Hard galopperen op buitenrit

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:37

Qimm schreef:
Ikwashier schreef:
Hoe hebben jullie je paard/pony geleerd om te stoppen (op buitenrit)? :)

niet, ze stopt gewoon als ik 'ho' zeg (stem, zit, teugel) net als in de bak. Buiten rijden mag eigenlijk (qua gehoorzaamheid) niet anders zijn als bakwerk en dat is het in mijn geval ook nauwelijks.

Hier idem.

BertBaley

Re: Hard galopperen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:43

Ik doe / durf het niet meer. Laatste keer ben ik met paard en al over de kop geslagen. Wat had ik daarna? Juist gebroken arm, pols en vinger, nee voor mij f niet meer!

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:36

Ben ik het mee eens hoor Qimm :j Maar in de bak is mijn pony wel anders dan buiten, niet alleen op negatieve manier trouwens ;)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:41

Wij hebben vlakbij zo'n enorm lang half-mul zand van een halve kilometer ofzo, zonder zadel is het soms ietsje lastiger als ik dan wegrace, met zadel geen probleem :P Vinden we allebei super en ik kan hem makkelijk weer terugbrengen, ga achterover zitten en geef het stemcommando voor welk tempo hij moet aannemen (Hoo, draf... *draaft* En stappen.. *stapt* En halt! *houd stil* :D) en dat gaat prima. Als ik met een ander paard race is het wat moeilijker vaak om hem terug te nemen omdat hij dan wil winnen :P

TonyLover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:46

In het bos ga ik best wel hard. :D Maar ik ga nooit alleen rijden. Dus we racen soms tegen elkaar. :') Mijn pony remt als ik het wil. Alleen dit is dus niet bij ieder paard. :Y) Je kan als jullie een bak hebben een keer heel hard gaan> Dan kan je kijken of je dat al 'eng' vindt. Dan weet je dat je niet hard moet gaan in het bos. }:) O:)

veel succes! +:)+

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-11 19:50

Vandaag heb ik even gereden en ik heb rustig gegaloppeerd buiten, heb geprobeerd om zo ontspannen mogelijk te zijn, en hij zag niet veel engs in de galop! 2x opzij gesprongen wat makkelijk op te vangen was. Ben nog niet hard gegaan, daar wacht ik nog even mee.

Soraya_stef : Dat ga ik niet proberen, lijkt me niet helemaal veilig. In de bak vind ik het sowieso niet eng :)

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:38

Afbeelding

Ik kan er niks aan doen, maar dit vinden mijn paard en ik toch wel superrrr leuk! :j

Vadiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:52

Ik heb buiten nog niet al teveel vertrouwen in mijn paard, dus ik ga nooit hard.

@idefix4: Dat lijkt mij ook geweldig! Helaas kan dat bij ons in de buurt alleen op het strand en daar ben je niet zomaar.

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:55

Ohh ik ben zo jaloers op de mensen die lekker kunnen crossen.. Hier heb je er de omgeving niet voor. (Randstad / Amsterdam..) Toen ik met mijn verzorgpony naar het strand was heb ik wel stukjes gecrost. Heerlijk.

Verder cros ik alleen in Spanje over het strand en door het landschap daar. Heerlijk <3.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 09:47

Mijn paard doet ut niet als íe alleen op pad is, wel met een ander paard erbij. En helaas rij ik meestal alleen met hem. Maar als íe wel hard gaat krijg ik hem altijd heel makkelijk op mijn zit weer terug gereden. Ik ga trouwens alleen hard als ik het pad ken, als ik 100 % vrij zicht voor me heb en als er ook in de verste verte niemand aan komt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:31

Spanje op het strand? Dat lijkt me leuk. Waar ik ben geweest (bij Alfas del Pi) waren het meest kiezelstranden helaas. Ik heb wel bij iemand op een heel gave Lusitano mogen rijden en ik heb eens een vakantie gehad bij Bubion. Dat was ook heel gaaf. In rengalop een berg op!
Vanuit Delft was er een kennis mee in de Duinen. Als je van ruimte houdt een ware aanrader. Het is daar niet alleen mul zand hoor, maar ook heel veel mooie bospaden.

