Wanneer geef je het defenitief op?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 23:30

Zidore schreef:
TS je geeft aan dat de pony nu nog niet ingeslapen wordt, maar toch weet je al wat je zou doen als hij 'echt niet meer te redden is'

Volg alsjeblieft de (zoals je zelf typte: mooie) aanbiedingen van de bokkers op die je gekregen hebt. Durf zelf toe te geven dat het niet lukt en dat je (in het belang van de pony) het aan een ander gaat overlaten. Ik zeg niet dat jij het niet kunt, maar ik lees wel dat je twijfelt of het ooit nog goedkomt.

Ik denk zelfs, dat als jij het over een tijdje helmaal niet meer ziet zitten met het dier dat er nog steeds genoeg capabele bokkers zijn die dit dier een kans willen geven.

Ga ajb bij die bokkers kijken en als je dat een goed gevoel geeft; zorg dan dat je pony daar heen kan. Zo heb je er zelf ook geen plezier aan lijkt me?

Veel succes!

Zoals ik al paar posts hierboven aangaf is dat wij in onderhandeling zijn met twee bokkers die ontzettende gave aanbod bieden. ;)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 23:49

Ok, ik heb alleen je openingspost gelezen maar m'n eerste reactie was 'twee maanden pas!?'
Tijd en geduld.... VEEL tijd en VEEL geduld en vooral niks forceren. Elke keer dat je'm probeert te vangen of iets af probeert te dwingen maak je het erger, niet beter.

In mijn profiel staat een link naar 'Ben's Blog'. Begin achteraan en lees hoe ik in 1,5 jaar tijd een getraumatiseerde Merens (en daarmee bedoel ik 'op 10 meter niet benaderbaar') weer zo goed als goed heb gekregen. Helaas heb ik het door financiële problemen niet zelf af kunnen maken maar hij was inmiddels wel 'verkoopbaar' en ik heb hem een heel goede nieuwe eigenaar gevonden, die er inmiddels een fijn rijpaard aan heeft.
Maar met afdwingen, vangen, opsluiten enz. (nogmaals, ik heb alleen je openingspost gelezen hoor, dus niet gelezen wat je misschien wel/niet geprobeerd heb, las daar alleen al iets over opsluiten in een stal...) bereik je echt niks... Je zult dit op een heel andere manier moeten aanpakken.
Iemand die je hierbij zou kunnen begeleiden, als je dat wilt, is Petra van 2Moons. Ik heb kennis gemaakt met haar via mijn opleiding en uitgebreid met haar gesproken over mijn ervaring en de hare en haar leerproces is eigenlijk het mijne geweest, alleen is zij er verder mee gegaan en kan zij er ook anderen mee helpen...
Ik las wel ergens 't advies van monty roberts... zou ik voor een getaumatiseerd paard zeker niet aanraden. Ik ben met Ben bij Annemarie v.d. Toorn geweest en ookal vind ik dat ze supergoed werk doet, Dan en Grant, die met Ben gewerkt hebben zeker ook (Dan is echt geweldig vind ik), toch heb ik Ben na een week weer opgehaald omdat ik vond dat ze te snel wilden en er te veel druk op lag. Dat is prima voor een paard met dominatieproblemen maar een therapie die gebaseerd is op 'met druk wegsturen' werkt niet bij een paard wat vanuit angst al graag weg wíl... Hij moet juist leren dat jij als begeleider te vertrouwen bent en door een getraumatiseerd paard met zoveel druk weg te sturen bevestig je hem alleen maar in z'n angst. Zodra ik stopte met dat soort NH-praktijken en gewoon naar m'n eigen gevoel ging luisteren en het op mijn eigen manier ging doen, kwam ik heel rap veel verder met hem. Ook toen ik hem verkocht waren er mensen die bij hem kwamen kijken en direct begonnen met hem weg te sturen... Hij kwam never nooit meer bij ze in de buurt en ik was een dag bezig voor ik hem weer normaal kon hanteren... Degene die hem uiteindelijk gekocht heeft was ook iemand die naar haar gevoel luisterde en hem benaderde zoals hij nodig had. Hij tolereerde van haar meer dan hij ooit van een vreemde getolereerd had, waardoor ik wist dat dit de juiste koper was...

