hebben als het op natural aankomt. Ik kan er eerlijk gezegd wel om lachen en laat haar lekker haar gang gaan. Ze doet het allemaal met haar eigen paard en het is soms wel leuk om te zien hoe ze aan het stuntelen is.
En der vader die denkt dat hij natuurlijk ook alles weet en die gaat dan tegen iedereen vertellen hoe het moet. Dus zijn niet alle jonge kinderen. :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:09

Ik ben zelf 13 jaar, maar heb nooit geadviseert om een join up te doen, integendeel zelfs.
Ik vind heartland boeken leuk om te lezen, maar ik erger me aan mensen die een join up adviseren voor een betere band.

In een kudde gebruikt een leidende merrie de join up als straf, het paard wordt uit de kudde gezet, wat dus gelijk is an de dood.
En pas als hij de merrie als leider erkent en tekenen laat zien, mag het paard er weer in.
Alleen bij echt dominante en agressieve paarden vind ik het kunnen, maar om een betere band te krijgen niet...

MarkusHaifa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:09

MarkusHaifa1 schreef:

Ik bedoel: MISSELIJKMAKEND???! Kom op?! ;(

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:18

Dat verstoten, en bijna dood en zielig..:n Ligt eraan wat voor band jij hebt, de scheidslijn met grondwerk is gewoon heel, heel erg dun. In mijn ogen wordt een JU ontzettend gedramatiseerd eerlijk gezegd.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:23

Ik snap dit topic wel omdat het mij de laatste tijd ook erg opvalt. Zo had ik vandaag nog een topic aangeklikt met een meid die advies vroeg over het wel of niet kopen van een Andalusier. Ergens op post 10 zie je een antwoord van een pas geregristreede bokker dat als ze een nieuw paard komt wel even een JU ermee moet doen, met uitleg wat het is, maar geen beredenering waarom er dan een JU gedaan moet worden. Uiteraard een kijkje in het profiel en ja hoor 14 jaar.

Het topic gaat niet of JU of grondwerk, maar het ging over de gevoeligheid van de Andalusier. Waarom dan gelijk de wijsheid over een JU erin gooien vraag ik mij dan af. Dus ik vind het ook wel irritant. Met wijsheid strooien ongeacht leeftijd prima, maar doe dat wel in een topic waar het onderwerp er ook op aansluit.

Overigens was dit meisje wel echt stereotyp, want ze oefende de JU elke dag met haar paard en wil graag later heel veel probleem paarden 'beter' maken. (stond in haar profiel).
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 23-06-11 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:24

Surprise_ schreef:
Surprise_ schreef:

Ik bedoel ook geen letterlijke kracht, maar meer uitstraling, krachtig overkomen. Ik vraag me af of die paarden wel echt de indruk krijgen of ze afgewezen worden, of dat ze gewoon een spelletje aan het spelen zijn? Ik heb verder geen verstand van Join Ups, maar ik vraag het me af.[/quote]

Inderdaad dit denk ik ook. Een jonge meid heeft vaak toch wat minder overwicht. Ik denk dat de meeste paarden slim genoeg zijn om daar doorheen te prikken. Staat een meisje de dagelijkse join up te doen, wandelt de pony weg een gaat rustig grazen. Zoiets zie ik meer voor me.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:28

MarkusHaifa1 schreef:
MarkusHaifa1 schreef:

Wie zegt dat ze het over jou heeft?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:10

Cassidy schreef:
HorsesWoman schreef:

En wie zegt dat ze die link dan ook daadwerkelijk doorlezen?

Surprise_ schreef:

Hopelijk lezen ze die wel, en eventjes als reactie op iemand anders die zei
dat ze dan een hoop gescheld terug krijgen, dat zou ik niet pikken...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:12

MarkusHaifa1 schreef:
MarkusHaifa1 schreef:

Je kan het wel gemeen vinden, maar als iemand een JU met een paard doet
dan is het gemeen,, voor het paard! Want die lijd eronder,
en je moet geen advies geven voor een JU als je niet weet wat het inhoud.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:15

Nouja, echt scheldwoorden is miss een tikkie overdreven maar de toon was duidelijk := En de tekst was ook niet bepaald netjes.. Ben er ook vrij pissig van geworden maar goed, tot 10 tellen, blijven ademen, en lekker laten waaien :D

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 15:55

Dat meisjes van 13 een grote mond hebben en denken dat ze het allemaal weten, is tot daar aan toe..percentage van meisjes van 13 met een eigen paard is gelukkig een stuk lager dan volwassenen.. Maar volwassenen die denken dat ze weten wat ze doen en jhun paard met stieken tot aan hun borst uit hun stal trekken en totaal niet weten wat ze doen vind ik nog veel erger.. Die nemen helmaal niets van een ander aan.. Ben zelf bijna 20.. Vind dat mensen van 40 best iets van 20 jarige aankunnen nemen.. Inderdaaad erg hinderlijk maar hopen dat de meisjes van 13 nog is op hun plaats worden gezet.. Wie weet komt t dan nog goed ;-)

hinkewal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:53

ik ben zelf 13 en vind het fijn als andere mensen ook zeggen wat zij ervan vinden of hoe zij het doen zodat je kan kijken wat nu eigenlijk het beste is, ik heb al veel aangepast in mijn gedrag met paarden

HRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:05

Waarom word er nou weer gelijk een voorbeeld genomen met meisjes van 13 jaar? Er zijn genoeg volwassenen die zelf ook niet weten waar ze mee bezig zijn.....

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:13

Ik ben het er niet mee eens.
Er zijn inderdaad genoeg volwassenen die ook niet weten waar ze mee bezig zijn.
Ik merk wel dat mensen op mij neerkijken omdat ik 13 ben.
Ik had mijn mening in een topic gegeven, en ik kreeg vanmorgen een heel raar afkrakend pb'tje over mijn mening. De laatste zin was: 'Ben je soms een meisje van 10 ofzo? :('
Direct daarna kreeg ik nog een mailtje: 'Ooh een jongetje van 13, dat zegt genoeg!!! :('
Echt waar, als je het niet eens bent met mijn mening mag je daar best een discussie met me over beginnen in pb, maar niet op zo'n manier. ;)
En het ging trouwens niet over join-up ofzo. :P