En ik houd ook van crossen, maar mijn eigen veiligheid en die van mijn paard staan idd ook voorop. Ik heb één vlakte waar hij kan gaan en voor de rest, doen we het altijd kalm aan. Maar om eerlijk te zijn, vond ik gisteren op de weg, voor een putdeksel spannender, dan in rengalop door een bos. :+ _O-

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:34

ik ga meestal buiten rijden in de drunense duinen, ennum, daar is het best fijn om even te sprinten. Maar niet overdreven en niet in het te mulle zand, gewoon even een sprintje en dan weer rustig.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:35

Ja, op goede paden mogen de paarden die het willen een rengalopje. (Stom genoeg komen de meeste paarden die ik rijd niet harder dan een uitgestrekte galop.) Mijn merrie kan gigantisch hard rennen, maar zij weet ook precies op welke paden dat mag en waar niet. Voor het einde van het pad gaat ze zelf weer stappen. Ideaal, want als ik haar niet meer terug zou krijgen, deed ik het niet.
Moet wel zeggen dat ik het niet doe als ik met een ander in het bos rijd. Ik wil best, maar ik heb nog niemand gevonden die met mij mee durft te gaan in rengalop. Lijkt me ook geen strak plan met een angstige ruiter en/of een paard dat niet meer te stoppen is.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:49

Voor mij hoeft het eerlijk gezegd niet zo. Beetje stappen en draven vindt ik goed genoeg. Maar meestal doen we wel een klein stukje galop, gewoon normaal tempo. Pas 1 x echt een stuk snelle galop gedaan. De paardjes vonden het super. Maar is mij toch iets te hard :D

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 11:17

Lorette, dat is helemaal waar! Ik kan, als het moet mijn paard overtuigen dat hij niet in galop over het zand mag. Dat vindt hij wel jammer, maar dat accepteert hij dan wel. Dus als er iemand bij is die het eng vindt, dan doe ik het niet. Maar de meesten willen toch wel even meten of hun paard niet sneller is. Tot nu toe is Sam nog ongeslagen. Op één merrie na, die hem goed kon bijhouden, laat hij ze altijd ver achter zich. Op een bospad kan ik ook een rustig handgalopje vragen. Dan peert hij er ook niet tussenuit. Wat er ook gebeurt, ik verlang zelf de controle. Zodra ik die dreig kwijt te raken, zoek ik een situatie waarin de controle bij mij blijft. Veiligheid staat altijd voorop voor zowel mezelf als mijn paard, als degene waar ik mee op pad ben.

Blanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 13:42

Soms een poging gedaan maar mijn paard vind een rustig handgalopje prima. En ik eigenlijk ook, soms zie ik totaal gefokte paarden die niet beter weten dan hard gaan op het strand ik galoppeer dan heeerlijk rustig een beetje door de branding. Doe mij het maar zo!

Sharkj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 18:58

Wij hebben hier 2 rondes die we kunnen doen...
Een bosrit en een rit langs een grote plas.

Bij de bosrit heb je bijna geen paden waar je echt voluit (lees:rengalop) kan omdat er oversteekjes/bochten en heuveltjes zijn , zijn wel stukken waar je wel even flink door kan galopperen en hier wordt ook wel flink gebruik van gemaakt :D Mijn pony vind het heerlijk en ik zelf ook...

En dan de rit naar de plas...tjaa zodra de paardjes door hebben dat ze daarheen gaan is het al feest. Bij die plas heb je een aantal flink lange zandpaden waar je het gas goed open kan trekken.
Mijn paardje is gelukkig wel goed in te houden , hij is niet zo sterk aan de voorkant en als hij niet mag zal ik hooguit een paar bokken om me oren krijgen maar hij blijft dan wel op een relatief rustig tempo lopen.
Maar ik en me pony vinden het heerlijk om het gas even open te gooien , mits de paden niet te mul zijn want dan houden we het gewoon op een flinke handgalop. Tranen over me wangen van de wind in me ogen haha. En me paardje remt zelf eigenlijk richting het eind van het pad alweer af :D

Nu moet ik ook wel bij zeggen dat ik niet alleen naar de Galop paden ga , altijd met minimaal 1 paard er nog bij mocht er van beide kanten iets misgaan.
Zodoende mijn paardje wel eens rare acties heeft :') Zoals keihard galoperen op een vrij breed pad(+/- 3 meter) aan het eind ineens een schaap zien en met 4benen de lucht in van de ene kant van het pad naar de andere kant van het pad hopsen :D

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:00

Mijn verzorg pony is een echte koploper.
Ze kan er niet tegen om ingehaald te worden... iemand die er ook al mee gereden heeft, zei me dat ze dan echt onhandelbaar wordt.... ik heb het nog niet zelf mee gemaakt, maar ik ben ook niet van plan om het te ondervinden....