Ergens op een wei of begrazingsgebied knikkeren zou ik persoonlijk trouwens ook niet doen. Het paard kan zo alleen maar vaster komen in z'n trauma, hoe langer dat in stand blijft, hoe 'vaster' het komt te zitten en deel van hem zelf wordt. Hij leert niks van op zo'n begrazingsgebied staan... Hij heeft geen problemen met andere paarden, maar met mensen. Daar leert hij niet mee dealen als hij nooit mensen ziet. Ben was aan z'n lot over gelaten op een wei en dat maakte juist dat hij alleen nog maar moeilijker te benaderen werd... Zou ik persoonlijk dus niet doen.

Ik zou zeggen, lees m'n blog eens, van achter naar voren (gewoon naar het linkje 'hoe het begon', dat is de oudste post, en van daar uit naar voren lezen... dan zie je dat ik flink wat ups en downs gehad heb en dat het proces ontzéttend langzaam gaat. Leer van mijn fouten, probeer niet 1 stapje harder te gaan dan het paard aan kan want het zet je geheid weer 3 stappen achteruit...

Oh.. en wat je twijfels betreft... laat die los. Het paard voelt dit en met die twijfels in je achterhoofd zal je hem nooit bereiken... Je hebt de verantwoordelijkheid over de pony genomen, ga er dan ook voor 200% voor of geef hem weg aan iemand die het wel ziet zitten, maar twijfel niet, heb geen reserves... geloof me (en je leest het wel in m'n blog), zodra je reserves of bedenkingen hebt gaat het mis... (toen ik besloten had Ben te verkopen begon in onbewust mentaal al afstand te nemen. Dit spiegelde Ben direct door ook afstand te nemen en weer slechter te benaderen werd... Ik heb deze knop heel bewust om moeten zetten en pas toen ik dat deed kon ik weer met Ben werken).

Maak dus de keus; ga er voor, of laat het over aan iemand die het kan/wil.
Succes!

sartje

Re: Wanneer geef je het defenitief op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-11 17:05

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 10:46

Misschien kun je naar een paardenfluisteraar gaan, die kunnen altijd wel ontdekken wat er aan de hand is. En ik weet niet precies of dit een goede oplossing is, maar misschien kun je 'm in contact brengen met een ander paard dat niet te dominant is. Bijvoorbeeld, in een stalletje op wel veilige afstand, maar wel dat ze elkaar kunnen zien. :)

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 11:38

MarkusHaifa1 schreef:
amyz schreef:
Correct me if I'm wrong maar voor zover ik weet is een join-up een ''oplossing'' voor een dominant paard.. Je gaat een paard dat al bang is van mensen toch niet zo'n psychisch enorm ingrijpende straf opleggen?

Rust en geduld.. Ts, is het ook niet mogelijk een stuk land af te zetten zodat hij evengoed in een groep op t land kan? Zou best wel eens kunnen helpen hoor!

Een join up is juist GEEN straf! Het gaat erom of je paard je wil accepteren als leider, d.w.z. Dat het paard je vanaf dan dus ook vertrouwt!

JU is wel een straf, verdiep je er eens in wat het geestelijk met een paard doet.

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 01:23

Wij hebben ook 12 jaar geleden ook een heel bange getraumatiseerde Welsh montain pony gekocht en dachten dat we met een miskoop zaten. Na twee jaar geduld en zachte hand blijkt dat dat bibberende beestje een super pony te zijn. Ze heeft een enorme uithouding, super gangen, en een prachtig karakter, haar dankbaarheid en vertrouwen in ons is echt bijzonder. Ze doet longeerrlessen met beginnelingen en door haar gevoeligheid geeft ze perfect weer wat er in de ruitertjes omgaat. Daardoor is ze voor mij ook enorm leerzaam geweest en ook voor al de leerlingen die op haar les kregen. Ze is nu 22 jaar en nog steeds heel actief.
Dus aan iedereen de raad die ooit zo'n probleem heeft niet opgeven als het lukt krijg je misschien een wonderpony terug.

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 14:31

Inn, bedankt voor je verhaal, erg leuk om te horen dat het bij jullie geslaagd is en nog steeds genieten van der.

Ik wil even inhaken op het JU gedoe hier, er word absoluut geen JU uitgevoerd.
Mij is altijd geleerd dat je dit alleen toepast bij dominante paarden die je niet zien als leider, maar hij is absoluut niet dominant maar juist bang en angstig!
Ook heb ik hier geen verstand dus waarom zou ik dat uberhaupt uitvoeren. :)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 22:59

dat neerschieten is ook met een pony van een vriendin van mij gedaan. dat kostte 180 euro inc voorrijdkosten van 50KM ONG. maar door deze verdoving heen ging hij nog rennen. hij kreeg 2 spuiten in zn bil die geschoten waren. een angstig paard rend door de verdoving heen. we hebben deze pony met 7man in een stal weten te jagen en met 5 man is hij de trailer in geduwd. onderschat het echt niet. o een angstige pony.. Het blijven vluchtdieren. pm caira eens op bokt. miss is het een leuk project voor haar :)

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:10

voor diegenen die zeuren over een join up en of het n straf is: nee want paarden in een kudde doen dit de hele dag door

je kan ook overdrijven met voor en nadelen

elke dag naar een kudde gaan kijken en dat drie vier maanden lang leert je meer dan hier welles nietes te komen spelen

@horseswoman: misschien kan je er een topic over starten kunnen we daar verder discussieren

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:17

idd 2 maand pas?

heb mn pony nu 2 en een half jaar en nogsteeds gaat het met ups en downs.
join up ben ik geen fan van.
dat vind ik zo´n snelsnel oplossing.
neerschieten ook zoiets, een paard vol emt adrenaline knalt daar dwars doorheen.

ga eerst maar eens uren in de wei zitten met een zak wortels.
verdiep je in paardentaal, zorg dat je de pony niet de dominant of wegjagend benadert.
win eerst eens het vertrouwen en leg er geen druk op.

stel jij bent getraumatiseerd door mensen met een bril.
en nu gaan mensen et een bril je steeds opsluiten,insluiten, achtervolgen en willen je vastkrijegn.
terwijl die mensen met een bril jou niet veel goeds gebracht hebben.

wat doe je dan?
juist je zorgt er eerst voor dat mensen met een bril niet eng zijn.

(edit: voor het verhaal, heb een exmoor die haar eerste jaar in het wild heeft geleefd en toen bij de hadnelaar is gekomen. je reinste pennysuccesverhaal)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:20

mylene32 schreef:
voor diegenen die zeuren over een join up en of het n straf is: nee want paarden in een kudde doen dit de hele dag door

je kan ook overdrijven met voor en nadelen

elke dag naar een kudde gaan kijken en dat drie vier maanden lang leert je meer dan hier welles nietes te komen spelen

@horseswoman: misschien kan je er een topic over starten kunnen we daar verder discussieren

Hier toch echt niet. Als baby echt te lang te erg aan het klieren gaat (uren achter elkaar af en aan) dan komt er op een gegeven moment 1 snauw met open mond die hem vaak niet eens raakt en dan is het klaar. 5 sec. later staan ze bijna tegen elkaar aan doodgemoedelijk uit hetzelfde hooinet te eten.