Dit is ook de reden dat ik altijd een handgalopje doe als ik met andere paarden op pad ga zoddat ik ze direct naar draf kan brengen als er een paard wilt voorbij steken.
Als men vriend mee gaat op buitenrit op zen fiets en hij steek voorbij als ik aan het galoperen ben, wilt ze ook sneller...

Rengalop is niet echt voor mij weg gegelegd en ook niet echt mogelijk in het bos. Op een polderpad in de buurt zou dat wel mogelijk zijn, maar er kan elke moment een tractor of fietsers of zo voor bij komen dus dat is niet echt verstandig.

ik laat haar zelf het tempo kiezen en als ik vind dat ze een beetje te snel gaat voor het pad, dan neem ik haar terug door een paar keer heel lichtjes in de teugel te knijpen en dan vertraagt ze ene beetje en is zo ook veel meer op mij gericht en dan kan ik ze direct naar stap brengen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 11:02

Ik train bij alle paarden een noodstop erin, dus ik heb nooit controle problemen.
En ja, ik ga hard. Als ik niet kei-hard ben gegaan ben ik niet op buitenrit geweest. :D

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:29

Paard wat ik nu rijd, is nogal schrikkerig buiten dus dan is het lastig om een lekkere galop te maken.
Heb wel pas voor de foto wat galopjes getrokken op de zandvlakte, en dan wil ze eigenlijk heel hard, maar heb haar toch nog wat ingehouden omdat ze de neiging heeft ineens ergens van te ' schrikken' en dan springt ze opzij... en vanuit zo'n galoptempo is dat niet altijd makkelijk blijven zitten :D
(zie foto in topic onderschrift)

Maar het doel is wel om over een tijdje het schrikken er wat uit te hebben, en dan ontspannen over de vlakte te gaan in een wat sneller tempo :)

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:33

Ergens waar ik voor de eerste keer kom, galopeer ik gewoon in handgalop. Paden waar ik vaker (dus eigenlijk bijna elke week) kom, laat ik ook wel eens uitgaloperen. Dit zijn dan meestal overzichtelijke wegen die ik goed in kan schatten. Van handgalopje terug naar draf hoef ik eigenlijk alleen een ophouding en wat stemhulp te geven. Als t tempo hoger ligt, moet ik ook echt terug gaan zitten en me heel zwaar maken. Meestal is mij nremweg dan wat langer.

Als je voor het eerst naar buiten gaat om te galoperen is het vaak fijn als iemand mee gaat die een lief paard heeft, dan kan diegene voorop en het tempo bepalen. Daarna kunnen jullie eventueel wisselen :)

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 13:34

Ja Ik ga altijd wel ee stukje hard op buitenrit,
liefst op een zandpad met die te los zand en zonder te veel gaten.
Ik zet haar dan rustig in gallop open mijn handen zodat ze weet dat ze me en blijf mijn handen openen totdat ik het genoeg vindt.
Dan hoef ik ze maar te sluiten en komt ze netjes terug in tempo,
dan laat ik haar even door galloperen en zet haar terug in draf.
Dit he bik haar wel zo aan moeten leren, in het begin ging het niet zo goed.
Ik ga met alle pony's hard maar sommige kunnen ook gek worden en bokken of er uit naaien,
dus dat ze nergens meer naar luisteren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 17:49

Ik ga ook wel eens wat harder, als het een goed pad is. Ik hou altijd contact aan de voorkant, zicht op de grond om eventueel opstakel te ontwijken indien nodig (doen ook wel eens een sprintje in het land bij ons thuis en moet je oppassen voor koeienvlaaien op sommige stukjes). Ik ga nooit zo hard dat ik haar niet terug kan krijgen.

Anouk_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 01:08

jep, ik ga keihard met m'n verzorgfries. Op sommige stukken weet ze het al, dan ziet ze het lange stuk laat ik de teugels vieren en dan hoef ik verder niks te doen en ze sjeesd al weg! dat is super gaaf, maar ik doe het alleen als er niemand fietst/loopt :) Oja en ze gaat uit zich zelf terug omdat ze na een paar honderd meter al wel weer moe is haha :')

bootjee99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 08:31

Ik ga ook best wel hard in het bos. Maar dat doe ik op een pad van 3 á 4 kilometer dus laat ik ze ven lekker rennen en het is ook nog een beetje berg op. En dan stoppen ze vanzlf wel en het tempo wrd ook minder. Maar kun je hem wl houden in het bos? Anders misschien een scherper bit?
/3