Als er in jouw kudde zoveel onrust is klopt er iets niet. Kuddeleider is dan of een vreselijke bullebak of eigenlijk onzeker en dus niet geschikt voor de rol die hij/zij gekregen heeft.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:25

als het om charlie gaat.
op je kont zitten bij het voeren en niet dichterbij leunen.
hij is een onderdanig paard met angst, maar benader hem niet zodanig dat jij spanning hebt van`oeh zal hij zich laten aaien`.
het is gewoon je gekke pony met een tick.
zet die bak neer en ga op ej kont zitten en wacht af.
desnoods ga je met je ogen dicht en je hoofd op je knieen liggen.

je kan ook met hem lopen en wandelen zag ik.
dat is al een hele stap vooruit.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:26

Hoi,

Mocht het nou echt niet lukken dan mag de pony als je wi;
hier op het land. Heb een kudde pensioen paarden op een
5 Ha lopen. Daar kan hij gewoon pony zijn zonder dat wij
verder wat van hem willen.

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 23:31

@Barendshoeve, wat een mooi aanbod.....

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 08:42

Barendshoeve schreef:
Hoi,

Mocht het nou echt niet lukken dan mag de pony als je wi;
hier op het land. Heb een kudde pensioen paarden op een
5 Ha lopen. Daar kan hij gewoon pony zijn zonder dat wij
verder wat van hem willen.

Bedankt voor het aanbod, maar we hebben van het begin af aan gezegt dat we hem zelf houden.
Mocht het ons niet lukken roepen we hulp in.

Momenteel gaat hèt omzettend goed, kijk maar even in het andere topic die kohier geplaatst heb.

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:28

wat ik niet snap is dat in een ander topic staat dat je wel veel met hem wandeld. hoe krijg je hem te pakken dan?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:03

minikatje schreef:
als het om charlie gaat.
op je kont zitten bij het voeren en niet dichterbij leunen.
hij is een onderdanig paard met angst, maar benader hem niet zodanig dat jij spanning hebt van`oeh zal hij zich laten aaien`.
het is gewoon je gekke pony met een tick.
zet die bak neer en ga op ej kont zitten en wacht af.
desnoods ga je met je ogen dicht en je hoofd op je knieen liggen.

je kan ook met hem lopen en wandelen zag ik.
dat is al een hele stap vooruit.

grappig heb dit precies in haar verslagtopic getypt zonder dit gelezen te hebben :P

@ TS heb gereageerd in je verslagtopic dus

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 14:10

sorry ik heb niet alles gelezen maar toen ik je begin post had gelezen dacht ik wel van:

Wat cru dat je een paard koopt die getraumatiseerd is en die je ''mak'' wil maken en dat je het dan na 2 maanden niet meer ziet zitten. Bedoel had je gedacht dat je een paarden vluisteraar zou zijn en het beestje in zon korte tijd mak had kunnen maken? Ik denk dat het nog wel 3 maanden kan duren voor dat je hem uberhaupt aan een lijntje met je mee kan laten lopen.

edit: ik heb net gelezen in je andere topic dat je al met hem kan wandelen, dat is natuurlijk super goed :D gewoon zo lekker doorgaan en dan moet ddat wel steeds makkelijker lukken :D Ik zou wel goed oppassen want getraumatiseerde paarden kunnen soms in een keer helemaal flippen (weet je zelf gok ik zo ook wel, maar ik dacht ik noem het nog even)

sartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:22

loveidefix schreef:
sorry ik heb niet alles gelezen maar toen ik je begin post had gelezen dacht ik wel van:

Wat cru dat je een paard koopt die getraumatiseerd is en die je ''mak'' wil maken en dat je het dan na 2 maanden niet meer ziet zitten. Bedoel had je gedacht dat je een paarden vluisteraar zou zijn en het beestje in zon korte tijd mak had kunnen maken? Ik denk dat het nog wel 3 maanden kan duren voor dat je hem uberhaupt aan een lijntje met je mee kan laten lopen.

edit: ik heb net gelezen in je andere topic dat je al met hem kan wandelen, dat is natuurlijk super goed :D gewoon zo lekker doorgaan en dan moet ddat wel steeds makkelijker lukken :D Ik zou wel goed oppassen want getraumatiseerde paarden kunnen soms in een keer helemaal flippen (weet je zelf gok ik zo ook wel, maar ik dacht ik noem het nog even)

Dan wil ik toch nog even inhaken op jou eerste stukje,
Als jij alleen de beginpost heb gelezen lees je ook dat het beestje meer als 2 maanden de tijd kreeg en het niet cru is om te denken
wat als hij echt nooit mak zou willen worden en we alles gedaan zouden hebben ;-)

Inmiddels gaat het ontzettend goed.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:56

hier kan ik goed over mee praten.
wij hebben ook zo'n pony gekocht 3 jaar geleden van de paardenmarkt.
toen ze daar stond was ze super mak niks mee aan de hand.
de 24 uur waren om wat een drama was het.
ze wou helemaal niks geen halster, als je in de buurt kwam begon ze te bijten,steigeren noem maar op.
je moest er met 3 man vangen in de wei om naar stal te brengen.
op een gegeven moment hebben we haar de hele winter buiten moet laten staan omdat ze niet wou.
hoefsmid trapte ze gericht.
wij konden er zelf ook helemaal niks mee ze was zo schuw als je met je hand bij der in de buurt kwam en ze stond vast dacht ze meteen dat ze klappen kreeg.
was echt verschikkelijk om te zien hoe bang een dier kan zijn.
we zijn 1 jaar lang alleen maar met der bezig geweest.
door haar gewoon met rust te laten als ze wou komen dan kwam ze, en niet dan niet.
zoiets red je niet in 2 maanden en al helemaal niet in 2 weken.
paard zal in het verleden wel geen leuke dingen hebben meegemaakt.
wij hebben er genoegen meegenomen dat je niet op haar kan rijden.
we hebben het geprobeerd na 2 jaar ze was super goed,
maar als er iets gebeurde wat ze eng vond kwam ze omhoog.
ik vind dat je zo'n paardje niet zo snel op kan geven.
wij zijn nu 3 jaar verder en ze wil alles,
we kunnen haar gewoon pakken,poesten,halster omdoen.
alleen de hoefsmid houd ze niet van hahaha ze doet het wel maar met pijn en moeite.
en wormspuiten vind mevr. niet zo heel leuk dat is het volgende waar we nog mee bezig zijn.
achja en over een appel heenspuiten wil ook dan gaat die er in een keer in.

tiny_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 16:09

nu ik alles zo gelezen heb en het filmpje van de andere topic heb gezien
zie ik dat je voor uitgang boekt bij hem +:)+
en wilde ik ook zeggen dat mn paard als de dood was als ze de wind hoorde door de
bambo bladeren we zijn in totaal 2 maanden aan bezig geweest om haar te laten zien
dat het nits voorstelde nu gaat ze uit haar zelf erheen :P en we oefende 3x per dag z'n 20 a 30 min.
en dat waren dan hele kleine vooruitgangen ik bedoel te zeggen dat het somige paarden een lange tijd nodig heeft om iets te ondervinden
ik zie dat jullie ook vooruit gaan en ook heb ik er wel vertrouwen in dat het wel goed gaat komen met hem
en juist doordat je geduld en de tijd neemt ervoor zul je zien dat het geheel jou paardje gaat worden met de tijd dat hij jou in vertrouwen gaat nemen als ik het goed zie dan heb hij dat al een beetje

ambertje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:59

begin helemaal opnieuw met hem doe net of het een veulen en voed hem opnieuw op. of probeer zijn vertrouwen te winnen door bijvoorbeeld heel lang langs zijn wei te gaan zitten net zo lang tot hij bij je durft te komen. kijk hem niet aan dan wordt hij weer bang en maak ook geen onverwachte bewegingen blijf erg stil zitten. als hij bij jou komt probeer hem ook niet meteen te aaien want dat kan hem ook weer laten schrikken. je zult heel veel geduld moeten hebben. maar voor ieder probleem is een oplossing.
laat hem niet inslapen je kunt zijn vertrouwen winnen en laten zien dat hij niet bang hoeft te zijn.